Recenze

„Žába“ uzavřená v jedné krabičce.

Americkou společnost Dunlop netřeba kytaristům představovat. Společnost založil Jim Dunlop v roce 1964 v kalifornském městě Benice. Firma Dunlop se proslavila hlavně na poli kytarových krabiček, ale v současnosti jejich působnost pokrývá téměř celý kytarový sortiment. Vše začalo uvedením na trh ladičky Vibra-Tuner. Další legendou pak byla v roce 1972 představená první trsátka Nylon Standard Pick, které jsou stále jedny z nejoblíbenějších.
Zlomový je rok 1982 kdy Dunlop přináší naprostou legendu mezi kytarovými pedály a to kvákadlo Cry Baby. Schválně mrněte na Internet, kolik vašich kytarových hrdinů má tento pedál ve svém pedalboardu a kolik jich má svoje signature varianty.
Poté co Dunlop navázal spolupráci s firmou MXR vznikla fůze, která posílá na trh několik staronových kytarových pedálů. Jedním z nich je i reedice kytarového fixního wah-wah pedálu Crybaby Q Zone Fixed Wah. Krabička je určena všem hráčům, co nemají čas a potřebu neustále na podiu šlapat na „kvákadlo“ a hledat tu pravou polohu pedálu, ale přesto chtějí mít wah pedal.
Jak to vypadá a jak to hraje. Co se týká vzhledu, není moc co popisovat. V designu jde Q Zone až na samou dřeň. Pevné kovové šasi vyvedené ve stříbro šedé metalíze, tři černé knoby potenciometrů. Prvním z nich je Volume, který nastavuje hlasitost efektu v rozsahu od 0 až 20 dB. Dále je to potenciometr Qzone, který ovládá šířku pásma, v kterém se bude „wah“ pohybovat. Nakonec je zde potenciometr Peak, který nastavuje rozsah...


4. 2. 2021

KORG opsix

Rodinné stříbro opět ožívá.

V řadě nových nástrojů firmy KORG z poslední doby se objevil opsix, nabízející po velmi dlouhé době jako hlavní systém tvorby zvuku FM syntézu, která na dlouho z hardwarových nástrojů téměř vymizela (jednou z výjimek byl jiný model firmy KORG, Volca FM). Podívejme se v dnešním testu, zda se návrat k tradici podařil a co nového případně může přinést.
Koncepce. Opsix je de facto ideovým souputníkem nástroje wavestate, který jsem zde nedávno testoval. Sdílí s ním mnoho pozitivních stránek,...

…aneb chceš pořádně nakopnout?

Představovat kytaristům firmy MXR a Dunlop je jako nosit sovy do Atén. Novinkou je velmi zajímavá fůze těchto firem, kdy firma Dunlop koupila firmu MXR. Zároveň se MXR domlouvá s legendárním technikem, kytaristou a designerém Paulem Cochranem z Dunlopu na spolupráci na reedici overdrive pedálu Timmy. Výsledkem je nový ovedrive pedál Dunlop MXR Timmy Overdrive. Tento pedál vychází z původní krabičky Timmy firmy Dunlop, ale přidává několik nových funkcí v podobě nastavení tří typů „clipingu“ a...

Čtyřstrunná baskytara s 864mm menzurou, kterou výrobce doporučuje zejména hudebním začátečníkům.

Ne každý hudebník si může na počátku své dráhy okamžitě zakoupit drahý nástroj, který s ním bude putovat mnoho let po klubech a rozličných jiných pódiích. Mohu zcela jasně prohlásit po více jak třiceti letech své hudební pedagogické praxe, že většina muzikantů uvažuje způsobem: „Zkusím koupit něco jednoduššího a pak uvidím, jak mi to půjde a pak si koupím kdyžtak dražší nástroj.
Basisti v počátku své kariéry (pokud nezačínáte ve čtyřiceti a nejste ředitel velké firmy) nechtějí příliš...

7. 12. 2020

Peavey Solo

Každý kytarista musí nějak začínat...

Nás kytaristů, kteří máme již nějakou tu zimu za sebou, při pohledu na novinku firmy Peavey, určitě polije vlna nostalgie. Kdo by si nepamatoval legendární kytarová komba Peavey Blazer 158 a Peavey Solo. Pro mnoho kytaristů to byl první kontakt s pořádným kytarovým zvukem. Navíc se již tenkrát jednalo o dostupné aparáty které hrály a jejich poruchovost byla taktéž minimální. Peavey nyní přichází s novou řadou, která z těchto „kombíček“ vychází a cílí na začínající kytaristy, kteří koketují s...

16. 11. 2020

KORG wavestate

Rodinné stříbro v novém hávu.

V nabídce nových nástrojů firmy KORG přibyl wavestate, využívající dva starší, ale osvědčené postupy při tvorbě zvuku – vektorovou syntézu a Wave Sequencing. Je to další zajímavý pokus firny navázat na svou dřívější tradici. Podívejme se v dnešním testu, do jaké míry byl úspěšný.
Trocha historie. V 80. letech se v plejádě nových nástrojů s digitálními syntézami objevila mimo jiné vektorová syntéza, která stavěla na až čtyřech zdrojích zvuku, které se daly hlasitostně míchat mezi sebou...


2. 11. 2020

Schecter Banshee Bass

Čtyřstrunná baskytara s kratší menzurou 762 mm.

O tom, že každý muzikant není obdařen „zlodějskými“ prsty, nemůže být pochyb. Ono výše uvedené slovní spojení zlodějské prsty však není nikterak hanlivé a neznamená, že hudebník má sklony obohacovat se nezákonně na úkor jiných, ale že má prostě menší ruce s kratšími prsty. Copak kytaristi, vám je hej, protože abyste měli opravdu problémy s rozpětím, museli byste mít ručičku jako malé dítě, ale my, lid basový a nedejbože kontrabasový, my už rozhodně tak v pohodě nejsme. Ono roztahování kloubů o...

27. 9. 2020

Ibanez RG421HPAH

Jen přijď ty oceáne temný jak duše má…

Další díl seriálu o novinkách firmy Ibanez pro rok 2020 představí důstojnou metalovou sekyru ze stáje série RG, která již po třicet let zásobuje trh s elektrickými kytarami kvalitními nástroji hard and heavy naturelu a uspokojuje srdce nejednoho metalového a hard-rockového kytaristy.
Už na první pohled máme před sebou vydařený kousek lahodící oku. Kolekce dřeva na této kytaře, stejně jako barevné odstíny dávají nástroji netuctový design a vyprovokuje ve vás pocit šáhnout si a zahrát si na...

14. 9. 2020

Moog One

Polyfonní legenda ve 21.století?

Firma Moog vydala po téměř 40 letech dlouho očekávaný polyfonní analogový syntetizér, který podobně jako na počátku 80. let Memorymoog vychází ze známého a osvědčeného konceptu Minimooga, ale dovádí ho na další úroveň možností tvorby zvuku, zacházení s polyfonií, programovatelnosti a propojitelnosti. Je dostupný v 8 a 16hlasé verzi, kterou jsem měl možnost testovat. Podívejme se, zda vznikl nástroj, který má ambice stát se dalším milníkem či legendou.
Koncepce. Moog One v základu své...

3. 9. 2020

Ibanez S671ALB

Bohyně úsvitu aneb metalová sekyra pro náročné.

V této recenzi se bude chválit. Ač sám nejsem vyhraněným metalovým fanouškem nebo hudebníkem, občas se mi díky recenzím na novinky na tomto webu do rukou dostane zajímavý a neotřelý nástroj, který je cíleně navrhován a modelován pro potřeby ostrých a rychlých rockerů. Přichází zde na přetřes další novinka renomovaného výrobce kytar Ibanez řady S. Primární zaměření tohoto nástroje na metalový styl hraní však neberte dogmaticky a nenechte se mnou odradit ti z vás, kteří holdují jiným hudebním...

7. 7. 2020

Ibanez AG85

Sametově ebenová kráska z Indonésie.

Už se vám určitě někdy stalo, že jste v obchodě hodili okem po kytaře, zkontrolovali cenovku, udělali jste si představu o tom, jaký z ní budete mít pocit až se jí dotknete a jak bude hrát, a když jste jí nakonec sejmuli z věšáku s pocitem lehké nadřazenosti ze svého neomylného úsudku a spokojeni sami se sebou a svou brilantní predikcí jste zjistili, že je všechno jinak. Stejné pocity jsem si znovu prožil, když jsem vybaloval další kousek od prolifického výrobce šestistrunných nástrojů ze země...


3. 6. 2020

Ibanez BTB 1936-SFL

Šestistrunná elektrická baskytara typu “modern bass“.

Když jsem dostal tu báječnou možnost vybrat si z několika modelových řad baskytar Ibanez, tak jsem sáhl tu po krásné čtyřstrunné retrobasičce, tam po modernbassu, jen aby se čtenáři nenudili. Za drahnou dobu svého courání basovým světem jsem již držel v ruce různé krásky nezvyklých barev pleti i zvuku a proto jsem se rozhodl, že pro dnešní recenzi zvolím „NĚCO“, co je i pro mne velkou naznámou, a co jsem si chtěl již dávno vyzkoušet...
Tou neznánou je opravdová pyšná kráska z vyšších...

5. 5. 2020

Ibanez ART 120 QA

Klasika do laciného hávu oděná.

Po delší pauze se vám opět hlásím se svými osobními postřehy na další novinkový produkt firmy Ibanez. Tentokrát bych se chtěl podívat na kobylku, a ne jenom na ni, cenově dostupné kytaře ze série ART. Tato řada nástrojů, která je součástí bohatého portfolia renomovaného japonského výrobce, se objevuje v nabídce již od roku 2007. Rok, co rok se modely této řady obměňují a inovují. Přehlédneme-li jen letmo katalog ART série, lehce určíme, kterým slavným modelem se návrháři této řady bez výjimky...

Osmihlasý syntetizér na principu vlnových tabulek.

V nabídce nástrojů firmy Modal Electronics najdeme nástroj Argon8, osmihlasý syntetizér na principu vlnových tabulek, což není dnes úplně nejtypičtější způsob tvorby zvuku, jeho zlatá éra byla v 80. - 90. letech. Podívejme se jeho čtyřoktávovou klávesovou verzi v dnešním testu. Na trh bude uvedena i pětioktávová verze Argon8X a racková verze Argon8M.
Koncepce. Argon je de facto větší a rozšířenou verzí jiného firemního nástroje SKULPT, který jsem nedávno k otestování....

13. 3. 2020

MOOER GE150

Maličkatý kytarový kombajn.

Čínská firma MOOER, která působí na trhu od roku 2014, představila na zimním NAMM svoji novinkovou řadu multiefektů GE. Velkým skokem byl pro firmu rok 2015 a její zapůsobení na kytarový svět opět během NAMM, kdy byl představen Wah pedal The Wather. Od té doby firma ušla obrovský kus cesty a je jasné, že se s ní na poli kytarových efektů musí počítat. Nynější filosofie firmy je v co největší miniaturizaci kytarových efektů a zároveň se specializuje na finančně přístupnější zařízení pro...

Čtyřstrunná baskytara s aktivní elektronikou - “signature” Richard Bonna.

Skutečnost, že se po úspěšném předvedení modelu Ninja Headquarters, od italského výrobce veškerých basových propriet firmy Markbass, stal světoznámý virtuos a basový čaroděj Richard Bona též tatínkem dvou zcela nových modelů baskytary téhož výrobce, možná basový svět nepřekvapila. Persona Richardovy velikosti a kreativity v sobě zajisté nosí nepřebernou škálu nejen hudebních nápadů a proč by tedy tento rodák z Kamerunu nemohl stvořit i svůj signovaný nástroj.
Famózní, bleskurychlá a přitom...

Měděná hlava.

Firmu Victory už není třeba českým kytaristům představovat. Za velmi krátkou dobu na trhu se aparáty této firmy dokázaly prosadit mezi tradičními značkami a mnoho kytaristů tyto aparáty zařadili do svého gearu. Úspěch této anglické butique firmy je hlavně v kvalitě těchto aparátů. Victory aparáty nabízí vynikající zvuk, perfektní zpracování a také velmi vkusný design.
Dalším přírůstkem do jejich bohatě rozvětvené rodiny je kytarový zesilovač VC35 The Copper. Ten vychází z anglických...

29. 1. 2020

BOSS Katana-50 MkII

Řádně ukovaný meč pro každého kytaristu.

Japonská forma BOSS je dlouholetý výrobce efektových pedálů pro elektrické kytary a baskytary a další hudební elektroniky. Tato legendární značka je spjata s mnoha velikány kytarové hudby. Není snad kytaristy, který by neznal tuto značku. BOSS nejprve ovládl pole kytarových efektů a později svůj sortiment rozšířil mimo jiné o digitální nahrávací zařízení, automatické bubeníky, samplery a další digitální příslušenství. Nově se také firma zabývá stavbou kytarových aparatur a jak jinak, opět hodně...

Virtuálně - analogový syntetizér.

Jednou z vlajkových lodí firmy Modal Electronics, vyrábějící analogové a virtuálně - analogové nástroje, je "stolní" syntetizér SKULPT. Podívejme se na něj v dnešním testu.
Koncepce. Nástroj je koncipován polyfonií jako čtyřhlasý a má celkem 32 oscilátorů, na jeden hlas polyfonie tedy můžeme mít až 8 oscilátorů. To je velmi chytré a účinné řešení, zejména na tvorbu "masivních" zvuků, které známe z analogově - digitálních nástrojů přelomu 70. a 80. let....

9. 1. 2020

Ibanez SR2400

Čtyřstrunná elektrická baskytara typu “modern bass“.

Snad jsem v minulé recenzi dobře vybral nástroj, který potěšil milovníky retra a oldschoolu, protože dnes to bude rozhodně jiné. Středem mé pozornosti (a doufám, že i vaší) se stane naopak velice moderní baskytara s nekompromisním zvukem, který jistě uchvátí všechny rockery neuznávající jakýkoliv zvukový kompromis a požadující nadupaný sound.
Baskytara s modelovým označením SR2400 , jíž se budeme věnovat, patří do velice oblíbené řady SR, která se na trhu objevuje už drahnou řadu let a...

9. 12. 2019

Ibanez AFB200

Čtyřstrunná semiakustická baskytara typu “hollowbody“.

I když by se mohlo zdát, že éru pololubových nástrojů stejně jako cadillacy zabírající půlku ulice, či rachot rock’n’rollových tančíren, už dávno odvál čas a v dnešním postmoderním světě je místo pro podobné výstřelky pouze v kolorovaných retrofilmech, je skutečnost zcela jiná.
Nezměrná stylová pestrost a touha muzikantů být odlišní, klade na výrobce vysoké nároky, nejen co se týká vlastní kvality zvuku, ale i vizáže nástrojů. Vždyť image je dnes velice důležitým prvkem a hudební nástroje...