Modal Electronics SKULPT synthesiser

Odpovědět
jirineuzil
Příspěvky: 21
Registrován: 03 bře 2016 23:07

Modal Electronics SKULPT synthesiser

Příspěvek od jirineuzil »

Virtuálně - analogový syntetizér.
21. 1. 2020

Jednou z vlajkových lodí firmy Modal Electronics, vyrábějící analogové a virtuálně - analogové nástroje, je "stolní" syntetizér SKULPT. Podívejme se na něj v dnešním testu.

Koncepce
Nástroj je koncipován polyfonií jako čtyřhlasý a má celkem 32 oscilátorů, na jeden hlas polyfonie tedy můžeme mít až 8 oscilátorů. To je velmi chytré a účinné řešení, zejména na tvorbu "masivních" zvuků, které známe z analogově - digitálních nástrojů přelomu 70. a 80. let. Komu by to nestačilo, může využít i funkci polychain umožňující spojit čtyři nástroje SKULPT do řetězce s 16 hlasy a 128 oscilátory.

Základem tvorby zvuku je klasické řešení se dvěma oscilátory, kde můžeme u každého využít průběžné tvarování vlny mezi sinusoidou, trojúhelníkem, pilou a obdélníkem/pulsem. Samozřejmě se dá nastavit odladění oscilátorů, oktávová pozice, máme k dispozici i jednoduchou frekvenční modulaci a kruhovou modulaci, což zvukové možnosti velmi rozšiřuje. Přiřazení hlasů může být buď monofonní, duofonní nebo polyfonní. Dále se dá nastavit portamento (glide) a "rozptyl" (spread) oscilátorů - velmi zajímavě napřed postupně v rozsahu 0-63 pro požadovanou "tučnost" zvuku (de facto i nahrazuje absenci efektu chorus) a potom v konfiguracích ve tvarech akordů (moll, dur, dur 6, sus 4, kvintové a oktávové posuny).
Obrázek
Zvuk dále přechází do filtru, který je vyřešen průběžným morfingem mezi LPF, BPF a HPF variantami, což je velmi zajímavé řešení, které může dávat zvukově méně slýchané kombinace. Na konci zvukového řetězce najdeme samozřejmě zesilovač, efekt zkreslení s nastavitelnou hloubkou a efekt delay s nastavením hloubky, času a zpětné vazby.

Pro další nastavení zvuku můžeme použít tři obálky - filtru, zesilovače a modulační (využitelná univerzálně). Dále je tu modulační matrice s 8 sloty umožňující výběr z 8 zdrojů a 37 cílů modulace. A také dva LFO generátory s nastavitelným typem vlny, rychlostí, hloubkou a režimem. Podobně jako delay jdou také synchronizovat s MIDI tempem.

Jako logický doplněk tohoto typu nástroje je tu také jednoduchý arpeggiator s klasickými parametry notové hodnoty, rozsahu oktáv a typem přehrávání (dopředu/dozadu/střídavě). Méně očekávaný, ale praktický je i sekvencer, který umí nahrávat a přehrávat v režimu 1,2,4 nebo 8 taktů. Kapacita je 256 not a umí také ovládat až čtyři parametry zvuku. Nabídka parametrů je tedy poměrně bohatá a dává tušit, že toho nástroj i při svém menším formátu zvládne docela hodně.

Design
Při vybalování z krabice najdeme nástroj přiklopen praktickým plastovým víkem chránícím vrchní panel proti prachu a poškození. Po jeho odložení najdeme zajímavě řešený stolní nástroj ve vkusné barevné kombinaci šedé, černé a oranžové. Jednotlivé bloky nástroje jsou uspořádány diagonálně, což působí neotřele a zajímavě.
Obrázek
Zleva doprava najdeme tlačítka volby banku a presetu, zapínání arpeggiatoru a sekvenceru a dále průběžně ovládání bloků oscilátoru, filtru a zesilovače. Je tu množství otočných potenciometrů, které jsou poměrně úzké a umístěné blízko sebe - lidé se silnějšími prsty by možná měli při jejich ovládání problém nezavadit o ten sousední. Trochu nešikovné je umístění tlačítka sekvenceru mezi dva otočné potenciometry, při jeho rychlém zapínání/vypínání můžeme nechtěně pohnout i některým potenciometrem. Ve spodní části předního panelu najdeme mikroklaviaturu s rozsahem 16 kláves, která slouží i pro volbu a zadávání parametrů.

Na zadním panelu najdeme připojení mini USB (kabel je přibalen), sluchátkový a linkový výstup (bohužel ve formátu malého stereo jacku, ale tento konektor se již stal v této mini - nástrojové kategorii standardem), konektory Sync In/Out pro propojení více analogových nástrojů (synchronizace jejich parametrů) a nakonec klasické MIDI IN/OUT. SKULPT se napájí buďto z USB, nebo pomocí šesti AA baterií.
Obrázek
Ovládání
I když je ovládání celkem samovysvětlující, vzhledem k ne úplně typickému designu je třeba si na něj chvíli zvykat, zejména při ručním ovládání parametrů. Ovládání ale značně zjednodušuje výborně naprogramovaný ModalApp editor, dostupný pro platformy macOS, Windows, iOS, Android, VST3 a AU. Ten slouží samozřejmě pro zálohování a přípravu zvukových bank. Výborným nápadem je Toolbox - pracovní paměťová místa pro ne ještě zařazené zvuky do konkrétních bank.

Za zmínku stojí také dobře promyšlená koncepce MIDI připojení - USB a klasické MIDI se dá výhodně kombinovat i s funkcemi MIDI průchodu, je tu i funkce filtrace určitého typu MIDI dat na vstupu a výstupu.

Zvuk
Jednoduše řečeno, SKULPT zní výborně, dá se říci originálně a díky své koncepci může být skvělým prostředníkem pro méně tradiční nejen "analogové" zvuky. Je dobré, že firma toto pochopila a naprogramováním presetů nabídla zvukový styl a charakter, který se mezi bohatou konkurencí virtuálních analogů trochu vymyká. Najdeme tu velmi zajímavé basové zvuky, méně oposlouchané sólové zvuky, FM zvuky. Hodně presetů zní jako analog s určitým digitálním prvkem, většina by mohla mít charakteristiku "hrubší", "zrnitější" nebo "lehce nečistý". Komu takovýto charakter zvuku vyhovuje, může být nadšen. Kromě toho samozřejmě můžeme naprogramovat zvuk zcela tradičně, nebo využít výbornou funkci náhodné tvorby zvuku, která může být velmi zajímavá a inspirativní.

Závěr
SKULPT je velmi dobrým a trochu atypickým a tím pádem zajímavým virtuálně - analogovým nástrojem s širšími možnostmi, který bych doporučil zejména (ale nejen) zvukovým hledačům a experimentátorům. Poměr cena/výkon je nastaven velmi dobře, jedná se o relativně dostupný nástroj.

Výrobce: Modal Electronics
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.

Jiří Neužil
PROFIL AUTORA: Jiří Neužil
Vystudoval Konzervatoř Jaroslava Ježka (obory skladba a klavír), kde vyučuje jazzovou klavírní interpretaci a elektronické nástroje. V letech 1994-1996 působil jako jeden z firemních hráčů Yamaha pro ČR. Bývalý člen skupin Blue Birds Ivana Myslikovjana a Taliesyn, v současnosti Petr Kalfus Sextet a Ajnkesl Buntes. Autor scénické hudby pro divadlo v ČR a ve Francii, rozhlasové hry pro Český rozhlas. Příležitostně spolupracuje s francouzskými šansoniéry (Alain Turban aj.), z české scény např. Jakub Doležal Q, Stainless Swingers, Concept Art Orchestra, Marie Rottrová, Jaromír Nohavica aj.

Odpovědět