David Vřešťál

Odpovědět
Uživatelský avatar
pixel
Administrátor
Příspěvky: 30
Registrován: 22 kvě 2014 10:06

David Vřešťál

Příspěvek od pixel »

Rozhovor s baskytaristou kapely Fourth Face.
31. 8. 2015

Baskytarista David Vřešťál se narodil v roce 1977 v Českých Budějovicích, kde prožil velkou část života, ale odkud se později kvůli hudbě odstěhoval do Prahy. V současné době hraje v hardcore-crossoverové kapele Fourth Face. Dříve hrál například v crossoverové kapele Luca Brasi a v řadě dalších. Posledních osm let se mimo jiných hudebních aktivit intenzivně věnuje výuce hry na baskytaru.

V kolika letech jsi začal hrát na baskytaru, jaké byly tvé hudební začátky a co tě nejvíc ovlivnilo?
Na baskytaru hraju od čtrnácti. Před tím jsem trochu hrál na kytaru a vždy mě bavilo zkoušet hrát na skoro všechny hudební nástroje. Hudba mě hodně obklopovala už od dětství. Můj děda hrál na trumpetu a na housle. Táta hrál na kytaru, zpíval a hlavně doma poslouchal spoustu rockový hudby. Hendrixe, Led Zeppelin, Deep Purple, Janis Joplin, Beatles, Queen, atd. Když mi bylo okolo patnácti, začal jsem hodně poslouchat kapely ze Seattlu, taky metal, HC, funk, jazz a různý crossovery. Co se ale týká baskytary, byly pro mě v určitým období hodně důležitý starý desky Red Hot Chili Peppers. Hlavně, když se mi dostalo do rukou album Blood Sugar - Magik. V tu chvíli mi bylo naprosto jasný, že chci hrát na basu a že mě už nic jinýho, než hraní na tenhle skvělý hudební nástroj, nezajímá (smích). Tak jsem začal víc cvičit a chodit na hodiny. Pak mě samozřejmě hodně ovlivnilo poslouchání nahrávek, kde hrají další mí oblíbení baskytaristé. Třeba Larry Graham, Marcus Miller, Victor Wooten, Les Claypool, Jaco Pastorius a spousta dalších.
Obrázek
Letos máte s kapelou Fourth Face celkem dost koncertů, přes léto jste hráli na hodně festivalech. Spoustu času věnuješ výuce baskytary a k tomu ještě s další partou muzikantů rozbíháte novou kapelu Psychotix. Jak to všechno zvládáš časově skloubit?
Asi časově nejnáročnější je ta výuka. Výhodou ale je, že můžu domlouvat s žáky termíny dopředu a uzpůsobit to třeba zkouškám s kapelama a nebo koncertům. S Fourth Face toho na jaře a v létě bylo víc, ale ne nějak přehnaně. Chceme hrát často, ale nechceme a ani nemůžeme, a to nejen z časových důvodů, jezdit na všechny akce, kam nás pořadatelé zvou. Takže to trochu selektujeme a výsledkem je počet koncertů, který nám vyhovuje. Dobrý na tom je to, že se na každý koncert pak opravdu hodně těšíme a dáváme do hraní maximum energie. Na podzim bude koncertů asi o něco míň, protože se chceme víc věnovat nové tvorbě. Máme rozpracovaných několik skladeb. Plánujeme něco nahrát a postupně pak taky začít nový materiál hrát na živo.

Psychotix je další kapela kde hraješ. Máte zatím nahrané jen demo, které ale nezní vůbec špatně. Posouváte to někam dál? Prozradíš nám něco?
S Psychotix zatím ještě nehrajeme koncerty, ale pravidelně zkoušíme. Povedlo se nám dát dohromady asi dvanáct písniček. Taky máme spoustu dalších rozpracovaných nápadů. Demo jsme si nahráli sami svépomocí ve zkušebně. Dnes jde touhle cestou hodně kapel. Je to velká výhoda doby, že se tak dá natočit celkem kvalitní materiál za minimální náklady. Hráli jsme před tím asi rok ve tříčlené sestavě bez zpěvu a potřebovali jsme mít nějakou nahrávku, kvůli konkurzu na post zpěváka.

Jak jste nahrávali a jaké vybavení jste k nahrávání použili?
Mám takový jednoduchý mobilní studio. Notebook s Cubase 6, externí zvukovku M-AUDIO ProFire 2626, kde je osm vstupů, monitory Yamaha HS 50M a sluchátka Beyerdynamic DT 770. S kapelou Psychotix hodně na zkouškách jamujeme a i když pak hrajeme písničky, tak hodně pracujeme s dynamikou, tempem a náladami. Ani nehrajeme s klikem, protože u některých skladeb mají různé pasáže rozdílná tempa. Při nahrávání byl záměr zachovat co nejvíc atmosféru písniček tak, jak to hrajeme na živo. Takže jsme se rozhodli, že nebudeme točit po stopách, ale že to nahrajeme všechno dohromady a jenom pak dohrajeme jednu stopu kytary do sterea. Protože je ale osm vstupů na náběr celé kapely opravdu málo, byl to hodně velký zvukový kompromis. Mix a mastering mi pak dal docela zabrat, aby se to dalo použít. Hlavně tam bylo ve stopách hodně přeslechů a tak se nedalo ani nic dodatečně přehrávat a opravovat. Ale myslím, že ten výsledek není úplně špatný. V nejbližší době se chystáme nahrát další písničky a zase to asi nabereme všechno dohromady rovnou ve zkušebně. Jen bych tentokrát chtěl použít dvě zvukovky ProFire 2626, aby bylo k dispozici víc vstupů. A taky použít kvalitnější mikrofony. Docela se mi osvědčil při náběru kytary Palmer PDI-09 kytarový DI box, který se zapojuje mezi zesilovač a bednu. Ten bych chtěl použít znovu.
Obrázek
Řekni něco o technikách hry, které používáš. Ovlivňuje výběr techniky hry to s kým a v jaké kapele zrovna hraješ?
Určitě ovlivňuje. A nejenom to s kým zrovna hraju, ale celkově jaký chci zrovna mít výraz a taky výsledný zvuk. Třeba co se týká technik pravé ruky. Přibližně patnáct let mě bavilo hrát pouze prstovou technikou, hodně slap a občas tapping. V Luca Brasi jsem pak začal kromě prstové techniky a slapu zase trochu využívat hru trsátkem, protože mi přišlo, že některý riffy pak líp frázují s kytarou. A taky jsem pak nechával stejné nastavení zvuku a tou změnou techniky se změnila barva tónu a bylo to ku prospěchu. Zvuk baskytary v rámci celého koncertu pak zněl pestřeji, aniž bych musel použít třeba nějaký efekt nebo měnit nastavení zvuku. Ale třeba ve Fourth Face hraju celý playlist jen trsátkem a nemám v té kapele nějak zvlášť potřebu používat jiné techniky hry. Je to taky dané tím, že máme ve Fourth Face dvě kytary a tak chci mít spíš kompaktnější zvuk, který dobře tlačí. Někdy je to pro některou kapelu nebo styl hudby prostě lepší hrát hlavně účelně. Aby basa hrála dobrý spodek a byl tam jasný srozumitelný groove.

A v kapele Psychotix?
No, tak tam je to zase všechno úplně opačně než ve Fouth Face. Psychotix mají takový těžko zařaditelný styl. Je tam na kytaru Krištof Kopecký, který hraje hodně originálně. Používá netradiční ladění kytar i techniky, které moc kytaristů nepoužívá. Třeba právě slap, který u kytaristů není úplně běžný. Já taky do většiny věcí slapuju a celkově používám hodně různých technik hry.
Obrázek
Na jaké nástroje hraješ a jakou používáš aparaturu?
Ve Fourth Face hraju na baskytaru Spector Euro 5 LX, menzura 35“ osazenou aktivními snímači EMG DC a elektronikou Spector TonePump. Zesilovač Ampeg SVT-3PRO v kombinaci s boxem Ampeg SVT-810E. To je aparatura se zvukem, který dobře funguje do tvrdší hudby. Dál už jenom kvalitní kabel… teď zrovna Monster Cable Bass. Dřív jsem hodně dlouho používal kabel DiMarzio. Oba kabely jsou zvukově super a skoro nezničitelný.

V kapele Psychotix hraju kromě té pětistrunky ještě na Spector Euro 4 LX taky s delší menzurou 35“ osazenou aktivními snímači EMG TW a elektronikou Spector TonePump. Aparatura je zesilovač Mesa Boogie Big Block Titan V12 (Silver Face), box Mesa Boogie PowerHouse (1x15 + 4x10 + tweter) a compressor/limiter dbx 160A.

Na baskytary Spector hraješ už delší dobu a tvé jméno je dokonce v Artist Zone na amerických stránkách Spector Bass. Jsi tam uveden jako firemní hráč společně se spoustou známých jmen, jako např. Doug Wimbish, Alex Webster, Mike Kroeger, Ian Hill, Mike Inez, Steven Wilson a řadou dalších. Řekni něco o těch nástrojích.
Na baskytary Spector hraju od roku 2008. Oba nástroje jsou ze série Euro, vyrobila je firma NBE v Hořovicích a jsem s nima hodně spokojený. Je skvělý, že jenom kousek od Prahy je továrna, kde se vyrábí nástroje v tak špičkové kvalitě.

Vraťme se ještě k výuce baskytary, které se už delší dobu věnuješ. Kolik máš žáků?
Momentálně asi dvacet. Někdy je to i víc.
Obrázek
Dvacet žáků je docela dost. Přibíráš ještě nové studenty?
Občas někoho přiberu, když se uvolní nějaký termín. Většinou ale mám plný rozvrh minimálně na měsíc dopředu. U většiny žáků je to o dlouhodobější spolupráci. Pokud cítí, že jim ty hodiny stále něco dávají, tak ke mně chodí i několik let. A to je vlastně jedna z věcí, která mě na učení baví, že pak vidím výsledek. Mám radost z toho, když se mí studenti dobře uplatní v kapelách, nahrávají desky atd. Občas třeba některý žák přijde na hodinu a řekne, že ho po koncertě někdo pochválil, zeptal se, kde se učil hrát na basu a chtěl na mě kontakt. Mám kvůli výuce i své webové stránky, ale hodně žáků se ke mně dostalo právě touhle cestou, že dostali doporučení.

Pojďme ještě k tvému domácímu studiu, kde vyučuješ. Jaké při výuce používáš vybavení?
Na hodinách hrajeme přes kombo Ampeg BA-112, které mám od doby, co jsem začal učit. Takže už skoro devět let a jsem s ním spokojený. Je to tranzistorový kombo, ale charakterem zvuku je to celkem podobný tomu jak hrají velký aparáty SVT od Ampegu. Pak mám metronom BOSS DB-90 a multiefekt BOSS GT-6B. Ten multiefekt je hodně povedený… když řešíme na lekcích používání efektů, správné nastavení parametrů, nebo třeba práci s dynamikou signálu, tak na tom multiefektu se dá všechno dobře ukázat. Jeden z nejlepších světových basistů Victor Wooten ten samý multiefekt používá při koncertech. Taky využívám mobilní studio, o kterém jsem už mluvil. Notebook s Cubase, externí zvukovku M-AUDIO ProFire 2626, monitory Yamaha HS 50M a sluchátka Beyerdynamic DT 770. To znamená, že máme možnost při hodinách kvalitně nahrávat. Ve studiu je dobře vyřešená akustika místnosti a samozřejmně využívám k práci i připojení k Internetu. Taky mám jednu dětskou baskytaru s kratší menzurou Ibanez GIO Mikro, kterou můžu mladším žákům po domluvě na hodinách půjčovat. Pokud jdou třeba na hodinu hned ze školy po vyučování, tak pak nemusí svůj nástroj celý den nosit s sebou.

Oficiální weby:
David Vřešťál: http://www.davidvrestal.cz
Fourth Face: http://www.fourthface.cz
Psychotix: http://www.bandzone.cz/psychotix

Za MUSICstage se ptal Michal Suk


Další rozhovory


Michael Krásný: Z Prahy do New Yorku a zpět

Rozhovor s baskytaristou Michaelem Krásným o jeho tuzemských i zaoceánských zkušenostech.

Letošního třicátníka Michaela Krásného jste možná zaregistrovali, když v roce 2012 začal hrát s uskupením Cellula New York trumpetisty Laca Decziho. To však není jediná Michaelova aktivita - již v roce 2004 založil kvartet Quattro Formaggi, jako sideman hrál s kapelou Gaia Messiah, Krucipüsk, doprovázel Milana Svobodu, Dana Bártu, Ondřeje Rumla, Yvettu Blanarovičovou, Blanku Šrůmovou... Znají ho dobře též příznivci funkové skupiny T.O.P. Dream Company, která od coverzí Tower Of Power přešla k vlastnímu, velmi vtipnému repertoáru. V roce 2013 se stal organizátorem velmi populárních jam-sessions v pražském baru Sherlock’s. Je to muzikant, který se neustále vyvíjí. A vzhledem k tomu, že má zkušenosti s hraním nejen v Evropě, ale i v zámoří, námětů na rozhovor se nabízí celá řada.


David Csenge

Hudba je prostředek k vyjádření sama sebe.

Vynikající baskytarista, kytarista, hudební producent a skladatel, který se objevil na hudební scéně před deseti lety, má za sebou již pestrou řádku známých jmen. Poprvé jsme ho mohli zahlédnout s Ewou Farnou, kde hrál tři roky, pak v kapele Embassy, Marek Ztracený, David Deyl, Eddie Stoilow a Noid. Působil ale také v zahraničí, hrál na zaoceánských lodích a nějakou dobu také pracoval v Německu, v hudebním studiu jako recording and mixing engineer, kde měl možnost spolupracovat s legendárním hudebním producentem - Reinhold Mack (Queen, ELO, Led Zeppelin, Deep Purple, Rolling Stones, Whitesnake, Rainbow, Scorpions, Black Sabbath, Meatloaf…). Nyní hraje v kapele Olgy Lounové a věnuje se produkci a skladbě.


Jan Mikulecký

Od kytary k base...

Brilantní basista s výborným zvukem a vkusnými basovými linkami, kterého můžete posledních několik let slyšet v kapele Vlasty Horvátha a nově i s folkovou zpěvačkou Lenkou Slabou. Vedle toho působí v mnoha párty bandech a zaskakuje, kde se dá. Také ho občas můžete potkat jako DJ Gezicht, coby DJ na firemních akcích, svatbách a různých párty.

Odpovědět