KORG SDD-3000 PEDAL

Odpovědět
vitkopecky
Příspěvky: 5
Registrován: 12 led 2015 10:17

KORG SDD-3000 PEDAL

Příspěvek od vitkopecky » 20 bře 2015 15:23

Legendární digitální delay 80. let v novém hávu.

Legendární japonská firma KORG, kterou v roce 1962 založili Cutomu Kató a Tadaši Osanai, je známá výrobou elektronických hudebních nástrojů. Momentálně přichází na trh s novinkou, která potěší nejednoho milovníka vintage efektových zařízení.

Historie
Digitální delay pedál s názvem KORG SDD-3000 Pedal je reedicí slavného rackového efektového zařízení KORG SDD-3000, který byl poprvé vyroben v 80. letech. Ten si po uvedení na trh vydobyl svou zvukovou kvalitou oblibu u mnoha hudebníků a studiových mistrů po celém světě a stal se tak součástí mnoha slavných nahrávek té doby. Mezi nejznámější uživatele patří např. kytarista Edge z legendární irské kapely U2, Matt Bellamy z anglické rockové kapely Muse, nebo kanadský producent a kytarista Daniel Lanois, který je známý svou spoluprací např. s Neil Youngem, Willie Nelsonem nebo Emmylou Harris. Jelikož se SDD-3000 i přes svou velkou oblibu přestal vyrábět, začal být tedy postupem času pro spoustu hudebníků nedostupný. Jediný způsob jak si pořídit toto zařízení bylo z druhé ruky. Vzhledem k raritě toho efektu, začala postupně narůstat jeho cena a tak ne každý si ho mohl dovolit koupit. Cena dnešního japonského originálu se pohybuje na eBay kolem 1.000-1.500 USD. Proto se firma KORG rozhodla přijít s reedicí tohoto zařízení, které ale tentokrát vyrobila ve formě pedálu, který lze snadno umístit do pedalboardu a ovládat nohou, na rozdíl od staršího rackového provedení. Jelikož mezi nejznámější uživatele tohoto zařízení patří kytarista Edge, který má několik originálních SDD-3000 dodnes ve svém racku, pozvali si konstruktéři KORGu ke spolupráci jeho kytarového technika Dallase Schooa, který se mu již od 70. let stará o veškeré vybavení a s SDD-3000 má tedy ty nejlepší zkušenosti.
Obrázek
Konstrukce
KORG SDD-3000 Pedal je dodáván v šedé kartónové krabici, která kromě samotného efektu obsahuje také napájecí adaptér a manuál. Ten bohužel není v českém jazyce tak v případě potřeby musí zájemce navštívit stránky českého distributora, kde najde přeložený manuál ve formě PDF souboru. Samotné efektové zařízení je umístěno v bytelném kovovém šasi a tak je váha celého zařízení 1,5 kg. Ta tedy zajišťuje efektu stabilitu při přepínání nohou a tak se nemusíme bát, že nám bude během koncertu krabička cestovat po pódiu. Vrchní, neboli ovládací část je opatřena destičkou z broušeného hliníku, která je po stranách přišroubovaná k šasi a na které jsou veškeré popisky ovládacích a signalizačních prvků, které má efekt v podobě potenciometrů, tlačítek, nožních přepínačů, diod a dvou displejů. Na spodní části je nalepeno pět protiskluzových podložek a štítek se sériovým číslem a informací, že toto zařízení bylo vyrobeno v Číně. Zadní strana obsahuje napájecí konektor, pro připojení devíti voltového adaptéru, který po zapojení do sítě zapíná efekt. Dále je zde vstup a výstup pro MIDI, vstup pro externí ovládací pedál, dva výstupy, z nichž je jeden pro levý a druhý pro pravý kanál a stejně tak dva vstupy.

Ovládání
Hlavní doménou a poznávacím znamením tohoto pedálu je bezesporu jeho předzesilovač. To je vlastně jeden z hlavních důvodů, proč se stal původní rackový SDD-3000 tolik používaným a oblíbeným. Spousta kytaristů a muzikantů tento efekt právě používala pouze jako předzesilovač pro jeho plný a dynamický zvuk. Zisk předzesilovače a další důležité parametry tohoto efektu tedy zůstaly zachovány, stejně tak jako možnost regulace vstupu pomocí přepínače INPUT ATTENUATOR v rozmezí +4dB, -10 dB, -30dB a výstupu pomocí přepínače OUTPUT ATTENUATOR v rozmezí +4dB, -10 dB, -20dB. Vybuzení v rozmezí -20 až +3 dB signalizují diody označené nápisem HEADROOM. Pokud by ovšem někomu zvuk předzesilovače nevyhovoval, může nastavit efekt do režimu TRUE-BYPASS a signál z nástroje tak bude procházet zařízením bez jakéhokoliv ovlivnění.
Obrázek
Reedice SDD-3000 obsahuje celkem osm různých typů delay efektů, které přepínáme tlačítkem SELECT. Prvním z nich je legendární SDD-3000 delay, dalším je analogový Bucket Brigade Device delay, páskový delay, digitální modern delay, kosmic delay, reverse delay, který přehrává zpožděný zvuk v opačném směru, pitch delay, který mění výšku tónu a panning delay, který mění stereo pozici zvuku. Velkou výhodou tohoto pedálu je, že umožňuje nastavit zpoždění od jedné milisekundy až po čtyř sekundové dlouhé zpoždění. Toto nastavení se provádí pomocí potenciometrů DELAY TIME a FEEDBACK. Zařízení lze také nastavit tlačítkem SYNC do synchronizovaného režimu, ve kterém lze vybírat z 11 typů not - od noty celé až po dvaatřicetinohou. Tlačítkem L/C/R lze navíc nastavit rozdělení výstupu na levý, střední a pravý kanál. Další specifickou částí tohoto zařízení jsou dvě tlačítka LOW FILTER a HIGH FILTER, kterými lze ořezávat jednotlivá frekvenční pásma přednastavená na hodnoty 125 Hz, 250 Hz, 500 Hz, 2 kHz, 4 kHz a 8 kHz. A pomocí tlačítka INV lze navíc pro větší pestrost zvuku nastavit obrácenou fázi delay efektu.

Stejně tak jako u rackového předchůdce i zde je k dispozici modulační část, kde lze docílit zvuku flangeru, chorusu, vibrata, doublingu a Dopplerova efektu. K tomu slouží tři potenciometry WAVEFORM, INTENSITY a FREQUENCY. Prvním z nich lze nastavit pět různých tvarů křivky Sine, Triangle, Square, Random a Envelope. Potenciometrem BALANCE nastavujeme poměr mezi efektovaným a čistým signálem z nástroje.

Pomocí tlačítka WRITE SDD-3000 pedál umožňuje uložit až osmdesát různých delay zvuků (čtyřicet bank krát dva kanály) a obsahuje čtyřicet továrně přednastavených zvuků, které zahrnují nejen standardní delay efekty, ale například i některé specifické delay efekty použité v různých známých písních jako např. Welcome To The Jungle nebo Walking On The Moon.

Čtveřice nožních přepínačů je navržena pro přehledný a intuitivní způsob ovládání. Prvním přepínačem TAP/BANK DOWN přepínáme banky směrem dolů nebo aktivujeme funkci Tap Tempo, druhým přepínačem BANK UP se pohybujeme v bankách nahoru a zbylé dva aktivují nastavený preset A nebo B, který je uložen pod jednotlivými čísly banky. Přepínače jsou odděleny od ostatních ovládacích prvků kovovou kulatinou, která tak zabrání nechtěnému přednastavení ovládacích prvků nohou.
Obrázek
Praxe
KORG SDD-3000 Pedal jsem testoval s kytarou Fender Stratocaster Stevie Ray Vaughan Signature a s lampovými aparáty Fender Princeton Reverb 65 a Fender Vibroverb 63.

Jak již bylo řečeno, tak spousta kytaristů používalo předchůdce tohoto pedálu hlavně kvůli jeho předzesilovači. Ten je určitě devízou i této reedice. Má skvělou dynamiku a tak výborně reaguje na jakékoliv nuance při hře. Dodává nástroji své specifické zabarvení a při vyšším nastavení vstupu potenciometrem INPUT LEVEL dokáže přirozeně a příjemně zkreslit zvuk zesilovače.

Veškeré ovládací prvky tohoto zařízení jsou na první pohled přehledné a intuitivní na ovládání. Potenciometry pedálu jsou velmi citlivé na nastavení, které lehkým pootočení výrazně mění zvuk. Což může být na jednu stranu předností pro muzikanta, který má svou jasnou představu o zvuku a jeho nastavení, ale na druhou stranu také mínusem pro člověka, který tak jasnou představu o svém zvuku ještě nemá.

Stejně tak jako u předzesilovače tak i u nabídky delay efektů z mého pohledu dominuje právě SDD-3000. I když se jedná o digitální efekt tak je zvuk svým zabarvením hodně blízký analogovým delay efektům.

Nejlepšího výsledku a využití toho pedálu se dosáhne stereo zapojením, kde se projeví veškeré přednosti tohoto zařízení. Při mono zapojení se z efektu lehce vytrácí jeho osobitost a stává se z něj pedál tuctovějšího ražení.

Hlavní věc co mi na efektu vadila byla ta, že se z nástroje lehce vytratila pevnost a čitelnost jeho přirozeného zvuku a to hlavně v basech. A při rychlejším akordickém hraní tóny místy ztrácely na své konkrétnosti.

Resumé
Při porovnání s rackovým předchůdcem má reedice o něco tenčí, méně brilantnější a pevnější zvuk. Na druhou stranu nové provedení hudebníkům nabízí větší variabilitu ve formě nabídky osmi delay efektů, pedálové provedení, které jistě ocení uživatelé pedalboardů a několika násobně nižší cenu oproti originálu.
[tr=][td=0][b][color=#400080]Plusy[/color][/b]- možnost přiblížit se zvuku legendárního předchůdce SDD-3000- předzesilovač- nastavení delay efektu od 1 milisekundy, až po 4 sekundy- citlivost nastavení- stereo zapojení- bytelnost šasi[/td][td=10][b][color=#400080]Mínusy[/color][/b]- zvuk nástroje trochu ztrácí na pevnosti v basech- při rychlejším akordickém hraní lehce ztrácí jednotlivé tóny na čitelnosti- balení bez českého manuálu[/td][/tr]
Oficiální videa firmy KORGVýrobce: KORG
Zapůjčil: Music Park

Vít Kopecký
PROFIL AUTORA: Vít Kopecký
Vít Kopecký je profesionální kytarista s žánrovým zaměřením na blues, rock a bluegrass. Pochází ze severočeského Děčína a hudbě se věnuje již od dětství, kdy se základy hry na kytaru naučil od svého táty. Studoval na Konzervatoři Jaroslava Ježka a také u kytaristy Karla Poláčka, který je pro něj velkým vzorem. V současné době je jeho domovskou kapelou Matěj Ptaszek a Dobré ráno blues band. V minulosti hrál také se slovinským bluesovým písničkářem Paulem Battem Jr., česko-americkou formací Juwana Jenkins a Murphy Band nebo blues-rockovým triem The Kids. Od roku 2006 se věnuje hudbě na plný úvazek, koncertuje po celé Evropě a mimo hraní se věnuje výuce kytary. Spolupracuje s hudebním vydavatelstvím Galén a s firmou Furch Guitars na jejichž nástroje hraje.

Odpovědět