Ibanez RGT1221PB-DTF

Odpovědět
Tomáš Hoskovec
Příspěvky: 28
Registrován: 25 črc 2016 11:27

Ibanez RGT1221PB-DTF

Příspěvek od Tomáš Hoskovec »

Něžná i proradná, krutá i bezradná.
7. 3. 2022

Tak by se dal celkem výstižně vyjádřit můj dojem z kytary, která ke mně před dvěma týdny přispěchala kurýrní službou na test, a která mě provázela na několika zkouškách s kapelou. Ačkoli se zabývám hudbou vcelku nemetalovou, sluší se i tak pochvalně mručet a labužnicky mlaskat už jen při pohledu na tento vkusný a vysoce funkční nástroj, který samozřejmě nejvíce ocení kytaristé rozmanitých metalových stylů.

Pojďme si tedy představit a postupně prohlédnout nástroj, který spadá do cenové kategorie kolem třiceti tisíc. Máme před sebou zástupce vyšší střední třídy Premium, série RG, tedy nástrojů určených primárně pro tvrdší styly a stylově spadajících do skupiny superstratů. Tento nástroj je novinkou Ibanez pro rok 2022, a je vyráběn v Indonésii.

Písmenka a čísla v celém názvu reflektují standardy označování všech Ibanez nástrojů, tzn. že bez toho, aniž bych se nepoučil na fanouškovských webových stránkách výrobce, těžko bych pochopil jeho význam. RG je akronymem pro Roadstar Guitar – superstraty, které Ibanez uvedl na trh již koncem osmdesátých let, a které se těší obrovské popularitě u metalových hráčů. T je vyjádření slova Through, česky „skrz“, a to poukazuje na průchozí krk, který je veden celým tělem nástroje, a o jehož přednostech si budeme vyprávět později. Číslo 12 poukazuje na kvalitu nástroje, další číslo 2 znamená, že kytara je osazená dvěma snímači typu humbucker a poslední číslo 1 vyjadřuje skutečnost, že struny jsou ukotveny na pevném můstku. PB jsou počáteční písmena sousloví poplar burl – těžko přeložitelné sousloví, ale v podstatě se jedná o topolový top specifické kvality, o kterém se rozepíšu jinde. Poslední šifra DTF – deep twilight flat, oblíbené firemní sousloví pro temnou stínovanou povrchovou úpravu.
Obrázek

Tělo a krk
Tělo nástroje je zkomponováno ze dvou segmentů americké lípy, které jsou přimknuty k průchozímu krku Wizard III, který je vlastně dlouhým blokem, který prochází celým nástrojem od hlavy k patě. Krk sám o sobě je kombinací čtyř dlouhých pruhů javoru, proložených třemi úzkými ořechovými pásky. Podobnou technologii najdete i na jiných kytarách série RG. Cílem a kýženým efektem takového zpracování těla a krku, a jejich vzájemného napojení je pevnost a délka tónu (sustain). Je opravdu radost pohledět na dokonalé slícování a zpracování tohoto masivního těla a krku, což navíc ještě umocňuje struktura a fládr lípy na zadní straně nástroje a tří milimetrová topolová svrchní deska s výše zmíněným označením burl, což je jakási chuchvalcovitá kresba vytvořená různorodými výrůstky, zřejmě pozůstatky přirozených deformací a poškození dřeva, kterou mohou způsobit různé přírodní procesy, ale také hmyz. Pokud se podíváte opravdu zblízka a pozorně, uvidíte maličké dírky a prsty nahmatáte mini skulinky, o kterých jsem si při letmém přehlédnutí pomyslel, že se jedná o poškození dřeva. Nakonec z této přírodní nedokonalosti získáte přenádherný osobitý design, který se vám může vyjímat na stěně jako abstraktní umělecké dílo, na které je radost pohledět.

Tvar těla je superstratový s asymetrickými hlubokými výřezy, a tím pádem dlouhými rohy s bezvadným přístupem do horních poloh. Tomuto pohodlí napomáhá i velice hladký, a dá se říct bezbariérový přechod krku do těla, kde dlani absolutně nic nepřekáží.

Krk je užší, v přechodu do zkosené hlavy je rozšířený prstenec, jakási voluta, která zpevňuje přechod. Absence lepeného spoje krku se šikmou hlavou nám jen potvrzuje fakt, že se na nástroji dřevem nešetřilo, a krk s hlavou je vysoustružen z jednoho kusu. Jak je u současných nástrojů firmy Ibanez již běžné, přístup k ocelovému táhlu krku je zakrytý plastovými, snadno odklápěcími dvířky.
ObrázekObrázek
Hmatník je ebenový, což nástroji dodá pevné basy a středy a silný průrazný atak. Plochost hmatníku s velkým rádiem zajistí možnost rychlého pohybu prstů nahoru a dolů. Polohové značky jsou provedeny v blokové úpravě z akrylátu a přírodního abalonu. Na hraně hmatníku nalezneme bodové, luminiscentní značky. Z abalonu je i firemní logo na hlavě nástroje, která je též osazená topolovým burl dekorem. Hmatník je osazen 24 jumbo pražci, které jsou dokonale zpracované a vyhlazené.

Jak tělo, tak krk nástroje jsou ošetřeny lazurovým transparentním lakem temné šedofialového odstínu, který dá vyniknout originální struktuře dřeva. Povrch laku je matný, saténový, což podtrhuje estetiku nástroje, ale hlavně přispívá k plynulému pohybu dlaně po krku.

Hardware a elektronika
Kytara je osazená kvalitním hardwarem s atraktivní slušivou úpravou Cosmo black. Nejedná se o ryze černou, ale temnou chromovou barvu. Můstek Mono-rail je zkomponován z šesti individuálních, na sobě nezávislých sedel. Výhoda tohoto uspořádání je v tom, že se minimalizují přeslechy strun. Ty jsou uchyceny skrz tělo. Poloha těchto mini můstků je kompenzovaná, tzn. že nejsou vyrovnané v jedné řadě, což napomáhá jemnějšímu doladění oktáv a také lepšímu napětí zejména silnějších strun. Zamykací ladicí mechaniky firmy Gotoh vám zajistí rychlou a bezproblémovou výměnu strun. Jejich chod je naprosto hladký a plynulý.
ObrázekObrázek
Ještě si musíme prohlédnout elektroniku. Celý systém výrobce nazval Dyna-mix 10. Smysl tohoto názvu vám bude jasný na konci této kapitolky. Nástroj je osazen dvěma pasivními alnico humbuckery DiMarzio. U krku typ Air Norton a u kobylky The Tone Zone. Oba typy snímačů jsou designované pro nástroje do high gainových zesilovačů, tedy ideální pro metal či hard rock. V praxi to znamená, že mají jednou tak silnější výstup signálu. Další prvky elektroniky jsou dva potenciometry – Volume a Tone. Tak jako jsme zvyklí u stratu, i zde je přítomný pětipolohový přepínač snímačů, a navíc mezi potenciometry nalezneme dvoupolohový přepínač Alter Switch, který rozepíná humbucker na single cívku nebo mění sériové zapojení cívky na paralelní. Všehovšudy je na kytaře k dispozici deset různých zapojení a kombinací snímačů, a tedy deset různých zvuků.

Bude určitě názornější podívat se na grafické zapojení jednotlivých přepínacích poloh na stránkách výrobce, ale pokusím se zběžně vysvětlit i zde. S vypnutým Alter Switchem (poloha dole) máte pět možností. Poloha u krku – hraje humbucker u krku, mezipoloha – hrají vnitřní cívky obou snímačů, střední poloha – hrají oba humbuckery, mezipoloha – hrají vnější cívky obou humbuckerů a poloha u kobylky – kraje kobylkový humbucker. S aktivním Alter Switchem (poloha nahoře) máte dalších pět kombinací. Poloha u krku – hraje humbucker u krku s paralelním zapojením (Power Tap mode), mezipoloha – hrají vnitřní cívka snímače u krku, střední poloha – hrají oba humbuckery s paralelním zapojením, mezipoloha – hrají vnější cívka snímače u kobylky a poloha u kobylky – kraje kobylkový humbucker v paralelním zapojení. Uf, tak to by bylo. Doufám, že to dává aspoň trochu smysl, a tento slovní salát jste schopni pochopit. Pokud ne, zbývá už se jen podívat na schematický diagram.
ObrázekObrázek

Jak se na to hraje a jak to hraje?
Ještě, než se rozepíšu o senzoricko-sonických vlastnostech tohoto ergéčka, jenom připomenu, že se jedná o nástroj vyšší střední střídy, co do kvality, ale také co se týče ceny. Takže se jistě ptáte, jestli je poměr cena výkon optimální. Skromně předesílám, že kytara vám dá všechno, co od ní čekáte a budete-li se snažit, možná i něco navíc.

Jistě oceníte, že je kytara relativně lehká. S váhou lehce nad tři kilogramy na krku se jistě nemusíte obávat skoliózy ani kyfózy. Skvělé ergonomie je docíleno výše zmíněnými hlubokými výřezy, plynulým přechodem krku do těla kytary bez patky a vybráním zadní horní části těla (Belly Cut). Na pohmat je kytara jemná a hebká, po krčku kloužete jako po másle a to díky saténovému finiši. Nadšeni budete ze zpracování a zahlazení konců pražců. Plochý hmatník činí rychlé běhy, vyhrávky a sóla zřetelnější a artikulovanější, čemuž jistě dopomůže ostrý atak díky skvělému ebenovému hmatníku a houževnaté pevné konstrukci s průběžným krkem. Kytara je z výroby absolutně skvěle seřízená, dohmat tak akorát, ani vysoko, ani nízko. Zkrátka hned poznáte, že v rukou třímáte něco lepšího, ušlechtilejšího a vyzrálejšího. Dojem ze hry? Kytara má lehkost, nenásilný šarm, a hráčsky se můžete projevovat bez námahy a nenuceně.

Pestrá škála zvuků vám dá určitě možnost zabrousit nejenom do žánrů hard and heavy, ale díky singlovým zvukům paralelního zapojení humbuckerů a faktickou možností rozpojit cívky a hrát přímo na singly, povyšuje tento nástroj do univerzálnějších a více vrstevnatých hudebních sfér. Můžete se zlobit a být agresivní. Kytara si díky pevnému, nerozbředlému zvuku poradí se shreddingem a umí nádherné chug chug chug chug. Metalisti vědí. Vzápětí však můžete tenounce a křehce sténat. Zkrátka, plamen i červánek, anděl i beránek, cukr i sůl.

Abych nezapomněl. S kytarou dostanete standardní gigbag, tedy vak, který je sice vypolstrovaný, ale nepůsobí zas až tak bytelně. Za to palec dolů. V krabici ovšem naleznete také nářadí ve stylu švýcarského nože s veškerým potřebným vercajkem pro běžnou údržbu kytary. Za to palec nahoru.

Výrobce: Ibanez
Zapůjčil: Roland Meinl Musikinstrumente

Tomáš Hoskovec
PROFIL AUTORA: Tomáš Hoskovec
Narozen v roce 1974 v Ústí nad Labem. Na litvínovském gymnáziu v roce 1990 zakládá kapelu č.p.1398. Hostuje v dalších formacích litvínovsko-mosteckého regionu - THE FACE a THE END. Na pedagogické fakultě v Ústí nad Labem v roce 1994 spoluzakládá kapelu LINGERS, se kterou vydává alba Beyond (2002), Gallery (2004) a Made In Mind (2010). Prochází několika zajímavými hudebními projekty - folkově orientovaným triem TRUCKEŘI, nebo originální reggae skupinou ORLY W BLOTIE EUROPY. V současné době, vedle produkční a nahrávací činnosti s kapelou LINGERS.ON, též působí v revivalové skupině RHCP Tribute.

Odpovědět