Fender Effects Pedals

Fender Effects Pedals

Co nám Fender uvařil?
2. 5. 2018

Gigant kytarového průmyslu Fender, připravil pro rok 2018 novou kolekci kytarových pedálů, kterou představil na NAMM 2018. S čím se asi dá ještě přijít na poli kytarových efektů? Fender má jasnou vizi a předkládá další řadu originálních efektů, které spojují tradici s moderní technologií. Fender v nové řadě nabízí tyto klasické efekty – overdrive, distortion, kompresor, delay, reverb a buffer.

Na poli kytarových krabiček se přece jen už těžce hledá nějaká nová cesta kam posunout zvuk, proto jsem byl zvědav, co nám Fender s touto kolekcí nabídne. V čem tedy spočívají výhody nových pedálů Fender? Předně je to jejich zvuková kvalita a nová technologie FET u efektů Overdrive a Distortion a také velmi zajímavá cena.

Další obrovskou předností je odolnost těchto krabiček a jejich snadné a přehledné nastavení. Pro zvukové hnidopichy, kteří zastávají názor, že jakýkoli adaptér „mrší“ zvuk krabičky napájí pouze přes baterie, připravil Fender unikátní řešení. Výměna baterie je zcela jednoduchá, efekty disponují magnetickým zámkem na krytu pro baterii, takže jen vyklopíte a vyměníte, tedy žádné šroubování a jiné zdržování. Výměna baterie trvá pár vteřin. Všechny pedály jsou uzavřeny v bytelném hliníkovém šasi. Krabice jsou sice lehké, ale rozhodně budí dojem, že na nich můžete skákat celý koncert a nic se jim nestane. Další novinkou jsou podsvícené otočné knoby pro rychlé nastavení i během koncertu, kdy není podium dostatečné osvětleno. Pochopitelně se dá tato funkce pomocí přepínače vypnout v případě, že používáte pouze baterie.

Na test přišel Overdrive, Distortion, Delay a Kompresor. Zkusíme tedy, jak to hraje.

Fender Overdrive Santa Ana
Červená krabice, která má jednoznačné postavení v pedalboardu. Tento overdrive používá novou technologii FET, která simuluje dynamiku lampového zkreslení. Asi nejlépe bude pracovat jako „nakopávadlo“ lampového aparátu. Tento efekt lze samozřejmě použít jako hlavní zkreslení v případě, že hrajete pouze do čistého kanálu zesilovače nebo komba. V jednoduchosti je síla, žádné složité nastavování, ale rychlé zapojení a hrajeme. Overdrive disponuje dvěma masivními nožními spínači, ovládacími potenciometry Bass, Middle, Treble a Presence. Dále lze nastavit level Drive a level Boost, jejichž zapnutí indikují dvě červené diody. Uprostřed je přepínač Voice A a B, který opět dokáže zabarvit zvuk dle potřeby. Zvukově je to klasický ovedrive, který dokáže od lehkého crunche až po šťavnaté a plné zkreslení. Technologie FET opravdu funguje a zvuk je dynamický, tóny se neslévají a zvuk jde dobře za rukou. Pedál produkuje ty správně chlupaté středy a není problém s prosazením zvuku v kapele. Díky svítícím knobům je jednoduché nastavit požadované parametry snadno a rychle i na potemnělém podiu. Potenciometrem Presencem můžete dále upravit frekvenčně výsledný zvuk od navýškované pily až po tlustý, nabasovaný tón do stonerrocku. Výborná je funkce Boost, kdy si můžete nastavit větší vybuzení a po sešlápnutí máte k dispozici de facto další zvuk s větším a silnějším zkreslením. Krabice určitě osloví jak rockery, kteří potřebují trochu nakrmit svůj aparát, tak i vyznavači hi-gainových zvuků s tímto Ovedrive pedálem výborně dokreslí zvuk svého zesilovače. Perfektně funguje ve smyčce, kdy stáhnete drive téměř na nulu a po sešlápnutí máte Jump neboli skokové zesílení pro sólový zvuk.

Fender Pugilist Distortion
Opět naprosto klasický distortion efekt, který můžete pořídit. Na první pohled mě opět zaujal design krabice. Zlatá barva a černé potenciometry s LED podsvícením k sobě výborně pasují. I zde najdeme velmi jednoduché ovládání. Potenciometry Tone A, Gain A, Tone B, Gain B, Blend, Level a přepínače Blend switch a Bass Boost. Dále je zde jeden kovový switch pro sepnutí pedálu a vzadu je vstup na adaptér. Největší devízou tohoto efektu je obrovský potenciál v gainu a zároveň opět díky technologii FET je zkreslení bohaté, šťavnaté a přirozené. Na rozdíl od jiných distortion efektů, které produkují tenký, výškami uječený zvuk, Pugilist produkuje bohatý tlustý tón. Pugilist disponuje dvěma stupni gainu a má nezávislé ovládání pro každý stupeň, což umožňuje velkou univerzálnost a tento pedál bude dobře doplňovat jakýkoli aparát. Funguje to tak, že si můžete nastavit dva typy kreslení a mít tak zvuk na beglajt a po přepnutí máte lead. Dále pomocí přepínače Series/Blend můžete tyto kanály spojit a máte masivní opravdu silné kaskádovité zkreslení, zatímco přepínač Bass Boost ještě rozšíří tón o basové frekvence. Po přepnutí na Blend mixujete oba kanály. Zvukově jsem moc velký rozdíl od overdrivu nenašel, zvukově se liší pouze tím, že distortion kreslí mnohem více a má mnohem větší rozsah gainu.

Oba pedály jsou výborné zkreslovače, ze kterých dostanete teplé a šťavnaté zkreslení, bohaté na chlupaté středové frekvence. Charakter zkreslení je spíše britský sound. Zkreslení je monumentální, ale nemá tak agresivní charakter jako americké hi-gain zvuky. Nejlepší použití je v kombinaci s lampovým aparátem. Nicméně i po zapojení do tranzistorového aparátu se chovají oba přirozeně a zvuk je kultivovaný a použitelný. Oba pedály jsou samozřejmě true bypass, takže nekradou signál.

Fender Mirror Image Delay
K dobrému zkreslenému zvuku je nutný nějaký modulační efekt. Mezi nejrozšířenější patří bezpochyby delay. Efekt se opět nalézá v bytelném hliníkovém šasi, tentokrát modré barvy. Delay je efekt, na kterém postavilo kariéru mnoho kytaristů. Dobrý delay prostě nesmí chybět v žádném pedalboardu. Hlavní kritériem pro dobrý delay je rychlé nastavení a dokonalý zvuk. Mirror toto splňuje na výbornou. Efekt disponuje několika módy - k dispozici je klasický digitální delay, k tomu navíc je zde k dispozici dvojice digitálních simulaci analogového a páskového delaye. Přední panel je vybaven ovládacími prvky pro nastavení zpoždění Time, dále je zde potenciometr pro nastavení počtu opakování ozvěny Feedback. Ovladač Level slouží pro nastavení hlasitosti a nakonec dvojice potenciometrů Rate a Depth, které nastavují rychlost a hloubku efektu. Na zadní straně efektu nalezneme opět tradiční vypínač LED podsvícení potenciometrů a přepínač Kill Dry. Tato vlastnost je vynikající, protože vypne přímý, neefektovaný signál. Tuto funkci využijí majitelé aparátu s paralelní efektovou smyčkou, kdy si nepotřebují znovu přimíchávat přímý signál do svého zvuku. Delay funguje taktéž tak jak má. První, co je nutné si říci, nekrade žádný signál. Nastavíte od jednoho, dvou opakování až opakovačky, jaké třeba používá The Edge z U2. Vše je krásně čisté a nic váš zvuk neničí. Vynikající je funkce přepínače Variation, který přidá k efektu modulaci, takže vaše kytara zní, jako kdybyste ještě měli sešlápnutý Chorus. Delay nádherně pročistí a uhladí váš zvuk. Na čistém kanále uhladí výšky a dodá jim krystalickou čistotu, naopak na zkresleném kanále pročistí tóny a vytáhne potřebné frekvence, třeba pro sóla nebo melodické vyhrávky.

Fender The Bends Compressor Pedal
V pedalboardu by neměl chybět také kompresor. Hlavním kritériem pro výběr kompresoru do pedalboardu by mělo být to, že efekt co nejméně ovlivňuje přirozenou barvu tónu zvuku. Zároveň nesmí brzdit dynamiku hry a musí být schopen věrohodně reagovat na vaši hru. Hlavní funkce kompresoru je zvýraznění a zhutnění zvuku a oživení potřebných frekvencí. Lze ho třeba použít jako „nakopávač“ při sóle, nebo ho mít puštěný po celou dobu hry. Nastavení The Bends je velmi intuitivní a opravdu rychle dosáhnete svého zvukového ideálu. Efekt disponuje potenciometry Level pro nastavení celkové hlasitosti, dále potenciometrem Blend pro plynulý mix čistého a efektovaného signálu a nakonec potenciometry Drive, který nastavuje míru komprese a Recovery, určující rychlost jejího náběhu efektu. Zvuk efektu je dostatečně vyvážený. Neslyšíte žádné tupé nástupy komprese, zpoždění nebo zpomalenou reakci na hru, zvuk je prostě krásně čitelný a máte pořád dostatek sustainu. The Bends neprodukuje žádné nežádoucí zvukové efekty, jako jsou již zmíněné tupé ataky nebo výrazné šumy či zpoždění nástupu efektu. Po sepnutí prostě zůstane pouze výtečný zvuk. Kompresor lze použít jak na čisté, tak zkreslené zvuky. V případě zkresleného je schopen zvuk nakopnout a zesílit, lze jej tak využít opět jako Jump na sóla.

Verdikt – asi si předělám pedalboard
Co říci závěrem o nové kolekci krabiček Fender. Všechny efekty tu byly už mnohokrát, mnoho kytaristů už používají tyto krabice jiných výrobců. Proč tedy kupovat nové? Hlavní tahákem této kolekce je určitě zvuk. Ty krabice prostě hrají a dělají to, co dělat mají. Nekradou signál a moc dobře vypadají. Odolné tělo zaručuje dlouhou životnost a snadný systém výměny baterie je také dostatečné lákadlo pro koupi. Kdo pedalboard teprve tvoří, nebo se chystá přejít z multiefektu na krabice, určitě by měl zkusit novou kolekci Fender. No a posledním tahákem může být i vcelku příznivá cena jednotlivých efektů.

Výrobce: Fender
Zapůjčil: MusicData s.r.o.