Yamaha Revstar RS620

Yamaha Revstar RS620

Spolehlivý pomocník na cestách po hudebních klubech.
25. 7. 2016

Nová řada kytar Revstar japonského výrobce Yamaha, která je vyráběna v Indonésii, přináší osm modelů, které určitě stojí za povšimnutí nejen vzhledem k jejich přívětivým cenám, ale také díky jejich kvalitnímu zpracování a zajímavým vlastnostem, které jednotlivé modely nabízí.

Od kavárny ke kavárně, od klubu ke klubu
Tato řada zřejmě vznikla jako levnější a tedy dostupnější varianta k modelové řadě SBG. Filozofií, kterou výrobce tuto produktovou řadu představuje, je spojitost s motocykly Yamaha typu Café Racer z 60. a 70. let. Jedná se o lehké motocykly, které byly jejich majiteli upravovány tak, aby se zvýšil jejich výkon a zároveň byly zbavovány všech nepotřebností a zbytečností. Vynikaly tedy hlavně svou jednoduchostí, minimalizmem a utilitárností, stejně jako kytary Yamaha Revstar. Samotný název Café Racer naráží na jednu kratochvíli motorkářů z Londýna, kdy se závodilo, kdo nejrychleji přejede z jedné kavárny do druhé. Analogie s novou sérií kytar je tedy nasnadě. Pojďme se tedy podívat na jednoho zástupce této nové řady, kytaru s typovým označením RS620 BRB. Nejprve se podíváme na anatomii této kytary, poté se s vámi podělím o své dojmy a nakonec zmíním některé rozdíly ve výbavě u ostatních souputníků řady Revstar.
Na pohled
Pokud se podíváme na čísla jednotlivých typů, můžeme říci, že čím vyšší číslo, tím lepší úprava a výbava. Náš model se pohybuje v té „lepší polovině“. Písmena BRB potom odkazují na povrchovou úpravu nástroje, v našem případě je to zkratka slov Brick Burst, což je zjevná narážka na oblíbenou úpravu Sunburst. Dle mého mínění se jedná o Sunburst dvoubarevný. V rámci typu 620 je k mání také verze BCC, tedy Burnt Charcoal, neboli "vyhořelé dřevěné uhlí“.
Tělo a krk
Konstruktéři RS620 se hlásí k odkazu nástroje Yamaha Super Flighter z roku 1974. Inspirováni designem této kultovní klasiky přišli s řadou moderních prvků, které vyhovují požadavkům na moderní elektrickou kytaru.

Tělo kytary je vyrobeno z masivního mahagonu se svrchní vrstvou žíhaného javoru. Pohledově je vrchní deska kytary naprosto plochá, ale zdání klame. Pokud se podíváme zblízka, uvidíme jemné zkosení pravé horní části korpusu, což skýtá pohodlnější opěr pravé ruky. Další klasické vybrání korpusu nalezneme na zadní horní části, takže kytara krásně splyne s křivkami vašeho těla. Povrchová úprava svrchní desky je vytvořená technologií Steel Wool. Jinými slovy, svrchní lak je ručně rozbroušen ocelovou vlnou – drátěnkou, takže vrchní deska tohoto modelu je matná. Matná je též pohledová plocha hlavy. Matová úprava kytary působí velice elegantně, a najdeme ji hlavně u vyšších modelů řady Revstar. Zadní část korpusu, krku a hlavy má lesklý povrch. Krk je typu set-in, tedy vsazený, lepený, vyrobený též z mahagonového dřeva. Vsazení krku do těla kytary je řešeno velice prakticky. Dokonalé spojení a vybrání na styčných plochách zadní části těla a krku umožňuje extrémně pohodlný přístup k nejvyšším polohám u všech strun. Nikde nic v ruce nepřebývá a nevadí. Profil krku je štíhlý, typu C a padne skvěle do ruky. Menzura kytary je 24,75“ (628,6 mm). Nástroj se tak řadí do kategorie kytar s kratší menzurou, například typu Gibson LP. Hmatník je palisandrový s 22 jumbo pražci. Radius hmatníku je 13,75“ (350 mm), to znamená, že je ještě větší než například výše zmiňovaný Gibson LP (12“), a tedy mírně plošší. Korpus, hmatník i hlava nástroje jsou velice vkusně zdobeny bílým lemováním. Pod dvěma humbuckery je umístěn černý třívrstvý plastový scratchplate, nebo chcete-li pickguard.

ObrázekHardware
Veškeré hardwarové součástky nástroje jsou vyvedené ve stříbrně matném provedení. Ladící mechaniky jsou olejové, moderního typu Diecast a spolehlivě drží ladění. Bohužel jsou bez zámků. Tremolo sestává z jednoho dílu - je to takzvaný systém Adjustable Wraparound, kdy struny jsou obmotané kolem kobylky. S tímto systémem se můžeme setkat například na kytarách PRS. Výhodou tohoto systému oproti systému Tune-o-matic je ta, že můžete nastavit výšku každé jednotlivé struny.

Snímače
Nástroj je osazen dvěma YGD Humbuckery typu VH5+ s magnety AlNiCo 5, které produkují vřelejší, teplejší zvuk a jsou schopny přenášet autentický zvuk a vibrace samotného nástroje lépe než snímače s keramickými magnety. Snímače jsou uzavřené matnými stříbrnými krytkami se šroubovacími pólovými nástavci. Snímače přepínáme klasickým třípolohovým přepínačem, umístěným pod dvěma ovládacími knoby. Tyto potenciometry ovládají hlasitost a tónovou clonu a jsou univerzální pro oba snímače. Nemáme tedy možnost nastavit hlasitost a tónovou clonu u každého snímače zvlášť a plynule přepínat. Na potenciometru tónové clony je ještě jedna malá vychytávka. Jedná se o originální systém vyvinutý speciálně pro Revstar serii, který se nazývá Dry Switch. Jedná se o mechanický přepínač push-pull – pro aktivaci za knob prostě zatáhnete. Tento systém potlačí nízké frekvence a má víceméně simulovat single coily, tedy jednocívkové snímače s jejich větší průrazností a jiskrou ve výškách, ale bez úbytku tónu a klasického singlového brumu.

První dojmy
Jaký na mě udělala kytara dojem? Musím se přiznat, že když jsem kytaru poprvé vyndal z pouzdra, měl jsem pocit, že ničím zvláštním nevyniká. Celková nenápadnost či minimalistický design nástroje jakoby potlačuje její osobitost a jedinečnost. Možná je to dané matným povrchem a saténovou úpravou kovového hardwaru a střízlivou až konzervativní sunburstovou úpravou. Ale jak čas běžel a já se s nástrojem sžíval, musel jsem uznat, že řemeslné zpracování je vzhledem k ceně na profesionální úrovni a na kytaře nenajdete jedinou chybičku a nedokonalost. Na první pohled to ani nevyhodnotíte, ale postupně přicházíte na různé detaily. Například tmavý lesklý finiš na zadní straně korpusu a krku je průhledný, takže se můžete pokochat kresbou mahagonového dřeva. Veškeré plastové části, jako víčko na elektroniku na zadní části těla, pickguard, nebo rámečky snímačů jsou precizně opracovány. Žádné otřepy kazy, nedokonalosti. Dále mě upoutaly značky poloh, perleťové bločky, které jsou s úzkostlivou péčí vloženy do palisandrového hmatníku. Celkový dojem podtrhuje krémově bílé lemování korpusu, krku a hlavice kytary a dávají kytaře punc luxusu. A až budete kytaru převracet v rukách, tak si jistě všimnete zajímavého emblému na zadní straně hlavice. Je to osobní razítko hanko, které v japonské kultuře dokládá autenticitu a prověřenost daného produktu.
Akce
Jakmile vezmete kytaru do ruky, víte, že máte co do činění s plnohodnotným nástrojem. Levá ruka hladce klouže po hmatníku, od nejnižších do nejvyšších poloh se dostanete bez sebemenší námahy, jak jsem psal výše, spojení krku s korpusem je řešeno dokonale, takže přístup do horních pater je bezbariérový. Ovládací prvky potenciometrů a třípolohového přepínače jsou snadno přístupné, a saháte po nich naprosto intuitivně, všechno je tam, kde má být, nic nevyčnívá a nevadí ve hře. Díky kratší menzuře nástroje a většímu rádiu a silným pražcům působní hmatník velice kompaktně a přehledně. Díky nižšímu dohmatu, a pokud vám to vaše technika dovolí, můžete se pohybovat po hmatníku s největší lehkostí. Při extrémním vytahování strun ve všech polohách jsem nezaznamenal drhnutí či drnčení o sousední pražce. Stručně a jasně, hratelnost je úžasná.

Na poslech
Kytaru jistě ocení ti, kteří mají rádi hutný zvuk humbuckerů a preferují tvrdší rockové styly, ale zvukové spektrum této kytary je tak rozsáhlé a kombinace snímačů a ovladačů s Dry Switchem a tónovou clonou tak rozmanité, že nástroj jistě osloví hráče všech myslitelných žánrů. Záleží také na tom, přes jaký aparát signál z RS620 proženete. Kombinace humbuckerů je ideální pro zkreslený zvuk, který je plnější a plastičtější než u singlů. U aparátů, které mají tendenci přirozeně kreslit už při nižších hlasitostech (Marshall) naplno pocítíte sílu dvoucívkových snímačů a užijete si přirozený crunchový zvuk. Na druhou stranu, pokud máte aparáty s velkým headroomem (Fender), můžete se těšit na macatý, kulaťoučký, čistý zvuk.

Kamarádky
Pro úplnost bychom se také mohli zběžně podívat na ostatní kytary řady Revstar a vysvětlit, čím se vlastně liší od mnou testované RS620. Budu postupovat od nejlevnější k nejdražší. RS320 je nejjednodušší a nejsyrovější varianta. Je to celomasiv vyrobený výhradně ze dřeva nato, osazen otevřenými humbuckery s keramickými magnety, nemá lemování, ani ergonomické frézování, standard Tune-o-matic kobylka, tenší profil krku a standardní užší pražce. RS420 má zakryté humbuckery s AlNiCo 5 magnety, kromě celomasivního provedení ve dřevě nato má tato kytara také top z javoru, taktéž užší profil krku a standardní pražce, tato kytara má též jako první z řady Dry Switch. RS520T je opravdová krasavice, vymazlená do nejmenšího detailu a působí, jakoby se narodila v 60. Letech - musíte se podívat na stránky výrobce. Od této řady výš, se už standardně používá masivní mahagon a javorový top, masivnější profil krku a jumbo pražce. Tónově bude tato kytara zvonivější a průzračnější, protože je osazena dvojicí stylových singlů P90 se silným výstupem, v krémovém provedení z továrny YGD. Kobylka je zakončena stylovým chromovým struníkem, nádhera. RS720B má nádherný design díky kresbě javorového žíhaného javoru, ale hlavně upoutá vaší pozornost díky legendárnímu Bigsby tremolu. Dále zde najdeme unikátní YGD snímače ve stylu Filter Trone inspirované výrobcem kytar Gretsch a zamykatelné ladící mechaniky. RS820 zaujme stylovým designem a měděným pickguardem. Vrcholem řady Revstar, a mimojiné i vrcholem cenovým, je RSP20CR, která designově vychází z RS820, ale vyniká skvělými AlNiCo snímači VH7+, speciální kobylkou Tonepros se systémem wraparound a tlustším krkem. A ještě se na rozdíl od svých indonéských kolegyň narodila v Japonsku.

Verdikt
Co říci závěrem? Kytary koncernu Yamaha dokazují, že pokud chceme vysokou kvalitu a hratelnost za rozumnou cenu, při zachování všech důležitých výrobních postupů a kvality použitých materiálů, nemusíme sahat hluboko do kapsy. A nemyslete si, že řada kytar Revstar je nějaká rychlokvaška. Vývoj této řady trval téměř čtyři roky a nástroje této kolekce potvrzují, že do ní bylo vloženo úsilí, které se očividně i na poslech vyplatilo.

Výrobce: Yamaha
Zapůjčil: CMI Melodia a.s.