Kytarový svět v kapse.
19. 6. 2018
Už jsem asi starý, ale naprosto největší radost mi dělá hrát si s těžkými plechovými mašinami, ve kterých se zahřívají saturované lampy a tiše vrní značková trafa. Přístroje mají pár knoflíků, ale efekt je slyšitelný při prvním zmáčknutí tlačítka ON. A teď najednou nějaké „virtuály a digitály“, se kterými se mladoši tak důvěrně stýkají a milují je? Inu, je třeba bojovat s moderními technologiemi, jak jen to jde. Ale nejlepší je, naučit se je zkrotit, pak jsou do dobří sluhové...
Tak jste si poslechli kňourání starého analogového puristy a pojďme se už zcela ponořit do víru nul a jedniček, ze kterého tentokráte bude vymodelován kytarový svět otřískaných komb, špinavých hlav a neuvěřitelně těžkých otlučených beden. Každý, kdo jenom trochu o elektrickou kytaru škrtl, moc dobře ví, co všechno možné i nemožné je potřeba mít k vytvoření nějakého osobitého zvuku. Těžko si dnes kytarista vystačí s aparátkem a kytarou.
Éra kapel ala Shadows aj. je už minulostí, a i k vytvoření jejich specifického zvuku by bylo dnes zapotřebí značného laborování. Digitální svět však tyto nutné prostředky přibližuje, usnadňuje a zlevňuje. Co může dělat studující nemajetný kytarista toužící po aparátu Vox? Jednoznačně mít k dispozici alespoň jeho virtuální klon, který umožní se k vytouženému „british soundu“ přiblížit. A když je možnost spojit hmotný svět s nehmotným, je to ještě lepší.
Propojení dvou světů – iRig Stomp I/0
Prosperující italská firma IK Multimedia, zabývající se kromě jiného kombinací hardwaru a softwaru, přivedla na svět šikovný pedalboard určený právě k ovládání kytarového světa (a nejen jeho) nul a jedniček s názvem iRig Stomp I/0.
O co tedy půjde? Jedná se vpodstatě o desktop podlahový USB kontroler plus zvukovou kartu s A/D a D/A převodníky v podobě multiefektového pedálu, pomocí něhož můžeme ovládat rozmanité softwary, zejména pak hlavně kytarový software Amplitube od firmy IK Multimedia. Toto softwarové vybavení může běhat jak na tabletu, tak na telefonu (nejlépe asi na iPhonu), ale i na notebooku, ale může být použito i pro přenášení protokolu MIDI a řídit tak jiné přístroje přijímající tento protokol.
Přes iRig Stomp I/0 můžeme nejen naživo hrát – tedy tahat z něho zvuky kytarových aparátů a efektů, ale můžeme též využívat looper do tohoto softwaru integrovaný. Své virtuální sestavy si samozřejmě můžeme i ukládat na pozdější použití.
Pedalboard samotný je již na první pohled vyroben naprosto špičkově. Jeho masivní, celokovová konstrukce je zárukou obrovské výdrže po dlouhou dobu. Velikostí iRig připomíná standardní multiefektová šasí jiných přístrojů, jeho hmotnost však činí 3,2 kg, což je zárukou, že se vám po podlaze nebude posunovat sem a tam, jako laciné plasťáky. Protiskluz zajišťuji i čtyři gumové podložky na dně přístroje. Strana zkosená směrem k hráči disponuje čtyřmi nožními dotykovými kovovými přepínači: Hold > Bank Down, Hold > Bank Up, Hold > Tuner a Hold > Tap Tempo. Nad nimi jsou dva otočné potenciometry s plastovými knoby, vlevo Gain a vpravo Volume. U obou potenciometrů jsou též indikační barevné LED škály, informující hudebníka o intenzitě (eventuelně přebuzení) signálu. Vlevo se ještě nachází dvě malé červené LEDky – Stomp mode, Phantom 48V. Vpravo je podlouhlá červená LED kontrolka s označením Pedal, zcela napravo je pak celokovový Wah/Expression pedál. Při sešlápnutí drží pevně svou polohu a nemá tedy tendenci padat dolu, jako některé laciné wahy. Jeho krok je tuhý, ale velice přesný.
Zbývajicí rovná plocha za ovládacím panelem je polepena gumovou, vroubkovanou vrstvou a na přelomové hraně se též nachází gumový slot určený pro zasunutí samotného tabletu. Tento může měkce uložen a nehrozí jeho uvolnění ani poškození.
Vstupy a výstupy
Pokud otočíte kontroler zadní stranou k sobě, nachází se na vaší pravé straně vstup pro přiložený napájecí adapter. Při propojení s počítačem ho však nebudete potřebovat, protože veškeré napájení zajistí USB port (i můj případ). Vedle je k dispozici osmipinový iOS In/Out vstup pro iPhone či iPad a dále pak standardní USB port umožňující komunikaci jak s PC, tak s Macem. Pro připojení externího pedálu slouží dvojice jackových vstupů Ext1 a Ext2. Následuje dvojice pětikolíkových DIN konektorů – standard pro MIDI In/Out. Ovládnutí tohoto protokolu však vyžaduje zkušenosti. Práce s názornými počítačovými ovladači přes USB (či Firewire) je jednodušší a uživatelsky přítulnější než výpisy dat v šestnáctinové soustavě.
Tak to rozjedem...
Rozhodně nemiluju zdlouhavé instalace počítačových softwarů. Ony různé zádrhele, updaty, či z neznámých důvodů znovupotvrzení registrace, například pouze při výměně jedné karty za jinou, ale absolutně identickou, mě občas dost vytáčí. Proto jsem (dle návodu) nejprve provedl registraci a pak stáhl příslušné aplikace. Měl jsem dost usnadněnou práci tím, že jsem již dlouhou dobu vlastníkem řady masteringových single plug-inů ze softwaru T-Racks a nemusel jsem tak procházet úmornou registrací. Vcelku bez problému jsem stáhl zřejmě nejdůležitější software pro práci s naším kontrolerem – AmpliTube 4.
Ihned po propojení jsem se začal s tímto softwarem seznamovat. Jedná se vlastně o velice komplexní software sdružující v sobě přehršel kytarových efektů (krabiček), kytarových hlav a různých typů beden s různým počtem reproduktorů. Kromě stěžejního AmpliTube 4 dostává uživatel spolu s kontrolerem i další software, které může využít dle svých potřeb. Jedná se o mnou výše zmiňované pluginy T-Racks White 2A, Black 76, Vintage Compressor 670, EQP-1A, Mic Room, Ableton Live 9 Lite. Pro iOS je to pak AmpliTube, VocaLive and Mic Room není jen jakýmsi šidítkem pro lidi, co se odmítají dívat večer v televizi na obskurní reality show, ale radši si v temnu svého pokoje brnkají na kytaru či basu. Tento přístroj je totiž vynikající zvukovou kartou, kterou si můžete v System Preferences nastavit jako výchozí. Bez problémů vám pak bude sloužit jako kterákoliv jiná audiokarta. Jen je nutné podotknout, že iRig může pracovat až v opravdu profesionálním rozlišení, tj. 96 kHz/24 bit a to se opravdu vyplatí.
Sen o vlastnictví hudebnin
Kdo z nás muzikantů by nechtěl být majitelem hudebnin. Po zavírací době bychom mohli dlouho do noci zkoušet všechny ty krabičky, aparáty, hlavy a další přístroje, které k tomu patří a ráno se opět s krvavýma očima postavit za pult. Tak tohle se mi téměř stalo, když jsem poprvé zapojil kytaru a začal procházet všechny možné a nemožné kombinace, které skrývá software AmpliTube 4. Nejprve jsem si jako správný kytarista vybral hlavu (ve verzi, kterou jsem měl já, jich bylo možno použít 24 a 4 hlavy byly basové) pomocí Amp A či Amp B. Dále jsem vybíral bedny či komba. Zde máte fakt super možnosti. Můžete si vybrat, jakými reproduktory tuto osadíte, zda Alnico Blue či třeba Brit 75. Dokonce můžete mít každý reprák jiný (u některých komb se to dělá normálně, viz Framus atd.). Následuje snímání této bedny. K dispozici jsou dvě pozice mikrofonů na kontakt s reproduktory (vyplatí se třeba mít každý reproduktor jiný a snímat ho jiným mikrofonem) a dva ambientní mikrofony. Pro každý z těchto dvou „kontaktů“ je v plné verzi možno využít až 19 mikrofonů různých typů a konstrukcí. Je zde Electrovoice, Royer, AKG 414, Rode, Shure, KSM... Člověk by se z toho zbláznil. Mikrofony na ambientech jsou zřejmě Rode NTK. Se všemi můžete hýbat po ose i mimo osu reproduktorů, můžete je oddalovat či přibližovat. Rovněž si můžete vybrat prostor, kam svou bednu umístíte a ve které ji budete snímat. Zda bude místnost více zatlumená, či odrazivá. K dispozici ve finále máte ještě malý mix, kterým si všechny čtyři mikrofony můžete nastavit dle vašich potřeb. Ambienty můžete mít jak na pozici A/B, tak i na ORTF.
Pak následoval výběr krabiček – Stomp A a Stomp B. U každého z nich je možné vybrat až šest pozic z celkem čtyřiceti rozličných kytarových a baskytarových efektů. Od efektů modulačních – chorusů, flangerů, phaserů, před zkreslovadla všech typů až po filtry, delaye, echa atd. Tyto můžete mezi sebou prohazovat, přepínat, korigovat pomocí parametrů, prostě jako ve fyzickém padalboardu. Popisovat dopodrobna práci se všemi kytarovýmí efekty a jejich parametry by vydalo na dost tlustou knihu a čtenářům by myslím z toho šla hlava kolem. Naštěstí tu máme onu empirickou metodu „pokusu a omylu“ a to kytaristy hodně baví. AmpliTube nabízí opravdu hodně možností práce se zvukem. IK Multimédia pro uživatele AmpliTube připravila další packety emulací kytarových a basových aparátů, které lze samozřejmě dokupovat. K dispozici jsou emulace Messa, Fender Princeton, Orange, Ampeg atd.
Ze živáku do studia
Asi nejšikovnější pro živé hraní je propojení iRig Stomp I/0 s iPadem. IPad zasunete do gumového slotu a okamžitě máte vše přístupné. Pracujete s efekty vpodstatě jako s fyzickým pedalboardem plným kytarových krabiček. Vytvoříte si neomezený počet kytarových kombinací zvuku, uložíte si je a můžete je kdykoliv vyvolat zpět a použít. Dokonce se k iPadu můžete sklánět a díky dotykovému display měnit přímo za hry parametry kytarových efektů. Tak to běžně dělají muzikanti během koncertu. Právě onen display je v tomto případě neocenitelný a je rozhodně lepší než počítačová myš či touchpad (jinak nemám „mastná“ skla rád).
Rozhodně bych si uměl představit, že při živém hraní využívám třeba jen efekty a preampy (v AmpliTube zváno Live Mode) a tento zvuk přes iRig ženu do nějakého lampového aparátu (klidně do dvou ve stereu). Naopak do studia bych dorazil s již předprogramovanými zvuky a posílal je rovnou zvukovému mistru ve stereu do pultu či opět použil snímaný aparát. Pak jsou samozřejmě virtuální mikrofony i boxy zbytečné. Díky MIDI by bylo možné měnit automaticky pomocí parametru Program Change například v různých částech skladeb zvuky bez přešlapávání nebo například kontinuálně měnit parametry jednotlivých efektů. Lze zde též používat sofistikovaný looper a vrstvit na sebe různé plochy. Práci s looperem či přepínání jednotlivých bank se zvuky zvládá hráč pomocí iRig Stompu a jeho čtyř kovových přepínačů. Zároveň pomocí nich může listovat v bankách (Preset Mod) nebo si prostě jen podržením tlačítka zobrazit ladičku (klidně i s oscilátorem) a ladit.
Jistě si říkáte: „Pořád mluví a mluví, ale nás zajímá zvuk…“. Musím zkonstatovat, že ač jsem byl na začátku připraven vše nekompromisně sepsout, postupně jsem každým večerem měnil kousek po kousku svůj názor. Samozřejmě, mít doma pět aparátů světových firem je bomba, ale kdo z nás na to má, přátelé?
Některé zvuky, které jsem vykřesal z krabiček i aparátů, byly velmi tlusté a příjemné. Dokonce ani výšky neřezaly do uší. Řekl bych, že nejhorší bylo vytvořit slušný crunchově-bluesový zvuk. Plná zkreslení a čisté zvuky trochu maskované modulačními krabičkami vůbec nezněly špatně. Samozřejmě, že zvuku pak prospělo, že jsem ve studiu jel z výstupu iRigu do lampového aparátu (zkoušel jsem s malowattážním Marshall Class 5). Když to může hrát z obyčejných efektových pedalboardů, proč by to nehrálo z computeru. Zvláště v tak vysokém rozlišení, jaké nabízí iRig Stomp I/O. Podobným způsobem jsem zkoušel i basové setupy. Zde byl výsledek ještě reálnější a moc se mi líbilo jejich umístění do prostoru.
Stvořen nejen pro kytaristy
Nakonec mi došlo, že iRig Stomp I/O není určen pouze kytaristům (a basistům). Mohou s ním pracovat například i zpěváci. Proto má i XLR vstup (bohužel společný s kytarovým) a phantomové napájení. V programu Mic Room si mohou pro svůj hlas vybrat emulaci jiného mikrofonu než toho, na který byl hlas nahrán. Podobný koncept využívala firma Antares známá hlavně svým doladovačem vokálních partů – Antares Autotune. Zde jsem už tak nadšený jako z kytary nebyl. Stáhl jsem si sólový part zpěvu z jednoho našeho projektu, ale emulace mikrofonů na mě zase takový dojem neudělaly. Toto se musí brát s rezervou.
Co se týká zvukových modulů z T-Racks - White 2A, Black 76, Vintage Compressor 670, EQP-1A - musím říci, že je mám moc rád a mnoho let je ve svých mixech používám. Dokonce si troufnu řící, že jejich emulace Pultecu EQP-1A je mi zvukově nejbližší ze všech emulací tohoto plug-inu v jiných sofwarech. Od začátku jsem měl pocit, že je v něm napsaná ona měkkost a plnost. Samozřejmě není nad hadwarový originál, o čemž jsem se přesvědčil nedávno zakoupením klonu tohoto legendárního equalizeru, ale EQP-1A je opravdu dobrý a umožňuje lidem, kteří se zvukem neživí, poznat, jak vypadaly a pracovaly legendární přístroje firmy Teletronics či Fairchild.
Hodně muziky za málo peněz
Normálně tahle hláška není moc potěšující, ale v případě iRig Stomp I/O se nejedná o žádnou falešnou reklamu. Bytelný hardwarový kontrolér spolu s intuitivně napsaným softwarem je opravdovou alternativou ke klasickým aparátům. I analogový purista jako já, by určitě dokázal spojit oba světy ke spokojenosti a využít silných stránek obou z nich. Proto si myslím, že i kytarista, který má vícero aparátů a dobré efekty, si bude s iRig Stomp I/O rozumět, a to není zrovna málo... za ty prachy.
Oficiální video výrobce
Výrobce: IK Multimedia
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.
Petr Los
PROFIL AUTORA: Petr Los dipl.um.
Navštěvoval Pedagogickou fakultu v Ůstí nad Labem. Zde intenzivně studoval hru na klavír a kompozici. Po revoluci přesedlal na baskytaru a kontrabas a vystudoval Státní konzervatoř v Teplicích, obor Hra na kontrabas. V 90. letech se věnoval tvorbě filmové a scénické hudby. Vytvořil hudbu pro film několikanásobného cyklotrialového mistra světa Josefa Dresslera – Golden Bike a pro mnoho dalších výukových a reklamních filmů a spotů. Jako baskytarista a kontrabasista hrál v kapelách St.Woody a Lingers, se kterou vydal tři alba u společnosti Indies Records. V současnosti vyučuje v ZUŠ Česká Lípa hru na kontrabas, baskytaru a klávesy, příležitostně hostuje v symfonických orchestrech, a spoluprovozuje nahrávací studio WonderLost.