Aguilar AG Preamp

Odpovědět
Petr Los
Příspěvky: 35
Registrován: 27 říj 2017 11:25

Aguilar AG Preamp

Příspěvek od Petr Los »

Kompaktní čtyřpásmový baskytarový předzesilovač malých rozměrů se špičkovou konektivitou od americké firmy Aguilar.
17. 3. 2024

Myslím, že bych těžko hledal basáka či basačku, kteří by při vyslovení jména „Aguilar“ jen mlčky pokrčili rameny, či zavrtěli hlavou. I když třeba nepoužívají výrobky této firmy, rozhodně jim nebude neznámá. Naopak my, co máme možnost „něco od AGčka“ vlastnit, obdaříme tazatele zářivým úsměvem.

V dnešní recenzi se podíváme na nesmírně šikovnou baskytarovou krabičku, která nese typové označení AG preamp. Preamp – čili předzesilovač, je nesmírně důležitým komponentem každého nahrávacího audiořetězce. Bez něho je zvuk většinou méně zářivý, neprůrazný a celkově působí zvadlým dojmem. Máme různé typy preampů – mikrofonní, nástrojové, preampy v zesilovačích, prostě jsou všude, kam se podíváš.

Jak jsem již avízoval výše, má AG preamp rozměry klasické baskytarové krabičky, která se pohodlně vejde do vašeho pedalboardu. Vlastním měřením jsem dospěl k rozměrům: šířka 115 mm, hloubka 90 mm a výška 38 mm. Prostě žádná velká plechová krabice se nekoná. Celé šasí je kompletně kovové, černě matné barvy s bílým a modrým potiskem typickým pro produkty firmy Aguilar. Na horní desce jsou umístěny ovládací prvky v podobě šesti potencimetrů osazených kovovými knoby s protiskluzovým vroubkováním, dva nášlapné kovové stříbrné přepínače, maličký plastový potenciometr pro nastavení hlasitosti sluchátek a tři modré LEDky informující uživatele o nastavení přístroje.
Obrázek

Čím vším lze kroutit
Prvním otočným potenciometrem zleva je GAIN (zisk). Tímto nastaví baskytarista úroveň vstupního signálu směřujícího do efektu samotného. Zcela na druhé straně vrchní desky se pak nachází potenciometr VOLUME. Jím určujeme, kolik upraveného signálu pošleme do zesilovače, komba či záznamového zařízení. Graficky jsou od těchto dvou ovladačů vyvedeny bílomodré linky k oběma nožním přepínačům. Levý – označený jako ENGAGE (zapojení, sešlápnutí), aktivuje náš preamp. Aktivaci indikuje stejnojmenná modrá LEDka zcela vlevo nahoře. Pravý spínač – BRIGHT/DEEP (jasný/hluboký) umožňuje volbu jednoho ze dvou frekvenčních programů, nebo i obou najednou (Deep: +6 dB <250 Hz, shelving Bright: +6 dB >3 kHz, shelving). I zde aktivaci indikují stejnojmenné modré LEDky Bright a Deep umístěné pod potenciometry TREBLE (+/- 14 dB @ 4 kHz) a BASS (+/- 17 dB @ 40 Hz). Tyto dva ovladače korekcí se nachází ve středu přístroje mezi Gainem a Volume.

Aby byl equalizer kompletní, tedy čtyřpásmový, jsou pod Treble a Bass umístěny další dva potenciometry – HIGH MID (+/- 14dB @ 800 Hz) a LOW MID (+/- 15 dB @ 300 Hz). Díky těmto čtyřem ovladačům má basista pod kontrolou celý frekvenční rozsah baskytary a může si se zvukem dělat co chce.

Co kam zapojit
Když jsem na začátku recenze mluvil cosi o „špičkové konektivitě“, nelhal jsem. Páni konstruktéři v tomto případě mysleli na všechno. Na zadním panelu nalezne basista dvě kovové zdířky TRS IN a OUT. Přesně ve středu mezi nimi se pak nachází zdířka určená k napájení efektu. K tomu nutně potřebujete 18V adapter, který však není součástí dodávky a proto jsem musel použít alternativní víceúčelové trafo. Tento přístroj nelze napájet pomocí baterií.

Na každé straně směrem od napájení jsou ještě dvě další jackové 3,5 zdířky. Levá je výstup do sluchátek a pravá naopak vstup do pro externí audiozdroj. Z toho jasně vyplývá, že AG preamp lze použít nejen jako efekt pro běžnou koncertní či studiovou činnost, ale zároveň může sloužit pro intimní nácvikové chvíle strávené s milovanou baskytarou kdesi v šeru pánského koutku, zatímco manželka sleduje v TV nějaký zaručeně kvalitní pořad. K těmto dvěma zdířkám se ještě úzce váže malý plastový potencimetr na horním panelu, který jsem ještě nepopisoval. Je označen symbolem sluchátek a je u něho nápis MIX. S pomocí tohoto potenciometru si můžete namíchat poměr mezi externím vstupním signálem – například stopa bicích z počítače a hlasitostí výstupu baskytary k vám do sluchátek.

Pro studiovou (či koncertní) produkci zde máme na boční levé straně ještě XLR výstup a u něho dva malé černé přepinače PRE/POST. Jím uživatel volí, zda chce do XLR výstupu posílat signál s korekcemi či bez. Výstup bez korekcí bude nejspíše používán hlavně ve studiu, kde zvukový mistr nasměruje nepravený zvuk do nějakého hodně drahého equalizeru. Druhým tlačítkem je zde spínač LIFT sloužící k odstranění problémů s uzemněním (nechtěné brumy) na pódiu.

K efektu jsou přiloženy čtyři samolepící gumové protiskluzové podložky, které si může basista přilepit na spodní stranu efektu a zvýšit tak jeho stabilitu.

Jdeme hrát
Obrázek
Testování samotné jsem započal tím, že jsem parametry efektu nastavil tak, aby zvuk při aktivaci efektu byl stejný jako zvuk neaktivovaný. Jinými slovy, když jsem sešlápl Engage, signál neměnil barvu ani hlasitost. Na obrázku můžete vidět toto nastavení, ze kterého jsem následně vycházel v dalších úpravách. Několikrát jsem se ujišťoval sluchem, že Treble jsou opravdu na čtvrt dráhy potenciometru a Bass na polovině, ale je to tak, přestože to může připadat někomu trochu zvláštní (i mně to tak přišlo).

Obrázek
Jako první úpravu jsem vytvořil jemné nakopnutí signálu, řekl bych, takové „preampové“. Treble jsem nastavil na polovinu, Bass na třičtvrtě dráhy potenciometru a High Mid na necelou třičtvrtě. Samozřejmě jsem chtěl, aby zůstal zachován vyrovnaný frekvenční rozsah nástroje. To jsem nalezl právě díky tomuto nastavení. Je jasné, že podobný setup nelze použít univerzálně. Každá baskytara chce něco trochu jiného. V tomto případě jsem testoval AG preamp na laciném studentském nástroji ala JazzBass od Harley Benton, který používám k výuce. Protože zesílením korekcí dochází k nárůstu hlasitosti, stáhl jsem Gain úplně dolů. Nicméně, co muzikant, to jiné ucho a to jiný vkus.

Obrázek
Do třetice jsem nastavil zvuk určený ke slapování. Pro tento styl je dobré trochu zvýraznit basy a výšky a lehce potlačit středy. Slap hraný palcem musí tlačit a trochu i kovově dunět, zatímco tzv. popping (vytrhávání strun) by měl zvonit. Proto jsem dal Treble na polovinu, Bass na třičtvrtě dráhy a Low Mid a Hi Mid jsem lehce stáhl a udělal tak frekvenční výřez. Aby byl zvuk jaksepatří zabijácký, aktivoval jsem ještě oba frekvenční režimy – Bright a Deep naráz. Podobných korekčních nastavení si může basista vyrobit mnoho. AG preamp je velice flexibilní a umožňuje nekonečnou škálu barevných nastavení pro různé nástroje i aparáty.

Když jsem si chtěl doma hrát do sluchátek, objevil jsem jednu zvláštní věc. Všechny ovládací prvky ve sluchátkovém režimu fungují, aniž by bylo potřeba stisknout Engange. Můžete si tedy nastavit libovolný sound bez aktivace této funkce. Přiznám se, že mi není jasné, proč tomu tak je. Aktivací Engange se signál jen o trochu více zesílí, jinak zůstává frekvenčně stejný. Mix externího signálu a baskytary funguje zcela bezproblémově a požadovaný poměr se dá velice rychle nastavit. Tento sluchátkový režim využijí zejména muzikanti v paneláku nebo studenti na koleji, kteří potřebují cvičit nebo nahrávat ve vysoké kvalitě bez obav, že na ně budou bušit sousedé z okolních bytů či spolubydlící.

Závěrem
Pokud mám nějaké výhrady k AG preampu, pak to jsou velmi lesklé vrchní plošky knobů. Při určitém úhlu pohledu a osvětlení nejsou totiž rysky nastavení dobře čitelné. Ale to je opravdu detail. Problém by též mohl nastat, pokud by hráč chtěl rychle měnit Bright za Deep a naopak. Přístroj je koncipován tak, že přepínač Bright/Deep nejprve aktivuje funkci Bright, pak Deep a na třetí sešlápnutí Bright a Deep dohromady. Až čtvrtým sešlápnutím dojde k deaktivaci frekvenčních programů. Někomu by toto ovládání možná mohlo příjít trochu komplikované. Nicméně věřím, že tento preamp uspokojí každého náročného basistu a že nalezne své místo jak v pedalboardech při koncertování, tak ve studiu i v domácích podmínkách. Precizní provedení a skvělý zvuk – to je prostě Aguilar. Jen škoda, že není přiložen ten adaptér.Výrobce: Aguilar
Zapůjčil: Music Park s.r.o.

Petr Los
PROFIL AUTORA: Petr Los dipl.um.
Navštěvoval Pedagogickou fakultu v Ůstí nad Labem. Zde intenzivně studoval hru na klavír a kompozici. Po revoluci přesedlal na baskytaru a kontrabas a vystudoval Státní konzervatoř v Teplicích, obor Hra na kontrabas. V 90. letech se věnoval tvorbě filmové a scénické hudby. Vytvořil hudbu pro film několikanásobného cyklotrialového mistra světa Josefa Dresslera – Golden Bike a pro mnoho dalších výukových a reklamních filmů a spotů. Jako baskytarista a kontrabasista hrál v kapelách St.Woody a Lingers, se kterou vydal tři alba u společnosti Indies Records. V současnosti vyučuje v ZUŠ Česká Lípa hru na kontrabas, baskytaru a klávesy, příležitostně hostuje v symfonických orchestrech, a spoluprovozuje nahrávací studio WonderLost.

Odpovědět