Příspěvky: 6
Registrován: 02 úno 2016 12:00

Sabian Artisan Series

Příspěvek od Michael Nosek »

Špičková řada velmi kvalitních činelů od Sabianu.
2. 2. 2016

Už je to nějaký pátek, kdy firma Sabian uvedla činely Artisan, pod tehdejší řadou Vault. Dnes Artisany tvoří samostatnou řadu a dají se určitě považovat za vlajkovou loď firmy. Nádech exkluzivity dále přináší i fakt, že každý činel má svůj vlastní nylonový futrálek a k jednotlivým kusům také vždy náleží certifikát se sériovým číslem a s podpisem mistra, který činel vytepal. Z tohoto faktu je tedy jasné, že jde o ručně tepané činely, tedy že jednotlivé činely téhož typu a téže velikosti budou mít tendenci se od sebe do určité míry lišit. Ale to zajisté všichni víme a tak trochu možná i vítáme. Na samotný test jsem měl k dispozici set sestávající z těchto nástrojů: Sabian Artisan 20“ Medium ride, Sabian Artisan 18“ Crash a Sabian Artisan 14“ Hi-Hat.

Všechny činely (kromě bellu crashe) se vyznačují jemným a rovnoměrným soustružením na obou stranách a dvojím tepáním – hustým a rovnoměrným s požitím malého kladívka a řídkým a poněkud hlubším tepáním za použití kladívka většího (cca 12mm v průměru). Povrchová úprava je traditional a použitá slitina je B20 bronz. A nyní již k samostatným exemplářům.

Artisan 14“ Hi-Hat
Hi-hatka má klasický profil se středně velkým bellem. Váhová kategorie horního činelu je medium, spodní pak heavy. Popravdě řečeno, samotného mě to celkem překvapilo, protože tyto činely jsou častou volbou bubeníků, hrajících spíše jazz a podobné styly, kterým obvykle náleží tloušťky činelů o jeden řád tenčí. Obavy se ovšem při testování ukázaly jako liché a konkrétně u této hi-hatky bych je považoval naopak za výhodu. Proč? Při hře na zavřené činely totiž zní poměrně suše a není příliš hlasitá. Při plném otevření se naopak neztrácí ani ve hlasité hudbě a charakter má takřka rockový, přitom je ve zvuku slyšet ušlechtilost, nejde tedy o „uřvaný“, nebo nemuzikální model. Činely vyžadují velkou citlivost při práci s pedálem, protože charakter a hlasitost je přímo úměrná míře pootevření, což z hi-hatky dělá naprosto univerzální nástroj použitelný kdekoliv, snad jen s výjimkou extrémně hlasité, či naopak tiché hudby. Zní suše, má ale nahoře mnoho alikvót, které jsou slyšet hlavně při kontaktu paličky s tělem, čili zvýrazňují její atak. Sešlap je spíše sušší a není příliš hlasitý, nicméně v kapele fungoval dobře. Celkově bych hi-hatku charakterizoval slovy jako ušlechtilá, kultivovaná, versatilní.
Artisan 20“ Medium Ride
Klasický profil s poměrně velkým bellem, který snadno trefíte. Jednotlivé údery mají dobrou definici a artikulaci a to i při hlasité hře. Nejde však o běžný „cinkavý“ ride, protože činel jako takový produkuje krásný hluboký tón, který není nijak silný, ale krásně dotváří celé frekvenční spektrum činelu a dalo by se tak říci, že zvuk je mohutný, nikoliv však hlasitý. Věc, která mne zaujala na činelu asi nejvíce, je fakt, že v závislosti na dynamice hraní se nemění hlasitostní poměr mezi cinkáním a temným přezněním. Ride má tedy konzistentní barvu a drží si svou charakteristiku napříč dynamickým spektrem. Bell je poněkud pronikavý, dobře se pojí se zbytkem těla. Tato zvuková integrace je navíc podpořena i faktem, že čím blíž hrajete směrem k bellu, tím víc se do zvuku projevuje jeho barva a cinknutí se zvýrazňuje. Zhruba 4cm od bellu máte pocit, jako byste zahráli oběmi paličkami na tělo a bell zároveň. Vzhledem k váhové kategorii ride nelze příliš „crashovat“. Rozezní se jen po silném akcentu a výsledný zvuk by mohl fungovat jen v opravdu tvrdé hudbě. Celková charakteristika: muzikální, komplexní, cinkavý.
Artisan 18“ Crash
Plošší profil těla a velmi vysoký profil bellu, který je z obou stran neleštěný. Právě bell bych u tohoto činelu rád vyzdvihl, protože se dal skvěle použít k doprovodům a hrál opravdu skvěle. Vzhledem k tomu, že jde o váhovou kategorii thin, nelze tento crash použít jako sekundární ride, protože je velmi citlivý a rychle se rozeznívá. Jakožto crash je poměrně hlasitý a má dost horních alikvót, čili se dobře prosadí. Oproti jeho říznosti bych jej určitě označil slovem temný, tříštivý, explozivní.
Shrnutí
Sabian Artisan je špičkovou řadou velmi kvalitních činelů, která nabízí ride činely v kategoriích medium a light (20“ a 22“), hi-hatky (13“, 14“ a 15“) a thin crashe (16“, 17“, 18“, 19“ a 20“). Hi-hatka s medium ridem tvořila dobrou dvojici, crash ze sady vyčníval hlasitostí a explozivitou. Osobně bych zvolil crash jiné řady, který by do setu více zapadl. Je však možné, že s light verzi ridu by si rozuměl lépe. Kvalita je nekompromisní a i přes ruční tepání mají činely na všech místech stejnou výšku tónu, což svědčí o dobré výstupní kontrole. Ta se samozřejmě odráží i v cenách, které jsou opravdu vysoké (14“ hi-hatka 16.150 Kč, 20“ ride 13.350 Kč, 18“ crash potom 11.440 Kč). Činely jsem testoval ve dvou stylově odlišných kapelách (Jana Lota a Personal Highway), tedy v tichém alternativním popu a v rock/electronic/nu-jazz projektu. V obou kapelách obstály a v obou kapelách spoluhráči chválili hlavně ride za jeho muzikálnost. Sabian Artisan – skvělé univerzální činely nekompromisní kvality, kterým by slušela trošku nižší cena.

Výrobce: SABIAN
Zapůjčil: AudioMaster CZ a.s.

Michael Nosek
PROFIL AUTORA: Michael Nosek
Pochází z milované Opavy, nicméně za hudbou utekl do Prahy. Studoval bicí soupravu na Konzervatoři Jaroslava Ježka a také na brněnské JAMU. Kromě častého hraní s mnoha kapelama odlišných žánrů se také věnuje výuce bicích. Aranžuje a píše hudbu pro vlastní konceptuální projekt Personal Highway. Zajíma se o umění, jako takové, o studiovou práci, přírodu, vesmír a filosofii.