Recenze

3. 6. 2020

Ibanez BTB 1936-SFL

Šestistrunná elektrická baskytara typu “modern bass“.

Když jsem dostal tu báječnou možnost vybrat si z několika modelových řad baskytar Ibanez, tak jsem sáhl tu po krásné čtyřstrunné retrobasičce, tam po modernbassu, jen aby se čtenáři nenudili. Za drahnou dobu svého courání basovým světem jsem již držel v ruce různé krásky nezvyklých barev pleti i zvuku a proto jsem se rozhodl, že pro dnešní recenzi zvolím „NĚCO“, co je i pro mne velkou naznámou, a co jsem si chtěl již dávno vyzkoušet...
Tou neznánou je opravdová pyšná kráska z vyšších společenských kruhů - baskytara s modelovým označením BTB 1936. Datum 1936 (zejména šestka na konci) nepřipomíná nějaké důležité datum meziválečné éry, ale skutečnost, že nástroj bude mít šest strun. Dřív jsme basáky dělili na normální hráče, kterým bohatě stačí čtyřstrunné basy, pak na metaláky, co potřebují svým hučením zabrat ještě podstatně hlubší část spektra než ta předchozí skupina a nakonec to byla malá skupinka exotů, kteří své prsty proháněli po šesti strunách. Často jsem si všiml, že by některým z nich stačila pouze třístrunná basa, ale frajeřina musí v showbusinesssu být. Opravdu vyčerpávajícím způsobem však hrají na šestistrunku různí jazmanni a experimenátoři, kteří nepotřebují jen hučet, ale využívají i vysoké tóny pro barvité sólové party plující mnohdy až do kytarového zvuku. Tak, pojďme se na 1936ku podívat zblízka.
Duhová kráska BTB 1936. Tato basa zaujme už na první pohled. Myslím, že jakmile byste se s ní objevili na pódiu, rozhodně by se oči přítomných basistů v...


Čtyřstrunná baskytara s aktivní elektronikou - “signature” Richard Bonna.

Skutečnost, že se po úspěšném předvedení modelu Ninja Headquarters, od italského výrobce veškerých basových propriet firmy Markbass, stal světoznámý virtuos a basový čaroděj Richard Bona též tatínkem dvou zcela nových modelů baskytary téhož výrobce, možná basový svět nepřekvapila. Persona Richardovy velikosti a kreativity v sobě zajisté nosí nepřebernou škálu nejen hudebních nápadů a proč by tedy tento rodák z Kamerunu nemohl stvořit i svůj signovaný nástroj.
Famózní, bleskurychlá a přitom...

9. 1. 2020

Ibanez SR2400

Čtyřstrunná elektrická baskytara typu “modern bass“.

Snad jsem v minulé recenzi dobře vybral nástroj, který potěšil milovníky retra a oldschoolu, protože dnes to bude rozhodně jiné. Středem mé pozornosti (a doufám, že i vaší) se stane naopak velice moderní baskytara s nekompromisním zvukem, který jistě uchvátí všechny rockery neuznávající jakýkoliv zvukový kompromis a požadující nadupaný sound.
Baskytara s modelovým označením SR2400 , jíž se budeme věnovat, patří do velice oblíbené řady SR, která se na trhu objevuje už drahnou řadu let a...

9. 12. 2019

Ibanez AFB200

Čtyřstrunná semiakustická baskytara typu “hollowbody“.

I když by se mohlo zdát, že éru pololubových nástrojů stejně jako cadillacy zabírající půlku ulice, či rachot rock’n’rollových tančíren, už dávno odvál čas a v dnešním postmoderním světě je místo pro podobné výstřelky pouze v kolorovaných retrofilmech, je skutečnost zcela jiná.
Nezměrná stylová pestrost a touha muzikantů být odlišní, klade na výrobce vysoké nároky, nejen co se týká vlastní kvality zvuku, ale i vizáže nástrojů. Vždyť image je dnes velice důležitým prvkem a hudební nástroje...

Třicetiwattová celolampová basová hlava „Little Stubby“.

Známá britská firma Ashdown ve vývoji a výrobě svých vynikajících basových hlav rozhodně nezaostává. Snaží se zacílit na všechny možné skupiny basistů. Od tranzistorových hlav přes hybridní, až po celolampové. Z této konstrukční řady pak nabízí třistawattový model CTM 300, stowattový CTM 100 a v neposlední řadě též novinku CTM 30 Little Stubby.
Vintydž nikdy neumře. Není tomu tak dávno, co jsem se rozplýval nadšením nad signovanou třísetwattovou hybridní hlavou Geezera Buttlera....

Špičková 700W basová hlava od renomovaného.

O tom, že legendární americká firma, zabývající výrobou „všeho možného nezbytně potřebného“ pro nás basisty, je stále v plné síle, a že její hlavy, aparáty, bedny a pedálové efekty se těší veliké oblibě, nemůže být ani stín pochyb. Však na tom firma už od minulého století, co byla stvořena pány Davem Boonshoftem a Alexem Aguilarem, pěkně maká. Dnes se podíváme na zoubek jejich nejsilnější hlavě Tone Hammer 700...
Jednoduchý koncept. Kvalita provedení, jednoduchost ovládání, stylová...


3. 5. 2019

Ibanez SRMD200K

Čtyřstrunná baskytara s aktivní elektronikou v lehce klasickém stylu.

O tom, že konstruktéři od firmy Ibanez nikdy neusínají na vavřínech, ví dnes snad každý muzikant, jehož nástrojem jsou kytary či baskytary. Ibanez produkuje instrumenty všech kvalitativních a tedy zároveň i cenových kategorií. Však těch modelů od osmdesátých let bylo požehnaně a nejednalo se pouze o nástroje určené milovníkům těžkotonážních stylů. Z portfolia Ibanez si určitě vybere každý baskytarista i kytarista...
Ibanez SRMD200K na první pohled. Osobně si myslím, že výrobce nechtěl, aby...

Šestisetwattová basová hlava Head of Doom od Pána tlustých strun z Black Sabbath.

O tom, že každý mistr jakéhokoliv oboru má nejraději své vlastní nádobíčko nutné k výkonu profese, nemůže být pochyb. Kuchaři mají vlastní nože, zedníci lžíci a vodováhu, elektrikáři letitou brašnu se všemožným nářadím, a muzikanti své hýčkané nástroje, od kterých se těžko odlučují. Pokud však hrají rock, potřebují kromě nástrojů i aparaturu, nedílnou to součást svého zvuku...
Přeučený kytarista. A právě na této aparatuře záleží, zda bude jejich zvuk osobitý a jedinečný, či zda splyne, tak...

10. 8. 2018

FGN JMP-AL-R VWH

Mocný bass z Matsumoto Nagano…

V přírodě je živočišná čeleď „Baskytaristi“ z řádu „Muzikantů“ vnímána jako poměrně hodně konzervativní až mnohdy asketická bioforma, což se týká jejího vybavení instrumenty. Často svá tykadla, bůhví proč, obrací pouze k severoamerickým lokalitám, zatímco zcela opomíjí jiný, originální život, hojně vyvěrající i v jiných biotopech, než jimi v nektriticky adorované Kalifornii, která sice má drobné nezanedbatelné prvenství, ale jistě to nebude napořád. Stačí jen pomyslet na přítomnost...

Kytarový svět v kapse.

Už jsem asi starý, ale naprosto největší radost mi dělá hrát si s těžkými plechovými mašinami, ve kterých se zahřívají saturované lampy a tiše vrní značková trafa. Přístroje mají pár knoflíků, ale efekt je slyšitelný při prvním zmáčknutí tlačítka ON. A teď najednou nějaké „virtuály a digitály“, se kterými se mladoši tak důvěrně stýkají a milují je? Inu, je třeba bojovat s moderními technologiemi, jak jen to jde. Ale nejlepší je, naučit se je zkrotit, pak jsou do dobří sluhové...

Kousek pana Millera do každé basové rodiny.

Už pouhých dvacet až pětadvacet deka čarovného odéru pana Marcuse Millera postačí k rozzáření a prosvětlení basového soundu běžného uživatele, tohoto zpočátku lehce podceňovaného nástroje. Markus je tady pro vás, s Markusem vám to půjde jedna báseň, s Markusem na basu snadno a rychle, navíc se skvělým zvukem.
Světoznámý baskytarista Marcus Miller (a jemu podobní vyvolení) vyvrátili mýtus typu: „Neumíš na nic pořádně hrát, ale seš dobrej kámoš, tak budeš hrát na basu a občas zaplatíš pivo“....


Plutí v nebeských výšinách…

Přístrojů pro muzikanty, které se starají o doznívání tónů na mnoho způsobů, je na trhu nepřeberné množství. Jmenovat a popisovat všechny ty reverbatory, delaye, springverby, analogová či digitální echa, by bylo značným nošením dříví do hudebního lesa. Přesto však není od věci, když si vás dovolím seznámit s novou kytaro-basovou krabičkou od firmy, která si respekt mezi muzikanty vytvořila již dávno. Jedná se o firmu TC Electronic, které mnoho slavných veličin vděčí za část jejich osobitého...

1. 12. 2017

Trace Elliot ELF

Miniaturní baskytarový zesilovač.

Černo-zelený nezaměnitelný design s červeným a zeleným knobem na každé straně, uprostřed pak 8 až 12 tahový grafický equalizer... tak vypadala jedna legenda mezi basovými aparáty naší modré planety známá pod jménem Trace Elliot. Jejím původním rodištěm byla ostrovní země, kde spoustu věcí dělají tak nějak obráceně a přesto jim to funguje. Ono doběhnout a vyrovnat se aparátům z Kolumbova kontinetu (toho severního) chtělo nejen hodně fištrónu, ale i trochu drzosti a štěstí....

Bass Seismic Shift…

Že seismické posuny, ať už tektonických desek, či celých kontinentů s sebou vždy přináší velmi razantní změny prostředí i klimatu a mnohdy se neblaze projevují v podobě tsunami či zemětřesení, ví dnes každý školák. Pokud však tento „terminus technicus” aplikujeme například při výrobě hudebních nástrojů, bude se třást maximálně zkušebna nebo pódium, a to mocným, nezaměnitelným zvukem. A to je přece, oč tu běží…
Třásl jsem se i já, když jsem sledoval, jak se ke mně DPDčkem blíží nový Fender...

26. 10. 2017

Markbass EVO1

Basový „vercajk“ pro každý hluboký okamžik...

Že není možné brát na každou, byť jen i malou akci všechny své krabičky ve velkém pedalboardu a několik aparátů s různými zvuky, protože logistika je neúprosná a do auta se musí vejít i ostatní muzikanti? Že není možné přifrčet do studia hned s několika basovými aparáty a přímo na místě se rozhodovat, jaký zvuk pro tento či onen song vlastně použijete? Že není nutné kvůli skvělému basovému soundu neustále tahat těžký mnohakilogramový aparát po schodech do zkušebny tam a zpět? Že není možné mít...

17. 6. 2016

Markbass Compressore

Podlahový efekt od italské firmy Markbass.

Firmu Markbass asi není potřeba nikterak zvlášť představovat. Zabývá se návrhem a výrobou zesilovačů, včetně příslušenství, převážně pro baskytary. Vznikla v 80. letech 20. Století a jejím zakladatelem je Marco Virgiliig, který je považován za průkopníka neonových reproduktorů. Od roku 2001 používá společnost oficiálně značku Markbass.
Popis. Efekt Markbass Compressore obsahuje elektronku ECC81, která ořezává prudké peaky a jak už je u elektronek známo, zároveň dělá výsledný zvuk více...


Červeno-žlutý „prcek“, který provětrá nohavice.

Miniaturizace a odlehčování zesilovačů a boxu je v dnešní době mezi výrobci velice populární a troufám si tvrdit, že i k velkému potěšení muzikantů. Nano Mark 300 o rozměrech 20x21x5,3 cm s váhou 1,45 kg a výkonem 300W by neměl uniknout v hledáčku těm, kteří si v tomto trendu libují.
Přední panel. Přední panel je jednoduchý a přehledný. Dominuje červená prokládaná, pro Markbass typickou, černou a žlutou barvou. Žádné komplikované nastavování, čtyřpásmový ekvalizér s rozsahem +-16dB na...

13. 5. 2016

DOD Meatbox Subsynth

Reedice octaver/enhancer podlahového pedálu.

Firma DOD, patřící pod americký Digitech, který je členem rodiny Harman, pokračuje v reedici efektů, jejichž výroba byla ukončena na konci devadesátých let minulého století. Zatím posledním přírůstkem této řady je subharmonický enhancer/oktaver DOD Meatbox Subsynth, jenž vychází z populárního modelu DOD Meat Box FX32. Původní pedál byl vyráběn jen krátce a byl oblíbený u baskytaristů a kytaristů, ale také při studiové práci, například s bicími nástroji.
Novinka je, stejně jako její...

22. 4. 2016

Markbass Super Synth

Podlahový efekt typu stereo synth / octaver od italské firmy Markbass.

Firmu Markbass asi není potřeba nikterak zvlášť představovat. Zabývá se návrhem a výrobou zesilovačů, včetně příslušenství, převážně pro baskytary. Vznikla v 80. letech 20. století. Jejím zakladatelem je Marco Virgiliig, který je považován za průkopníka neonových reproduktorů. Od roku 2001 používá společnost oficiálně značku Markbass.
Přední panel. Na předním panelu jsou umístěny čtyři ovládací knoby, a to GAIN, CUT FREQ/OCT-1, TONE/OCT+1, LEVEL/DRY a tři podlahové přepínače, z nichž levý...

3. 2. 2016

Aguilar Chorusaurus

Podlahový analogový chorus pro baskytaru.

Chorusaurus je podlahový efekt typu chorus, určený pro baskytary, poskytující vřelý a bohatý tón charakteristický pro značku Aquilar. Efekt využívá analogovou BBD technologii, která poskytuje tomuto efektu šťavnatý a organický zvuk. Má bytelnou kovovou konstrukci a k jeho ovládání pak slouží čtyři knoby:
BLEND – ovládá poměr mezi čistým a modulovaným signálem,
INTENSITY – ovládá intenzitu modulovaného signálu,
RATE – ovládá rychlost modulace,
WIDTH – nastavuje rozsah pro...

Preamp pro akustické kytary a basy.

Americkou firmu Fishman asi není třeba nějak zvláště představovat. Myslím, že všichni, kteří někdy řešili ozvučení akustické kytary pro živé hraní se s touto, dnes můžeme říci už legendární, značkou museli potkat. Pamatuji doby, kdy vlastně ani nic lepšího než dát do kytary „tzv. fišmena“ neexistovalo. Dnes v nabídce této firmy najdete, krom řešení ozvučení snad všech akustických nástrojů od kytar, přes mandolíny, banja, harfy atd., také různé efekty a preampy. Právě novinkou v této sekci je...