Rybičky 48: Pódiová technika

Odpovědět
Jakub Troníček
Příspěvky: 9
Registrován: 09 zář 2015 13:09

Rybičky 48: Pódiová technika

Příspěvek od Jakub Troníček »

Aparáty tavíme. Ale ne tak, aby nás to zabilo.
9. 11. 2017

Oblíbená kutnohorská kapela Rybičky 48 odstartovala začátkem listopadu masivní turné 115 let R48, které zakončí dosud největším koncertem skupiny v pražském Fórum Karlín. Rybičky fanouškům slibují novou show včetně pyrotechniky a dalších speciálních efektů, jak to ale má skupina s nástroji nebo aparáty? Na otázky k pódiové technice odpovídal kytarista Petr Lebeda.
Obrázek
Před turné jste měli několik týdnů pauzu, abyste si odpočinuli od náročné festivalové sezóny, kdy jste stejně jako v předchozích letech hráli každý víkend, a to často hned několik akcí. Čím jsou pro vás fesťáky zajímavé?
Hraje na čerstvém vzduchu, často na krásných místech, a když je horko, tak i pro spoře oděné holky. A to je super (smích).

Jaké jsou z tvého pohledu hlavní odlišnosti mezi open-air akcí a klubovým nebo halovým hraním? Kromě čerstvého vzduchu samozřejmě…
Klubové hraní má kouzlo v tom, že tam ti lidi přijdou přímo na nás a proběhne tam takový bližší kontakt – teď nemyslím žádné prasečiny, ale předání energie. Festivaly jsou zase super v tom, že v backstage potkáváme s kámošema z jiných kapel.

Liší se nějak vaše backline na festivaly a na klasické in-door hraní?
Letos jsme na festivaly udělali docela honosnou scénu, která má dominantu v obrovském backdropu a haldou aparátů. Do in-door akcí toho chceme nacpat co nejvíc, ale přeci jenom tam budou změny víceméně v tom, že se použije někde menší backdrop nebo míň aparátů. Jinak jsme si vytvořili takovou stage, aby byla aplikovatelná ven i dovnitř, jen ve větší a menší variantě.

Pojďme se podívat na vaše nástroje a aparáty. Co používá Kuba na basu?
Ten má baskytary značky Fender – Jazz Bass a Precision Bass. Aparát Warwick Tube Path 1000, což je 1kW MOSFET aparát krmenej jednou lampou, a reproboxy 1x15“ a 4x10“ téže značky. Moc mě nebavil pre-amp z té hlavy, tak používáme pre-amp od MXR a z hlavy jen koncák. Kuba je typ člověka, co moc neřeší proč a jak co hraje. Prostě jenom jestli baví nebo nebaví. Nějakou dobu jsme hledali vhodný set-up a tohle prostě baví.
Obrázek
Obrázek
Co na kytary?
Michal hraje na rock´n´rollovou klasiku, má Gibson Les Paul a hlavy Marshall JCM2000 DSL. K tomu má šest boxů 1960B Vintage. Myslím, že se s touhle kombinací už narodil a sedne mu jak nic jiného.

Ty jsi ale mnohem větší experimentátor…
Já jsem si prošel hromadou aparátů a kytar, ale vždycky mě to nejvíc táhlo ke kombinaci Fender Telecaster nebo Stratocaster a k tomu MESA/Boogie. Už hodně dlouho mám rackový set s legendárním lampovým preampem Triaxis a k tomu Simul-Class 2:90, což je stereo 2x 90 W lampový koncák. Spolu je to hodně zlý. Boxy mám tři MESA/Boogie Traditional 4x12“ a tři Rectifier Oversize 4x12“, všechno rovné boxy.

Jaký teď používáš nástroj?
Nedávno jsem si pořídil lahůdku – Fender Stratocaster Custom shop reverse head ´69. Tím jsem přestal hrát na snímače humbuckery a všude nacpal singly. Michal tam té hustoty z Les Paula a Marshalla posílá až až, a tohle je najednou úplně jiný příběh.

Co souboj klasické lampy vs. moderní modeling?
Nikdo z nás není ten typ, co řeší věčnou otázku analog vs. digital, nebo dokonce technicky naprosté nesmysly, jako třeba, že vypálené CD hraje hůř než lisované. Kdo si to myslí, nemůže vědět, jak to funguje. Nicméně zpátky k té otázce - já jsem si pořídil Fractal, a to spíš pro studiové účely. Musím ale říct, že je to hodně dobré.
Obrázek
Obrázek
Na koncertech tedy modeling nepoužíváš?
My naživo tavíme lampové aparáty. A hodně nahlas. Koresponduje to se scénou, kterou máme. Když už tam nataháme všechny ty bedny, tak tam pak mít vzadu malý 2U rack s Fractalem a in-eary, to by mi přišlo trochu pitomý. Ale vůbec neodsuzuju kapely, co to tak mají. Technika jde dopředu a myslím, že nás taky jednou přestane bavit to všechno tahat a scénu postavíme jinak, kam se to pak bude hodit. Já si toho Fractala nechal v racku a používám ho jako efekťák. Ve zkušebně jsem si na něm navíc udělal hodně podobné zvuky, jako má můj aparát, tak mám aspoň klid v tom, že kdyby mi něco na aparátu odešlo, tak můžu jednoduše aktivovat simulaci a můžu hrát.

Používáte kabely, nebo jedete bezdrátově přes vysílačky?
Všichni používáme vysílačky. Jedeme klasiku UHF od Sennheiseru, konktrétně EX 172 G3. Poměr cena/výkon u mě jednoznačně zvítězil. Jsou to hodně kvalitní a odolné vysílačky, hlavně s kovovým tělem. Hodně po pódiu běháme a sem tam sebou flákneme na zem, většinou schválně, a plastová krabička by to nemusela dát (smích).

O digitálních vysílačkách pracující v pásmu 2,4 GHz jste nepřemýšleli?
Už jsem ten digitál zkoušel a je to super. Až mi doslouží ta moje, tak do ní asi půjdu.
Obrázek
Obrázek
Jednou z klíčových věcí na koncertě je odposlech muzikantů. Jak k němu přistupujete a co si u vás kdo dává do monitoru?
My jsme na pódiu hlavně všichni strašně nahlas. Ondra do těch bubnů buší jak hluchej do vrat, Kuba se nechá sfouknout basou až na první řady a my to pak musíme dorvat kytarami, ať jsme ve stejném rock´n´rollu (smích).

Každopádně Kuba má super pozici uprostřed a na dobře znějících pódiích se v monitoru spokojí se svým zpěvem a ostatní slyší přirozeně. Jindy si tam nechá poslat trochu od každého, tak aby na svém místě slyšel celou kapelu. To si myslím, že je hodně důležitý. Potřebuješ rytmiku, ať víš, kde jsi, harmonii, ať víš, kde zpívat a svůj zpěv, ať víš, jak moc jsi v háji (smích). My na stranách si logicky dáváme i kopák s virblem a trochu kytaru a zpěv toho druhého.
Obrázek
Co bys v tomhle směru doporučil mladším kapelám?
Snad jen to, že hlasitost musíš upravit schopnostem odposlechů. Když máš za sebou 1000W basu a odposlech má jen 300 W a začneš tím, že to zabiješ kopákem a kytarami, tak tam ten svůj zpěv prostě nedostaneš, i kdyby čert na koze jel. Pak musí aparáty dolů a ideálně i vyřešit virbl a činely, třeba podlepit nebo použít plexiskla. Také když je odposlech naddimenzovaný, tak není dobré přeřvávat jedno druhým. Ono i ucho funguje jako membrána a má svůj hlasitostní limit. Jak ho zahltíš, tak můžeš přidávat, jak chceš, ale už to jen bolí. A to nemluvím o trvalých následcích…

Říkal jsi, že hrajete hodně nahlas, ale s tou obří sestavou beden to může být už trochu o uši...
Je fakt, že jsme taviči, ale ne, co to jde. Máme za sebou takovou smrt, že by nás to zabilo (smích).
Obrázek
Obrázek
Aktuálně jste rozjeli vlastní turné 115 let R48, které bude zakončené velkým koncertem v pražském Fórum Karlín. Jestli se nepletu, tak to bude zatím váš největší samostatný koncert, v čem jsou pro vás přípravy jiné a co na něj chystáte?
Určitě je to největší samostatný koncert, co jsme zatím chystali. Nechci prozrazovat, co tam všechno bude, ale určitě se můžete těšit na stage design, pyro efekty, hosty a nějaké ty kravinky navíc…

Když mluvíme o efektech, pouštíte je automaticky přes počítač?
Používáme timecode na světla. Máme dopředu naprogramované scény na všechny písničky. Ten kód je v podstatě zvuk, něco jako, když se na starém Atari nahrávala hra (smích). Používáme program Vegas, kde můžeme kombinovat klik, samply, timecode i video.

Hrajete tedy na koncertech s metronomem?
Ano, jinak by nebylo možné synchronizovat světla a případně video. A navíc pak nevypadneme z rytmu (smích).

Pomáháte si při koncertech přednahranými samply?
Používáme je lehce. Hlavně tedy intro a potom nějaké zvuky, co na kytary neuděláme - výbuchy, piano atp. Ovládá to Ondra od bicích, na tom softwaru v notebooku se mu současně pustí všechno, tzn. klik, samply, jeho vodicí stopa, ať ví, kde je, i zmíněný timecode. Z notebooku to jde pak přes vícekanálovou zvukovou kartu, ze které to jde ke zvukařovi. Ondra má svůj mixpultík, kde si to míchá do odposlechu sám.
Obrázek
Hrajete už hezkou řádku let, jak se za tu dobu podle tvých zkušeností změnily technické podmínky pro kapely, jejich vybavení atp.?
Tak to se třeba změnilo hodně. Když jsme začínali s hudbou, tak jsme museli celé prázdniny makat na brigádách, abychom si koupili levnou nekvalitní kytaru. A kombo až další rok. Natočit demáč bez našich fotříků, kteří jsou také muzikanti a měli mikrofony, mixpulty, nějaké efekty atd., by vůbec nebylo možné. A to jsme to museli natočit najednou, pěkně live. Dneska se dají koupit za pár šupů docela kvalitní nástroje a na natočení desky ti stačí tablet. Další věcí je dostat to mezi lidi. Za našich začátků nebyl Facebook, TouTube, nic… Dneska je to trochu jednodušší, ale zase na druhou stranu je tam kdejaké hovno a těžko se v tom přehrabovat (smích).
Odkazy:
Web: www.rybicky48.cz
Facebook: www.facebook.com/rybicky48/

Za MUSICstage.cz se ptal Jakub Troníček
PROFIL AUTORA: Jakub Troníček
Jakub Troníček je investigativní novinář a zároveň bubeník, působící v pražské rockové skupině Flattus. Ta má na kontě několik studiových desek a stovky odehraných koncertů v klubech, na velkých festivalových scénách, nebo v rámci turné po boku známých skupin jako Škwor, Krucipusk a další. Jakub Troníček hraje na bubny PDP a činely Soultone, používá paličky Vater a blány Evans.


Další rozhovory


Mandrage: pódiová technika

Scénu sami vymýšlíme i vyrábíme. Inspirují nás i loutky.

Kapela Mandrage nedávno ohlásila vydání nové desky na konec listopadu a také velkolepé celorepublikové turné na začátek příštího roku. Zeptali jsme se při té příležitosti bubeníka Matyáše Vordy, jak skupina ke svým koncertům přistupuje a jakou techniku používá.


Flattus: pódiová technika

Počítač nám pouští samply, ale také řídí světla.

Skupina Flattus patří ke stálicím tuzemské klubové scény a v současné době propaguje svoje nové album s názvem Selfie. Zastihli jsme ji po zvukovce v pražském Rock Cafe, kde proběhl křest desky a kde nám také kytarista Tomáš Jun odhalil některé detaily z pódiové kuchyně Flattus.


Stroy: pódiová technika

V Londýně hraješ buď v hospodě, nebo pro davy.

Stroy je česká alternativní kapela, která toho za šest let své existence stihla poměrně hodně. S první deskou Adam Reborn uhranuli v roce 2014 tuzemskou klubovou scénu a titulní klip se stal doslova hitem internetu, aby o rok později uspěli přes prestižní soutěž GBOB i na mezinárodním poli. V roce 2016 pak kapela přišla s EP Like It Or Not, které natočila v Los Angeles spolu s hvězdným producentem Alainem Johanessem (Queens Of The Stone Age, Chris Cornell a další). Aktuálně vyráží Stroy na česko-slovenské turné po boku nové kapely ex-bubeníka AC/DC Phila Rudda a na otázky ke koncertnímu vybavení i přístupu k živému hraní odpovídal éterický frontman a kytarista Michal Skořepa a basák Marek Bero.

Odpovědět