TC Electronic Skysurfer Reverb

Odpovědět
Petr Los
Příspěvky: 9
Registrován: 27 říj 2017 11:25

TC Electronic Skysurfer Reverb

Příspěvek od Petr Los » 22 led 2018 12:10

Plutí v nebeských výšinách…

Přístrojů pro muzikanty, které se starají o doznívání tónů na mnoho způsobů, je na trhu nepřeberné množství. Jmenovat a popisovat všechny ty reverbatory, delaye, springverby, analogová či digitální echa, by bylo značným nošením dříví do hudebního lesa. Přesto však není od věci, když si vás dovolím seznámit s novou kytaro-basovou krabičkou od firmy, která si respekt mezi muzikanty vytvořila již dávno. Jedná se o firmu TC Electronic, které mnoho slavných veličin vděčí za část jejich osobitého soundu.

ObrázekDnes se podíváme na „zuby“ bleděmodré kytarové krabičce s označením Skysurfer – což bychom do češtiny s trochou poetiky a představivosti mohli přeložit jako „Nebeský jezdec”. Pokud jsou někteří z vás nyní v očekávání nějakého zcela zběsilého efektu, pak se pletete. Skysurfer je hodná, jemná a přítulná krabička, která nechce nic jiného než aby váš tón dozníval ušlechtile, v symbióze s dalším audiem, ať už na živém koncertu či na nahrávce.

Jednoduché surfování…
Skysurfer je klasická kytarová krabička o velikosti 132 x 74 x 58 mm. Tedy v podstatě naprosto běžný standard, jen zastrčit do pedalboardu. Je to pravidelný tvar, nikde žádné zkosení. Čelní strana nese všech pět ovládacích prvků – zleva: Reverb, Mix a Tone jsou hlavní ovládací prvky v podobě tří otočných potenciometrů s černými umělohmotnými knobby s bílou ryskou pro lepší orientaci v nastavení. Vedle funkce Tone je umístěn třípolohový (lehce vystouplý a tím pádem dobře ovladatelný) posuvný přepínač, kterým uživatel volí jeden ze tří algoritmů dozvuku. Efekt nabízí Spring – emulace chvění snímaných pružin, se kterou se často setkáváme v kytarových aparátech. Druhou emulací je oblíbený Plate – snímané chvění speciálních kovových desek umístěných často na stropě speciálních místností a posledním algoritmem je standardní Hall. Efekty jsou samozřejmě digitální, ale jejich ovládání má ryze analogový charakter. Posledním ovládacím prvkem je kovový chromovaný spínač, jehož stav signalizuje červená LEDka umístěná mezi potenciometry Reverb a Mix. Zadní strana je osazena výstupní jackovou zdířkou vlevo a vstupní jackovou zdířkou vpravo. Mezi nimi je umístěna malá zdířka, určena pro napájení adaptérem (9 V, DC 100 mA). Pohled do útrob efektu svědčí o kvalitě provedení. Potenciometry i vstup a výstup jsou přímo vyvedeny na plošný spoj, který je šroubky pevně ukotven ke kostře. Pokud chce uživatel napájet efekt pomocí devítivoltové baterie, je nutné odšroubovat čtyři křížové šroubky a sejmout celý spodní kryt. Dostane se tak k šachtě pro baterii. Spodní kryt je pak opatřen čtyřmi protiskluzovými gumovými podložkami.

Účinná jednoduchost…
Musím hned na začátku čestně prozradit fakt, že jsem už asi tři měsíce majitelem Skysurferu, tak snad nebudete považovat tuto recenzi za méně objektivní. Poté, co jsem se začal věnovat experimentálnímu sólovému hraní s looperem, dostavila se nutnost prodloužit a zušlechtit dozvuk bezpražcové baskytary (partů hraných ve vyšších polohách) právě nějakým hallem. Po krátkém pátrání jsem objevil tuto krabičku, a jelikož měla dobrý poměr cena versus výkon, zapadla do mého pedalboardu. Pro vás ji však vyzkouším s kytarou, neboť tomuto nástroji je primárně určena.

Efekt se propojuje s aparátem či ostatními krabičkami pomocí nesymetrického vstupu a výstupu. Pracuje tedy pouze v mono režimu. Ono, za ty peníze stereo provoz asi nikdo neočekává a také pokud nehrajete do sterea (dva aparáty), je to zbytečné. Myslím, že nejsilnější stránkou je právě využití Skysurferu během živé produkce.

ObrázekJako první jsem přepínačem nastavil algoritmus Hall a jal se spolu s Fender Statocasterem zjišťovat, jak se co má? Překvapilo mě, že se efekt nespustil ihned po sešlápnutí spínače, ale až po jeho uvolnění. Spínač totiž není zacvakávací, jako je tomu u jiných efektů. Pak jsem pochopil, že je to vlastně lepší. Pokud totiž víte, že ho chcete třeba o pár taktů později aktivovat, stačí s předstihem stisknout, držet a přesně na požadovanou dobu uvolnit. Deaktivace naopak funguje na první šešlápnutí. Dobrá vychytávka… U všech algoritmů tedy nastavujeme dobu doznívání, barvu (či spíše doznívání s přidanými či ubranými výškami – Bell filter) a konečně poměr mezi čistým a efektovaným signálem. Čistý signál lze téměř odstranit a vzniká tak mlžný efekt pomalého nájezdu Wet signálu bez attacku. Maximální dobu doznívání bych ale osobně uvítal delší. Výrobce ji nikde v dokumentaci neuvádí, já ji odhaduji tak na 1,7 až 2 sec. Při jemných nastaveních jste však odměněni měkkým nevtíravým dozvukem, který můžete ještě korigovat funcí Tone.

Algoritmus Plate mi osobně přijde nejblíže ke stejnému algoritmu u drahých softwarových konvolučních hallů. S nastavením Decay na minimum, Mix na jedné třetině a Tone za polovinou je kytarový zvuk opravdové retro z padesátých let. I v monu disponuje vynikajícím prostorem, ze kterého je vlnění kovových desek téměř cítit. Tento program je mým favoritem (nejen pro kytaru, ale i pro basu) a chodí pěkně i při natočení parametru Decay nadoraz.

Kytaristé naživo asi nejvíc budou chtít používat emulaci Spring reverbu, tedy známého mechanického pružinového dozvuku z aparátů, který se dodnes přes svou jednoduchost neomrzel. Zejména, pokud jejich aparát žádným „pružiňákem” neoplývá. Jediným negativem je zde skutečnost, že zvuk je na samém konci doznívání vždy nepřirozeně rychle useknut. Jinak je však barva pružin vymodelovaná pěkně. U tohoto algoritmu se mi hodně líbilo stažení Tone doleva, jehož výsledkem je tupější, zato však měkký analogový dozvuk.

Pomocník, který nepřekáží…
Už jsem vlastně napsal, že Skysurfer je asi nejsilnější naživo. Zcela bez problémů oživí vaše hraní, dodá potřebný prostor, který zvukově není vůbec k zahození a je mnohem reálnější, než některé implantované digihally v kombech. Sluší mu především decentní nastavení. Vzhledem k tomu, že ve studiu máme pár čistě analogových dozvukových mašin a máme proto srovnání, je to, co jsem o efektu napsal solidní zaslouženou pochvalou…

Výrobce: TC Electronic
Zapůjčil: BaSys CS s.r.o.

Petr Los
PROFIL AUTORA: Petr Los dipl.um.
Navštěvoval Pedagogickou fakultu v Ůstí nad Labem. Zde intenzivně studoval hru na klavír a kompozici. Po revoluci přesedlal na baskytaru a kontrabas a vystudoval Státní konzervatoř v Teplicích, obor Hra na kontrabas. V 90. letech se věnoval tvorbě filmové a scénické hudby. Vytvořil hudbu pro film několikanásobného cyklotrialového mistra světa Josefa Dresslera – Golden Bike a pro mnoho dalších výukových a reklamních filmů a spotů. Jako baskytarista a kontrabasista hrál v kapelách St.Woody a Lingers, se kterou vydal tři alba u společnosti Indies Records. V současnosti vyučuje v ZUŠ Česká Lípa hru na kontrabas, baskytaru a klávesy, příležitostně hostuje v symfonických orchestrech, a spoluprovozuje nahrávací studio WonderLost.

Odpovědět