MarkBass Mark Vintage Pre

Odpovědět
Petr Los
Příspěvky: 21
Registrován: 27 říj 2017 11:25

MarkBass Mark Vintage Pre

Příspěvek od Petr Los »

Multifunkční baskytarový preamp s elektronkou v předzesilovači a digitálními výstupy Toslink a RCA.
24. 3. 2021

Když dnes jakýkoliv muzikant vysloví slovní spojení MarkBass, je všem jeho kolegům jasné, co má na mysli. Prostě mluví o italské firmě, která se v posledních letech velice výrazně zapsala do podvědomí nás, basistů. A jak by také ne, vždyť MarkBass vyrábí vynikající baskytarové hlavy, reproboxy, malá i velká komba, baskytary a efektové pedály, které mají dva charakteristické prvky. Prvním je jejich rozpoznatelný design žlutočerné barvy a druhým skutečnost, že všechny jejich produkty – od malých kombíček až po velké sestavy – hrají skvěle. Já osobně jsem měl možnost hrát na hodně aparátů této firmy a vždy jsem byl velmi spokojen jak se zvukem, tak s kvalitou provedení jejich výrobků.

Mark Vintage Pre
„Pre“ jako preamp, či hezky česky - předzesilovač, chcete-li. „Vintage“ jako něco starého, trochu archaického, ale jinak zvukově výtečného. Velikost předzesilovačů může být velice rozdílná. Od standardního rackového rozměru 2HU, až po maličkou krabičku do pedalboardu. Velikost našeho testovaného modelu se více blíží k té druhé možnosti, ale nenechte se zmást, že co je malé, nebude asi nic moc. To v případě výrobků od Markbass neplatí, a o malou krabičku se rozhodně nejedná.

Přístroj má rozměry 19,3 x 12,7 x 5,9 cm a váží 840 g. Není to žádná plastová hračka, kterou lze při rozběsnění se na pódiu rozšlápnout. Celé šasi je vyrobeno z opravdu masivního hliníkového eloxovaného plechu. Má šedě matnou, trochu flekatou barvu a působí velmi omšelým až “ohmataným vintage” dojmem. Této šedé barvě pak kontrastují jak jinak, než žluté popisky s charakteristickým Markbassovským fontem. Uprostřed přístroje, blízko k horní hraně, je umístěno vystouplé plastové okénko kryjící elektronku 12 AX7/ECC 83C značky JJ. Tato elektronka se nejčastěji používá v předzesilovačích lampových aparátů a právě i preampů jak pro studiové použití, tak i pro kytarové efekty. Její zvuk se projevuje produkcí sudých harmonických kmitočtů, což přispívá k vysokému gainu a tedy muzikálnímu soundu. Lampa je v okénku oranžově podsvícena, což dodává vizáži přístroje zvláštní teplý tón.
Obrázek

Ovladače horního panelu
Ovladače bych rozdělil pro přehlednost do tří typů: předzesilovací a korekční sekce, sekce drive a sekce nožních spínačů.

V levém a pravém horním rohu jsou umístěny dva nejdůležitější potenciometry opatřené velkými knoby, které známe ze starších zesilovačů, či některých analogových preampů, např. UAD 610. Mají skutečně design „ala vintage“. Levý je Gain – nastavení vstupní citlivosti signál, pravý Master – nastavení úrovně výstupního signálu (-46/+23 dB). Protože je mezi nimi elektronka, je jasné, že čím větší bude vstupní citlivost, tím větší bude emise elektronů, tedy saturace lampy. Ta pak ovlivní barvu signálu.

Pod okénkem s elektronkou jsou umístěny do pomyslného čtverce čtyři menší ovladače korekcí: High (±16 dB, freq. 10 KHz), Mid High (±16 dB, freq. 2.5 KHz), Mid Low (±16 dB, freq. 400 Hz), Low: (±16 dB, freq. 70Hz). Pokud jsou nastaveny všechny korekce na středu, nedochází ke korekčnímu ovlivnění. Korekci lze tedy jak přidávat, tak vyříznout. Jedinou malou nevýhodou je absence nulové aretace na středu korekčních potenciometrů. Ve středu čtverce, tvořeného čtyřmi korekčními pásmy, je umístěna poslední funkce: Flat – Old. Jedná se vlastně o tzv. Scope filter, který mění frekvenční průběh dané korekce změnou některých jeho parametrů (nejčastěji frekvence a Q). Náš filtr má tři polohy: Flat/zvýrazněné středy, Cut/potlačené středy, Old – simuluje zvuk původních starých reproduktorů s nižší úrovní vysokého pásma.

Sekce Drive je opravdu hodně sofistikovaná. K jejímu počátečnímu nastavení slouží knob s názvem Drive, který je o něco málo větší než korekční a je umístěn na levém okraji, zhruba v polovině přístroje. Je stejně důležitý jako Gain pro čistý zvuk, protože k němu vlastně tvoří druhý paralelní kanál. Naproti Drive, přesně na druhé straně, se nachází funkce Blend. Dráha tohoto potenciometru je rozdělena na dvě části – Clean, Drive. Pootáčením tohoto potenciometru si uživatel míchá poměr mezi zkresleným a čistým signálem.

Nožní spínače jsou celkem tři. Zleva Drive, který tuto funkci aktivuje, uprostřed je ON. Zapíná a vypíná celý efekt a napravo je funkce Boost, skokové zesílení signálu až o +6 dB. Lze využít pro zvýraznění sóla či vyhrávky. O aktivitě zapnutého či vypnutého přístroje hráče informuje zelená/červená LEDka umístěná pod okénkem s lampou svícením či blikáním v tomto sledu: LED zhasnuta – přístroj je neaktivní, LED svítí zeleně – je aktivován předzesilovač i s korekční a výstupní sekcí, LED zeleně přerušovaně bliká - kromě preampu je spuštěn i drive, LED svítí červeně – kromě preampu je spuštěn i Booster, LED červeně přerušovaně bliká – je spuštěn preamp, drive i booster najednou.

Výrobce však s vychytávkami ještě nekončí. Když dlouze podržíte spínač Drive, problikne celé okénko jednou a elektronka se přepne do režimu Distortion. Pokud spínač znovu podržíte, problikne tentokráte okénko s elektronkou dvakrát a režim Distortion přejde do režimu Sustain (tón více táhne a je chlupatější – jakási obdoba funkce Lead u kytarového aparátu). Když okénko rychle za sebou bliká během hraní, je to známka toho, že máte přebuzený vstup funkcí Gain.

Na vrchním panelu se nachází ještě jeden 3,5“ vstup a 3,5“ výstup. Vstup je pro externí audiozařízení (iPod, telefon aj.), výstup je pro jakákoliv sluchátka. Můžete tedy v klidu rachotit metalové či hardcorové riffy s kapelou i o půlnoci, aniž byste protřebovali nějaký mix, či cokoliv jiného.
Obrázek

Vstupy a výstupy
U kytarových efektů je s tímto oddílem recenzent velmi rychle hotov. Vstup In, výstup Out a je to. Zde to však tak rychle nepůjde. Přístroj má samozřejmě jackový In (na pravé boční straně) a Out (na levé boční straně). Kromě toho se zde však nachází plejáda dalších chytrých výstupů.

To, čím dále disponují některé kytarové efekty či multiefekty, je dvojice Send a Return, umožňující připojení dalších zařízení do tzv. efektové smyčky. Zmiňovaným vstupem a výstupem disponuje i náš preamp. Do výstupu Send může uživatel zapojit místo efektů třeba ladičku. Pro úplnost: zdířka Send se nachází na levé boční straně společně s výstupem Output, zdířka Return je pak na zadní straně společně s dalšími výstupy. Co by to bylo za preamp, kdyby neměl XLR Line Output. Náš MarkBass ho samozřejmě má, dokonce s výstupním transformátorem zajišťujícím vyhlazený zvuk s minimální ztrátou dynamiky. Hned vedle se nachází malý černý přepínač určený pro odstranění problémů s uzemněním Gnd/Lift. U přístroje této velikosti jsem podobnou funkci neviděl.

To by však nebyl MarkBass, kdyby do hry nezapojil dalšího fenomenálního basového hráče. Nebyl jím nikdo jiný a nikdo menší, než sama legenda, velký Marcus Miller. Ten projevil potřebu mít MarkBass Pre Vintage kdykoliv a kdekoliv k dispozici. Rovněž od preampu požadoval maximální flexibilitu. Tato měla umožnit (kromě vstupu AUX a sluchátkového výstupu) i natáčení basových linek ve vysoké studiové kvalitě, například v letadle, doma v kuchyni, či na zahradě v altánku. Vysokou kvalitu zvuku v improvizovaném prostředí je schopen zajistit kvalitní digitální výstup. Proto, aby se to tedy nepletlo, jsou zde rovnou dva. Prvním z nich je RCA výstup (cinch), který pracuje ve dvou vzorkovacích frekvencích 44,1 a 96 kHz. První z nich je standardem CD kvality a druhá pak pro DVD či Blu-ray. Druhým digitálním výstupem je formát Toslink, který pracuje ve vzorkovací frekvenci 48 kHz. Tuto frekvenci používají moderní videorozhraní a digitální kamery. Oba tyto výstupy tedy zajišťují opravdu kvalitní výsledek při nahrávání i v doslova polních podmínkách. K volbě vybrané samplovací frekvence slouží maličký třípolohový přepínač umístěný mezi RCA a Toslink výstupem.
Obrázek

Let’s play everywhere
Hned na začátku je potřeba říci, že MarkBass Vintage Pre není žádná kytarová/basová krabička, jak by možná někteří technicky méně erudovaní muzikanti mohli říci. Jedná se o zařízení, které svým zapojením do audio řetězce velice účinně zdvihá kvalitu produkovaného či nahrávaného zvuku. Zejména v druhém případě je to velice markantně slyšet. Proto kvalitní nahrávací studia disponují různými předzesilovači, které dodávají nahrávanému signálu hloubku, barvu a patřičnou dynamiku.

Testování jsem započal přímo ve studiu společně se svým aparátem. Po zapnutí – zasunutí konektoru zdroje do napájecí zdířky – došlo k rozblikání oranžového podsvícení elektronky. Toto blikání upozorňuje uživatele na správné žhavení. Jakmile po pár vteřinách blikání přestane a přejde v trvalý svit, je lampa ECC 83C správně nažhavena a přístroj tak připraven podat maximální výkon. Nejprve jsem ponechal všechny korekční ovládací prvky v nulových hodnotách a používal pouze Gain a Master. Každý, byť jen trochu zkušený kytarista ví, jak rapidně se mění zvuk lampového aparátu, pokud bude měnit poměr gainu a masteru. Nastavil jsem gain na 50 % a master na 25 %. Nyní jsem zkoušel pomocí spínače ON porovnávat rozdíl zvuku aktivovaného a deaktivovaného přístroje. Přesto, že hlasitost obou zvuků byla identická, v okamžiku, kdy jsem Vintage Pre spustil, elektronka sound rozsvítila a přidala jemně harmonické kmitočty. Jakmile jsem začal gainem otáčet doprava, zvuk mírně zchlupatěl a trochu zesílil. Při nastavení na 3/4 dráhy potenciometru už mírně kreslil a šachta elektronky se rychle rozblikala na znamení přebuzeného vstupu. Zvuk tohoto přebuzení však nebyl vůbec nepříjemný.

Započal jsem si hrát s korekcemi, které jsou velmi účinné, přitom však muzikální. Nepůsobí, jako laciné softwarové dobarvovače, „cosi“ se zvukem nástroje dělající. Paletu korekcí zde máte téměř nevyčerpatelnou. Můžete ona čtyři výše popsaná pásma přidávat, ubírat a můžete je dále kombinovat se scope filterem. Ten je aktivní i v okamžiku, kdy všechna pásma jsou nastavena v nulových pozicích. Pokud nemáte aktivovanou funkci Drive, je potřeba mít potenciometr Blend zcela vlevo – na Clean. Zbytečně byste se připravovali o signál. Jakmile však Drive aktivujete (zelená LED se rozbliká), můžete pomocí Blend najít správný nakřáplý typ zvuku. Volit můžete dokonce mezi dvěma typy zkreslení – Distortion a Sustain (měníte delším podržením spínače Drive). Já osobně nejsem velkým příznivcem příliš chlupatých basových zvuků a velké zkreslení jsem nepoužíval nikdy. Zato hráči hardrocku a metalu by si zde rozhodně přišli na své. Zkreslení je nevtíravé, ale účinné, s dokonale lampovým charakterem.

Funkce Boost celý váš zvukový program nakopne o šest decibelů, což je ve výsledku hodně znát. Můžete si takto tahat sóla či vyhrávky stiskem jediného tlačítka. Jen samozřejmě pozor: Pokud máte nastaveno nějaké větší zkreslení, zesílením o +6 dB váš aparát zazpívá o hodně výrazněji a drsněji, než byste možná chtěli.
Obrázek
Během svého preludovaní jsem byl nadšený hlavně ze sekce Clean a korekčního vybavení včetně Scope filteru. Při výrobě retro zvuku basy jsem si pohodlně vystačil s boosterovaným poměrem Gain – versus Master (nic nedbaje zběsile blikající elektronky). Preampu stačilo opravdu jemné nastavení, které pak přikoplo můj aparát opravdu tak grandiozně, že jsem měl po deaktivace preampu pocit, že se můj aparát odebral do věčných lovišt.

Dále jsem náš MarkBass Vintage Pre vyzkoušel jako skutečný preamp k nahrávání. Chvilku jsem se převtělil do studiového zvukaře, který nezkušeným nahrávačům tvrdí, že dneska už se aparát ve studiu nepoužívá, ale basa se píchá rovnou do pultu. A tak alespoň předřadím náš preamp. K nahrávání ve studiu se Vintage Pre hodí opravdu skvostně. Během chvilky jsem z něho vykroutil parádní zvuk, který bych se nebál použít do nahrávky. Lampové korekce dělají opravdu hodně. Samozřejmě že vícemikrofonní snímání reproduktoru, horny a linky zároveň je nedostižné, ale snímání opravdovým lampovým preampem má také hodně pozitiv.

Když už jsem byl v tom pohrávání si, vyzkoušel jsem alternativní využití našeho přístroje a použil ho pro kytaru spolu s malým jednokanálovým lampovým aparátem (Marshall Class 5). Byl jsem opravdu velmi, velmi překvapen, jak parádně se preamp podepsal na celkovém kytarovém zvuku. Jemné korekční nuance, rozezpívání se aparátu při spuštění funkce Boost, velice zajímavá barva přebuzení, která spolu se zkreslením koncového zesilovače vyloudila z Marshallu zcela nový zvuk. Ve studiu bych se ho k podobným experimetům vůbec nebál použít, právě naopak.

A co bych řekl závěrem…
...že preamp Vintage Pre od firmy MarkBass je jedinečným, precizně vymyšleným i zkonstruovaným zařízením, které vám bude kdykoliv a kdekoliv sloužit do roztrhání těla (a basy) a nikdy vás nikde (ve studium, na pódiu, v hotelovém pokoji...) nenechá na holičkách. Basáci, běžte do něj, vyplatí se...

Ukázky
Basa je nahraná přímo do vstupu recorderu bez preampu.
Basa je nahraná již přes Vintage Pre v režimu Clean (s lehce přikopnutým gainem).
Ve funkci Blend je použito o trochu více drive.


Výrobce: Markbass
Zapůjčil: MUSIC - PARK.CZ s.r.o.

Petr Los
PROFIL AUTORA: Petr Los dipl.um.
Navštěvoval Pedagogickou fakultu v Ůstí nad Labem. Zde intenzivně studoval hru na klavír a kompozici. Po revoluci přesedlal na baskytaru a kontrabas a vystudoval Státní konzervatoř v Teplicích, obor Hra na kontrabas. V 90. letech se věnoval tvorbě filmové a scénické hudby. Vytvořil hudbu pro film několikanásobného cyklotrialového mistra světa Josefa Dresslera – Golden Bike a pro mnoho dalších výukových a reklamních filmů a spotů. Jako baskytarista a kontrabasista hrál v kapelách St.Woody a Lingers, se kterou vydal tři alba u společnosti Indies Records. V současnosti vyučuje v ZUŠ Česká Lípa hru na kontrabas, baskytaru a klávesy, příležitostně hostuje v symfonických orchestrech, a spoluprovozuje nahrávací studio WonderLost.

Odpovědět