Petr Los
Registrován: 27 říj 2017 11:25

Markbass Little Mark 58R

Příspěvek od Petr Los »

Baskytarová hlava s výkonem 500 W od italské legendy Mark Bass.
25. 7. 2023

Mark Bass je jméno, které rezonuje v celém basovém světě obrovskou vibrací blížící se zemětřesení. Na aparáty této firmy hrají i taková esa, jako je například fenomenální virtuos Richard Bonna, jedna z hlavních tváří firmy Mark Bass a stovky dalších. Proč tomu tak je? Inu, protože je Mark Bass basovým synonymem pro skvělý zvuk, vynikající konstrukci a odolnost v terénu. Na jejich aparátech lze prostě nakroutit zvuk plně dle vašich představ a o to jde basovému národu vždy v první řadě.

V dnešním testu představím basistům další baskytarovou hlavu od Mark Basse – model 58R. Basový vizionář typu „Stewa Jobse“ Marco De Virgiliis opět dokázal, že produkty jeho firmy kráčí dopředu mílovými kroky a těžko je dokáže někdo zadržet.

První hození očkem
Model 58R je v pořadí dvanáctou hlavou od Mark Bass. Jedná se o velikostně standardní šasí, na jaké jsme od této firmy zvyklí. Rozměry jsou 276 x 830 x 256 mm, jde tedy v podstatě o menší kovovou krabici. Co tedy rozhodně malé není, je výkon. 300 W do 8 ohmů a 500 W do 4 ohmů uspokojí, myslím, skoro každého muzikanta, cestujícího napříč republikou. Jasně, na Strahov by to asi bylo málo, ale na klubíky a menší sály naopak až dost. Kdybyste dříve vlastnili 500wattový aparát, zřejmě by ho museli stěhovat dva lidé. Náš 58R váží pouhé 2 kg. Ano, ano, slyšíte dobře. Jedná se o spínaný zdroj, proto odpadají těžká trafa a další váhové škaredosti. Koncový zesilovač je model MPT - Mark Proprietary Technology.
Vy pak dáte hlavu do síťovky a vyrazíte zvesela na kšeft.

Hlava je vyvedena pro Mark Bass již v téměř klasické kombinaci černé a žluté barvy. Myslím, že nepřestřelím, pokud řeknu, že tento model má nejvíce vstupů na předním panelu ze všech hlav od této firmy. Je jich celkem pět. Celé šasí je vyrobeno z černě matného plechu a plastu (kromě žlutého potisku), na spodní straně jsou umístěny čtyři protiskluzové gumové špunty. Výrobce tentokráte soustředil všechny funkční prvky na přední panel, zatímco na zadním zůstal pouze otvor pro větrák zdroje, speakonový a jackový výstup a samozřejmě vstup pro standardní PSU kabel.

Přední deska basového cookpitu
Takže pojďme budoucího klienta seznámit s tím, co vše bude mít k dispozici k ovládání této hlavy. Jak jsem již napsal, přední panel disponuje celkem pěti vstupy: zcela nalevo nahoře se nachází jacková zdířka SEND, vedle ní RETURN. Obě tvoří smyčku a jsou určeny k připojení všemožných efektů. Pod zdířkou SEND je umístěn výstup LINE OUT v XLR podobě. Vedle něho je pak umístěn jackový vstup INPUT určený pro připojení baskytary. Je už téměř standardem u hlav od Markbass, že prstenec obepínající jackový vstup oranžově svítí. Pokud je hlava v režimu MUTE, pak přerušovaně bliká.

Poslední zdířka se nachází ve spodním pravém rohu hlavy. Jedná se o vstup pro footswitch. Jím může uživatel aktivovat a deaktivovat hlavu pomocí funkce MUTE nebo zapínat či vypínat frekvenční středový frekvenční pokles SCOOPE.

Mezi SEND a RETURN je malý kolébkový přepínač POST EQ/PRE EQ. Tímto přepínačem může basista poslat zvukaři z hlavy buď korekčně upravený či neupravený zvuk. Tato funkce se výborně osvědčí i v nahrávacím studiu, pokud se zvukový mistr rozhodně použít jiný equalizer. Druhý přepínač (pod POST EQ) umožňuje přepínat uzemnění a odstranit tak problémy možného bručení při špatném zfázování sítě. Ještě jeden přepínač naleznete na pravé straně hlavy. Zapínáte či vypínáte jím funkci MUTE. Vstup buď svítí trvale – ON, nebo přerušovaně bliká – OFF. Tato indikace je nepřehlédnutelná a je výborná zejména na koncertě.

K ovládání zvuku může hudebník použít celkem devět otočných potenciometrů se stylovými knoby. Dva z nich mají žlutou barvu, zbývající jsou černé. Levý žlutý je GAIN, pravý pak MASTER. Gain je opatřen kontrolní modrou LEDkou, která při přebuzení svítí. Zesilovač je chráněn proti přebuzení novým dvoupásmovým limitérem.

Následuje pět korekčních potenciometrů s černými knoby: LOW, MID LOW, MID HIGH, HIGH, OLD SCHOOL. Posledně jmenovaný je v podstatě pasivní Low Pass Filter s rozsahem postupně tlumeného pásma od 250 kHz do 20 kHz. Frekvence pod 200 Hz zůstává nedotčena. Po jeho aktivaci dojde ke změkčení a zastření zvuku, což bylo typické pro starší aparáty. Všechny potenciometry jsou bez středových aretací a mají příjemně tuhý chod. Vrchní potenciometr v pravé horní části je LINE OUT a pomocí něho určuje basista, kolik signálu pošle ke zvukaři.

Poslední potenciometr v levé horní části je třípolohový přepínač s funkcemi: FLAT – zvuk bez aktivace filteru Scoop Preset, FINGERSTYLE SCOOP PRESET – zvuk s aktivací středového frekvenčního výřezu (indikován malou modrou LEDkou vpravo vedle potenciometru), FSW – aktivuje footswitch, kterým lze zapínat či vypínat funkci Scoop Preset a Mute (footswitch není přiložen). Posledním ovládacím prvkem je nepodsvícený spínač ON/OFF v pravém horním rohu.

Markbass Little Mark 58R v akci
První seznámení s Little Markem proběhlo v podstatě v homerecordingové poloze. Připravuji s jedním zpěvákem a kytaristou, v jedné osobě, natočení songu a následně vytvoření videoklipu na tento song. Konkrétní píseň bude z jeho strany hraná na ukulele a na mě je pak aranžmá celého songu plus dotočení dalších nástrojů. Rozhodli jsme se nejprve vytvořit jakési demo, ale s přesnou časovou stopáží, což mi umožní již přednatáčet některé obrazové náběry, než bude skladba kompletně hotová. Ve studiu jsme na bicí podklad jednoduše natočili ukulele a zpěv v demo režimu.
Přinesl jsem si tracky domů a jal se doaranžovávat zbytek songu. Jako první jsem se rozhodl natočit basu a využít k tomu právě Markbass Little Mark 58R. Natáčel jsem samozřejmě přes linku. Nahrával jsem na bezpražec a z korekcí jsem použil pouze maličko zvýrazněné basy a vyšší středy. Nic jiného nebylo potřeba jak při nahrávání, tak při mixu. Gain jsem měl nastavený asi na dvacet procent a funkci Old School na padesát procent. Scoop Preset jsem nepoužil vůbec. U bezpražce jsou důležité právě ony středové frekvence a kromě toho já osobně moc nemiluji zastřený zvuk. Musím říci, že mne výsledek vcelku velmi překvapil. Znám svou basu a vím, co z ní vždy chci dostat. Zde se mi to s malým přihmouřením oka podařilo v podstatě v obýváku. Využít takto basovou hlavu jako předzesilovač je třeba výborná volba v nahrávacím studiu, když chcete ušetřit čas na zvučení celého aparátu. Navíc můžete nahrávat přímo z režie a slyšet tak, jak basový zvuk zapadá do kontextu celého songu. Do nahrávky jsem zkusmo ještě dohrál syntetický klavír, pokňourávání elektrické kytary a nějaké efektové zvuky. Nyní máme v ruce jakousi slepou verzi skladby, se kterou můžeme dále pracovat.

Markbass Little Mark 58R ve studiu
Co by to bylo za test bez nahrávání ve studiu. Mladý basák dotáčel basový part do folkrockového songu. Snímali jsme basu linkovým výstupem, dále pak 12” reproduktor basovou klasikou D 112 a výškovou hornu dynamikou AKG D 40. Dříve jsem používal kondenzátor AKG 430 pro jeho ostřejší zvuk, ale dnes jsem si oblíbil tuto variantu. Nemaje originální Markbass reprobox, použil jsem svůj GlockenKlang Double Art 2x 12. Pro svůj velký frekvenční rozsah (36 Hz – 18.5 kHz) je řazena mezi referenční boxy, tak si myslím, že nám snad mnoho zvuku neuteklo. Basista měl obyčejnou Ibanezku nižší řady, ale s novými strunami, což se na zvuku projeví poměrně dost. I zde nebylo kromě drobného přidání vyšších středů a výšek potřeba dlouho laborovat se zvukem a práce šla od ruky. Na zvuku se mi líbí, jak basa krásně chroupá na středových frekvencích. Tato ukázka je pouhý stereomix příslušných tracků s trochou hallu bez dalších korekčních úprav. Samotný mix s dalšími nástroji a zpěvy pak bude samozřejmě nadupanější a plastičtější, ale to už je jiný příběh.
Co ještě dodat? Malý, lehoučký, výkonný, spolehlivý, s velkou paletou barev, možno ho přepínat pomocí footswitche, vejde se do batůžku (kde jsem ho nesl i já, když jsem šel do studia nahrávat), výborná cena i pro mladé muzikanty, kteří mají hluboko do kapsy, atd, atd. Jen nutno pro upřesnění dodat: zesilovač je navržen v Itálii a kompletován v Indonesii. Jeho cena je tím příznivější zejména pro mladé hráče. Prázdninovému basování zdar…

Výrobce: Markbass
Zapůjčil: MUSIC - PARK.CZ s.r.o.

Petr Los
PROFIL AUTORA: Petr Los dipl.um.
Navštěvoval Pedagogickou fakultu v Ůstí nad Labem. Zde intenzivně studoval hru na klavír a kompozici. Po revoluci přesedlal na baskytaru a kontrabas a vystudoval Státní konzervatoř v Teplicích, obor Hra na kontrabas. V 90. letech se věnoval tvorbě filmové a scénické hudby. Vytvořil hudbu pro film několikanásobného cyklotrialového mistra světa Josefa Dresslera – Golden Bike a pro mnoho dalších výukových a reklamních filmů a spotů. Jako baskytarista a kontrabasista hrál v kapelách St.Woody a Lingers, se kterou vydal tři alba u společnosti Indies Records. V současnosti vyučuje v ZUŠ Česká Lípa hru na kontrabas, baskytaru a klávesy, příležitostně hostuje v symfonických orchestrech, a spoluprovozuje nahrávací studio WonderLost.