Ibanez S671ALB

Odpovědět
Tomáš Hoskovec
Příspěvky: 19
Registrován: 25 črc 2016 11:27

Ibanez S671ALB

Příspěvek od Tomáš Hoskovec »

Bohyně úsvitu aneb metalová sekyra pro náročné.
3. 9. 2020

V této recenzi se bude chválit. Ač sám nejsem vyhraněným metalovým fanouškem nebo hudebníkem, občas se mi díky recenzím na novinky na tomto webu do rukou dostane zajímavý a neotřelý nástroj, který je cíleně navrhován a modelován pro potřeby ostrých a rychlých rockerů. Přichází zde na přetřes další novinka renomovaného výrobce kytar Ibanez řady S. Primární zaměření tohoto nástroje na metalový styl hraní však neberte dogmaticky a nenechte se mnou odradit ti z vás, kteří holdují jiným hudebním stylům. Vždyť objevování nových nástrojů a jejich využití a vkomponování do různých sonických sfér je přece součástí našeho, rozuměj kytaristovo údělu hledání a věčného bádání nad svým unikátním stylem a zvukem.

Nechal jsem se velice rád vtáhnout do světa dokonale střižených a ušlechtilými materiály oplývajících nástrojů, byť nekonvenují mému osobnímu vkusu a preferencím. Čím nezaujatější však zaujmete postoj, o to zajímavější může být cesta objevování.
Obrázek

Senzorická inspekce I aneb zrak a hmat
Chuťové ani čichové buňky v této recenzi zapojovat nebudeme, ačkoli by to možná byl pro některé jedince zajímavý experiment. Přenechme však tyto smyslové vjemy kulinářským mistrům a soustřeďme se na to co oči vidí a ruce cítí.

Povrch
Takže oči. Tento model kytary má dvě povrchové úpravy. BCM a BAB. Co to? Blue Chameleon a Black Aurora Burst. Já měl tu čest s již výše zmíněnou aurorou (jitřenkou) neboli římskou bohyní úsvitu. Černého úsvitu. Hodně záleží na tom, jak intenzivní světlo na povrch nástroje dopadá. V tmavých prostředích máte pocit, že černá brva ze středu kytary se postupně prosvětluje do fialové. Na jasnějším světle seznáte, že tmavá je vlastně tmavě zelená metalická barva přecházející do fialové, též metalické. Oči přecházejí. Ačkoli to výrobce sám neuvádí, sunburst je dvou tónový a do vysokého lesku zpracovaný lak na uretanové či polyuretanové bázi.
ObrázekObrázek

Tělo
Ve chvíli, kdy vezmete kytaru do ruky, seznáte, že je neobvykle lehká. Exotické dřeviny a vcelku křehce vyhlížející korpus dávají kytaře doslova lehkost, která rozhodně není nesnesitelná. Vždyť i v Gibsonu zavádějí odlehčené verze korpusů s vyvrtanými otvory pro skoliózně lordózní kytaristy. Zapomeňte na mahagon, který byl mimochodem typický pro kytary Ibanez řady S (Saber) od jejich uvedení na trh v roce 1987. Korpus je vyfrézovaný ze dřeva Nyatoh, dřeviny z jihovýchodní Asie, která se čím dál více vyváží do světa, používá se na outdoorový nábytek, palubky i dýhy. Svými rezonančními vlastnostmi se podobá mahagonu. Jedná se o tvrdé dřevo s řidší a více porézní strukturou, a proto je lehčí. Korpus má klasický superstratový tvar s offsetovým, rozuměj nesymetrickým dvojitým výřezem a svrchní i spodní deska nástroje je klenutá. Díky tomu jsou hrany těla dost subtilní, uzoučké a celková zaoblenost nástroje poskytuje vysokou míru pohodlnosti a ergonomie.

Krk
Krk je zkomponován sendvičovou metodou z pěti kusů dřeva. Jsou zde použity dva druhy. Panga a ořech. Panga tvoří základ krku, má nádhernou přenádhernou strukturu s ostrou kresbou letokruhů. Představte si kulisy z filmů Karla Zemana. Celý krk podélně protínají dva pruhy z ořechu. Krk je ve tvaru plochého C, někteří výrobci uvádí D tvar. Tento tvar krku se používá hlavně u heavymetalových nástrojů. Pocitově je o dost jiný než klasické moderní C, které se už standardně používá na většině sériově vyráběných nástrojů. Krk je k tělu přišroubován čtyřmi masivními šrouby. Patka na těle nástroje, kde je krk fixován je ladně vyfrézovaná a sražená, aby se lehce dostávalo do nejvyšších poloh. V technické dokumentaci na stránkách výrobce je uvedeno použití nitro laku, bohužel právě jen na krku. Logo na hlavici nástroje je luminiscentní a bude se vyjímat na ztemnělých pódiích.
ObrázekObrázek

Hmatník
Hmatník je vyroben z indonéského macassar ebenu. Nejenže eben barvou a kresbou nepřipomíná, je dokonce o dost světlejší než palisandr a má hodně specifickou kresbu podélných pruhů. Konkrétně na našem testovaném nástroji protíná podélně celý hmatník jeden výrazný černý pruh a zbytek je světle hnědý. Hustota dřeva je podobná jako u ebenu a nástroji dává pevný a sevřený atak. Jak se na superstrat sluší a patří, hmatník je osazen 24 jumbo pražci, které byly podle dokumentace opracovávány v nízkých teplotách pod bodem mrazu. Jaký to má výsledný efekt? Pražce by se při agresivnější hře, hammeringu a shreddingu neměly tak rychle opotřebovat. Stejně jako logo na hlavici jsou i polohové značky na krku luminiscentní, což je praktické pro orientaci po hmatníku v temných podmínkách na pódiu.

Ještě pár exaktních technických údajů. Menzura krku je 648 mm, šířka hmatníku u ořechu 43 mm, šířka hmatníku u 24. pražce 58 mm, tloušťka krku pod 1. pražcem 19 mm a pod 12. pražcem 21 mm. Radius hmatníku je 400 mm. Co to vypovídá o hratelnosti a zvukových vlastnostech? Delší menzura zajišťuje větší tah strun a tužší dohmat. Zvuk je pevnější a čitelnější. Nemusí být ovšem tak barevný jako u kratších krků. Extrémně velký rádius rovná se plochý hmatník, poskytuje pohodlí pro hraní rychlých a technicky náročných partů, nebo je též ideální pro shredding. Není už tak ideální pro hraní doprovodů a akordů. Ale berte tuto analýzu s rezervou. Každý kytarista má jiné ruce a veškeré nároky kytaristů na vlastnosti krku a hmatníku jsou ryze individuální.

Hardware
Kovové komponenty, tedy kobylka se struníkem a ladicí mechaniky jsou v černém provedení. Kvalitně zpracovaná hardtail – pevná kobylka Gibraltar Standard II je k tělu fixována čtyřmi vruty. Odstup strun na kobylce je 10,8 mm. Struny se protahují tělem ze spodní části korpusu. Ladicí mechaniky Gotoh MG-T se zámky zajišťují přesnost a stabilitu ladění. Jsou umístěné v jedné řadě na spodní hraně hlavice. Pro mě trochu nezvyk a nepohodlné, ale designově nepochybně vzrušující.
ObrázekObrázek

Snímače a aktivní elektronika
Při letmém pohledu je nástroj nabušený snímači, ale ovládání je minimalistické. Zdání však klame. Podívejme se, jak to všechno funguje.

Nástroj je osazen třemi aktivními Fishman snímači systémem HSH, tedy humbucker u krku, single uprostřed a humbucker u kobylky. Konkrétně jsou to Fishman Fluence Modern Humbucker u krku s alnico magnetem, Fishman Fluence Single Width na prostřední pozici s keramickým magnetem a Fishman Fluence Modern Humbucker taktéž s keramickým magnetem. Máme tu tedy tři odlišné snímače s rozdílnými tonálními vlastnostmi, což nám dává příslib zvukové barevnosti nástroje.

Ovládání snímačů se děje pětipolohovým přepínačem. Přepínání je logické a funguje od shora dolů takto. Poloha 1 - humbucker u krku, poloha 2 - rozepnutý humbucker u krku plus střední single, poloha 3 - pouze střední single, poloha 4 - střední singl a rozepnutý humbucker u kobylky a poloha 5 - humbucker u kobylky. K tomu všemu ještě připočtěte varianty Voicing 1 a Voicing 2, rozdílné vyladění humbuckerů, nikoli jejich rozepínání na singly, které se ovládají push-pull přepínačem přímo na Volume potenciometru. Humbuckery dodávají agresivnější tón a silný atak. Přepínačem Voicing v druhé poloze docílíte umírněnějšího projevu snímačů.

Dohromady tedy zapojení elektroniky teoreticky nabízí 10 kombinací, ale z mého čistě subjektivního pohledu je jich slyšitelných pouze sedm. V polohách 2-4, které kombinují střední snímač s rozepnutými humbuckery při přepínání na Voicing 2 neslyším žádné patrné změny ve zvuku. Co vás možná zarazí je absence potenciometru tónové clony.

Je ještě důležité připomenout, že se jedná o aktivní elektroniku, která bude zásobovat preamp silnějším signálem, a tak váš aparát bude reagovat jinak než na pasivní kytaru. Šachtu na vložení 9V baterie naleznete na zadní části korpusu. Nezapomeňte, tak jako já při testování, vypojit jack z kytary, jinak necháte aktivní elektrický obvod v kytaře stále pod napětím a baterie se vám rychle vybije.
ObrázekObrázek

Dojmy
Jak jsem již předeslal v úvodu, nemá cenu si uzavírat cestu před nástroji, které na první pohled neodpovídají stylu, který muzikant preferuje. Tento nástroj je sice v první řadě navržený pro tvrdší metalové styly, ale jistě si najde cestu i k jiným alternativnějším hudebníkům, kteří potřebují rychlý hmatník a highgainový zvuk. Nasnadě je art rock, jazz rock a podobné žánry. Kytara je rozhodně pošušňáníčkem pro hráče, vyžívající se v metalových technikách shreddingu a hammeringu. Ale pozor, pokud budete hledat nějaké křehčí, zvonivější, krystalicky čisté zvuky, určitě je na tomto nástroji lehce naladíte též. Nezapomínejte, že zde máte kombinaci opravdu všeho podstatného, co potřebuje univerzální kytarista. Humbucker v alnicu, keramice i single snímač. Vesele kombinujte, objevujte a nechte se unášet rozmanitostí akustických vln proudících prostorem prostřednictvím tohoto nástroje. Tak tedy vzhůru do obchodu, a vyzkoušejte na vlastní oči a uši, oč tu běží.

Výrobce: Ibanez
Zapůjčil: Roland Meinl Musikinstrumente

Tomáš Hoskovec
PROFIL AUTORA: Tomáš Hoskovec
Narozen v roce 1974 v Ústí nad Labem. Na litvínovském gymnáziu v roce 1990 zakládá kapelu č.p.1398. Hostuje v dalších formacích litvínovsko-mosteckého regionu - THE FACE a THE END. Na pedagogické fakultě v Ústí nad Labem v roce 1994 spoluzakládá kapelu LINGERS, se kterou vydává alba Beyond (2002), Gallery (2004) a Made In Mind (2010). Prochází několika zajímavými hudebními projekty - folkově orientovaným triem TRUCKEŘI, nebo originální reggae skupinou ORLY W BLOTIE EUROPY. V současné době, vedle produkční a nahrávací činnosti s kapelou LINGERS.ON, též působí v revivalové skupině RHCP Tribute.

Odpovědět