KORG Nuvibe

Odpovědět
vitkopecky
Příspěvky: 5
Registrován: 12 led 2015 10:17

KORG Nuvibe

Příspěvek od vitkopecky » 04 črc 2015 10:38

Legenda z Woodstocku se vrací na koncertní pódia v novém hávu.

Každý kytarista a milovník rockové hudby jistě zná vystoupení kytarového génia Jimiho Hendrixe z legendárního festivalu Woodstock. Právě zde Jimi jako jeden z prvních použil originální efekt Uni-Vibe, který byl v tu dobu horkou novinkou na trhu. Ve vlastní interpretaci americké hymny The Star Spangled Banner spustil tento originální modulační efekt, čímž odstartoval jeho velkou budoucí popularitu a sám se zapsal do dějin rockové hudby.

Historie
V roce 1968 navrhla Japonská firma Shin-ei zařízení s názvem Uni-Vibe, které mělo napodobit zvuk rotujícího reproduktoru Leslie, který se používal (používá) zejména ke klávesovým nástrojům. Efekt zpočátku nezískal velký ohlas, jelikož se zvukově zcela nepodobal své předloze. O to větší oblibu si našel u spousty kytaristů. Hudebníci jako např. Jimi Hendrix, Robin Trower, nebo David Gilmour byli jedni z prvních, kteří toto zařízení začali používat, čímž posunuli zvuk elektrické kytary a hudební výraz rockové hudby o kus dál. Postupem času se ale Uni-Vibe přestal vyrábět a tak se stal pro spoustu potencionálních zájemců špatně dostupným. Dnešní originály z konce 60. let jsou tedy velmi ceněny a na eBay dosahují ceny až 3.000 dolarů. Proto se firma KORG rozhodla přijít na trh s replikou tohoto legendárního efektu a jako konstruktéra si pozvala autora slavného originálu Fumio Miedu. Paradoxem je, že v 90. letech prodala firma KORG obchodní značku Uni-Vibe americké firmě Jim Dunlop a tak musela svůj nový produkt pojmenovat Nuvibe.

Technická specifikace
U původního Uni-Vibu byly srdcem celého efektu čtyři CdS fotorezistory, elektrosoučástky které měnily svůj odpor v závislosti na intenzitě světla a ve spojení s malou žárovkou proměnlivého svitu tak modifikovaly výsledný zvuk. Jelikož tyto komponenty ale nejdou v dnešní době použít, byl navržen nový obvod, který pomocí 79 tranzistorů věrně simuluje zvuk originálu z konce 60. let.

Konstrukce
Nuvibe je dodáván v krabici, která kromě samotného efektu obsahuje také 6 AA baterií, pedál pro ovládání rychlosti efektu, jack-jack kabel pro propojení pedálu s efektem a manuál. Ten bohužel není v českém jazyce, takže v případě potřeby musí zájemce navštívit stránky českého distributora, kde najde přeložený manuál ve formě PDF souboru.

Nuvibe se snaží vycházet po vzhledové i konstrukční stránce z designu originálního Uni-Vibu, avšak oproti předloze má několik praktických vylepšení. Například vstup pro připojení externího pedálu (ovládající rychlost efektu), nástrojový vstup a výstup jsou oproti původnímu (vrchnímu) umístění, přesunuty na zadní stranu efektu, což je praktičtější pro případné propojení s dalšími efekty a umístěním do pedalboardu.
Obrázek
ObrázekZapnutí přístroje se provádí ručně spínačem ON/STANDBY podobně jako u originálu, avšak k samotné aktivaci jednoho z efektů dochází nově sešlápnutím nožního spínače EFFECT, při jehož sešlápnutí se rozsvítí červená dioda.

Druhým nožním přepínačem je CHORUS/VIBRATO, kterým volíme, jaký z těchto dvou efektů chceme mít aktivní. Ten byl nově umístěn na okraj efektu a dá se tak přepínat nohou. Originál měl totiž tento přepínač umístěný mezi potenciometry VOLUME a INTENSITY a musel se přepínat rukou, což nebylo zrovna v průběhu koncertu praktické. K přepínači také byly nově přidány dvě diody, z nichž červená signalizuje aktivaci CHORUSU a zelená aktivaci VIBRATA.

Nově byl také přidán potenciometr SPEED, v případě, že bychom rychlost efektu nechtěli ovládat externím pedálem a deset červeně podsvícených táhel (jako např. u efektu MXR Ten Band EQ), kterými upravujeme modulaci efektu.

Spodní část je nově vybavena slotem na 6 AA baterií a tak se dá Nuvibe použít i bez zapojení do elektrické sítě.

Vzhledově je zařízení laděno do retro designu a na první pohled připomíná svého předchůdce z konce 60. let. Šasi je vyrobeno z hliníku šedé barvy a horní část, na které jsou umístěny potenciometry s černými chickenhead knoby, přepínače a táhla, má černý podklad s bílými popisky a nápisem Nuvibe. Váha celého zařízení je 1,5 kg. Ta tedy zajišťuje efektu stabilitu a pokud efekt nemáme umístěný v pedalboardu, tak se nemusíme bát, že nám bude během koncertu krabička cestovat po pódiu.

Praxe
K testování Nuvibe jsem použil kytaru Fender Stratocaster Stevie Ray Vaughan Signature a lampová komba Fender Vibroverb 63 a Fender Princeton Reverb 65 s nimiž si efekt výborně rozuměl.

Ovládání efektu je už od prvního pohledu přehledné a intuitivní. Potenciometr pro nastavení hlasitosti, potenciometr pro nastavení intensity modulace, potenciometr pro nastavení rychlosti kmitání a deset tzv. WAVE táhel pro úpravu modulace. Rychlost se dá také ovládat pomocí externího pedálu, což je praktické pokud chceme měnit rychlost efektu v průběhu skladby.

Pedál ctí charakter nástroje, dobře reaguje na přepínání snímačů a výborně reaguje na dynamiku hry. Zabarvení efektu má temnější charakter a frekvenčně je kladen důraz na basové frekvence. Efekt tak má hluboký a masivní sound, zvuk se tak opravdu hodně podobá originálnímu Uni-Vibu, který známe ze slavných nahrávek od konce 60. let. K úplné dokonalosti však efektu chybí jistá brilantnost a vyšší středy. Tento nedostatek se projeví zejména u hraní doprovodů a akordů, kdy jednotlivé tóny nezní zcela konkrétně.

Pokud se jedná o nastavení a úpravu zvuku, tak potenciometry nefungují zcela lineárně… od určité polohy tedy není znatelná žádná změna zvuku. Po připojení externího pedálu k efektu se však ovládání rychlosti kmitání zlepší a má plynulejší průběh, než při ovládání potenciometrem.

Při nastavení modulace pomocí WAVE táhel je slyšitelná každá úprava. Vše deset táhel funguje lineárně v celém svém rozsahu a každý posun je ve výsledném zvuku opravdu znatelný. Táhla jsou navíc podsvícena a tak se dá zvuk snadno a bez problémů upravovat i na těch nejtemnějších pódiích.

Efekt je true-bypass, takže při vypnutí nijak negativně neovlivňuje zvuk nástroje.

Resumé
Kytaristé, kteří by si rádi koupili originální kousek z konce 60. let, ale bohužel nemají potřebné finanční prostředky na jeho pořízení, budou jistě touto modernizovanou reedicí potěšeni. Pedál jak po technické tak i vzhledové stránce vychází z originálu s tím, že má navíc několik praktických vylepšení pro koncertní používání. Cena kolem 14.000 korun sice není nejnižší, ale když uvážíme, kolik stojí těžce dostupný originál, může tak být pro mnoho potencionálních zájemců jistou alternativou.
[tr=][td=0][b][color=#400080]Plusy[/color][/b]- vintage design- praktická konstrukční vylepšení oproti originálu - podsvícená WAVE táhla- provoz na baterky- ovládání rychlosti pomocí externího pedálu[/td][td=10][b][color=#400080]Mínusy[/color][/b]- nedostatek brilantnosti v barvě zvuku- nelineární průběh potenciometrů- v balení není napájecí adaptér, pouze baterky- balení bez českého manuálu[/td][/tr]
Oficiální videa firmy KORGVýrobce: KORG
Zapůjčil: Music Park

Vít Kopecký
PROFIL AUTORA: Vít Kopecký
Vít Kopecký je profesionální kytarista s žánrovým zaměřením na blues, rock a bluegrass. Pochází ze severočeského Děčína a hudbě se věnuje již od dětství, kdy se základy hry na kytaru naučil od svého táty. Studoval na Konzervatoři Jaroslava Ježka a také u kytaristy Karla Poláčka, který je pro něj velkým vzorem. V současné době je jeho domovskou kapelou Matěj Ptaszek a Dobré ráno blues band. V minulosti hrál také se slovinským bluesovým písničkářem Paulem Battem Jr., česko-americkou formací Juwana Jenkins a Murphy Band nebo blues-rockovým triem The Kids. Od roku 2006 se věnuje hudbě na plný úvazek, koncertuje po celé Evropě a mimo hraní se věnuje výuce kytary. Spolupracuje s hudebním vydavatelstvím Galén a s firmou Furch Guitars na jejichž nástroje hraje.

Odpovědět