Czech Jazz Workshop 2014

Odpovědět
jakub zomer
Příspěvky: 3
Registrován: 23 zář 2014 16:39

Czech Jazz Workshop 2014

Příspěvek od jakub zomer » 05 zář 2014 10:08

Reportáž z letošního Czech Jazz Workshopu (CJW), který se uskutečnil v Praze mezi 19. a 26. červencem.

Jedná se o intenzivní kurz, který je, jak již název napovídá, orientovaný na vzdělávání na poli jazzu a jemu příbuzných žánrů. Sám jsem se CJW zúčastnil v poměrně nezvyklé roli, tedy roli korepetitora v pěvecké třídě Gavina Skeggse. Moje perspektiva tedy není ani perspektivou lektora ani studenta. Jako hudebník, který se krom jiného věnuje také zpěvu, bych nejprve rád zmínil své dojmy z hodin Gavina Skeggse, kterých jsem byl denně účasten. Musím říci, že jsem za svůj profesní život nepotkal mnoho lidí, kteří by své studenty zahrnovali takovým množstvím pozitivní motivace. Myslím, že zejména pro disciplínu, kde je psychika tak pevně svázána s tvorbou tónu, je to asi nejlepší možný postup.
Obrázek
ObrázekObrázek
MUSICstage: Co vidíš jako hlavní přínos pro účastníky kurzu?
Gavin Skeggs: Myslím, že hlavní element tohoto krásného kurzu je to, jak všichni zúčastnění, ať už lektoři nebo organizátoři, podporují studenty. Dodávají jim odvahy pro účast na jam sessionech, pro jejich aktivní podílení se na tvorbě hudby, tvorby jazzu. Myslím, že je skvělé, že snad každý student se odvážil na pódium a zahrál či zazpíval.

MUSICstage: Absolvoval jsi ty sám nějaký podobný kurz, když jsi byl mladší?
Gavin Skeggs: Sám jsem se podobného kurzu nezúčastnil, ale myslím, že je to skvělý způsob, jak přivést dohromady jak začátečníky, tak pokročilejší a velmi pokročilé hudebníky, takže se mohou od sebe navzájem učit a poznávat hudbu.

Byl jsem velmi potěšen, když jsem si přečetl rozpis vyučujících. Jelikož se domnívám, že jakýkoli komentář je zbytečný, zde uvádím prostý seznam vyučujících: Phil Wilkinson (UK)piano, Brian Charette (USA) piano, Osian Roberts (UK) saxofon, Steve Walsh (USA) kytara, Jiří Válek (CZ) flétna, Kornel Fekete-Kovács (HU) trubka/trombón, Robert Vašíček (CZ) blues & rock keyboards, Matt Fishwick (GB) bicí, Johannes Schaedlich (G) kontrabas, Roman Pokorný (CZ) kytara, Ondřej Štveráček (CZ) saxofon, Melanie Scholtz (JAR) zpěv, Gavin Skeggs (UK) zpěv, Jan Jakubec (CZ) baskytara, Michal Bugala (SK) kytara a Libor Šmoldas (CZ)harmonie.
Obrázek
ObrázekObrázek
Samozřejmě, že se žádný kurz neskládá pouze z praktického vyučování. Každé odpoledne byly na programu hodiny teorie s Liborem Šmoldasem, které byly dle mého názoru pěkně strukturované, podávané tak, aby se během týdne prošly všechny základní aspekty jazzové harmonie. Obávám se, že pro některé studenty, kteří nebyli již dříve s jazzovou harmonií alespoň trochu obeznámeni, byl program s každým dnem obtížnější, ale pochopit celou koncepci jazzové harmonie za týden se asi poštěstí málokomu.

MUSICstage: V čem vidíš hlavní přínos workshopu?
Ondřej Štveráček (lektor saxofonu): Přínos takovýchto workshopů vidím hlavně v tom, že se toho žáci mohou hodně naučit, pochopit spoustu věcí o harmonii, nebo alespoň jejích základech, pochopit na čem je jazz postavený, improvizační techniky. Najít si i třeba nové kamarády, začít hrát v kapele. Například pro mě, když jsem jako mladší byl dvakrát ve Frýdlantu, poznal jsem například Lee Goodalla nebo Marka Windsey, výborné saxofonisty, kteří mi pomohli pochopit jak cvičit a nějaké základy harmonie. To, v čem spatřuji hlavní přínos já sám, je nejspíše souborová hra. Vybraní lektoři mají během dne v „opatrování“ kapelu, kterou připravují na koncert, který se uskuteční na konci kurzu. Myslím, že právě interakce s ostatními hudebníky pod dohledem ostříleného profesionála je skutečně skvělý prostor ke zdokonalení se. Přeci jen – hudba by měla být aktivitou kolektivní.

Během odpoledne se vždy konala přednáška. Bohužel mi časové dispozice nedovolily se na tyto přednášky podívat, ale vzhledem k jejich programu (přednášeli např. David Dorůžka či Eric Vaugh) jsem si jistý, že za účast rozhodně stály.
Obrázek
MUSICstage: Jaký je podle Tebe hlavní přínos workshopu?
Brian Charette (lektor piano): Hlavním účelem podobných workshopů je přivést podobně smýšlející lidi dohromady. Tím jsou tito lidé vystaveni množství různých nápadů. Zdejší učitelé jsou velmi zběhlí, a nejsou to pouze učitelé, jsou to umělci, kteří často vystupují a nahrávají po celém světě. Studenti jsou tak obeznamováni s africkou, brazilskou hudbou a mnoha různými věcmi. Sám ve své třídě hovořím o kung-fu. Studenti jsou tak v kontaktu s tím, čemu se zrovna věnuje jejich učitel, ať už jsou to dýchací techniky, jóga, fyzické cvičení, či typ meditace. Tito učitelé mohou předat mnoho různých věcí, o kterých se běžně ve škole příliš nemluví.

MUSICstage: Prošel jsi sám podobným kurzem?
Brian Charette: Když jsem byl mladý, jel jsem na letní hudební program Berklee. Myslím, že ten byl na tři týdny. To byl asi první vážný popud, který mne přivedl k hudbě, poprvé, co jsem začal hodně cvičit. Vyrůstal jsem na malém městě a neměl jsem příliš okolních vlivů. Takže prostě být mezi lidmi, které zajímá to, co mě, byla skvělá zkušenost. Myslím, že CJW je výborný program- velmi efektivně vedený, ve kterém studenti udělají velký posun už během týdne.

Jak již z předchozího textu vyplývá, součástí workshopu jsou také jam sessiony. První, zahajovací, je obsazen lektory, další jsou potom vedeny vždy jedním lektorem a „jádro“ kapely tvoří většinou studenti. Samozřejmě, že se lektoři zapojovali častěji. Příležitost zahrát si s kanonýry jako je Ondřej Štveráček nebo Phil Wilkinson je dle mého názoru svátek i pro hráče dobře zavedené.

MUSICstage: Co nejcennějšího si po týdnu workshopu odnášíš?
Maria (studentka): To nejcennější, co si odnáším, je fakt, že jsme pracovali ve velkém tempu – každý den dvě písničky rozebrané do detailu. Bylo úžasné, kolik práce jsme byli schopní udělat. Bylo to poprvé, co jsem na podobném kurzu byla, ale velmi to doporučuji, byl to úžasný zážitek.
Obrázek
ObrázekObrázek
Nedomnívám se, že by přítomnost na vzdělávacích programech jakéhokoli typu, tedy ať několikaleté studium, měsíční kurz, nebo hodinový masterclass mohla nahradit cvičení a soustavnou práci. Domnívám se ale, že vhodné studium může vaši cestu k cíli – tj. stát se zdatným hudebníkem, značně urychlit. Kontakt s lidmi, kteří jsou v daném žánru odborníky, je vždy nesmírně obohacující. Sám jsem se jako lektor podílel na týdnu s IASJ (Mezinárodní Asociace Jazzových Škol). Přestože jsem byl vyučujícím, odcházel jsem po týdnu s množstvím nových poznatků a nápadů. Co se týče kvalitních programů vzdělávání, mají u mne vždy dveře otevřené. K takovým programům CJW určitě patří.
Oficiální web: www.czechjazzworkshop.cz
Foto: off. CJW

Za MUSICstage se ptal Jakub Zomer
PROFIL AUTORA: Jakub Zomer
Jakub Zomer je klavírista, varhaník a zpěvák, hudbě se věnuje od dětství. Vystudoval Konzervatoř Jaroslava Ježka, kde od ukončení svého studia vyučuje. Za svou kariéru prošel různými kapelami a styly od moderního jazzu, funku, brazilské a kubánské hudby, swingu až po blues, které v současnosti tvoří hlavní náplň jeho tvorby. V současnosti vede svou kapelu Blues Bond, jako sideman pak nejčastěji hraje s Marcel Flemr Bandem, či Charlie Slavík Revue.

Odpovědět