Studiologic Numa X Piano 88

Odpovědět
jirineuzil
Příspěvky: 30
Registrován: 03 bře 2016 23:07

Studiologic Numa X Piano 88

Příspěvek od jirineuzil »

Game changer v oblasti stage pian?
9. 7. 2022

Italská firma Studiologic představila novou rodinu stage pian Numa X Piano, nahrazující dřívější Numa Piano. Členy rodiny jsou modely GT, 73 a 88. Na posledně jmenovaný se podíváme ve dnešním testu.

Koncepce
Když se zamyslíme nad tím, co může znamenat X v názvu nástroje, vzhledem k jeho schopnostem nástroje ho klidně můžeme chápat jako „piano + X dalších věcí“. Základem je MIDI řídící klaviatura, která pomocí čtyř programovatelných vrstev může řídit buď interní tónový generátor nebo vnější MIDI nástroje, ať už pomocí klasického nebo USB MIDI. Můžeme použít čtyři nezávislé kanály, rozsah na klaviatuře, vysílání volby banku/programu apod. Kromě toho je tu ještě sekce čtyř audiovstupů pro připojení linek nebo mikrofonu (dá se konfigurovat jako 2 stereo nebo 4 mono), který lze smíchat se zvukovým výstupem nástroje. Pomocí USB funguje i audiosignál do/z počítače (případně smartphonu či tabletu), čili nástroj funguje také jako zvuková karta. Zde je dobré si uvědomit, že tato vlastnost je v této cenové kategorii zatím dost nevídaná a najdeme ji obvykle u nástrojů dvakrát i více dražších. Podobně také interní tónový generátor využívá tentokrát nejen tradiční vzorkování, ale také modeling elektrického i akustického klavíru s měnitelnými některými parametry. Je tu také efektová sekce s dvěma insert efekty použitelnými na jednotlivé vrstvy (včetně audiovstupů), master delay, master reverb a třípásmový globální ekvalizér.

Nástroj tedy může sloužit jako jakýsi středobod vybavení jak pro domácí cvičení a tvorbu, tak živé hraní. Integrace zvukové karty a mixu značně rozšiřuje jeho použití „jen“ jako stage piano. Nabízí se paleta nových možností, které můžeme využít. Například premix s druhými, případně třetími klávesami nebo kytarou/mikrofonem - ušetříme vlastní mixážní pult a zvukařovo srdce zaplesá. Nebo využití zvukové karty pro domácí cvičení se základy, hraní se softwarovými nástroji v počítači, které můžeme také kombinovat s vlastním zvukem nástroje – ušetříme zvukovou kartu a možná i mixážní pult. A do třetice třeba fungování jako domácí studio na cesty, kdy můžeme vše použít ve spojení s programem DAW. V tomto smyslu je tento nástroj výjimečně univerzální, mění tradiční pojetí stage piana a může dokonce naznačit nový standard vybavení do budoucna.
Obrázek

Design
Na horním panelu najdeme relativně málo ovládacích prvků, které však svědčí o promyšlené koncepci a účelné jednoduchosti. Vlevo jsou páčky joysticku, které tentokrát neslouží jako oblíbený prvek pro nové odlišení od jiných výrobců, ale spíše pro kombinaci různých postupů. Jedna z nich slouží pro ohýbání tónu zajímavým způsobem – ohýbání tónu směrem dolů se ovládá buďto doleva, nebo k sobě, ohýbání nahoru funguje doprava/od sebe. Tak se de facto dosahuje kompromisu mezi klasickými kolečky a joystickem známým z nástrojů Roland nebo KORG. Druhá páčka slouží obvykle pro modulaci tónu a může zůstat i v mezipoloze. Obě páčky jsou programovatelné, mohou tedy plnit i jiné funkce, než jen ohýbání tónu a modulace.

Dále najdeme sekci Master knobs pro ovládání hlasitosti celku i jednotlivých vrstev. Ve středu manuálu je příjemně vypadající barevný LED displej s ovládacími tlačítky a vícefunkční páčkou, která se pohybuje do stran, ale i jako potvrzující tlačítko. Vpravo jsou tlačítka volby zvukových kategorií, vedle nich sekce s tlačítky a potenciometry pro ovládání efektové insert a master sekce. Přestože záměrem je spíše co nejjednodušší design, bylo by výborné mít k dispozici ještě více ovládacích prvků, které by bylo možno využít přes MIDI pro ovládání např. softwarových nástrojů nebo DAW na dálku. Typicky by se nabízely např. další otočné potenciometry nebo transport tlačítka.
Obrázek
Na zadním panelu najdeme poměrně velké množství konektorů. Kromě USB a MIDI IN/OUT připojení tu najdeme audiovýstupy L/R a pro sluchátka a čtyři audio vstupy (vstupní gain je regulovatelný softwarově). Dále tři konektory pro pedály, které mohou fungovat buď jako spínače nebo jako kontinuální pedály; dle potřeby tedy můžeme použít buď klavírní dvoj či trojpedál, nebo kombinace klavírního a expression pedálu apod.

Váha této verze nástroje je 14 kg, což je při použitém typu klaviatury spíše minimální hodnota.
Obrázek

Ovládání
Firma opět použila „barevný“ model známý z řady SL, kde jsou jednotlivé vrstvy zvuku rozlišeny barevně a proto se velmi přehledně ovládají. Tentokrát ho však dotáhla k větší dokonalosti, dala mu dokonce nový název – UX Logic. Jedinečné barvy jsou přiřazeny i audio vstupům, díky tomu je možno se v menu velmi rychle orientovat. Dalším výborným prvkem je změna barvy kolem otočných potenciometrů v závislosti na editované zóně a také funkce Long Press, kdy se delším stiskem tlačítka dostaneme na podrobnější parametry zvuku v dané zóně. Celkově vzato je ovládání velmi příjemné, působí barevně optimisticky a manuál v podstatě téměř nepotřebujeme. K nástroji je také možno stáhnout zdarma aplikaci Numa Manager pro macOS i Windows. S její pomocí můžeme upravovat obsah paměti (včetně zvukové knihovny), updatovat firmware, zálohovat data apod.
Obrázek

Klaviatura
Je to nový typ Fatar TP/110. Patří k těm, řekl bych, úhozově trochu tvrdším, což je samozřejmě otázka vkusu a stylu hry, leckomu to může vyhovovat. Určitě ale leccos vydrží a její reakce je velmi přesná. Zajímavou vlastností je možnost nastavit nejen úhozovou křivku, ale i celkovou citlivost klaviatury a dokonce i poměr reakce černých kláves oproti bílým. Velmi chválím přítomnost tlakové citlivosti (aftertouch), která dnes z nástrojů obecně spíše mizí. Její reakce je provedena uspokojivě.

Zvuk
Díky použitým technologiím modelingu zní nástroj velmi dobře, na danou cenovou kategorii až nadstandardně. Skvěle zní akustické klavíry, které díky modelingu mají v sobě více celostní zvukové reakce a kompaktnosti, které u klasického vzorkování chybí. Elektrické klavíry jsou velmi dobré, byť je jejich zvuk možná trochu tenčí, než by se čekalo - pomohla by zřejmě simulace zesilovacího aparátu. U obou skupin platí, že tu najdeme základní „archetypální“ zvukové barvy, např. americké (á la Steinway) nebo japonské (Yamaha) křídlo, Rhodes Mark I/II a Wurlitzer. Jsou tu ale i méně obvyklé varianty, např. vídeňské křídlo či Mark III. Množství ovladatelných parametrů se sice nemůže vyrovnat např. softwarovým variantám modelingu, přesto však základní nastavení zvuku umožňuje poměrně velkou variabilitu.

Ostatní vzorkované zvuky zní velmi slušně, na úrovni dnešní obvyklé kvality. Své jistě dělá i velmi štědrá polyfonie cca 300 hlasů, která umožňuje hru bez jakýchkoli slyšitelných kompromisů. Efekty znějí velmi dobře, na tuto cenovou kategorii spíše lehce nadstandardně.

Závěr
Numa X Piano je dle mého názoru velmi promyšleným a praktickým nástrojem s vynikajícím zvukem a klaviaturou. Může se velmi snadno stát nepostradatelným univerzálním pomocníkem jak pro domácí cvičení, tvorbu a nahrávání, tak živé hraní. Poměr cena/výkon je vynikající a v řadě ohledů překonává nástroje o mnoho dražší.

Výrobce: Studiologic
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.

Jiří Neužil
PROFIL AUTORA: Jiří Neužil
Vystudoval Konzervatoř Jaroslava Ježka (obory skladba a klavír), kde vyučuje jazzovou klavírní interpretaci a elektronické nástroje. V letech 1994-1996 působil jako jeden z firemních hráčů Yamaha pro ČR. Bývalý člen skupin Blue Birds Ivana Myslikovjana a Taliesyn, v současnosti Petr Kalfus Sextet a Ajnkesl Buntes. Autor scénické hudby pro divadlo v ČR a ve Francii, rozhlasové hry pro Český rozhlas. Příležitostně spolupracuje s francouzskými šansoniéry (Alain Turban aj.), z české scény např. Jakub Doležal Q, Stainless Swingers, Concept Art Orchestra, Marie Rottrová, Jaromír Nohavica aj.

Odpovědět