Ibanez BTB605MS

Odpovědět
Petr Los
Příspěvky: 28
Registrován: 27 říj 2017 11:25

Ibanez BTB605MS

Příspěvek od Petr Los »

Pětistrunná elektrická baskytara typu “modern bass“ s aktivní elektronikou.
29. 9. 2022

A máme tady opět další mimořádný počin od legendárního výrobce bas a kytar, firmy Ibanez. Pokud jsem v úvodu baskytaru stručně charakterizoval jako „modern bass“, tak to platí dvojnásob. Již na první pohled je na ní cosi uchvacujícího, ultramoderního, a to nejen tvarově, ale i zvukově. Je to prostě basa, která vám bude skvěle hrát vždy a všude...

Jedná se o pětistrunný nástroj, který má modelové označení BTB605MS. Světlo světa spatřil v daleké Indonesii a díky tomu je jeho cena přijatelná pro všechen „lid basový obecný“. Pokud vezmu kvalitu zpracování, provedení, elektroniku a zvuk, je to více než výhra, i když vaše peněženka to přeci jen maličko pocítí.
Obrázek

Tělo nástroje
Má velice moderní ergonomický design. Ortodoxnějším basistů, uvyklým na Jazzbasse či jiné klasiky, by tento nástroj možná na první pohled do oka nepadl, ale pokud by si na něj zkusili zahrát, asi by rychle změnili názor. Tělo disponuje barevným odstínem typu Cerulean Aura Burst Matte. Jedná se o tmavě zelenou barvu s jemným nádechem do modra. Slovo “Burst” zde představuje jemný černý opar zesilující se směrem ke snímačům. Po okrajích je odstín čistě zelený bez černého nádechu. Výraz “Matte” pak jasně dává najevo, že barva není rozleštěná, naopak působí matným dojmem. Tuto zelenou barvu má po celém těle, zepředu i zezadu a též na zadní straně krku.

Konstrukčně disponuje tělo dvěma ostrými, zahnutými rohy, z nichž horní je delší než spodní. Oba rohy jsou co do své šířky poměrně úzké a špičaté. Není to vzhledem k designu však vůbec rušivé, naopak. Přední deska těla není rovná, nýbrž je zhruba ve dvou třetinách lehce zkosena k okrajům. Hrany přední desky nejsou zakulaceny, jak to známe z klasických baskytar. Snímače a ovládání elektroniky jakoby lehce vystupovaly z přední desky. U konce hmatníku je pak volně přístupná šachta s táhlem pro nastavování napětí krku. Vrchní horní hrana, kterou si hráč opírá o prsa, má zkosení pro pohodlnější držení.

Zadní deska je zcela rovná a hrany jsou více zaobleny než na desce přední. Na zadní desce jsou dále vyfrézovány dvě šachty: větší v sobě ukrývá aktivní elektroniku a menší 9voltovou baterii. Šachty jsou kryty plastovými víčky. Víčko u baterie je odklopné, na pantech. Nemůžete ho ztratit. Baterie se připojuje pomocí klasického dvoupólového kontaktu s drátky, které nejsou moc dlouhé a osobně bych se bál, že se brzo utrhnou. Asi bych radši uvítal zaklapávací systém, kde baterii jen stiskem vtlačíte dovnitř.
Obrázek
Pro obě korpusová křídla bylo použito dřeva Okoume, což je jádrové dřevo s načervenalým odstínem, které má velmi dobrou stabilitu a dá se výborně opracovávat a hoblovat. Výtečně snáší též sušení. V nejširším místě měří tělo nástroje kolem 345 mm. Do přední desky nástroje je zapuštěna dělená mechanika umožňující precizní nastavení výšky každé struny a doladění oktáv. Díky zapuštění jednotlivých držáků strun není nutné kvůli zvýšení sustainu struny protahovat tělem. Mechanika je složena z pěti stejných komponentů MR5HS typu “mono-rail top-load”, s roztečemi 18 mm. Vylepšuje zvukovou čitelnost jednotlivých strun. Na přední desce nástroje samozřejmě nechybí snímače a ovladače elektroniky. Naproti potenciometrům je na boku těla umístěn výstup z nástroje. Není to obyčejná jacková zdířku, ale jedná se o výstup Neutrik s bezpečnostní aretací zabraňující vytržení kabelu. Pokud chceme vytáhnout kabel z nástroje, je nutné nejprve stisknout červenou páčku. Na horním rohu a zadní straně jsou přišroubovány úchyty na řemen.

Krk nástroje
Ke kvalitnímu sustainu však přispívá nejen zapuštěná mechanika, ale hlavně průchozí krk, který je s tělem spojen v jeden díl. Je vyroben z pěti vrstev javoru a ořechu a kvůli lepší odolnosti vůči tahu je opatřen i grafitovými výztužnými tyčemi. Na hmatník samotný pak bylo použito velice odolné dřevo Panga Panga, které se vyskytuje v jižní Tanzanii, Mosambiku a Zimbabwe. Je to hnědé, velice tvrdé jádrové dřevo s tmavěhnědými pruhy. Dobře snáší vysušení a je výtečné proti otěru.

Menzura krku je 939,8 mm na H struně (889 mm na g struně). Na nultém grafitovém pražci měří krk 47 mm, na 24 pražci pak 75 mm. Tloušťka krku na prvním pražci je 20 mm a na dvanáctém pražci 22 mm. Krk je velice příjemný do ruky a struny mají mezi sebou dost místa. Radius krku je pak 400 mmR.

Průběžný krk je osazen celkem 25 středně silnými pražci z nerezové oceli. Pražce jsou vějířovitě usazeny, protože je náš nástroj typu Multi Scale – tedy multi menzurální. Díky šikmým pražcům a šikmé implantaci pěti kobylkových segmentů mají totiž delší struny větší délku menzury a mohou tak více a intenzivněji oscilovat, zatímco tenčí struny mají naopak kratší délku menzury a proto mají průraznější zvuk a nástup tónu. Jinými slovy, každá struna dostane, co si podle svého ladění a tloušťky zaslouží. Ibanez u dražších modelů tuto multi-scale konstrukci používá celkem často.
ObrázekObrázek
Elektronika nástroje
Baskytara BTB605MS má na své palubě vysoce ceněné a hojně využívané dva dvojité pasívní humbuckery T1 se samostatně namontovanými cívkami. I tyto dva snímače jsou implantovány pod strunami šikmo. Netuším, zda je to ze zvukového hlediska opravdu nutné, ale rozhodně to vizuálně celkově ladí se šikmými pražcí a šiknou kobylkou. Oba snímače jsou ovládány pomocí pětice potenciometrů a dvojice malých přepínačů. Potenciometry mají černé kovové protiskluzové knoby. Oba přepínače jsou též kovové. Jeden je dvoupolohový a druhý třípolohový. Potenciometr nejblíže ke krku zesiluje a zeslabuje nástrojový signál. Druhý potenciometr umožňuje míchat poměr mezi krkovým a kobylkovým snímačem, který disponuje středovou aretací. K přepínání mezi aktivním a pasivním módem nástroje slouží přepínač umístěný vedle potenciometru poměru snímačů.

Následuje trojice menších potenciometrů (všechny opět se středovou aretací), které umožňují korigovat zvuk v případě spuštění aktivního módu. Jedná se o basy (Bass Boost/Cut +/- 18 dB na 100 Hz), prostřední potenciometr (Mid Boost/Cut +/- 14 dB) je určený k úpravě tří středových frekvencí 250 Hz, 450 Hz, 700 Hz. Volbu jedné ze tří frekvencí provádíme pomocí druhého, krajního, třípolohového přepínače.

Poslední nejspodnější potenciometr je učený k ovládání vysoké frekvence (Treble Boost/Cut +/- 18 dB na 10 kHz). Pokud vypnete aktivní mód, pak můžete provádět pouze korekci tónové clony třetím ovladačem pro vysokou frekvenci 10 kHz.

Fingering, slapping
To, že mi baskytara BTB605MS učarovala na první pohled, je jasné již z úvodu mé recenze. Aby však můj soud byl opravdu objektivní, podrobil jsem nástroj pečlivému zkoumání jak vizuálnímu, tak i zvukovému. Povrchová úprava je provedena velice pečlivě. V barvě jsem ani po důkladné prohlídce „zblízka“ nezaznamenal žádné nerovnosti v povrchové úpravě laku. Nátěr je jemně matný a velice příjemný na dotek. Je hladký a přitom ne. Černě matný burst, rozprášený na lehce vystupujícím středu nástroje podtrhuje jeho moderní tvar. Zkosené pražce, snímače a mechanika vytváří optický dojem, jako by byl nástroj v nějakém vlnivém pohybu.

Když jsem vzal basu prvně do ruky, hned mě přesvědčila o svých kvalitách. Přestože je krk hodně široký, neměl nástroj tendenci jakkoliv přepadávat na hlavici. To je totiž problém i u drahých nástrojů a hráči to dokáže pořádně otrávit život. Basa mi seděla v rukou a ani se nehnula. U pětistrunných nástrojů bývá často problém s roztečí strun. Tyto jsou mnohdy velmi blízko u sebe a třeba hra slapem pak není komfortní. Mně, jako kontrabasistovi, vyhovují více větší rozteče a to je případ BTB605MS s jeho 18 mm mezi jednotlivými strunami. Hmatník je poměrně hodně široký, ale příjemně plochý, takže se ruka netrápí. A právě tato plochost mi skvěle mi od prvního okamžiku vyhovovala. Když jsem testoval od stejné firmy šestistrunnou basu, měl jsem problémy s orientací na hmatníku a nehrálo se mi dobře. Přičítal jsem to jednak šesti strunám a jednak zkoseným pražcům Multi Scale. Nyní se však žádné problémy s orientací neobjevily. Prstíčky běhaly sem a tam a já se těšil z radosti ze hry.
ObrázekObrázek
Nejprve jsem zkoušel basu „nasucho“, tj. bez zapojení do aparátu. S uchem přiloženým k boku nástroje jsem poslouchal, jak rezonuje. Díky zapuštěné kobylce a průchozímu krku naprosto skvěle. Pak jsem ji zapojil a začal experimentovat. Zkoušel jsem všemožné kombinace od tlustého dunivého zvuku až po středový sound ala „Jaco“. K tomu stačilo zesílit zadní snímač, trochu stáhnout basy a naopak přidat 450 Hz. Nebylo co řešit, basa krásně mručela a její středový zvuk skvěle prolézal náhodně vybranými bicími a neměl tendenci se v nich topit. Zkoušel jsem též zvuk z opačné strany spektra, tj. potlačené středy, zesílené basy a přední snímač. Tento zvuk by se výtečně hodil do tvrdé muziky, a pokud by byl zvuk basy ještě něčím opatrně zkreslen, nemělo by to chybu. Přestože jsou někteří basisté zatvrzelí odpůrci aktivní elektroniky, zcela jistě by je dostal zvuk pasivního módu. Je skvělé ho zkombinovat s úplným stažením tónové clony. Zvuk výtečně bublá a je kulatý. Rozhodně je to dobrá volba například pro jazz či méně nadupané styly. I v pasivním módu se basa skvěle prosazuje v nahrávce. Potlačené výšky jsem používal i u aktivního režimu. Líbila se mi kulatost tónu.

Ocenil jsem ještě jednu, pro někoho možná nepatrnou drobnost. Pokud úplně vyndáte baterii z basy, tato bude dál hrát v pasivním režimu, což je skvělé. Třeba můj bezpražec přestane hrát úplně. Jednou se mi to stalo na koncertě, kratičce zkreslený chroptivý zvuk a pak konec. Pro výměnu baterie jsem musel odšroubovat šest šroubků. Zde koncert bez problémů dohrajete a navíc s parádním zvukem.

Pokud používáte aktivní režim, zvuk nemá tendenci ve výškách šumět, ani produkovat jiné neplechy. Všech pět strun hraje stejně vyrovnaně s perfektní razancí. Opět můžete kombinovat pasivní a aktivní mód. Doprovod songu odehrajete v pasivním a na sólo přejdete následně do aktivního. Tam stačí zvuk maličko přikopnout pomocí středů a basů a ejhle, tlačivý sound je na světě.

Závěrem
Já myslím, že toho už na závěr nemusím příliš říkat? Bystrý čtenář si musel už v průběhu mé recenze všimnout mého zájmu o tento nástroj. Za necelých třicet tisíc dostanete konstrukčně skvělou basu s dokonalým zvukem širokého záběru od metalu až po jazz. Pravda, má trochu futuristický design, ale není už i doba trochu futuristická? Já osobně tentokráte přes veškerou snahu nemohu najít žádná negativa (snad jen trochu primitivní kontakt na baterii) a to patřím spíše k těm ortodoxnějším vyznavačům baskytar s DNA Mr. Fendera. Kdyby mi tato basa říkala „pane“, rozhodně bych si jí užil...

P.S.: Součástí je lehoučký polotvrdý vypolstrovaný futrál, ve kterém se nástroj báječně nosí a imbusové klíče.

Výrobce: Ibanez
Zapůjčil: Roland Meinl Musikinstrumente

Petr Los
PROFIL AUTORA: Petr Los dipl.um.
Navštěvoval Pedagogickou fakultu v Ůstí nad Labem. Zde intenzivně studoval hru na klavír a kompozici. Po revoluci přesedlal na baskytaru a kontrabas a vystudoval Státní konzervatoř v Teplicích, obor Hra na kontrabas. V 90. letech se věnoval tvorbě filmové a scénické hudby. Vytvořil hudbu pro film několikanásobného cyklotrialového mistra světa Josefa Dresslera – Golden Bike a pro mnoho dalších výukových a reklamních filmů a spotů. Jako baskytarista a kontrabasista hrál v kapelách St.Woody a Lingers, se kterou vydal tři alba u společnosti Indies Records. V současnosti vyučuje v ZUŠ Česká Lípa hru na kontrabas, baskytaru a klávesy, příležitostně hostuje v symfonických orchestrech, a spoluprovozuje nahrávací studio WonderLost.

Odpovědět