Švéd ze země draka.
31. 8. 2016
Víte, o čem nejspíš přemýšlí urostlý, plavovlasý švédský kytarista, který právě pojedl v kempu u ohně na skládacím stolku z Ikea porci svých oblíbených bio herinků, zatímco se z okna jeho zaparkovaného Volva line hudba skupiny ABBA? Po zaplacení daní, které garantují sociální blahobyt a jeden z nejvyšších životních standardů na světě, mu nezbyly peníze na vysněného Les Paula, a tak půjde do švédské mutace firmy Hagstrom, která ovšem nechala kytaru vyrobit v Číně, a proto ji učinila o poznání lacinější. Kdyby tohoto Švéda vyráběli sami Švédové, asi by se dost přiblížil ceně svého amerického protějšku. A tak máme v dnešní pestré nabídce nástrojů k dispozici velice zajímavou variantu této kultovní kytary za velice slušné peníze.
Švédové a Vikingové
Firma Hagstrom, pojmenovaná podle příjmení pana zakladatele, se od poloviny 20. let nejdříve věnovala produkci akordeonů a akustických kytar. Poté, kdy akordeony přestaly být tak populární a elektrická kytara začala dobývat celý svět, konkrétně od roku 1958, se firma začala zabývat též produkcí elektrických kytar a baskytar, a to až do roku 1983. V počátcích se používaly materiály klasické pro výrobu akordeonů, jako barevné plasty či perleťový celuloid. Dokladem toho je úsměvná, ale svým způsobem raritní kytara P46 Deluxe, vděčná to kořist pro sběratele. Později v sedmdesátých letech si firma získala reputaci prestižními modely Swede nebo Viking, což byly odvozeniny od celomasivní kytary Gibson Les Paul a pololubové ES 335. V jejím portfoliu se dokonce objevují i pionýrské počiny, jako například první sériově vyráběná osmistrunná basová kytara H8, nebo první sériově vyráběná hybridní kytara / syntezátor Swede Patch 2000. V roce 2004 byla firma resuscitována, produkci odstěhovala do Číny a nyní nabízí širokou škálu elektrických a akustických kytar a baskytar, které navazují na slávu kdysi velice kvalitních nástrojů. Ve svých kolekcích měli Hagstromky nositelé zvučných jmen, jako například David Bowie, Jimi Hendrix, Kurt Cobain nebo Frank Zappa.

Název
Název kytary Swede (Švéd) odkazuje jak na zemi původu, tak na populární model ze sedmdesátých let a písmeno F definuje výřez nad vyfrézovanou dutinou. Tento konkrétní model můžete dostat ve třech úpravách – černé a bílé lesklé a třešňově červené transparentní.
Pojďme si nyní kytaru projít krůček za krůčkem a podívejme se na anatomii tohoto nástroje. Ač vychází z legendárního LP, část těla tohoto nástroje je dutá. Anglický termín semi-hollow není tak úplně přesný, jelikož do této kategorie spadají víceméně elektrické pololubové lubové kytary s dřevěným blokem, procházejícím středem korpusu. U našeho nástroje je dutá pouze ta část korpusu blíže k silnějším strunám, kde také nalezneme F výřez. Kytaroví fandové si jistě vzpomenou na podobně řešený korpus slavné řady nástrojů Fender Thinline. Mimochodem, v aktuální produkci firmy Gibson se nachází Les Paul s označením ES, který je dutý po obou stranách se dvěma F výřezy. Důvod takové úpravy je dvojí. Nástroj je lehčí, ale hlavně získává odlišnou tonální kvalitu na rozdíl od celomasivní varianty. Tělo je vyrobeno z mahagonu s klenutou svrchní deskou rovněž z mahagonu. Klasický výřez (cutaway) umožňuje pohodlný přístup do horních poloh. Vedle verze těla s dutinou a F výřezem existuje i čistě celomasivní varianta nazvaná lakonicky pouze Swede. Na této variantě najdete na zadní části těla ergonomické vybrání pro větší pohodlí.
Unikátní krk
Lepený krk je rovněž vyroben z mahagonu, a jeho napětí zajišťuje originální patentovaná kovová výztuha H-Expander. Táhlo, neboli truss rod, je vyrobeno z pevné, odlehčené slitiny, má profil písmene H a je mnohem masivnější než táhla u jiných kytar. Prochází celým krkem a vyvíjí tlak na obou koncích a po celém krku rovnoměrně. Svými vlastnostmi umožňuje nastavit při úzkém profilu krku struny velmi nízko a zaručuje tak obdivuhodnou pohodlnost a hratelnost. Podle propagačních matriálů výrobce zajišťuje toto zařízení svou masivní konstrukcí delší sustain a kulatější atak. Tato technologie, která byla vyvinuta výrobcem již v šedesátých letech, je používaná na všech typech kytar této značky, a jak jsem již výše zmínil, je patentovaná. Výztuha se přitahuje maticí umístěnou pod krytkou na hlavici. Vsazený mahagonový krk je upevněn k tělu kytary klasickým a časem prověřeným čepovým spojem Mortise and Tenon, který efektivněji přenáší energii strun z krku do těla nástroje, a který se používá hlavně u dražších nástrojů, protože je ručně zpracovávaný. Jak už jsem zmínil výše, profil krku je užší nežli u originálních LP, což jistě ocení ti, kteří jsou zvyklí na subtilnější modernější krky.

Neméně unikátní hmatník
Hmatník si také jistě zaslouží větší pozornost, protože se zde setkáváme s dalším patentem výrobce. Resinator je kompozitní materiál vyráběný ze dřeva a polymeru. K přednostem tohoto materiálu patří stejnoměrná hustota a větší stabilita oproti standardním dřevěným hmatníkům. Tyto vlastnosti by měly eliminovat tzv. dead spots, tedy mrtvé tóny, nebo vlky kterými trpí lacinější produkty z méně kvalitních a méně stálých materiálů. Na pohled hmatník působí jako eben nebo hodně tmavý palisandr. Pokud prozkoumáte hmatník zblízka, tušíte dokonce jemnou strukturu dřeva. Podle výrobce je vedle výztuhy H-Expander právě tento hmatník hlavním součinitelem výsledného tónu nástroje a proto jsou jím osazeny veškeré kytary produkce Hagstrom. Hmatník je vykládán perleťovými bloky a je osazen 22 medium jumbo pražci. Ještě pro úplnost doplním některé míry. Menzura je 628 mm (24,75“) a šířka nultého pražce 43 mm – jako u LP a rádius hmatníku docela velký 15“, takže se přibližuje kytarám s nejploššími hmatníky jako Ibanez nebo Jackson. Výhodou takto plochého hmatníku je vyšší hratelnost a odezva v sofistikovanějších a sólových pasážích. Ořech neboli sedlový pražec je samomazací od firmy GraphTech. Je vyroben z černé umělé slonoviny Black Tusq XL. Celý krk, stejně jako hlava a tělo kytary jsou ozdobeny bílou lemovkou. Ještě jedna důležitá věc, kterou se všechny kytary Hagstrom liší od ostatních a zároveň je to jejich poznávací znamení – masivní asymetrická hlava s velkým logem výrobce.
Hardware
Postupně se dostáváme k dalším částem nástroje. Olejové ladicí mechaniky typu die-cast vlastní produkce jsou s převodovým poměrem 18:1, tedy s dostatečně pohodlným a přesným laděním. Jsou umístěny ve dvou řadách. Provedení je ve stříbrné lesklé úpravě v zajímavém designu ve stylu art decco, a co je hlavní, bezpečně drží ladění. Kobylka tune-o-matic je na kytaře typu LP samozřejmostí, avšak na rozdíl od klasického provedení můstku a struníku tohoto systému, uvidíme další patentovaný osobitý prvek kytar Swede a Super Swede, který se montoval na tyto modely již od roku 1978. Je jím Sustain Block Tailpiece. Můstek zůstal klasický, ale struník se skládá z jednotlivých mosazných bloků ve tvaru kostky spojených přes plastovou destičku s tělem kytary. Oddělené bloky zamezí nežádoucím interferencím mezi strunami. Struník je zakrytý plechem. Provedení je též v lesklé chromové úpravě.
Elektronika a snímače
Kytara je osazena dvěma humbuckery Hagstrom Custom 58 s Alnico 5 magnety. Jak již z názvu vyplývá, snímače jsou designovány tak, aby produkovaly klasický vintage zvuk. Ovládací prvky není nutné dlouze rozebírat. Každý snímač má samostatný potenciometr pro nastavení hlasitosti a tónovou clonu. Klasický třípolohový přepínač snímačů je umístěn v horní části korpusu nad strunami. Co je neobvyklé, je přepínač umístěný pod výřezem. Jedná se o třípolohový přepínač zvukového filtru. Střední poloha je neutrální, vlastně jakýsi bypass, poloha směrem nahoru je filter výšek a vyšších středů a směrem dolů filtr výšek. Tento systém supluje nastavování tónové clony potenciometry, přepínání je však mnohem rychlejší a pohodlnější než lovení požadovaného filtru pomocí potenciometru.

Bereme kytaru o ruky
Dostávám se pomalu k hlavní výtce na adresu čínského zpracovatele, přestože po technické stránce odvedla firma profesionální práci. Výše uvedené inovativní prvky - vylepšená výztuha krku, hmatník, struník, sedlový pražec - posouvají tento nástroj nad rámec cenové kategorie, ve které se pohybujeme. Je proto logické, že se na něčem zase muselo ušetřit. Pouze test času podrobí kvalitu všech použitých komponent, ale bohužel, je tu pár nedokonalostí a lajdáctví, které zamrzí. Především jsou odbyté plastové součásti nástroje – pickguard je vyfrézován dost „nahrubo“, víčka na zadní straně těla, zakrývající šachty pro potenciometry a přepínače nelícují s otvory šachty, plastové ovladače potenciometrů nejsou usazené kolmo, takže na hřídelkách „tancují“ a jeden ovladač pro tónovou clonu „tone“ byl zaměněn za „volume“, takže na pohled máte k dispozici tři ovladače pro hlasitost. Jsou to vlastně prkotiny, které se dají vyladit, ale je to škoda, protože to celkově kazí první dojem, který je ovšem později zase vylepšen zvukovými vlastnostmi a hracím komfortem.
Když začnete na kytaru hrát, rozpačitý první dojem budete postupně přehodnocovat. Předně bych vyzdvihl perfektní hratelnost a pohodlnost hmatníku. Akce, chcete-li dohmat, je díky nové výztuže a velkému rádiu opravdu nízká. Hmatník je rychlý a máte dojem, že hrajete na eben. Vlastnostmi, jako hladkostí a tvrdostí se designéři asi k ebenu chtěli přiblížit. Mírné drnčení strun o pražce ve spodnějších polohách, při hře na aparát vůbec nezaznamenáte. Pražce jsou perfektně usazené a hrany dobře opracované. Na hmatníku nenajdete žádné mrtvé (neznělé) tóny. O kytarách s velkým rádiem se říká, že se na ně hůře hrají akordy, ale mě připadala hra komfortní v sólech i při hraní akordů. Zkrátka, tenčí krk, vysoce kvalitní hmatník a perfektní hratelnost je velká přednost tohoto nástroje a zaslouží pochvalu.
Snímače rozhodně patří k další devize tohoto modelu. Čistý, crunchový i zkreslený zvuk nabízí to, co od této kytary budete chtít. Základ tvoří široké spektrum frekvenční odezvy tónů, typických pro Les Pauly, u krkového snímače máte díky duté části zároveň pocit ještě větší kulatosti a sametovosti výrazu. Díky další unikátní technologii Hagstrom RC, nainstalovanou do ovladačů hlasitosti lze úspěšně nastavit čistý tón až po hutný gain. Tak jak je u těchto kytar běžné, můžete díky separátním ovladačům hlasitosti a přepínači plynule měnit zvuky kytary bez nutnosti tancovat po krabičkách. Kvalitu snímačů dokazuje citlivá odezva na dynamiku hry a široká paleta vyšších harmonických tónů. Prostě nádhera.
Super Sweed F
Pokud budete brouzdat on-line nebo kamennými obchody, pátraje po Hagstromkách, jistě narazíte na pohled totožnou variantu kytary Super Swede F. Jsou tu ovšem rozdíly. Super Swede nabízí javorový top, produkující expresivnější attack a odezvu, delší menzuru 648 mm, hlubší tělo a potenciometry Tone vybavené push-pull (výsuvným) přepínačem, který rozpojí humbuckery na jednocívkové snímače. Na druhou stranu zde zase nenajdete spodní třípolohový přepínač filtrů.
Závěr
Povedená kytara za velice slušnou cenu, výjimečným hmatníkem a nadprůměrnými snímači, s drobnými kosmetickými nedostatky, která hratelností a zvukovou kvalitou několikanásobně převyšuje podobné produkty jiných výrobců.
Výrobce: Hagstrom
Zapůjčil: Music - Park s.r.o.
Tomáš Hoskovec

PROFIL AUTORA: Tomáš Hoskovec
Narozen v roce 1974 v Ústí nad Labem. Na litvínovském gymnáziu v roce 1990 zakládá kapelu č.p.1398. Hostuje v dalších formacích litvínovsko-mosteckého regionu - THE FACE a THE END. Na pedagogické fakultě v Ústí nad Labem v roce 1994 spoluzakládá kapelu LINGERS, se kterou vydává alba Beyond (2002), Gallery (2004) a Made In Mind (2010). Prochází několika zajímavými hudebními projekty - folkově orientovaným triem TRUCKEŘI, nebo originální reggae skupinou ORLY W BLOTIE EUROPY. V současné době, vedle produkční a nahrávací činnosti s kapelou LINGERS.ON, též působí v revivalové skupině RHCP Tribute.