Yamaha PSR-EW400

Odpovědět
jirineuzil
Příspěvky: 9
Registrován: 03 bře 2016 23:07

Yamaha PSR-EW400

Příspěvek od jirineuzil » 20 zář 2016 09:28

Vlajková loď keyboardů řady E.

Tento nástroj je, díky většímu rozsahu klaviatury, zaměřen na klavírní hráče (zejména díky použitému stereozvuku Live Grand Piano), což má ale jistá úskalí, která probereme dále. Nabízí 758 zvuků se 48 hlasy polyfonie a několika typy efektového procesování (reverb, chorus, DSP - 10 typů, master EQ, harmonizér - 26 typů). V režimu stylů nabízí 220 továrních a 10 vlastních stylů (včetně formátu Style File Format) s funkcí One Touch Setting. V režimu skladeb 30 továrních a 10 vlastních skladeb (6 stop) se Standard MIDI File kompatibilitou. V režimu patternů 25 továrních s 5 formálními sekcemi. Je tu i výukový režim Yamaha Education Suite, umožňující učit se napodobováním melodie nebo akordů. Samozřejmostí je použití režimů dělení klaviatury Split a vrstvení dvou zvuků Dual a je tu i arpeggiator se 150 typy. A také možnost připojení počítače přes USB s funkcemi MIDI a Audio v CD kvalitě.
Obrázek
Design
Nástroj je proveden v tradiční černé barvě, kterou doplňuje rozumně velký a příjemně viditelný modrý displej. Celkově je design celkem konvenční, ale oproti jiným nástrojům tohoto typu zaujmou na pohled dva detaily - jednak dva multifunkční otočné potenciometry vlevo nad klaviaturou a orámování klaviatury zepředu lištou. Potenciometry umožňují udělat určité změny ve zvuku pomocí klasických parametrů, jako ořezávací frekvence a rezonance filtru, časy obálky, hloubka chorusu/reverbu apod. a odkazují tak spíše na MIDI řídící klaviatury nebo syntetizéry. Je to dobrý trend, protože nemožnost alespoň minimálně změnit zvuk těmito způsoby byla a je obecně slabinou keyboardů.

I když lišta před klaviaturou působí na pohled příjemně, nemusí být její přítomnost na nástroji tak úplně bez problémů. Pokud si představíme jako uživatele tohoto nástroje třeba dítě-začátečníka, může ho tato lišta svádět k opírání palce při hře a pomáhat tak vytvářet zlozvyk, který se patrně nejspíš nebude líbit učitelům. Je tedy třeba být obezřetný a brát toto provedení jako výjimku z pravidla.

Jinak je po stránce designu nástroj bez problémů - vše je tak nějak na svém místě, kde má být a dá se na něj velmi rychle zvyknout. Kolečko ohýbání tónu má poměrně dost lehký chod, pro někoho může být až příliš uvolněné a "líné". Dobře je provedeno kolečko hlavní hlasitosti, které se dá, díky dobré uchopitelnosti a ovladatelnosti, použít i pro hlasitostní efekty á la Rhodes piano.
Obrázek
Klaviatura
Má 76 kláves s rychlostí citlivostí (dynamikou úhozu), ale není kladívková ani polovyvážená. Hraje se na ni velmi příjemně, má vynikající repetici a umožňuje pohodlnou a rychlou hru, neunavuje ruku, což může být například pro dítě-začátečníka příjemné. Celkově však připomíná spíše klaviatury syntetizérového typu. Těm, kdo by chtěli a čekali od tohoto nástroje klaviaturu podobnou akustickému klavíru, bych ji nedoporučil. Hloubka ponoru kláves není velká, takže někdy může být problém hrát ve slabší dynamice. Reakce klaviatury se ale dá doladit výběrem z pěti typů rychlostních křivek.

Ovládání
Je celkem samovysvětlující a velmi ergonomické. Pro člověka zvyklého na nástroj tohoto typu, ale i nováčka, je naučit se ovládat tento nástroj otázkou krátké doby. Vše podstatné, tedy volba režimu (Pattern / Song / Style / Voice), zapínání vypínání stop stylu či patternu, přechod mezi formálními částmi patternů, ovládání zvuku dvěma potenciometry je logicky soustředěno nad klaviaturou. Jinak se přes displej dostaneme specializovanými tlačítky, alfanumerickou klávesnicí a datakolečkem rychle tam, kam potřebujeme. Tradičně praktické je tlačítko pro rychlé zvolení klavírního zvuku.

Připojení
Na zadním panelu příjemně potěší možnost ozvučit tento nástroj pomocí odděleného L a R výstupu, což na keyboardech není ještě moc standardem. Praktickým nápadem je i možnost odpojit vestavěné reproduktory při použití externího ozvučení. Kromě toho je tu i výstup pro sluchátka a vstup pro sustain pedál.

Pomocný vstup Aux In, pro připojení například přehrávače, nabízí možnost funkce Melody Suppressor pro odfiltrování části zvuku, kde by se měla nalézat melodie a zpěv. V praxi to zní jako specifický parametrický ekvalizér filtrující značnou část středů a výšky, takže původní nahrávku to připomíná jen vzdáleně. Kdo by čekal od této funkce, že vykouzlí z nahrávky kvalitní half-playback, bude zřejmě zklamán, ale pro domácí karaoke to může být zábavné.

A je tu i dvojice USB konektorů - jeden pro připojení k počítači a druhý pro použití paměťového média, např. flashky. Celkem nepochopitelně tu však chybí klasické MIDI konektory IN/OUT, což je velká škoda - díky kvalitě své klaviatury a většímu rozsahu by nástroj mohl být slušným druhým (spodním) manuálem například k syntetizéru.
Obrázek
Zvuk
A to nejdůležitější na konec. Nástroj zní obecně vzato velmi dobře, profesionálně, i když tu a tam se dá narazit na některé detaily, kazící dobrý dojem celku. Většina zvuků zní věrně a snese i srovnání s dražšími nástroji tohoto typu, nebo syntetizéry. Vynikající jsou například akustické piano, některé varhany, žestě, syntetické zvuky obecně, sólové zvuky jako flétna, foukací harmonika. Nicméně, poněkud horší mi přijdou elektrická piana. Z hudebního hlediska není nástroji co vytknout - kvalita provedení stylů, patternů i výběru skladeb je u Yamahy již tradičně vysoká. Vzhledem k celkové kvalitě zvuku si myslím, že by nástroji neškodil větší počet hlasů polyfonie - 48 není nijak moc, např. 64 by mohlo být lepší.

Zvláštní vlastností tohoto nástroje je pojetí používání pedálu u zvuků - funguje totiž u všech zvuků „klavírním“ způsobem, tedy ne jako sustain, ale spíše jako release. Zvuk se při použití pedálu a puštění kláves zvolna vytrácí, a pokud bychom čekali například u zvuků varhan či smyčců nekonečné držení, budeme nemile překvapeni. Tomu se dá těžko rozumět, opět - začátečníkovi to může pomoci vybudovat (zlo)zvyk, kterého se bude u jiného nástroje (např. syntetizéru) později zbavovat.

Zabudované ozvučení s výkonem 24 W zní velmi dobře a vyváženě v celém frekvenčním spektru, pro použití se sluchátky či externího ozvučení je možné ještě zvolit specifické nastavení master ekvalizéru.

Závěr
Yamaha PSR-EW400 je dle mého názoru velmi dobrým nástrojem, který se ve své kategorii rozhodně nemá za co stydět, ale dobrý celek zastíní několik nepříjemných detailů. Pro zřejmě typického uživatele, například začátečníka či mírně pokročilého, to může být skvělá volba, navíc za poměrně příznivou cenu.

Výrobce: Yamaha
Zapůjčil: CMI Melodia a.s.

Jiří Neužil
PROFIL AUTORA: Jiří Neužil
Vystudoval Konzervatoř Jaroslava Ježka (obory skladba a klavír), kde vyučuje jazzovou klavírní interpretaci a elektronické nástroje. V letech 1994-1996 působil jako jeden z firemních hráčů Yamaha pro ČR. Bývalý člen skupin Blue Birds Ivana Myslikovjana a Taliesyn, v současnosti Petr Kalfus Sextet a Ajnkesl Buntes. Autor scénické hudby pro divadlo v ČR a ve Francii, rozhlasové hry pro Český rozhlas. Příležitostně spolupracuje s francouzskými šansoniéry (Alain Turban aj.), z české scény např. Jakub Doležal Q, Stainless Swingers, Concept Art Orchestra, Marie Rottrová, Jaromír Nohavica aj.

Odpovědět