Příspěvky: 33
Registrován: 03 bře 2016 23:07

KORG modwave

Příspěvek od jirineuzil »

Další přetavení rodinného stříbra s překvapením.
8. 12. 2021

Ve své sérii menších - myšleno velikostí, nikoli však významem - digitálních syntetizérů pokračuje firma KORG modelem modwave. Jeho starší sourozenci wavestate a opsix nastavili směr vývoje velmi zajímavě a zároveň laťku kvality velmi vysoko. Oba byly již na MUSICstage.cz testovány a doporučuji čtenářům se na jejich testy také podívat, protože mají mnoho vlastností společných. Zda se jim nový přírůstek do rodiny může vyrovnat a co nového přináší, na to se podívejme v dnešním testu.

Koncepce
Jak jsme již z koncepce celé třídílné série vlastně již zvyklí, jedná se opět o nástroj určitým způsobem navazující na tradici (nejen) firemní, ale zároveň ji významně překračující a obohacující o nové moderní prvky. Modwave v tomto není výjimkou. Jako základ si bere technologii tzv. vlnových tabulek (wavetable). Taková tabulka obsahuje určitou kombinaci vlnových průběhů (jinak řečeno sadu harmonických, případně neharmonických tónů) a v původním pojetí se přehrává pořád dokola a slouží tak jako digitální zdroj zvuku. Jedná se vlastně o digitální alternativu ke klasickým analogovým oscilátorům, jejichž výhodou je to, že mohou obsahovat značně komplexnější a zajímavější typy vln. KORG tuto technologii kdysi použil v nástrojích DW-8000 a DW-6000, kde zvuk dále posílal do analogového filtru, což tvořilo zajímavý hybrid. Na tuto tradici zde navazuje použitím simulace analogových filtrů z nástrojů Polysix a MS-20, které již byly také použity u sourozenců modwave. Vlnové tabulky ale našly i zajímavější použití v pozdějších nástrojích firmy Waldorf, které používaly také funkci plynulého přecházení mezi tabulkami s nastavitelnými časy (Wave Scanning). I toto modwave reflektuje a tuto funkci dovádí k dalším metám.
Základem architektury nástroje je Performance, obsahující dvě vrstvy zvuku, A a B. Každá vrstva obsahuje zvukový program se dvěma oscilátory, které mohou přehrávat jednu nebo dvě vlnové tabulky, případně (multi)vzorek. Je tu i suboscilátor sloužící také jako šumový generátor. I když je nabídka vstupních zvuků poměrně velká (200 tabulek a velmi dostatečný výběr vzorků) není uzavřená – uživatel si může importovat vlastní tabulky i vzorky pomocí aplikace WaveEdit. Velkou zajímavostí a silnou vlastností jsou možnosti modifikace tabulek při jejich vytváření. Nástroj si totiž ukládá jen „prapředka“ tabulky – základní tabulku s 2048 vzorky pro výšku tónu 25 Hz. Tabulky pro vyšší tóny jsou vytvořeny při načtení tabulky s tím, že se pravidla pro jejich tvorbu mohou různě modifikovat. K dispozici jsou k tomu řádově desítky procesů, namátkou jmenuji např. výběr pouze sudých nebo lichých harmonických, pseudokonverze na 8 nebo 12 bitů pro dosažení „hrubšího“ zvuku, různé úrovně clippingu pro dosažení jemného zkreslení, „varhanizace“ zvuku (redukce na harmonické tóny odpovídající výškám táhel na hammondech) aj. Toto je mimořádně silný a unikátní koncept, který umožní i z jedné tabulky dostat mnoho podvariací a opravdu detailní práce se zvukem. K tomu přidejme ještě možnost měnit pozici v tabulce (de facto možnost měnit vlnovou formu, jedna tabulka jich může mít až 100), včetně zvukového morfingu a prolínání tabulek, známého např. z nástrojů Waldorf Microwave. Modwave v práci s tabulkami zcela jistě překonává vše, co jsme zatím u hardwarových nástrojů viděli a může se směle rovnat i nejlepším softwarovým nástrojům, u kterých práci s tabulkami najdeme.

Dále tu je velmi variabilní filtr s rezonancí (kromě variant Polysix a MS-20 i všechny možné varianty propustí a navíc multifiltr s mnoha variantami zapojení včetně otáčení fáze zvuku). Pro ovládání a modulaci zvuku slouží čtyři obálky (pro oscilátory, filtr i zesilovač), dva LFO (každý obvod zvuku má svůj oscilátor) a dva modulační procesory. Opět masivní výbava, kterou doplňuje ještě Motion Sequencing 2.0, rozvíjející koncept Wave Sequencingu 2.0, známého již z wavestate. Tentokrát máme k dispozici několik řad sekvencí (Timing, Pitch, Shape, Seq A-D) zapisujících a automatizujících pohyby ovládacích prvků. Mezi nimi vyčnívá dotykový pad Kaoss Physics, umožňující velmi zajímavé spektrum ovládání v reálném čase pomocí simulace pohybu kuličky po ploše, včetně parametrů jako zakřivení plochy, tření, omezení „zdmi“ apod. Kulička se dá spustit ručně, nebo daným spouštěčem. Tento pohyb je pak převeden na dva MIDI kontroléry podle os X a Y a dále použit pro modulaci zvuku. Znalci produktů KORG jistě Kaoss znají ze specializovaných přístrojů pro práci s audiosignálem (Kaoss Pad), zde dostává ovládání další zajímavý rozměr.

Každá vrstva zvuku má dále ještě arpeggiator a nastavení MIDI vlastností (kanál, filtrace, rozsahy zón). Arpeggiator má jen základní funkce a vlastnosti, není tak propracovaný jako na jiných nástrojích KORG nebo jiných firem, což může být další prostor ke zlepšení a vývoj. Zvuk dále přechází do efektové sekce (Pre Fx, Mod Fx a Delay pro každou vrstvu, společný reverb a master ekvalizér. Polyfonie je 32 (stereo) hlasů, což díky absenci většího MIDI multirežimu nevadí, ale je to spíše ta nižší hodnota. Opět pochvala za implementaci funkce Smooth Sound Transition, umožňující přepínat mezi presety bez slyšitelné změny ve zvuku.

Design a ovládání
Modwave je podobně jako jeho sourozenci vyveden v tmavém (černém) provedení s klaviaturou 37 kláves, jeho vrchní panel je opět maximálně zaplněn ovládacími prvky, ale bez pocitu stísněnosti či nepohodlí. Jedná se o velmi lehký nástroj s hmotností necelé 3 kg. Centrem ovládání je opět příjemný OLED displej, kolem kterého je rozmístěno ovládání jednotlivých sekcí s tlačítky a potenciometry (zhruba zleva doprava: vrstvy, oscilátory, filtr, obálky, efetkty, LFO). Blízko klaviatury jsou pak ještě čtyři programovatelné červené potenciometry pro modulaci zvuku a multifunkční tlačítka pro ovládání sekvencí, případně volbu kategorie zvuku. Způsob ovládání je relativně jednoduchý – na většinu funkcí se dostaneme daným tlačítkem, případně s pomocí Shift. K dispozici je i kontextová nápověda. Již tradičně je tu také možnost náhodné tvorby zvuku.

Na zadním panelu najdeme opět hlavní vypínač, klasický audio stereo a sluchátkový výstup, MIDI IN/OUT a USB. Z pedálů tu je opět jen damper, expression bohužel opět chybí.

Vynikajícím doplňkem je grafický analyzér (osciloskop) zvukového výstupu, takže máme i obrazovou referenci, co se se zvukem zrovna děje.

Klaviatura
Klaviatura je prakticky stejná jako u opsix a wavestate, tedy 37 kláves, bohužel opět bez tlakové citlivosti, ale s použitím release-velocity, tedy rozeznávání rychlosti puštění klávesy. Hraje se na ni příjemně, byť poměrně často s pocitem, že její velikost (respektive malost) hru omezuje – použití externího MIDI ovládání s větším rozsahem klaviatury může být výhodnější.

Zvuk
Podobně jako u opsixe, zásadní vlastností při možném porovnání s tradičními vlnovými tabulkami a dávnými předchůdci tohoto nástroje je čistota zvuku. Samozřejmě, zvukové možnosti jsou také nepoměrně větší, mnohdy jakoby dávající zapomenout, z čeho je zvuk vlastně vytvořen (vlnové tabulky by člověk leckdy ani netipoval). Díky mnoha možnostem práce s tabulkami a Motion Sequencingu mi celkově zvuk přijde méně konvenční, uhlazený a spíše přející drsnějším experiementům. To může být ale samozřejmě dáno především naprogramováním firemních presetů hodně využívajících skrytých možností nástroje. Opět je tu možnost zaslechnout zvuky a jevy, které na jiných nástrojích prostě neuslyšíte a možnost ovládání zvuku přes kontrolery a Kaoss pad jsou obrovské. Dostat z nástroje „normálnější“ zvuk by ale vůbec neměl být problém pomocí vhodného naprogramování. V každém případě je modwave dalším nástrojem s unikátním zvukovým charakterem, který opsix nebo wavestate někdy připomíná, ale jde si svou vlastní cestou.

KORG modwave, podobně jako jeho sourozenci wavestate a opsix, opět představuje nástroj unikátního konceptu, skvělého neotřelého zvuku a povedeného spojení tradičních i moderních prvků. Je hezké vidět, že oblast hardwarových nástrojů nestagnuje a výrobci jsou schopni i zde přinášet nové koncepty a výzvy. Podobně jako sourozenci, i modwave je spíše nástrojem pro zvukové hledače a experimentátory a nabízí jim další směr, kterým se mohou vydat – opět s vidinou de facto neomezené cesty. Poměr cena/výkon je tradičně velmi dobrý; nástroj není luxusním zbožím, ale dostupnou alternativu i pro ty méně majetné. Můžeme být právem zvědavi na to, jak na tento nástroj (a jeho sourozence) KORG a případně jiné firmy navážou.

Výrobce: KORG
Zapůjčil: MUSIC - PARK s.r.o.

Jiří Neužil
PROFIL AUTORA: Jiří Neužil
Vystudoval Konzervatoř Jaroslava Ježka (obory skladba a klavír), kde vyučuje jazzovou klavírní interpretaci a elektronické nástroje. V letech 1994-1996 působil jako jeden z firemních hráčů Yamaha pro ČR. Bývalý člen skupin Blue Birds Ivana Myslikovjana a Taliesyn, v současnosti Petr Kalfus Sextet a Ajnkesl Buntes. Autor scénické hudby pro divadlo v ČR a ve Francii, rozhlasové hry pro Český rozhlas. Příležitostně spolupracuje s francouzskými šansoniéry (Alain Turban aj.), z české scény např. Jakub Doležal Q, Stainless Swingers, Concept Art Orchestra, Marie Rottrová, Jaromír Nohavica aj.