Barevné činely vypadají skvěle...
26. 6. 2017
Značku Paiste asi netřeba bubeníkům představovat. Abych byl upřímný, ačkoliv byl několikrát roztřískaný a obroušený crash této značky mým prvním „pořádným“ činelem v mých bubenických začátcích, vždy jsem tuhle švýcarsko-estonskou výrobní linku tak trochu upozaďoval a celý svůj bubenický život dával přednost tureckým značkám, což platí dodnes. Zvuk činelů Paiste mi přišel vždy o něco méně ušlechtilý a muzikální, a to včetně nejvyšších řad. Zahrál jsem si několikrát například i na činely série Rude, která je zejména oblíbená u metalových bubeníků a používá ji nemálo mých skalních oblíbenců (namátkou Charlie Benante z Anthrax, či Eloy Casagrande ze Sepultury), ani tak mi však její „plechový“ zvuk k srdci nepřirostl. Nicméně zahrát si na nové barevné činely, to byla skutečná výzva.

Samotný test tentokrát probíhal jen a pouze v showroomu pražské prodejny Music City. Je tedy nutné brát hodnocení s menší rezervou: kvalitu činelů (či prostě jen skutečnost, zdali nám jejich zvuk vyhovuje, či nikoliv) poznáme především při hraní s kapelou. Stalo se mi už u více kousků, včetně mého nejoblíbenějšího ride činelu, který dodnes používám, že při hraní „nasucho“ se mi jejich zvuk dvakrát nepozdával, ale jakmile jsem jim dal šanci rozeznít se při hraní s kapelou, byl jsem velmi příjemně překvapený. Protože – jak jsem již napsal – nemám dojem, že by byl zvuk jednotlivých činelů závislý na barvě, vyzkoušel jsem namíchanou sestavu – 14“ hi-hat a 18“ crash v purple odstínu, kdežto 16“ crash a 20“ ride byly červené (tahle barva se mi u činelů zamlouvá mimochodem nejvíc). Tedy rocková klasika, bez efektových činelů, ty si třeba vezmeme na paškál příště.
Takže nyní již k jednotlivým kouskům.
14“ hi-hat (purple)
Příjemná, trochu tvrdší hi-hatka, kterou budou mít jistě (ostatně jako všechny činely téhle značky) v oblibě razantnější hráči. „Crisp“ při tichém hraní je sice tak akorát, ale víc hi-hatka vynikne, když do ní říznete. Při otevření má plný a poměrně hlasitý charakter.
16“ crash (red)
Můj nejméně oblíbený kousek při testování, přičemž neříkám, že nemůže jiným hráčům vyhovovat. Jak už to u tvrdších crashů bývá, tenhle má můj vkus příliš krátký dozvuk a celkově vyšší (a ve špičce trochu nepříjemný) sound. Troufám si i bez zkušenosti tvrdit, že muzikou proleze v pořádku, a to i tou velmi hlasitou.
18“ crash
Tvrdý, bytelný činel pro všechny, kteří (stejně jako já) rádi hrají čtvrťové, razantní doprovody. Zároveň to ale, i přes zmíněnou tvrdost, není kovadlina, která by vám rozmlátila hlavu při prvním úderu a přivodila doživotní tinitus, jak už to u některých činelů tohoto typu bývá. Činel zněl dobře i při klasickém crashování na první, a to i při menší razanci, což je u „osmnáctek“ vždy dobré znamení. Do některých – a to se týká zvláště činelů, které nejsou úplně v „top“ třídě - totiž musíte doslova třískat kladivem, jinak jsou hluché.
20“ ride
Tenhle komponent mi z celé sady vyhovoval nejlépe: ride je cinkavý tak akorát, při tichém hraní zní příjemně a hlasitostí nevyčnívá ani pupek neboli bell, který je ve zvukovém poměru vyvážený. Co mě velmi potěšilo, že na tenhle kousek se dá bez problémů hrát „wash“, neboli hlasité doprovody přes hranu, aniž by činel začal nepříjemně přeznívat, což je rozhodně častá Achillova pata některých ride činelů. Na tenhle kousek by rozhodně mohl s klidem hrát jak metalista, tak jazzman.
Co říct závěrem?
Je jisté, že barevné činely si bubeník nekoupí ani tak kvůli zvukovému charakteru, ale především proto, že to zkrátka dobře vypadá. Možná se do budoucna dočkáme i světle růžových činelů pro bubenice, nebo třeba svítivě žlutých pro bubeníky jungle. Dobrá zpráva každopádně je, že tyhle činely nejenže vypadají nádherně, ale zároveň jsou zvukově velmi přijatelné. Především pro razantnější hráče, ale není to podmínkou.
Výrobce: Paiste
Zapůjčil: Praha Music Center s.r.o.
Jan Martinek

PROFIL AUTORA: Jan Martinek
Jan Martinek je současně novinář a hudebník. Přes den popisuje a komentuje českou politickou scénu, o večerech hraje na bicí v několika skupinách a projektech, se kterými vydal několik desek a sjezdil stovky klubů a desítky festivalů v celé ČR, ale i za hranicemi. K velké spokojenosti používá bicí Pearl Masters a různé činely tureckého původu, většinou méně známých značek, kterých má pozoruhodnou sbírku.