Čtyřstrunná baskytara od legendární americké firmy G&L, model Jazz Bass.
13. 7. 2025
Které dva modely baskytar jsou úplně nejvíc profláknuté a těší se největší oblibě? No přeci Fender Jazz Bass a Fender Precission Bass, a to ve všemožných barevných i konstrukčních variantách. Tyhle dvě basy se prostě neomrzely, stále jsou konstrukční a hráčskou inspirací pro mnoho výrobců i muzikantů.
Což ovšem neznamená, že se je tito výrobci nepokouší nějakým způsobem inovovat a vylepšit. Samozřejmě, někdy to funguje a někdy to není ku prospěchu věci. Co se však stane, když osud těchto dvou legend vezme do ruky přímo jejich rodný otec se svým přítelem a společně stvoří „Něco“, co má v sobě stále onu magickou DNA prvních JazzBassů, ale zároveň je už konstrukčně a zvukově někde jinde? Vznikne baskytara Fullerton Deluxe JB MDF.
Dovolte mi úvodem recenze pár historických poznámek. Baskytary G&L nejsou v naší zemičce úplně zas tak rozšířené. Profíci je samozřejmě znají, ale stále mezi nimi kralují právě ony pověstné Fendery a občas se tu a tam mihne v českých rukách nějaký MusicMan. Je to velká škoda, protože nástroje (kytary i baskytary) od G&L jsou špičkové kvality se super zvukem. Dalo by se s nadsázkou říci, že velký Leo Fender v případě naší testované Deluxe JB MDF vlastně historicky vykradl sám sebe. Proč? Protože do této basy vložil ze sebe samého to nejlepší, co vymyslel při konstrukci Jazz Bassu a ještě to posunul o značný kus dopředu. Když Leo Fender odešel z firmy MusicMan, založil spolu s George Fullertonem a Dale Hyattem společnost G&L. Právě zde se naposledy věnoval vývoji kytar a baskytar. Sám prohlásil, že nástroje z produkce G&L jsou nejlepší, které kdy vyrobil. Dnes výroba prokračuje ve Fenderově historické továrně ve Fullertonu.

Fullerton Deluxe JB MDF
Je veskrze elegantní nástroj, který konstrukčně jednoznačně vychází z JazzBassu. Tělo je vyrobeno z olše, která zaručuje perfektní odezvu a dlouhý sustain a má elegantní stříbrnou barvu – metalíza Silver Metallic a pickguard 3 – ply v barvě Mint/Black/Mint. Tato stříbrná metalíza těla nástroje a žvýkačkově bílošedý pickguard krásně barevně souzní a tvoří designově elegantní celek. Stylově tenký krk nástroje je z javoru (Hard Rock Maple) opatřený lesklým lakem příjemným na omak. Hmatník je palisandrový, osazený pražci Jescar 57110 medium – jumbo. Tyto jsou vyrobeny z niklové slitiny a zaručují skvělou hratelnost ve všech polohách. Polohy hmatníku jsou vyznačeny kulatými perleťovými značkami. Krk je osazen mechanikou G&L Ultra – Lite, má 21 pražců (včetně 0.). Profil krku je G&L Medium C – 1 1/2“ Nut Width, 9, 5“ radius.
Patentované snímače MFD a elektronika
Na snímačích nástrojů G&L si dal Leo Fender opravdu záležet. Jsou vytvořeny se skutečnou precizností a účinností. Naše dva snímače single – coil Magnetic Field Design disponují skutečně skvělým plným zvukem, který nenechá zaniknout sebemenší zvukový detail vaší hry. Na rozdíl od snímačů jiných výrobců disponují snímače G&L patentovanou vychytávkou v podobě pólových nástavců z alnico magnetu, které jsou výškově stavitelné pomocí imbusového klíče. Basista si tak může měnit citlivost snímání jednotlivých strun, čímž ovlivní i výsledný šum. Staré typy snímačů toto neumožňovaly a dalo se hýbat pouze s výškou celého snímače. Zde dokonce každá struna prochází mezi dvěma nástavci, což snímání samotné ještě zefektivňuje.
Co se týká elektroniky samotné, tak ta je v případě naší baskytary pasivní. Funkce jsou stejné jako u klasického Fender Jazzbassu – hlasitost jednoho a druhého snímače a společná tónová clona pro oba snímače. Žádné třípásmové aktivní korekce, patrové potenciometry či toggle switche se nekonají. Když klasika, tak se vším všudy. A tu umí pan Leo skvěle. Všechny tří potenciometry a jackový výstup jsou integrovány na standardní pochromovanou destičku, která je naoko spojena s pickguardem. Tedy nic, co bychom od JazzBasse neznali.
Kobylka a Saddle – Lock patent
Skvěle propracovaná je i kobylka nástroje. U klasického JB se jedná o čtverhranný plech ohnutý do „L“ a přišroubovaný několika šroubky k tělu nástroje. Struny sedí na čtyřech válcovitých kamenech, kterými horizontálně prochází čtyři šroubky. Tyto čtyři kameny jsou pak podepřeny osmi malými šroubky „červíky“, pomocí kterých nastavujeme výšku strun. Při hodně agresivní hře mají tyto kameny občas tendenci pohybovat se zlehka doprava či doleva, což u baskytar firmy G&L absolutně nehrozí. Zde je kobylka vyrobena z velice masivního kovového odlitku, který tvoří jeden kompaktní pevný blok do tvaru pomyslné podkovy s vyplněnou spodní plochou. Uvnitř této podkovy jsou umístěny jednotlivé kameny podpírající struny. Aby nedocházelo k výše popsanému nechtěnému pohybu kamenů do stran, vytvořil Leo Fender další inovaci v podobě Saddle – Lock patentu. Jedná se o šroub procházející z boku do kobylky. Utažením tohoto šroubu imbusem se zcela zamezí pohybu kamenů. Tyto se ani při sebeagresivnější hře nehnou. Kobylka má též na své spodní straně jakýsi zub, který je zapuštěn do těla nástroje. Oba tyto technické prvky zlepšují rezonanci těla a tím i sustain nástroje. K tělu je kobylka připevněna pomocí šesti šroubů. Všechny tyto detaily přispívají ke skvělé stabilitě ladění. Výrobce dodává nástroj osazený strunami D’Adario EXL 170 45 – 100. Pro transport baskytary je určen látkový polstrovaný Deluxe Gig Bag (já tenkrát dostal svou G&L ještě v pevném futrálu).
Jdeme hrát
Se značkou G&L je spojena celá moje celkem dlouhá hráčská historie. Hned po revoluci jsem se totiž rozhodl, že si koupím nástroj na celý život. Dlouho jsem řešil který a nakonec mi kamarád a prodavač hudebnin v jedné osobě doporučil právě značku G&L. Cena těchto nástrojů (u nás v té době nepříliš známá) byla přeci jen o chloupek přítulnější než mnou obdivovaný MusicMan a jako nepříliš bohatý učitel hudby s rodinou v zádech, jsem tento nemilý faktor musel vzít vpotaz. A tak jsem se stal šťastným majitelem čtyřstrunného modelu G&L L-2000. Sice jsem později dokoupil ještě pětistrunnou kvalitní kopii bezpražcového MusicManu, ale své G&L jsem zůstal věrný a dožije se mnou.
Výtečné je i samotné seřízení výšky strun a hmatníku. Struny jsou nad palisandrovým hmatníkem přesně tak akorát. Žádné plácání se po hmatníku spojené s drnčením strun, ale ani nepříjemně vysoký dohmat komplikující hraní rychlejší techniky. Stejně precizní je i ladění nástroje. Velké ladící kolíky umožňují jemné doladění. Oktávy byly též nastaveny perfektně a nebyla proto nutnost s nimi jakkoliv hýbat. Prostě vyndáte basu, lehce dotáhnete možné nuance vzniklé transportem a můžete hrát.
Vzpomínka: Kdysi jsem hrál přímo na Sivestra v mraze na otevřeném pódiu na náměstí. Tak jsem tam basu nechal pěkně vymrznout, pak znovu naladil a set dohrál bez větších problémů. Tyhle basy prostě drží.
Jak to zní
Nyní se dostávám k tomu, co každého basistu zajímá asi nejvíce, a to je zvuk nástroje. Nejprve jsem basu zkoušel na aparátu Markbass CMB 151 Black Line 150w 1x15, který používám při výuce. Jedná se o lacinější produkt firmy Markbass, který však produkuje výtečný zvuk. Dobře přes něho zní i velmi laciné studentské nástroje. Když jsem basu nedočkavě zapojil a počal preludovat, byl jsem odměněn velice nekompromisním plným zvukem s pevnými basovými frekvencemi, které okamžitě zaplnily mou učebnu. Basa skvěle tlačí, barva je přitom měkká a kulatá. Žádná nepříjemná ostrost. Zkoušel jsem své oblíbené nastavení: tedy kobylkový snímač naplno a krkový na 75% s lehce aktivovanou tónovou clonou. Z basy lezl zvuk, co mám rád. Lehce mručivý (Growl), ale přitom krásně basující. U některých lacinějších modelů JazzBasse je kobylkový snímač poměrně slabý a bez krkového nemá sound patříčný tlak. Zde se díky inovovaným snímačům MDF nic takového neděje. I s úplně staženým krkovým snímačem můžete vypustit svého basového džina z láhve. Když k tomu úplně aktivujete clonu, zvuk ještě více nakopnete. Netřeba se vůbec bát, že bude tupý a zahuhlaný. I se staženou clonou má totiž vysokých frekvencí více než dost.
Doma jsem pak honil tuto basu celý večer přes výtečné cvičítko Aguilar Amplug3 Tone Hammer, které jsem nedávno testoval a tak mě nadchlo, že jsem ho zakoupil. Opět mě tato baskytara přesvědčila o své všestrannosti. Ve studiu jsem pak provedl finální testování na hlavě SWR s boxem Glockenklang Double 2x12“. Ve všech případech se mi potvrdilo, že naše testovaná baskytara je výborná jak po manuální stránce, tak po zvukové.
Pokud chcete slapovat nebo hrát trsátkem, stáhněte naopak kobylkový snímač a deaktivujte clonu. Budete odměněni cinkavým, ale zároveň neuvěřitelně plným a prokresleným zvukem. Charakteristickým znakem baskytar G&L je zvláštní chroupavý zvuk. Je hned rozpoznatelný. Pokud si chcete tento parádní nástroj poslechnout v plné palbě, mrkněte na odkaz pod článkem. IvanBassist předvádí všemožné zvukové polohy snímáčů i hráčské techniky hry na tento skvělý nástroj. Pevně věřím, že se vám též zalíbí a třeba se rozhodněte stát majitelem buď lacinějších „tribute“ modelů či USA modelu. Věřte, neprohloupíte, stejně jako početná skupina mých studentů, kteří do toho šli a nelitují.
P.S.: Samozřejmostí u této basy kalifornské provenience je přiložený „rodný list“ v podobě Certifikátu Autenticity, který prokazuje pravost původu tohoto nástroje.
Výrobce: G&L Guitars
Zapůjčil: MUSIC-PARK s.r.o.
Petr Los

PROFIL AUTORA: Petr Los dipl.um.
Navštěvoval Pedagogickou fakultu v Ůstí nad Labem. Zde intenzivně studoval hru na klavír a kompozici. Po revoluci přesedlal na baskytaru a kontrabas a vystudoval Státní konzervatoř v Teplicích, obor Hra na kontrabas. V 90. letech se věnoval tvorbě filmové a scénické hudby. Vytvořil hudbu pro film několikanásobného cyklotrialového mistra světa Josefa Dresslera – Golden Bike a pro mnoho dalších výukových a reklamních filmů a spotů. Jako baskytarista a kontrabasista hrál v kapelách St.Woody a Lingers, se kterou vydal tři alba u společnosti Indies Records. V současnosti vyučuje v ZUŠ Česká Lípa hru na kontrabas, baskytaru a klávesy, příležitostně hostuje v symfonických orchestrech, a spoluprovozuje nahrávací studio WonderLost.





