Sigma DRC-41E-SB

Odpovědět
Vojta Jelínek
Příspěvky: 2
Registrován: 10 bře 2016 12:05

Sigma DRC-41E-SB

Příspěvek od Vojta Jelínek » 25 kvě 2016 11:11

Elektroakustická kytara.

Značka Sigma není podle mě na českém trhu příliš známá, ačkoliv v poslední době její popularita narůstá. Sigma byla v roce 1970 pod křídly společnosti Martin a vyráběla kvalitní a zároveň dostupné kytary. Později se její výroba přesunula z Japonska do Koreji, ale ani tam se nezastavila a cestovala dále po Asii. V roce 2011 ji koupila německá společnost AMI a výroba se přesunula do Číny. S výrobou nástrojů v Číně je spojena spousta předsudků. Jak se to projeví tady? A není důležitější než to odkud nástroj je, jak hraje? O důvod více si jeden z jejich modelů zapůjčit k otestování a zjistit kde je pravda a tak mi doma přistála Sigma DRC-41E-SB.

Označení modelů výrobce nestřílí jen tak od boku, ale přiřazuje jej v závislosti na použitém tvaru, materiálu, či osazení. V tomto případě D znamená typ těla – Dreadnought, R je materiál zadní desky a lubů – Rosewood (palisandr), C značí výřez pro hraní ve vyšších polohách - Cutaway, 41 je označení série, E znamená, že máme co dočinění s elektrifikovanou verzí a nakonec zkratka SB pro barvu - Sunburst.

ObrázekJak to hraje?
Zvuk kytary bych po prvních pár akordech hodnotil asi těmito slovy: Velký, hlasitý, široký. Po lehkém vystřízlivění z počáteční euforie nového zvuku a nové kytary, jsem začal pátrat proč tomu tak je.

Co má na zvuk velký vliv a mnoho kytaristů si to podle mě nedostatečně uvědomuje, jsou samotné struny. Nebál bych se říci, že klidně z 35%, možná i více. Struny nám nejenže dokáží ovlivnit hlasitost (zejména podle tloušťky), ale i barvu (materiál, stáří). Vědomi jsou si toho i samotní výrobci a proto si všimněte, že kytary střední třídy a výše, mají většinou silné struny. V tomto případě natažené Martin M-540, fosfor bronz, 012/054 dokonale plní svou funkci. Člověku se přirozeně líbí to, co je hlasitější a když si v prodejně, kde vedle vás hraje dalších pět lidí, zkoušíte různé nástroje a podvědomě „nadržujete“ těm hlasitějším, i když co se do barvy týče, se vám může líbit nástroj jiný. Ačkoliv jsem příznivcem tlustších strun, já bych pro mojí hru zvolil jedenáctky, protože vytahování strun u dvanáctek a standartním ladění už pro mě přestává být příjemnou záležitostí.

Materiály, osazení a specifikace
Zvuk, ale samozřejmě není jen o strunách. Další částí co má na zvuk velký vliv je přední deska, což už tak levná záležitost jako struny není. Zde kvituji použití masivní přední smrkové desky Sitka. Sitka je druh smrku rostoucí v Severní Americe a jedná se o kvalitní rezonanční dřevo, dodávající nástroji vyvážený zvuk v celém frekvenčním spektru a patří mezi mé oblíbené materiály. Kytara má díky ní velmi příjemný tón. Luby a zadní deska jsou vyrobeny z indického palisandru, krk je z mahagonu a nultý pražec a kobylka z kosti. Kytara je osazena uzavřenými kovovými mechanikami Grover Diecast ve zlaté barvě, které působí bytelným dojmem a mají hladký chod, což je to, co by správné mechaniky měly umět.

Tento model už patří do vyšší třídy nástrojů a dokazuje nám to nejen cenou, ale i bohatšími designovými prvky. Hmatník místo obyčejných teček zdobí šestiúhelníky, na rozetě můžeme najít ozdobné lemování, stejně jako na okrajích těla. To vše v perleťovém stylu. Jedině zdobení kobylkových kolíčku bych vynechal, působí na mne totiž už trochu kýčovitě. Zadní stranu zdobí tenký pruh rozdělující palisandrovou desku svisle na dvě poloviny. Zajímavostí je trojhran, vystupující ve spodní části hlavy kytary.

Elekronika
Pro ozvučení zde výrobce použil systém Fishman Presys+. Systém je napájen devítivoltovou baterií, která se vkládá pod ovládací panel. Přístup je pohodlný a není tedy problém baterii rychle vyměnit. Součástí je také vestavěná ladička, která rozhodně neurazí. Najdeme zde několik ovládacích prvků, konkrétně ovladač hlasitosti, basů, středů a výšek v horní části. V dolní části pak ovládací prvek Brilliance (mění zabarvení zvuku), Notch (pomáhá potlačovat zpětnou vazbu) a nechybí ani přepínač fáze.

Pokud mám systém hodnotit po zvukové stránce, musím konstatovat, že zde výrobce naopak trochu šetřil. Zvuk zní dosti „piezovitě“, což já osobně nemusím. Znám ale i kytaristy, kteří po takovémto ostřejším zvuku jdou, takže dost záleží na preferencích každého z nás. Ještě bych měl zmínit, že já jsem obecně vůči elektronice v akustických kytarách velmi kritický a proto co se nelíbí mně, někomu jinému může plně dostačovat.

Závěr
Kytara na mě zapůsobila příjemně. Hraje adekvátně své cenně, je kvalitně osazená a pěkně zpracovaná. Barvě Sunburst sluší i bohatší zdobení a zlaté provedení ladících mechanik. Komu by se nelíbil její snímací systém, může si ho nechat vyměnit za jiný, dle svých preferencí, jako bych to třeba udělal já a nástroj si dotvořit k dokonalosti. Myslím, že kdo si na kytaru zahraje, opustí i možné předsudky o místě jejího původu.

Výrobce: Sigma Guitars
Zapůjčil: Music Data s.r.o.

Vojta Jelínek
PROFIL AUTORA: Vojta Jelínek
Vystudoval obor Informační technologie na SSPŠ Preslově. Od IT posléze utekl z vysoké školy, aby si začal plnit svůj sen a nyní studuje na Konzervatoři a VOŠ Jaroslava Ježka. Jako kytarista působí například se zpěvákem Petrem Kutheilem, spolupracuje s nahrávacím studiem 3bees a zvučí živé koncerty.

Odpovědět