Baskytarová hlava od italské firmy Mark Bass s výkonem 1000 W.
25. 3. 2022
To, že firma Mark Bass vychází maximálně vstříct známým baskytaristům, je známá věc. Je skvělé, mít svou vlastní hlavu s originálním ovládáním a charakteristickým zvukem. Nyní se k tomuto úzkému elitnímu kroužku připojil legendární gospelový basista, vyhledávaný studiový hráč všech možných ikon a držitel Grammy, legenda – Andrew Gouché. Tento aparát je vyroben tak, aby splňoval všechny jeho náročné požadavky na zvuk i ovládání.
Nevím, zda označení „Little“ zde výrobce nepoužívá spíše jako vtip, protože jak již bylo uvedeno v nadpisu, hlava disponuje téměř nemyslitelným výkonem tisíc wattů, což je při váze 3,2 kg neuvěřitelné. Inu, dříve vážila stowattová lampová hlava se dvěma velkými trafy od dvaceti kil výše, dneska si desetkrát silnější aparát dáte díky pidi rozměrům 276 x 250 x 83 mm do malé kabelky a na elektrokoloběžce odjedete třeba na zkoušku. Bednu ve zkušebně však budete potřebovat opravdu pořádnou, tam vám žádný digitál nepomůže.
Konečně má Andrew svůj zvuk
Tak, rozměry a váhu bychom měli odbytou a nyní se podíváme na samotné ovládání zesilovače, které je pro herní komfort Mr. Gouché to nejdůležitější. Přední panel je vyveden v černé barvě v kombinaci se žlutou (klasika). Žlutá jsou loga přístroje a veškeré popisky jednotlivých funkcí.
Zcela vlevo se na předním panelu nachází vstup pro baskytaru v jackové provedení – Input (impedance 500 kOhmů). Stejně, jako u jiných modelů od firmy Markbass, je i zde vstup oranžově podsvícený, takže ho ve tmě pódia nemusíte hledat. Pokud stisknete malé kulaté tlačítko Mute nad tímto vstupem, oranžově se rozbliká prstenec jacka a informuje vás, že zesilovač je zamutovaný. Tato indikace je velice praktická, zejména pokud měníte nástroje. Vedle tohoto vstupu je umístěn Gain (-46 dB to +23 dB). Basista jím určuje vstupní úroveň signálu.
Equalizer tvoří šest otočných potenciometrů s tvarově stejnými, ale menšími plastovými knobby. Jsou vyvedeny v retro podobě. Co Andrew Gouché udělal je to, že si pečlivě zvolil pásma, která pro své nástroje považuje za důležité. Equalizer pracuje -15/+15 dB s pásmy ultralow: 65 Hz, low: 100 Hz, mid: 500 Hz, high mid: 1,4 kHz, high: 6 kHz. Všechny potenciometry jsou bez středových aretací a mají příjemně tuhý chod. Šestým ovladačem v řadě je hlasitostní úroveň linkového výstupu – Line Out. Jinými slovy si hudebník určí, jak hlasitý bude signál, který pošle zvukaři do PA, nebo ve studiu do pultu či preampu. XLR konektor je umístěn na zadní straně přístroje. Nad pásmem 100 Hz je umístěn Limiter, který hlídá dynamiku signálu a drží ho v patřičných mezích.
Zadní panel
Nalevo je umístěna zdířka pro PSU kabel se šachtou pro síťové pojistky. Hned vedle ní se nachází větrák. Následuje speakonový výstup Speaker Out a pod ním zaslepený otvor pro Class 2 Wiring. Hlava samozřejmě umožňuje připojení externí ladičky – Tuner Out. Vedle tohoto výstupu je umístěna dvojice jackových zdířek určených pro efektovou smyčku – Return Effect, Send Effect. Všechny jackové zdířky na zadním panelu jsou v plastovém provedení, což však nic neubírá z jejich pevnosti a odolnosti. Tyto plastové zdířky jsou s oblibou používány i u kytarových krabiček a pultů.
Dvojice malých kulatých černých přepínačů vedle efektové smyčky – Pre EQ/Post EQ, umožňuje uživateli rozhodnout se, zda pošle zvukaři signál bez korekcí, nebo s už korekcemi. Druhým malým spínačem Ground/Lift ovládáme uzemnění. Lze se tak vyhnout nechtěným brumům vzniklým zemní smyčkou. Úplně vpravo se nachází XLR výstupní zdířka pro linkový signál Line Out. K nastavení úrovně výstupního signálu nám slouží potenciometr Line Out na předním panelu, o kterém jsem již mluvil.
Basujeme
Již při prvním pohledu na ovládací prvky je jasné, že Andrew Gouché zřejmě nebude příznivcem velkých technických složitostí, komplikovaných equalizerů pyšnící se šířkami parametrických pásem a jinými technickými podivnostmi, které většinu hudebníků spíše děsí a odpuzují. Equalizer je řešený velice jednoduše. Gouché si vybral pásma, která podle jeho představy korigují správný sound, jaký chce z basy dostat. Tato pásma pak jednoduše buď přidává, nebo ubírá. Já jsem si původně myslel, že celý zvuk bude vzhledem ke stylu, ve kterém se Gouché pohybuje – tj. hlavně v gospelu, spíše kulatý, měkký a hřejivý. Ale opak je pravdou. Gouché hrne své basové linky s obrovským tlakem a když podle něho přijde čas na slap, pak nečeká ani vteřinu a „dá to tam“ až se rolují ponožky. Zvonivý basový zvuk zde není překážkou.
Nejprve jsem zkoušel zvuk s úplně vypnutým equalizerem (alternativně jsem si pomohl napůl zastrčeným jackem od klávesového pedálu, protože footswitch nebyl k dispozici). Barvě zvuku je úplně jedno, zda equalizer vypnete pedálem, či nastavíte všech pět pásem do nulové polohy. Zvuk je frekvenčně vyrovnaný (možná maličko více středů) a plný. Je samozřejmé, že „ten svůj správný sound“ vyrobíte teprve kroucením potenciometrů. Footswitch má velkou výhodu v tom, že máte k dispozici zvuky hned dva: první – přirozený, který leze přímo z hlavy a druhý – který si nastavíte a sepnutím spínače ho aktivujete. Zajímavým frekvenčním řešením pro mne byly dvě spodní basové frekvence poměrně blízko u sebe: 65 a 100 Hz. Připadalo mi to spíše jako princip grafického equalizeru, ale pak by tam bylo pásmo 130 Hz a nikoliv 100 Hz. Gouché však ví, která frekvenční pásma umí se zvukem basy opravdu zahýbat. Sám hraje dokonce i na šestistrunných basách, potřebuje dostatek basů i výšek pro oba okraje frekvenčního rozsahu. Když jsem poslouchal jeho nahrávky, je z nich jasně cítit, jak jeho basové linky tlačí celý spodek dopředu. Protože nikde není uvedena šíře jednotlivých frekvenčních pásem (asi výrobní tajemství), musí to člověk brát tak, jak to slyší (a při vyšší hlasitosti i cítí povrchem těla). Pásmo 500 Hz pak spodní frekvence ohraničí a dá jim tvar. Výborně mi to fungovalo s kopií JazzBassu a s bezpražcem. Opět jsou pásma 500 Hz a 1, 4 kHz blízko u sebe. Nejvyšší pásmo 6 kHz pak zvuk rozcinká například u slapu. Mně se ale více líbil zvuk, kdy je právě toto pásmo v mírném útlumu a celkový sound lehce změkčuje. Působí to pak velice moderně, ale přitom zvuk neřeže uši.
Co se týká limiteru, buď jsem hlavu budil málo z obavy, aby z mého boxu reproduktory nevypochodovaly ven, nebo je tento nastaven velice jemně. Prostě jsem ve zvuku limitaci nepostřehl. Žádné stačování zvuku, žádné odřezávání vrchních špiček. Pokud Gain pořádně vybudíte, začne vám problikávat modrá LEDka u potenciometru.
Závěrem
Tato hlava vám umožní vytvořit zvuk zcela dle vašich představ. Produkt není příliš ovlivněn jeho samotným otcem. Chci říci, že zvuk není specifický až moc, ale má příjemný charakter. Čeho nikdy nebudete mít málo, je výkon. Spíše si budete muset rozmyslet, jaký box si k této zabijácké hlavě pořídíte. Opomněl jsem jen dodat, že šasí je celokovové, černě matné barvy. Na spodní straně přístroje jsou přišroubovány čtyři protiskluzové gumové nožičky. Pokud bych byl tvůrcem já, asi bych použil u equalizeru spíše potenciometry s nulovou aretací a možná přidal ještě jedno pásmo, třeba 3,8 kHz. To už ale fakt přeháním...
Výrobce: Markbass
Zapůjčil: MUSIC - PARK.CZ s.r.o.
Petr Los
PROFIL AUTORA: Petr Los dipl.um.
Navštěvoval Pedagogickou fakultu v Ůstí nad Labem. Zde intenzivně studoval hru na klavír a kompozici. Po revoluci přesedlal na baskytaru a kontrabas a vystudoval Státní konzervatoř v Teplicích, obor Hra na kontrabas. V 90. letech se věnoval tvorbě filmové a scénické hudby. Vytvořil hudbu pro film několikanásobného cyklotrialového mistra světa Josefa Dresslera – Golden Bike a pro mnoho dalších výukových a reklamních filmů a spotů. Jako baskytarista a kontrabasista hrál v kapelách St.Woody a Lingers, se kterou vydal tři alba u společnosti Indies Records. V současnosti vyučuje v ZUŠ Česká Lípa hru na kontrabas, baskytaru a klávesy, příležitostně hostuje v symfonických orchestrech, a spoluprovozuje nahrávací studio WonderLost.