Martin Zika
Příspěvky: 2
Registrován: 07 dub 2009 22:42

Příspěvek od Martin Zika »

Brigádní kbelík kytaristům nabízí zajímavé zvukové možnosti.
12. 9. 2023

Dánský výrobce TC Electronic vloni mimo jiné představil čistě analogový delay s označením BUCKET BRIGADE. Tuhle malou krabičku byste možná celkem snadno přehlédli, ale to by určitě byla škoda. Minimálně charakterem zvuku a také škálou možností, které pedál nabídne, si totiž rozhodně říká o vyzkoušení.

ObrázekKdyž říkám analogový, myslím opravdu analogový - vývojáři firmy do tohoto efektu digitální obvody nezařadili. Naznačuje to už spojení slov BUCKET BRIGADE v názvu modelu, které je odvozeno od čipů, jež firma už hezkou řádku let s úspěchem používá. Čipy BBD, tedy BUCKET BRIGADE Device, respektive tzv. analog delay line, což je vlastně síť elektrických, kaskádovitě zapojených prvků, byla vyvinuta už v roce 1969. A pro zajímavost, jejich název BUCKET BRIGADE vychází z analogie s pojmem kbelíková brigáda, který se používá pro označení řady lidí stojících za sebou a předávajících si kbelíky s vodou.

Na přístroji vidíme několik ovládacích prvků. Funkce Master volume ovlivňuje hlasitost efektu, nikoli vašeho čistého kanálu. Feedback vám umožní zvolit si počet opakování signálu, Delay time pak čas zpoždění. Tady je na místě upozornit, že BUCKET BRIGADE není „jen” analogový delay, protože má taky vestavěnou modulaci, kterou (de)aktivujete přepínačem On/Off. Pak je tu ještě potenciometr s označením Depth, kterým si nastavíte úroveň hloubky modulace.

Malý, ale všestranný
Je třeba TC Electronic přiznat, že dokázala tuhle drobnou krabičku napěchovat velmi slušnou škálou zvukových variant. Už to, že delay time zvládne až 600 ms, což je poměrně luxusní hodnota, ukazuje, že přístroj není žádné ořezávátko. A když si dáte tu práci a podrobně ho prozkoumáte, skutečně z něj dostanete celou řadu velmi zajímavých a funkčních úprav čistého i zkresleného zvuku. BUCKET BRIGADE působí mimořádně všestranně a nabídne toho fakt hodně: od rychlých opakování přes zvukové hloubky až po dlouhé delaye se zajímavou modulací.

Posledně jmenovaná funkce hraje v celkovém dojmu z přístroje velkou roli, dokáže totiž vytvořit opravdu pěknou zvukovou hloubku, s níž se dá udělat leccos tvůrčího, ne jenom produkovat zvuky pro zvuky. Když pak otočíte ovladač Feedback doprava, stane se z vás rovnou král či královna psychedelic music. Zvlášť poté, co zpětnou vazbu propojíte s rychlým opakováním. Výsledný zvuk pak už nekontrolujete, osciluje totiž samovolně kolem vytvořeného shluku tónů.

Na co se můžete spolehnout, je fakt, že výsledný sound bude díky analogové technologii oproti digitálu kulatější, pro lidské ucho opravdu přirozený a příjemný. Určitě oceníte i to, že pedál je jednak malý, takže vám v pedalboardu nezabere tolik místa. A současně disponuje kompaktním designem, což mimo jiné znamená, že konektory nejsou umístěné po stranách, jak to obvykle bývá, ale na čele přístroje. Což docela dost usnadní jeho umístění v pedalboardu, protože ho díky tomu můžete připevnit do těsné blízkosti dalších pastiček, aniž by konektory překážely. Nesmím zapomenout ani na to, že elektronika přístroje je zasazena do odolného kovového šasi, takže se nemusíte bát, že byste ho při trochu neurvalejší manipulaci nohou poškodili.

Drobné vady na kráse
Dokonalé ale není nic, a platí to i v případě BUCKET BRIGADE. Přepínač modulace On/Off je jednak malý a navíc natěsnaný v blízkosti dalších ovládacích prvků, takže se vám bude obtížně zapínat a vypínat v průběhu skladby. Nohou se vám to nejspíš nepovede, čili si před koncertem budete muset nacvičit i trošku gymnastiky. To se však vzhledem ke zjevné snaze o maximální kompaktnost pedálu dá vcelku pochopit.

Nedá se to ale říct o umístění trimmeru pro ovládání rychlosti modulace. Ta je totiž nastavená defaultně, respektive to tak na první pohled vypadá. Po dalším pátrání ale zjistíte, že se trimmer nachází uvnitř pedálu. Pokud tedy chcete s rychlostí modulace experimentovat, musíte odšroubovat nejen kryt přístroje, ale i matice na jackovém vstupu a výstupu. To se vývojářům TC Electronice moc nepovedlo. Argument, že je to kvůli snaze udělat pedál co „nejskladnější” v tomhle případě neobstojí, protože ovladač rychlosti modulace by se mezi ostatní prvky jistě vešel.

Nic to však nemění na tom, že BUCKET BRIGADE ANALOG DELAY je nesporně povedený produkt, který, i vzhledem k ceně, může být funkčním prvkem ve vašem kytarovém vybavení. Rozhodně proto doporučujeme k vyzkoušení.
Výrobce: TC Electronic
Zapůjčil: BaSys CZ s.r.o.

Martin Zika
PROFIL AUTORA: Martin Zika
Kytarista a autor hudby. V polovině 90. let spoluzaložil a vedl dnes už neexistující vlašimskou funkrockovou kapelu Charlotte, jejíž dvě natočená dema byla vesměs velmi dobře přijata hudebními kritiky. V roce 1996 se dostal do finále soutěže mladých kytaristů magazínu Muzikus, kde získal cenu Talent roku a také cenu diváků. V současnosti působí jako publicista a je členem příbramské kapely Pakáš.