Peavey Milestone Vintage Burst

Odpovědět
Petr Los
Příspěvky: 20
Registrován: 27 říj 2017 11:25

Peavey Milestone Vintage Burst

Příspěvek od Petr Los »

Čtyřstrunná baskytara s 864mm menzurou, kterou výrobce doporučuje zejména hudebním začátečníkům.
22. 12. 2020

Ne každý hudebník si může na počátku své dráhy okamžitě zakoupit drahý nástroj, který s ním bude putovat mnoho let po klubech a rozličných jiných pódiích. Mohu zcela jasně prohlásit po více jak třiceti letech své hudební pedagogické praxe, že většina muzikantů uvažuje způsobem: „Zkusím koupit něco jednoduššího a pak uvidím, jak mi to půjde a pak si koupím kdyžtak dražší nástroj.

Basisti v počátku své kariéry (pokud nezačínáte ve čtyřiceti a nejste ředitel velké firmy) nechtějí příliš investovat do „něčeho“, co bude pouze jejich koníčkem a ještě sami netuší, jak to dopadne. Ne každý muzikant má to štěstí, že mu dědeček – také muzikant, koupí Fendera přes sto tisíc a aparát za sedmdesát (snový případ z mé basové třídy). Proč o tom ale vyprávím? Dnes podrobím zevrubné kontrole basu jednoho amerického výrobce, který si díky baskytarám a hlavně aparátům vydobyl skvělé renomé a jeho výrobky dodnes používá spousta vynikajících basáků. Tím pánem není nikdo menší než Hartley Peavey. Již od roku 1965 zásobuje hráče čtyř strun skvělými výrobky. Když vzpomenu na basové hlavy Mark III, Mark IV, nebo na legendární kytarové celolampové kombo Peavey Classic 30 a mnoho a mnoho dalších super hraček od této firmy, cítím nostalgii a vzpomínám si, jak mi basová legenda Vladimír „Guma“ Kulhánek zapůjčila kdysi v Rock Café svého Marka.
Obrázek

Peavey Milestone Vintage Burst
O baskytarě, kterou jsem testoval nedávno, jsem napsal, že po ní nebudou hned sahat začátečníci kvůli ceně. Zde by to mohlo být obráceně. Co tedy může Peavey Milestone muzikantům nabídnout?

Přestože je nástroj vyroben v Číně, je hned na první mrknutí velice sympatický a pohled na něj lahodí oku. Rozhodně nezapře značnou dávku DNA fenderovského Precissionu a JazzBassu, a to jak barevným provedením, tak svým tvarem i hardware. Tělo nástroje je o něco špičatější, s protáhlejšími rohy, než právě klasický Precission či JazzBass. Má barevné provedení Vintage Burst (jde o klasický fenderovský sunburst). Je ošetřeno polyuretanovým bezbarvým lakem. Tmavě karmínový, želvovinový pickguard ještě podtrhuje celkovou barevnou atraktivitu. Pickguard je k tělu nástroje přichycen pomocí dvanácti chromovaných šroubků. Do něho je uchycen Peavey „split single coil“, neboli dělený krkový snímač, který je určen k produkování onoho typického tlustého a kulatého precissionovského zvuku. V kombinaci s ním ještě basa disponuje Peavey „single coil“, tedy jednoduchým snímačem u kobylky, který by se měl naopak postarat o středový zvuk ala JazzBass. Oba snímače jsou keramické.

Celkový zvuk baskytary je možné ovládat pomocí tří potenciometrů s chromovanými knoby bez upevňovacích šroubků. První dva ovládají hlasitost (tedy poměr zvuku) jednotlivých snímačů, třetí (nejspodněší) slouží jako pasivní tónová clona. Struny drží chromovaná kobylka, která je k tělu nástroje připevněna pomocí sedmi vrutů. Struny neprochází skrz tělo nástroje. Kobylka disponuje čtyřmi kameny s nastavitelnou výškou strun a posuvnými dlouhými šrouby umožňujícími naladěním oktáv. Jackový výstup je pod posledním potenciometrem z boku nástroje. I on je chromovaný a zapuštěný do úchytové kovové destičky. Všechna zkosení na javorovém těle nástroje jsou funkční a mají svůj význam. Krk je k tělu přichycen pomocí čtyř šroubů a chromované standardní destičky, která rozteče šroubů vymezuje.
Obrázek

Krk nástroje
Samotný krk je též z javoru stejně jako tělo. Hmatník je palisandrový, osazen dvaceti pražci. V nějaké cizí recenzi jsem četl, že jsou pražce nepříliš dobře začištěny a mají ostré výstupky. U nástroje, který jsem měl k dispozici, však nic takového neplatilo. Pražce perfektně seděly a žádné hrany nepřečnívaly přes hmatník. Samotný krk má tenký profil „slim C“, čímž je zajištěna perfektní hratelnost i pro nepříliš zkušené hráče, kteří se s basovými prostoklady a výměnami poloh teprve potýkají. Nultý pražec je vyroben ze syntetické kosti. Důležité herní polohy jsou standardně vyznačeny pomocí perleťových kulatých značek. Krk není ze zadní strany lakován, je přírodní. Hlavice nástroje je poměrně malá a zapouzdřená mechanika je zřejmě olejová s ladícím poměrem 19:1.

Velice zajímavou inovací firmy Peavey je rozhodně zvláštní způsob uchycení jednotlivých ladících kolíků. Nejsou připevňěny přímo do dřeva hlavice, ale v této je vyfrézován jakýsi lichoběžníkový otvor a do něho je následně vložena kovová deska s ladící mechanikou. Výrobce tuto novinku nazývá Peavey Powerplate. Tato destička má jednak za úkol zlepšit kvalitu výdrže ladění, prodloužit sustain hraných tónů a odstranit zvukově mrtvá místa tzv. vlky. Jedná se o zajímavé inovativní řešení.
Obrázek
Obrázek

Pojďme už hrát
Jakmile jsem vzal nástroj do ruky, okamžitě jsem cítíl onu lehkost v podobě „slim C“ krku. Prsty se na hmatníku mohou pohybovat rychle sem a tam bez větších obtíží. Já, jako kontrabasista, mám sice radši širší krky, ale na úzký profil si velmi rychle zvyknete, to mi věřte. Majitelé Fenderů ví o čem mluvím a když jim půjčím ve studiu svůj nástroj, často zpočátku kvůli šíři krku lehce kňourají. Zde se po hmatníku dá běhat velmi svižně, kdyby... kdyby krk u mnou testovaného kusu nebyl lehce prohnutý a dohmat tak nebyl příliš komfortní. Povolil jsem tedy struny a imbusem celý krk srovnal. Nyní jsem už mohl hrát, až se hory zelenaly. Nástroj skvěle ladil i v oktávách. Při hře „nasucho“ byla rezonance všech čtyř strun vyrovnaná.

Velmi mile jsem byl překvapen, když jsem nástroj zapojil do aparátu. Říkal jsem, že od nástroje v této cenové relaci nemohu čekat nic převratného, ale mýlil jsem se. Zvuk, který basa produkovala, byl opravdu moc dobrý. Skvěle tlačí dělený krkový split single coil. Zvuk je tlustý a pevný. Rozhodně se hodí do všech tvrdších stylů – punku, hardrocku aj. Naopak single coil výtečně středově mručí ála Jaco Pastorius, což je věc, která mě na Jazzbassech baví úplně nejvíc. Opět využiji svých pedagogických zkušeností a řeknu, že mi rukama prošly desítky různých bas, které si koupili moji žáci. Pokud to byly kopie právě Jazzbassů, většinou hrál slušně pouze split snímač, zatímco single byl mnohem tišší a zcela nevýrazný. A to i u modelů kolem deseti tisíc korun. U některých bas dokonce nebylo možné samotný kobylkový snímač použít. Náš Milestone je světlou vyjímkou. Zadní snímač nejenže hraje, ale on hraje skvěle. Když pak oba smícháte a trochu zjemníte tónovou clonou, získáte zvuk, za který by se nemusel stydět ani mexický Fender. Inu, on Peavey si se zvukem vždy věděl rady.

Závěrem
Peavey Milestone Vintage Burst je baskytara v cenové relaci, která rozhodně nezruinuje vaši domácnost. Je to nástroj, který je vyroben díky mnohaleté firemní zkušenosti fortelně a navíc má velmi pěkný design. Rozhodně však zvukově hravě předčí všechny konkurentky ve své (ale často i vyšší) cenové relaci. Proč kupovat “no name” nástroj, když je vám zde nabídnuta alternativa od proslulé firmy?

Výrobce: Schecter Guitar
Zapůjčil: Music-City

Petr Los
PROFIL AUTORA: Petr Los dipl.um.
Navštěvoval Pedagogickou fakultu v Ůstí nad Labem. Zde intenzivně studoval hru na klavír a kompozici. Po revoluci přesedlal na baskytaru a kontrabas a vystudoval Státní konzervatoř v Teplicích, obor Hra na kontrabas. V 90. letech se věnoval tvorbě filmové a scénické hudby. Vytvořil hudbu pro film několikanásobného cyklotrialového mistra světa Josefa Dresslera – Golden Bike a pro mnoho dalších výukových a reklamních filmů a spotů. Jako baskytarista a kontrabasista hrál v kapelách St.Woody a Lingers, se kterou vydal tři alba u společnosti Indies Records. V současnosti vyučuje v ZUŠ Česká Lípa hru na kontrabas, baskytaru a klávesy, příležitostně hostuje v symfonických orchestrech, a spoluprovozuje nahrávací studio WonderLost.

Odpovědět