VOX Adio Air GT

Odpovědět
Jan Havlíček
Příspěvky: 64
Registrován: 08 úno 2016 18:21

VOX Adio Air GT

Příspěvek od Jan Havlíček »

Mrňous na takovéto obyčejné hraní.
6. 8. 2018

V dnešní době je už zcela běžné, že si dobrou kytarovou nahrávku můžete udělat doma v domácím studiu. Nepotřebujete k tomu hradby beden a lampové zesilovače. Dneska stačí dobrý amp modelingový zesilovač, multiefekt nebo modelingové kombo a nahrávka je hotová. K tomu je VOX Adio Air GT jako stvořen. Na druhou stranu co dělat, když zavolá kamarád, že ve zkušebně je plno a není tam správná tvůrčí atmosféra a že se jede za Prahu vlakem, hrát a čerpat inspiraci do přírody. Odpověď díky VOX Adio Air GT - není problém.

VOX není třeba kytaristům představovat. Tato firma dala světu legendární kytarové aparáty, které znějí na stěžejních deskách rockové historie. Nyní se pokouší opět přijít s něčím novým a potěšit kytaristy a umělce. Tou novinkou je malé kytarové kombíčko VOX Adio Air GT. Jedná se o modelingový aparát se simulacemi zesilovačů a multiefektovou jednotkou. Jeho největší devízou je přenosnost a lehkost. Tento 50W aparát můžete díky jeho unikátní konstrukci vzít kamkoli a hrát dle libosti. VOX ho vybavil nejen výborným zvukem, ale také lehkostí a dokonalou mobilitou. Místo „šňůry“ do sítě koupíte tužkové baterie a můžete jít okouzlit svoji kytarovou hrou dívčiny do parku nebo na ulici před dům.
Obrázek
Pohled zvenčí
VOX je vyhlášen jako mistr designu a ani zde není co vytknout. První co vás zaujme je naprostá ignorace zavedených představ o kytarovém aparátu. VOX jde svou vlastní cestou a novinka nejvíce připomíná „kazeťák“ z 90. let. Přední panel kryje mřížkovaná černo zlatá tkanina se zlatým logem VOX, na horní straně jsou pak umístěné ovládací prvky. Kombíčko je vybaveno dvěma reproduktory s naprosto unikátní technologií a firma garantuje výkon 50 W navzdory velikosti celého aparátu.

Při pohledu na ovládací jednotku je hned jasné, že byla navrhnuta člověkem, který tomu rozumí. Vše je na první pohled přehledné a i začátečník se dovede zorientovat. Funkce jednotlivých potenciometrů a tlačítek je zjevná a jasná. Nalezneme zde potenciometry Gain a Volume, klasické potenciometry třípásmového ekvalizéru Treble, Middle a Bass. Dále dva potenciometry ovládající efektovou jednotku aparátu FX1 a FX2. Zajímavá je funkce potenciometrů Instruments a Audio, kdy si nastavíte poměr kytary a nahrávky se kterou si můžete hrát nebo cvičit. Tlačítka Bank slouží pro ukládání presetů. Presety si zvolíte stiskem jednoho z tlačítek Users programs. Dále tlačítka Tap pro přesnější nastavení efektů jako je třeba Dealy a tlačítko Wide, které spouští stereo efekt, kdy se zvuk roztáhne více do prostoru, a máte pocit, že hrajete na opravdu velký aparát. Nakonec tlačítko Bluetooth, které propojí aparát s vaším telefonem. Na vrchní straně nalezneme ještě vstup pro připojení kytary a samozřejmě tlačítko Power. Na zadní straně je už jen vstup USB pro připojení k PC a vstup pro připojení do elektrické sítě. Dále je zde plastový kryt šachty na baterie, protože celý aparát lze napájet osmi AAA bateriemi.

Jak to hraje?
K celému aparátu jsem nejprve přistupoval jako k takovému podivnému zjevení. Je to malé, nic to neváží (2,6 kg) a má to hrát jako 50W kombo. Vždyť jsou tam jen 2 x 3“ reproduktory. První pocity byly opravdu velmi smíšené. Vše, ač v krásném designu, to připomínalo spíše hračku pro děti než dospělý aparát. Po spuštění, nastavení a vyzkoušení prvních továrních zvuků mi tak trochu spadla čelist. Ono to doopravdy hraje. A hraje to překvapivě dobře.

Hlavním motorem celého aparátu je patentovaná technologie firmy VOX – VET, neboli Virtual Elements Technology. Tato technologie nesimuluje pouze jednoduché napodobování výstupního zvuku z původního zesilovače. VET modeluje i další komponenty a obvody původních zesilovačů a tím dostává mnohem přirozenější zvuk, který je téměř totožný s předlohou. Díky této technologii a vysoce výkonnému DSP se silně přibližuje originálu i co se týká dynamiky, která bývá slabinou většiny modelingových přístrojů.

Adio nabízí jedenáct simulací legendárních zesilovačů a tuto nabídku lze ještě pomocí software Tone Room rozšířit o dalších dvanáct. Tento program běží pod Windows, macOS, Android i iOS. Jeho ovládání je velmi jednoduché a intuitivní. Klidně na zkoušce pustíte chytrý telefon a nastavíte si potřebný zvuk nebo stáhnete již vytvořený preset, uložíte a hrajete.
Obrázek
Simulace aparátů a jejich zvuk
ADIO nabízí jedenáct simulací léty prověřených zvuků.

Clean zvuky
Adio nabízí pestrou škálu simulace čistých zvuků. Vše se nastavuje pomocí otočného potenciometru. Vyberete simulaci aparátu, u kterého lze nastavit basy, středy a výšky popřípadě lze přiřadit modulační efekty. Vybírat lze ze simulací DELUXE CL aparát Blackface 60´s. Krystalicky čistý clean s plnými basy a cinkavými výškami. AC30 zase klasický čistý zvuk VOXe s jemnými výškami a kulatými basy. Dále je zde BTQ CL (BOUTIQUE CL) a další VOX model AC30TB. Celkově lze říci, že čisté zvuky jsou velmi dobře udělané a mají tu správnou dynamiku. Na to, že zde není jediná lampa, jde zvuk pěkně za rukou a kombo reaguje na hru. Při použití single coil snímačů jsou clean zvuky plné krystalických, cinkavých výšek s potlačenými basy. Naopak za použitý humbuckerů je zvuk plnější a hutnější o basové tóny. Výborně jsou též udělané modulační efekty. Na výběr je zde vše od Delay, přes Phasery a Flangery až po Tremolo a Reverb. Po nastavení zvuku lze vše uložit do příslušné banky. Tady si vyberete hned na první dobrou.

Crunch zvuky
Crunch je vždy nejvíce problémový u simulací. Není to ani čistý a ani pila, kde se vše schová. Nejvíce reaguje na dynamiku hry. Uvidíme, jak si s ním inženýři poradili. Zde nám nabízí Adio simulace BTQ OD (BOUTIQUE OD), TEXAS LEAD, BRIT 1959 což jsou simulace klasických Marshall zesilovačů. Zde mě velmi mile VOX překvapil, jak dobře zní tyto simulace. Lampa to není, nicméně zvuk je velmi dynamický a dobře reaguje na hru trsátkem. Stejně dobře reaguje zvuk na práci s hlasitostí na kytaře a tónovou clonou. Můžete tak vytvářet široké palety zvuků. Charakterově jsou tyto simulace klasický britský sound. Spíše středově výškový zvuk bez velkých basů. Prostě ten šťavnatý, středově chlupatý tón. Při otočení Gainem téměř nebo úplně naplno, dostanete plné zkreslení vhodné na hardrockovou hudbu á la Led Zeppelin, AC/DC nebo třeba Gary Moore.

Hi-gain
Ani tady VOX nechce nikoho ošidit a nabízí hned dva typy hi-gainového zkreslení, a to BRIT VERB a DOUBLE REC. První jmenovaný je simulace JCM 800 a pozdějších modelů Marshall. Britský hi-gain, který je znám z metalových nahrávek z 80. let. Plný, středově-výškový zvuk s menším poměrem basů. DOUBLE REC je pak americká varianta hi-gainu a to zvuku á la Mesa Boogie Dual Rectifier. Opět šťavnatý plný hi-gain. Středově výškový a s větším poměrem basů. Oproti BRIT VERBu je tento hi-gain více „naštvanej“. Hodí se do moderních odnoží metalu.

U hi-gain zvuků byla patrná už jistá chemičnost ve zvuku, zejména při velkém zkreslení, a i dynamika se trochu ztrácela. Ať jste hráli silně nebo slabě, zvuk byl téměř stejný. Sice to bylo vše ještě v pořádku a na únosné míře, ale při hraní s kapelou, když vedle sebe postavíte Adio a lampu, tak tam rozdíl naleznete. Na nahrávce to neuslyšíte, ale pokud někdo bude hrát na klasické lampové kombíčko, tak se vedle něj Adio moc neprosadí. Výkonem je to v pořádku, ale to lampové zkreslení je prostě šťavnatější a průraznější. Ve finále ale Adio splní svoji povinnost a bez problému utáhne zkoušku a koncerty.

Efektová jednotka
Jak už jsem psal výše. Adio má v sobě také efektovu jednotku, která nabízí ty nejběžnější simulace modulačních efektů. Musím říci, že kvalita jednotlivých efektů je výborná a všechny pracují tak jak mají. Navíc se efekty jako Dealy a Phaser dají nastavit pomocí tlačítka Tap. Nechybí ani takové vychytávky jako Noisegate a samoladička.
Obrázek
Závěr
VOX Adio Air GT přes svoji velikost a vzhled nabízí plnohodnotný kytarový aparát, který splní vše, co od kytarového komba očekáváte. K jeho největším vychytávkám patří předně zvuková kvalita simulací. Další je bezesporu mobilita tohoto zařízení. Kombo pracuje i na baterie. Dáte baterie, vezmete kombo do batohu, kytaru a jdete hrát do parku. Výrobce udává výdrž osm hodin hraní na baterie. Pro buskery naprostá paráda. K tomu všemu připočítejme perfektní zvuk simulací. Pravda hi-gain je oproti lampě trochu slabší, ale i zde VOX splní svoji povinnost.

Další obrovskou výhodou je možnost propojení s telefonem pomocí Bluetooth, kdy k jednoduché editaci zvuků slouží aplikace Tone Room. Licenci získáte s koupí komba. Pokud nemáte chytrý telefon, stačí pomocí USB propojit s PC a upravujete zvuky a vytváříte nové. Nebo si stáhnete již zvuky udělané.

Tento VOX ocení nejvíce kytaristé, kteří chtějí mít dobré cvičítko na doma, nebo jen tak něco na občasnou zkoušku či hrání s kámošema. Dále se perfektně hodí do domácího nahrávacího studia. Kvalitní simulace a efektová jednotka v jednom jsou určitě výhra. Dále tento VOX uvítají všichni buskeři, kteří hrají na ulicích jen s kytarou. Do chytrého telefonu si nahrají podklady, připojí kytaru a hrají. Určitě po něm dále sáhnou všichni kytaristé „zábavových“ kapel, různých orchestrů a jiných uskupení, kde potřebujete mít velkou paletu zvuků a netřeba tahat velké kytarové aparáty. Tady vezmu VOXe do batohu, kabel, kytaru přes rameno a jedu.

Jedinou nevýhodu vidím v absenci footswiche. To je velký handicap jinak velmi všestranného přístroje. Příznivá cena tohoto aparátu z něj dělá horkého kandidáta na koupi nového stroje, jen na takové to obyčejné hraní.

Oficiální video výrobce
Výrobce: VOX
Zapůjčil: Music-Park s.r.o.

Jan Havlíček
PROFIL AUTORA: Jan Havlíček
Kytarista, skladatel se závislostí na rockové hudbě. Pochází ze středních Čech, vystudoval Pedagogickou fakulty Univerzity Karlovy obor biologie. Od patnácti let se pohybuje po kapelách a věnuje se hře na kytaru. V současnosti působí jako ředitel základní školy. Působí jako hudební publicista a je členem pražské kapely EPIDEMY. Jeho vášní je sbírání sci-fi knih a komiksů. Zvláštním znamením je slabost pro hi-gainové zesilovače.

Odpovědět