VOX Continental

Odpovědět
jirineuzil
Příspěvky: 10
Registrován: 03 bře 2016 23:07

VOX Continental

Příspěvek od jirineuzil » 18 pro 2017 10:37

Úspěšně vzkříšená tradice.

Kdysi dávno v éře „zlatých šedesátých“ se jako alternativa elektromagnetických varhan Hammond, které byly většinou moc těžké a drahé, používaly tranzistorové nástroje firmy VOX. Mezi nimi kraloval asi nejznámější model Continental. V té době se jednalo o oblíbený nástroj, jehož obdobou mohou být dnes tzv. stage nástroje. Zatímco firma Hammond nástroje vyráběla s přestávkami po celou dobu historie až dodnes, nové nástroje VOX se až donedávna zdály být jen snem. Jeho realizace by jistě pro mnoho lidí byla plná očekávání, napětí, ale i logického vyústění obecné retrovlny a touhy po „nových starých“ věcech. I tento sen je už díky spolupráci firem VOX a KORG dnes realitou v podobě nového nástroje Continental, který si přiblížíme v dnešním testu.
Obrázek
Koncepce
Nástroj je pojat velmi jednoduše a efektivně. Jako stage nástroj je rozdělen do sekcí varhan, akustického klavíru, elektrického klavíru a ostatních zvuků. Každá obsahuje několik podvariant zvuku, dvě sekce jdou používat současně jako dvě vrstvy zvuku (nicméně bez možnosti rozdělit klaviaturu). K dispozici jsou i efekty: dynamika (spíše donastavení reakce úhozu), devítipásmový grafický ekvalizér, modulační efekty, delay, reverb a samozřejmě i simulace Leslie boxu. Jako bonus je tu simulace lampového zkreslení (nová technologie NuTube firmy KORG). Na rozdíl od podobných nástrojů konkurenčních firem, je tento systém ale de facto uzavřený, nedají se podrobněji měnit parametry efektů ani přidávat/odebírat jednotlivé vzorky v paměti. V nabídce jsou varianty s 61 a 73 klávesami, obě se shodným typem klaviatury a pouze úhozovou citlivostí. Pro test jsem měl k dispozici model s 61 klávesami.

Varhanní sekce používá modeling tří typů (KORG CX-3 á la klasické Hammondy, tradiční VOX a COMPACT - podobně znějící italská Farfisa) s povinnými doplňky jako nastavení perkuse, chorus/vibrato, Leslie apod. Akustický klavír (nesmyčkované vzorky!) má podvarianty Grand, Upright a El.Grand, elektrické klavíry jsou ve variantách Tine (Rhodes), Reed (Wurlitzer) a FM (á la Yamaha DX7). V sekci Key pak najdeme podvarianty KEY, BRASS, STRINGS, LEAD, SYNTH a OTHER. Dá se uložit 16 scén nastavení do interní paměti a 100 do externího USB.
Obrázek
Design
Po vizuální stránce je nástroj lahůdkou a možná i novým kultovním objektem pro fajnšmekry (včetně staromilců). Po svém dávném předchůdci z 60. let zdědil Continantal velmi elegantní a vkusný design, působící jakoby vždy napůl retro a napůl moderně. Je tu typická světle červená barva kombinovaná s černými okraji, nádherně vyvedené „marcipánové“ logo Continental a VOX na zadním panelu (svítí, ale dá se i v nastavení zhasnout) a neméně povedené British Quality na horním panelu. Myslelo se nejen esteticky, ale i prakticky: ovládací prvky jsou soustředěny do levé části panelu, v pravé je místo např. na noty, tablet apod. Pěkně nenápadně a účelně je zapuštěním vedle klaviatury umístěn fader (!) ohýbání tónu (vida, další inovace na tomto poli). Praktické je i tlačítko Tap Tempo pro naťukání času delay.

Výborně provedeným konceptem je „pole XY“, reagující na dotek a umožňující ovládat nejen nastavení varhanních táhel, ale i ekvalizéru a typických parametrů syntetizéru (obálka, filtr apod.). Dá se s tím dělat mnoho věcí, včetně pohodlného a přesného nastavení více táhel najednou, nebo využití fantazie pro různé pohyby na osách XY a jejich promítnutí do zvuku např. syntetizéru, ale i varhan nebo nastavení ekvalizéru.

Příjemné překvapení čeká i na zadním panelu - kromě klasických konektorů pedálů, audio připojení, MIDI, USB a síťového adaptéru tu najdeme i symetrické audio výstupy. To jistě potěší zvukaře, kteří mnohdy nemají nadbytek volných DI-boxů. A je nutno zmínit i přibalený klávesový stojan a kvalitní expression pedál firmy VOX, který je logickým a nezbytným doplňkem nejen varhanní sekce.

Pro mnoho lidí je rozhodujícím parametrem u tohoto typu nástroje jeho hmotnost. I tady si Continental vede velmi dobře - verze 61 váží 7.2 kg, verze 73 pak 8.4 kg, takže přenosnost je vskutku snadná.
Obrázek
Ovládání
Téměř vše na tomto nástroji se dá pochopit velmi rychle z horního panelu, takže ani manuál uživatel prakticky nepotřebuje a nástroj se naučí ovládat doslova během chvilky. Přepínání pomocí tlačítek sekcí a volby jednotlivých podvariant funguje velmi dobře, v kombinaci s multifunkčním polem a potenciometry skýtá na dané funkce takřka ideální ovládání.

Klaviatura
Ač je spojení lehké varhanní „waterfall“ klaviatury a klavírní vyvážené (nebo kladívkové) mechaniky už z principu značně diskutabilní a velmi obtížně realizovatelné, řekl bych, že toto je první nástroj, u kterého se to povedlo zcela bez výhrad. Byl totiž takřka přesně vystižen poměr obou typů pro uspokojivou hru všech typů zvuku. Základem klaviatury je varhanní „waterfall“ mechanika s více zaoblenými bílými i černými klávesami (pro snadnější hru glissand a rychlých pasáží), nicméně má v sobě i něco poněkud tvrdšího a přesnějšího, co připomíná dobře reagující a vyváženou klavírní mechaniku. Reakce je velmi čitelná a člověk velmi přesně může poznat, co se s klávesou zrovna děje. Pocitově varhany ale vždy převažují, takže celkový pocit je spíše lehčí, neunavuje se ruka a nástroj výborně procvičuje reakci prstů jakoby sám od sebe. Komu by to nestačilo, je možnost donastavit v globálních parametrech křivku úhozu a je tu i potenciometr Dynamics pro okamžité přizpůsobení reakce na úhoz.

Zvuk
Nástroj zní jednoduše skvěle a svou kvalitou, přirozeností a kompaktností zvuku může být doslova uhrančivý. Díky velmi kvalitnímu modelingu varhan, elektrických pian, velké velikosti použitých vzorků (cca 10,5 GB) a dostatečné polyfonii prakticky nemá slabé místo a může úspěšně konkurovat i softwarovým nástrojům, což je jev u dnešních hardwarových nástrojů málo vídaný. Efekty i přes vybrané kompromisní nastavení parametrů zní přesvědčivě a použitelně, podobně i lampové přebuzení. Výhodou je taky možnost přepínání podvariant zvuku (vzorků) bez slyšitelné změny. Jediná drobná výtka po stránce výběru vzorků - nenajdeme tu zvuk baskytary či kontrabasu. Sice se dá místo nich použít syntetická basa či varhany, ale praktičnost nástroje to trochu snižuje.
Obrázek
Závěrem
VOX Continental je dle mého názoru mimořádně povedeným nástrojem, který až na pár sporných detailů může sloužit jako referenční předobraz (nejen) této kategorie nástrojů. Kdo chce kvalitní, přitom jednoduchý a pohotový nástroj na hraní s pár základními zvuky (ve stylu „vezmi a jdi hrát“), může to být pro něj ideální volba. Větším zvukovým experimentárorům ho však díky jeho uzavřenosti a do určité míry kompromisnímu nastavení moc doporučit nelze. Cena nástroje se může zdát na první pohled příliš vysoká, ale ve srovnání s cenami konkurence je pochopitelná a svou kvalitou se vyrovná i těm nejdražším nástrojům.

Oficiální video výrobceVýrobce: VOX Amps
Zapůjčil: Music - Park s.r.o.

Jiří Neužil
PROFIL AUTORA: Jiří Neužil
Vystudoval Konzervatoř Jaroslava Ježka (obory skladba a klavír), kde vyučuje jazzovou klavírní interpretaci a elektronické nástroje. V letech 1994-1996 působil jako jeden z firemních hráčů Yamaha pro ČR. Bývalý člen skupin Blue Birds Ivana Myslikovjana a Taliesyn, v současnosti Petr Kalfus Sextet a Ajnkesl Buntes. Autor scénické hudby pro divadlo v ČR a ve Francii, rozhlasové hry pro Český rozhlas. Příležitostně spolupracuje s francouzskými šansoniéry (Alain Turban aj.), z české scény např. Jakub Doležal Q, Stainless Swingers, Concept Art Orchestra, Marie Rottrová, Jaromír Nohavica aj.

Odpovědět