KORG KROME EX 61

Odpovědět
jirineuzil
Příspěvky: 20
Registrován: 03 bře 2016 23:07

KORG KROME EX 61

Příspěvek od jirineuzil »

Síla tradice.
4. 11. 2019

Nové vydání modelu KROME s označením EX firmy KORG nabízí vylepšení stávající řady zvětšením paměti a přidáním nové sady zvuků zaměřených zejména na elektronickou taneční hudbu.

KROME zůstává pokročilým nástrojem typu workstation, jen se rozšířily některé jeho vlastnosti. Velikost paměti se nyní zvětšila na 14 bank pro programy (z toho dva pro zvuky ve formátu General MIDI) a šest pro kombinace. Dlužno dodat, že KROME si vzhledem ke svým zvukovým možnostem takovou paměť zasloužil již od začátku v první sérii, u které byla malá paměť docela vážným nedostatkem. Jinak zůstává základní koncepce - programy s 2 oscilátory, kombinace s 16 vrstvami zvuku, 2 arpeggiatory, bicí stopa, sekvencer s 16 stopami a kapacitou 210 000 not, 8 efektových jednotek (5 Insert, 2 Master, 1 Total) se 193 typy efektů. Je to nástroj s napevno danými vzorky, uživatel tedy nemůže do nich zasahovat. Při převedení na lineární data 48 kHz vzorkovací frekvence má 4 GB vzorků sestávajících se z 728 multivzorků a 2502 bicích vzorků. V paměti přibyly hlavně vzorky pro elektronickou taneční hudbu a také nové vzorky klavírů.

KORG také nabízí k tomuto nástroji ke stažení zdarma balík zajímavých aplikací pro iPad/iPhone i macOS a Windows. Je to například firemní softwarová verze legendárního de facto vzdáleného předchůdce tohoto nástroje M1 Le, simulace akustického klavíru Natural Piano a elektronického Lounge Lizard Session, zvukové plug-iny Ozone Elements, klavírní výukový software Skoove nebo DAW Reason Lite.
Obrázek

Design
Oproti předchozí sérii se barevný design lehce změnil, působí pevnějším a méně "plastovým" dojmem, vcelku příjemným. Kromě přidaných tlačítek pro volbu zvukových bank zůstává rozložení ovládacích prvků v podstatě stejné. Zleva doprava tedy joystick a dvě multifunkční přepínací tlačítka, potenciometr hlavní hlasitosti, čtyři multifunkční otočné potenciometry a tlačítko volby jejich režimu, zapínání arpeggiatoru a bicí stopy, volba Media a Global menu, poněkud překvapivě zapínání Master a Total efektových jednotek. Vedle displeje pak datové kolečko a kolem tlačítka volby stránek a přidávání/ubírání hodnot - jsou umístěny poměrně blízko kolečku, ale dá se na to zvyknout. Dále numerická sekce tlačítek, volba zvukových režimů a bank, transport tlačítka sekvenceru a ovládání tempa tlačítkem Tap Tempo a potenciometrem.

Dobrým nápadem je oválný tvar otočných potenciometrů, umožňující snadno prsty určit, kde se nacházíme, např. i ve tmě. Škoda, že výrobce nezvážil možnost přidat některé další prvky (např. další čtyři otočné potenciometry) - pro elektronické zvuky a ovládání jejich parametrů by se mohly velmi hodit a na panel by se pohodlně vešly, podobně jako páskový kontroler.

Na zadním panelu najdeme tradičně hlavní vypínač a vstup pro adaptér (nutnost použít firemní se speciálním konektorem), L/R audiovýstup, vstupy pro pedál, MIDI IN/OUT, sloty pro USB a datovou kartu SD/SDHC. Alespoň jeden individuální výstup by se mohl hodit, pro samostatný výstup např. bicích zvuků, clicku apod. Sluchátkový minijack najdeme vpředu vlevo vedle klaviatury. Velmi příjemná je hmotnost nástroje, u tohoto nástroje pouze 7,2 kg. Výrobce nabízí ke koupi i lehký obal pro tento nástroj.

Ovládání
Nástroje třídy workstation firmy KORG se již od dob modelu Trinity ovládají prakticky stejně - centrem ovládání zůstává velký dotykový displej, který umožňuje rychlý a pohodlný přístup k parametrům. Ten je doplněn datovým kolečkem a tlačítky pro přidávání/ubírání hodnot, případně také datovým potenciometrem. Také vnitřní struktura stránek menu a parametrů se téměř nezměnila. KROME EX potvrzuje, že tento přístup má své klady i zápory.
Obrázek
Silnou stránkou je bezesporu to, že stávající uživatel při práci s jiným modelem, nebo při pořízení nového nástroje, s ním umí takřka okamžitě pracovat, nových věcí v ovládání je v podstatě minimum. Negativem ale je, že zůstaly dlouhodobě zakonzervovány i určité nedostatky nebo nešvary, které mohly být dávno vylepšeny. Nejcitelnějším z nich je nemožnost nastavit chování expression a foot switch pedálu pro každý program nebo kombinaci zvlášť - nelze tedy mít pro jeden zvuk na pedálu expression a pro druhý ovládání efektu wah-wah. Lze to nastavit jen globálně, buď jedno, nebo druhé pro všechny zvuky. Je to nelogické, protože ostatní kontrolery (otočné potenciometry, joystick, tlačítka) takto individuálně nastavit jdou. Podobně chybí jednoduchá, ale často využitelná možnost zamutovat jednu, případně více vrstev v kombinaci, tlačítky nad joystickem. Lze to sice udělat přímo na dotykovém displeji, ale pokud to potřebujeme stihnout rychle a ne na sousedních vrstvách, máme problém, protože displej zobrazuje data jen pro polovinu vrstev. Nebo na to využít trik pomocí efektové jednotky, který je ale poněkud komplikovaný a ubírá možnost použít více efektů. Jinak je ovládání tradičně velmi příjemné a komu by poměrně pohodlný dotykový displej nestačil, může využít KROME Editor pro macOS nebo Windows.

Klaviatura
Je to "měkký" typ s kovovými kontakty, tedy syntetizérového typu. Hraje se na ni velmi dobře, je až téměř extrémně rychlá, repetice je jedna z nejrychlejších, kterou jsem kde zažil. Bude vyhovovat i hráčům, kteří mají rádi varhanní waterfall klaviatury, může velmi dobře posloužit jako druhý manuál k takovému nástroji. Velmi málo unavuje ruku, takže bude velmi příjemná i pro ty, kteří musí hrát velmi dlouho (např. mnohahodinové svatby a plesy). Jen škoda, že tento nástroj nemá na klaviatuře tlakovou citlivost, vzhledem ke svým zvukovým možnostem by si ji velmi zasloužil.
Obrázek

Zvuk
Obecně vzato je kvalita zvuku špičková, ať již po stránce výběru a kvality vzorků, tak efektových jednotek. Hodně pomohl přechod na osm dynamických vrstev vzorků, který zvětšuje realističnost a kvalitu některých zvuků již přibližuje nejlepším softwarovým samplerům. Velmi dobrá je i kvalita arpeggiatoru a bicích stop.

Kvalita naprogramování presetů je již tradičně vysoká, i když tu najdeme mnoho "standardních" zvukových kombinací, některé jsou velmi zajímavé a neotřelé. Nové klavírní zvuky jsou velmi dobré, včetně zvuku pianina. I když je nástroj po stránce presetů směřován do elektronické taneční hudby, její záběr zdaleka přesahuje, dá se použít v jakémkoli stylu. Ti, kteří rádi programují své zvuky, si jistě přijdou na své, po této stránce nástroj nabízí množstvím parametrů skutečně hodně. Nutno podotknout, že počet hlasů polyfonie (120 s jedním oscilátorem a 60 se dvěma) je skutečně minimum, které může být použitím více vrstev v kombinaci překonatelné, o větší rezervě se nedá mluvit.

Závěrem
KROME EX je vynikajícím nástrojem s mnoha možnostmi a skvělým poměrem cena/výkon. I když napravuje největší nedostatek svého předchůdce (malou paměť), na síle mu pořád ubírá pár chybějících detailů, které by z něj mohly udělat téměř nepřekonatelného konkurenta. Pokud by měl ještě tlakovou citlivost klaviatury, více prvků na panelu pro ovládání zvuku v reálném čase, individuální audiovýstup, větší polyfonii a doladěné některé detaily v programování zvuku, mohl by být ideálním nástrojem pro ty, kteří chtějí velkou možnost pracovat se zvuky, ale také jednodušší a levnější řešení než např. ve firemním srovnání KRONOS.

Oficiální video výrobce
Výrobce: KORG
Zapůjčil: MUSIC - PARK.CZ s.r.o.

Jiří Neužil
PROFIL AUTORA: Jiří Neužil
Vystudoval Konzervatoř Jaroslava Ježka (obory skladba a klavír), kde vyučuje jazzovou klavírní interpretaci a elektronické nástroje. V letech 1994-1996 působil jako jeden z firemních hráčů Yamaha pro ČR. Bývalý člen skupin Blue Birds Ivana Myslikovjana a Taliesyn, v současnosti Petr Kalfus Sextet a Ajnkesl Buntes. Autor scénické hudby pro divadlo v ČR a ve Francii, rozhlasové hry pro Český rozhlas. Příležitostně spolupracuje s francouzskými šansoniéry (Alain Turban aj.), z české scény např. Jakub Doležal Q, Stainless Swingers, Concept Art Orchestra, Marie Rottrová, Jaromír Nohavica aj.

Odpovědět