Sedmistrunné luxusní pošušňáníčko pro technické virtuosy.
9. 8. 2019
Série Ibanez RG má ve firemním portfoliu již neotřesitelnou pozici a velkou prestiž díky mnohaleté tradici výroby špičkových superstratových kytar, a to již od druhé poloviny 80. let. Zároveň je to série, která má snad nejvíce variací, včetně downtuningových modelů, které se hodí k extrémnímu podlazení, multiscale nástrojů, které vějířovitým rozevřením pražců poskytují vícero menzur na jednom nástroji, superstraty s klenutou vrchní deskou, kousky s dvojzvratným tremolem typu Floyd Rose i se synchronizovaným tremolem. Každému podle individuálních potřeb. Jestli se ptáte, jaký má původ zkratka RG, pak za těmito iniciálami chápejte slova Roadstar Guitar, což je odkaz na původní řadu Roadstar Series, která byla vyráběna již na počátku osmdesátých let.
A jaké byly vlastně vstupní požadavky a co tedy nakonec všechny ergéčka spojuje? Původem thrash a shred metalové nářadí nabízí hráčům rychlý krk, tělo s pohodlným přístupen do extrémně vysokých poloh, nabušené snímače a spolehlivé tremolo, které udrží ladění i při nejextrémnějším zacházení.
Má toto vše k dispozici naše testovaná kytara, kterou si tu zevrubně přestavíme? Má, a možná ještě něco navíc. Kvalitativní řada Prestige, do které testovaná kytara patří, je druhou nejlepší v Sérii RG, vyráběná v Japonsku. Nasazuji si sluchátka a vybírám playlist Progressive and Shred Masters a nechávám se unášet na vlnách šťavnatých riffů, bleskurychlých běhů s notnou dávkou manýry, tak abych dostal dávku inspirace pro popis této nekompromisně nadupané kytary.

Estetika především
Pokud se rozhodnete pořídit si tento nástroj, nebo jiný v podobné cenové hladině, výrobce vás obšťastní ještě dvěma bonusy. Kvalitním polstrovaným pouzdrem se štědrým úložným prostorem pro všemožné doplňky a kytarovým nářadím v kompaktním vyklápěcím setu, se kterým hravě nastavíte a opravíte vše, co se na kytaře nastavit a opravit dá. Ibanez těmito dárečky nového majitele kytary jistě potěší.
Co tedy zříme, když odklopíme víko kufru? Ibanez RG2027XL je opravdu elegantní kráska. Zasloužila by si hezčí a poetičtější název než kombinaci čísel a písmen. Všechno má tak akorát. I přes svůj tlustší krk působí poněkud subtilně až křehce. Čím vás dozajista uhrane, je barva. Na první pohled černá do vysokého lesku vyvedená úprava. Pokud ale bude na nástroj dopadat více světla nebo se na něj budete dívat z jiného úhlu, seznáte, že se původně černá začíná nenápadně proměňovat v tmavě modrou. Velice elegantní a efektní. Výrobce tento model nevyrábí v jiné barevné mutaci než této. Dark Tide Blue (DTB), neboli temný modrý příliv, vás svede do nedozírných sonických hlubin metalového moře. Ale nechme poetické snění stranou.
Pod drobnohledem
Celomasivní tělo kytary je vyrobené z americké lípy, známé též pod pojmenováním basswood, což je měkčí dřevo s pevnějšími vlákny. Potlačuje ostré výšky a ponechává silný základní tón bez přemíry harmonických tónů. Ideální pro sólový nástroj. Tvar těla je klasický pro RG sérii, výřezy pro přístup k horním polohám jsou hlubší, kytara je tedy rohatější, s ohledem na delší menzuru a také počet pražců, kterých je 24, tedy plné dvě oktávy. Ergonomie skvělá, také díky typickému vybrání na zadní části vrchní hrany nástroje a sražení pravého horního rohu pro pohodlné opření předloktí, jako u stratocasterů. Na zadní straně těla naleznete tři odnímatelné plastové krytky pro přístup k elektronice a k pružinám dvojzvratného tremola. Jak jinak, perfektně slícované. Tělo kytary je spojeno s krkem čtyřmi masivními šrouby.
Krk nástroje Wizard 7 je zkomponován z pěti částí kombinací tří vrstev javoru a dvou pruhů z tmavé tropické dřeviny wenge. Důvod této kombinace bude nejspíš pouze estetický, protože po prostudování příslušných diskuzí na dané téma na Internetu lze vyloučit, že by tato technologie byla použitá kvůli pevnosti krku nebo lepší rezonanci. Další reálný důvod pro kombinovaný lepený krk je nižší cena, oproti jednolitému širokému kusu javorového dřeva.


Z unikátního dřeva je vyroben hmatník. Jedná se o eben, který pochází z Indonésie, konkrétně pojmenovaný podle přístavního města Maccasar. Podle popisu na stránkách výrobce tento hmatník poskytuje sevřené nižší a středové frekvence s výrazným ikonickým atakem ve výškách. Může se též pyšnit rychlou odezvou a bohatým sustainem. Hmatník je osazen 24 jumbo pražci. A teď se dostávám k alfě a omeze celého konceptu nástroje. Tato zásadní vlastnost má co do činění s hmatníkem, a tou je menzura nástroje. Abych byl přesnější, délka struny od ořechu až po kobylku. Ta se liší nástroj od nástroje, přičemž nejběžnější menzura je 648 mm (25,5“) u většiny Fenderů nebo 629 (25,75“) u Gibsonů. Naše kytara má menzuru 686 (27“), což z ní dělá unikátní nástroj s extrémně dlouhou menzurou. Proč výrobci sáhli k této míře, a jaký efekt bude mít na hratelnost a zvuk? Obecně platí, že čím delší menzura, tím pevněji se musí napnout struny. Čím více jsou struny napnuté, tím průraznější a konkrétnější mají tón a atak. Protože se v našem případě jedná o sedmistrunnou kytaru, kýžený efekt je v tom, že trashové rify a shreddingová technika na nejhlubších strunách budou konkrétnější, sevřenější a zvuk nebude tak rozbředlý a neurčitý. Má to však i své nevýhody. 1,5“ navíc, což dělá 36 mm se nutně musí odrazit na rozložení pražců, které jsou dál od sebe. Hráči s kratšími prsty budou v tomto ohledu významně znevýhodněni. Rádius hmatníku, tedy poloměr jeho zaoblení je 430 mm – tedy extrémně plochý. Šířka hmatníku u ořechu je 48 mm a u 24 pražce 68 mm. Je to holt sedmistrunka. Suma sumárum – dlouhý, široký, plochý hmatník – perfektní nástroj na sóla a shredding. Na hraní akordů už to není tak ideální nářadí. Čím delší prsty máte, tím lépe.
Pár slov o elektronice
Nakonec se ještě zmíním o snímačích. K dispozici tu máme dva humbuckery DiMarzio Fusion Edge Pickups s keramickým magnetem. Jedná se o dvojici snímačů, které jsou navržené pro tvorbu silného signálu s konkrétním zvukem, ostrými průraznými výškami a sevřenými komprimovanými basy. Neměl by tu být žádný prostor pro neurčitě blátivé a čvachtavé středy. Ovládání snímačů umožňuje pětipolohový přepínač. Možná si řeknete, proč u dvojice humbuckerů pět poloh, jako například u strata, jako by u dvou humbuckerů nestačily klasické tři. Máme tu totiž zajímavou škálu zvuků díky méně tradičnímu zapojení. Od shora dolů je to tedy sériově (tedy klasicky) zapojený snímač u krku, dále paralelně zapojený krkový snímač (paralelní zapojení ve výsledku nemá tendenci rušit vyšší harmonické spektrum, na rozdíl od série), centrální poloha rozehraje oba snímače najednou, předposlední rozpojí humbuckery na singly, přičemž aktivní jsou vnitřní cívky u jednotlivých humbuckerů, a poslední poloha, jak jinak, rozezvučí kompletní, sériově zapojený humbucker u kobylky.

A jak to tedy hraje?
Jak napověděly výše uváděné specifikace, jedná se o mimořádně vydařený nástroj, který vás nenechá v klidu a vaši blízcí vám ho budou muset vytrhnout z rukou, aby s vámi byla na chvíli řeč. Již na první ohmatání a ohledání ucítíte, že máte v rukou aristokratický artefakt. I přes šířku sedmistrunného hmatníku nemáte pocit, že musíte levou rukou pojmout příliš mnoho dřeva. Krk je sice široký, ale zároveň je celkem nízký. Velice příjemné. Nástroj rozezní struny o tloušťce 0.009 – 0.54, ale pocitově jsou to desítky, díky dlouhé menzuře. Struny jsou více napnuté, a tak kladou trochu větší odpor při dohmatu. Při šmejdění po hmatníku máte zase pocit, že je naprosto plochý a není tu téměř žádné zaoblení, a to díky velkému rádiu. Nástroj je perfektně seřízený již z továrny, žádné drnčení a bzukání, dohmat ideální. Je to stejně zvláštní, že když jako výrobce věnujete tu nejlepší péči každé jednotlivé části nástroje, a nehledáte úspory na nepravém místě, nemůžete nakonec dostat průměrný nebo podprůměrný kousek.
Snímače DiMarzio Fusion, které byly specielně vyvinuty pro řadu RG, jsou ideálním snímacím zařízení na tomto typu nástroje. Jak jsem již předeslal, jedná se o cívky na keramickém magnetu, které selektují z vibrací strun to nejideálnější frekvenční spektrum pro tvrdou muziku pro extrémně vybuzení a saturovaný signál. Čistý zvuk je poněkud mělčí či plošší, nenabízí tak široké spektrum vyšších harmonických a v basech postrádá větší hutnost či nabubřelost, ale vše se obrátí v klad, pokud vybudíte pre-amp nebo koncový stupeň zesilovače, nebo jednoduše přikrmíte signál zkreslovacím stompboxem. Kytara má neuvěřitelně variabilní zvukové možnosti, už díky tomu, že se jedná o sedmistrunný model. Dále dvojzvratné tremolo, které umožňuje extrémní povolování a natahování strun. Zámky se postarají o stabilní ladění. A nakonec si můžete vyhrát s pěti polohami a kombinacemi snímačů. Nejpříjemnější překvapení, které nástroji dodává další rozměr, jsou polohy dvě (paralelní zapojení snímače u krku, které nepotlačuje košatější spektrum vyšších harmonických) a poloha čtyři, která hlavně vyniká při nezkresleném signálu a skvěle simuluje cinkavý a jemňoulinký zvuk singlů. S tímto nástrojem uspokojíte všechny nároky na styl hard and heavy.
Finální verdikt
Hraje to výborně, vo to nic. Jedná se však o dost specifický nástroj pro dost specifický žánr. Vřele doporučuji všem členům metalových denominací a kytarovým experimentátorům a virtuózům ve sférách progrocku. Zkrátka, pravověrný rocker, bluesman nebo popíkář nebude mít sebemenší důvod tento nástroj vůbec vzít v potaz, až bude přemýšlet o dalším přírůstku do své kytarové sbírky. Tím samozřejmě nesnižuji úžasné vlastnosti tohoto opravdu vydařeného kousku. Chci jenom poukázat na fakt, že tato kytara je určena pro úzce vyhraněné hráče. Ale to je na tomto nástroji vlastně velmi pozitivní věc. Umí jen určité věci, zato ale pořádně a bez kompromisů. Možná bych si mohl vzít na pomoc známé pořekadlo, devatero řemesel, desátá bída. To ovšem není případ tohoto skvělého ergéčka.
Oficiální video výrobce
Výrobce: Ibanez
Zapůjčil: Roland Meinl Musikinstrumente
Tomáš Hoskovec

PROFIL AUTORA: Tomáš Hoskovec
Narozen v roce 1974 v Ústí nad Labem. Na litvínovském gymnáziu v roce 1990 zakládá kapelu č.p.1398. Hostuje v dalších formacích litvínovsko-mosteckého regionu - THE FACE a THE END. Na pedagogické fakultě v Ústí nad Labem v roce 1994 spoluzakládá kapelu LINGERS, se kterou vydává alba Beyond (2002), Gallery (2004) a Made In Mind (2010). Prochází několika zajímavými hudebními projekty - folkově orientovaným triem TRUCKEŘI, nebo originální reggae skupinou ORLY W BLOTIE EUROPY. V současné době, vedle produkční a nahrávací činnosti s kapelou LINGERS.ON, též působí v revivalové skupině RHCP Tribute.