Jen přijď ty oceáne temný jak duše má…
27. 9. 2020
Další díl seriálu o novinkách firmy Ibanez pro rok 2020 představí důstojnou metalovou sekyru ze stáje série RG, která již po třicet let zásobuje trh s elektrickými kytarami kvalitními nástroji hard and heavy naturelu a uspokojuje srdce nejednoho metalového a hard-rockového kytaristy.
Už na první pohled máme před sebou vydařený kousek lahodící oku. Kolekce dřeva na této kytaře, stejně jako barevné odstíny dávají nástroji netuctový design a vyprovokuje ve vás pocit šáhnout si a zahrát si na něj. Nenechte se ovšem mýlit. Nástroj můžete úspěšně zapojit i do jiných než metalových hudebních žánrů, a vedle původního záměru vyrobit kytaru vhodnou pro trashové a shreddingové rify, můžete tuto krásku například pozvat do jazzového nebo fusion hájemství. Široký a plochý hmatník umožňuje rychlost a přesnost při bryskním pohybu po hmatníku a nekonečných sólech.
Jediná barevná kombinace tohoto nástroje v rámci série RG standard je BWB neboli Blue Wave Black. A opravdu, v závislosti na tom, z jakého úhlu se díváte a jak na kytaru dopadá světlo, máte dojem, že hledíte a propadáte se do hlubin temně modrého až černého oceánu. Žíhaný javorový top ve vysoce lesklém provedení s černým finišem bezezbytku tuto iluzi podporuje.
Žíhaný jasan a pražený javor = konzervovaná energie a vibrace
Jak je to tedy s kompozicí dřeva na tomto nástroji? Jasanový top, který dodává kytaře největší vizuální efekt, ale taktéž zvukové vlastnosti – jasnější zvuk a brilantnější atak, jsme již zmínili. Tento top je vkusně obrouben bílou lemovkou. Zbytek těla je vysoustružen z exotické tropické dřeviny nyatoh, levnějšího dřeva, který svými vlastnosti úspěšně simuluje hodnotnější a dnes čím dál vzácnější mahagon. Jedná se o tvrdé a trvanlivé dřevo s ne příliš výraznou kresbou, ale s tmavší teplejší hnědí, která pod transparentním finišem přechází v krásně vybarvenou červenohnědou. V kombinaci s tmavým, žíhaným topem a bílou lemovkou vskutku nevšední kombinace. Nejkrásnější na tom je, že v závislosti na intenzitě světa dostává top až modro zelené odstíny. Chce se mi říct, že je to takové malé umělecké dílo svého druhu.
K tělu nástroje je čtyřmi masivními šrouby připevněn krk s asymetrickou hlavicí z praženého javoru. Co to? Z čeho že? Javorové fošny jsou umístěny do sušící pece, přičemž teplota srazí vlhkost materiálu na 4 %. Poté se pec vzduchotěsně uzavře a dřevo se praží při teplotě cca 180 stupňů celsia po dobu čtyř hodin. Výsledkem je tmavší dřevo, které je zbavené všech nečistot a vlhkosti, je stabilnější a dokonale čisté. Dřevo hmatníku má matný finiš. Nenaleznete zde skunk stripe pro vložení ocelového táhla. Tunel je vyfrézován pod hmatníkem. Ovládání táhla je na hlavici, a je zakryté plastovou krytkou, kterou můžete rychle vyklopit například trsátkem. Líc hlavice je ozdoben elegantním logem Ibanez.
Hmatník je vyroben z další tropické dřeviny jatoba. Pochází ze střední a jižní Ameriky a jedná se o levnější, ale kvalitní náhradu za palisandr. Jatoba na naší kytaře je o něco světlejší než klasický palisandr. Je zajímavé, jak se mu podobá i strukturou. Zrno je u tohoto dřeva téměř identické s palisandrem. Společně s krkem má podobný barevný odstín, a tak se může zdát, že krk i hmatník jsou z jednoho materiálu. Hmatník je osazen 24 jumbo pražci, a ještě jednu vychytávku oceníte hlavně při hraní v tmavých klubech. Na horní hraně hmatníku jsou rozmístěné fluorescentní polohové značky. Co se váhy týče, kytara není žádné tintítko, a pocitově máte na krku zavěšený poctivý kus dřeva, a tím pádem poctivou masu potenciálního rezonančního materiálu.
Hardware – není co řešit, univerzální elektronika
Od hardwaru nechceme moc, ale pokud nefunguje, jak má předepsáno – kytara se rozlaďuje, potom jsme neúprosně nelítostní a okamžitě hledáme dostupné náhrady. Mám dojem, že to není případ testované kytary. Ačkoli kobylka ani ladící mechaniky nepochází z produkce značek zvučnějších producentů, odvádějí svou práci dokonale. Ladění drží i při větším a delším namáháním. Hard-tailová, na pevno upevněná kobylka a ladící mechaniky jsou bezproblémové. Stejně jako všechny ostatní kovové doplňky jako krytky snímačů a ovládání potenciometrů jsou ve zlatém provedení, které dodává celkovému vzhledu dojem exkluzivity.
O snímání rozechvění a vlnění kovových strun v elektromagnetickém poli se postará dvojice pasivních keramických humbuckerů DiMarzio Fusion Edge, které jsou ovládány třípolohovým přepínačem s klasickým zapojením. Ovšem pozor, je tu ještě jedna velice příjemná vychytávka, a tou je přítomnost přepínače Coil Tap, který rozepíná humbuckerové cívky na singl snímače, a to ve všech třech polohách. Tím pádem můžete kombinovat šest různých zapojení snímačů. Jeden potenciometr hlasitosti a jeden potenciometr tónové clony slouží pro ovládání obou snímačů. Přítomnost Coil Tap switche opravdu zásadním způsobem rozšiřuje spektrum žánrového využití nástroje. Tato kytara opravdu pokryje většinu rockových a jazzových stylů.
Senzoricko-sonické imprese
Jak už jsem výše zmiňoval, kytara je celkem těžká. Nyatoh vcelku věrně simuluje hustotu mahagonu. Mohutnosti kytary též přispívá tloušťka korpusu, která je o něco větší než u jiných superstratů. Tělo je však podobně jako u stratů konturováno v horní části a u loktu. Výřezy pro snadný přístup do vyšších poloh je jsou opravdu hluboké a pohodlí hry v nejvyšších polohách též poskytuje speciální spoj krku a korpusu AANJ – all access neck joint. Patka, kde je krk napojen na tělo je zúžená, a tak nevadí ruce v plynulejším pohybu.
Krk se zdá být celkem příjemný a úzký, ale díky velikému rádiu hmatníku (400 mm) je jeho tvar o něco plošší ve tvaru D, a ti z vás, kteří jsou spíš zvyklí na krky a hmatníky s menším rádiem, budete si muset zprvu zvykat na větší kus dřeva v ruce.
Kytara byla dodána s perfektně seřízeným krkem a dohmatem, pro mě tak akorát, ani moc nízkým, ani moc vysokým. Krk s hmatníkem jsou dokonale opracované, hladce se klouže nahoru dolů, jumbo pražce jsou perfektně zasazené a dobře lícují s okrajem hmatníku. Pocitově jsou trošku méně sražené, a tak mám pocit, že je o něco více vnímám při skluzech, ale to je spíš subjektivní věc.
Zvukové spektrum nástroje je bohaté. Máte možnost kombinovat tři humbuckingové a tři singlové zvuky. Snímače DiMarzio s keramickými magnety jsou vyladěné na výraznější vyšší frekvence, a tak kytara bude určitě vyhovovat těm, kteří hledají pronikavější, vybroušené a brilantní výšky a vyšší středy. V režimu humbucker se určitě naopak najdou ti, kteří bez bytelného shreddingu a trashmetalových rifů nevidí smysluplnější náplň života.
A tak vám kytaristům českých luhů a hájů radím a kážu. Koupi tohoto oku lahodícímu nástroje s vysoce dekorativním potenciálem je vlastně velmi jednoduché obhájit i v případě, že ostatní členové vaší domácnosti vidí preference investic jinde. Esteticko-utilitární hodnota této kytary je nevyčíslitelná. Pokud se rozhodnete, že tato efektní černozlatá elegantní sebevědomá kráska musí rozšířit vaší kytarovou sbírku, určitě zpříjemní vaše chvíle při komponování, zkoušení, a nakonec též vstupování na pódiu.
Výrobce: Ibanez
Zapůjčil: Roland Meinl Musikinstrumente
Tomáš Hoskovec
PROFIL AUTORA: Tomáš Hoskovec
Narozen v roce 1974 v Ústí nad Labem. Na litvínovském gymnáziu v roce 1990 zakládá kapelu č.p.1398. Hostuje v dalších formacích litvínovsko-mosteckého regionu - THE FACE a THE END. Na pedagogické fakultě v Ústí nad Labem v roce 1994 spoluzakládá kapelu LINGERS, se kterou vydává alba Beyond (2002), Gallery (2004) a Made In Mind (2010). Prochází několika zajímavými hudebními projekty - folkově orientovaným triem TRUCKEŘI, nebo originální reggae skupinou ORLY W BLOTIE EUROPY. V současné době, vedle produkční a nahrávací činnosti s kapelou LINGERS.ON, též působí v revivalové skupině RHCP Tribute.