Renomovaný výrobce kytar přichází s novou sérií Professional, která pokrývá většinu zásadních typů nástrojů v jejich portfoliu. Dohromady to dělá devět typů kytar. Konkrétně jsou to modely Telecaster, Stratocaster, Strat HH, Strat HSS, Telecaster Deluxe, Jaguar a Jazzmaster a levoruká verze Strat a Tele. Tato série se také týká baskytar Precission a Jazzbass. Ačkoli na první pohled nepoznáte zhola žádné rozdíly, při zevrubnějším prostudování specifikací jednotlivých komponent zjistíte, že inženýři u Fendra přišli s nenápadnými, ale o to více funkčními inovacemi, které zajisté ocení profesionál i amatér. Sami výrobci na svých stránkách uvádí k této sérii toto: „Náš tým šílených vědců podrobil detailnímu mikroskopickému zkoumání každý komponent jednotlivých nástrojů. Pokud bylo možné tyto komponenty upravit nebo použít nové materiály, tak aby to bylo ku prospěchu, udělali jsme to. Co fungovalo dokonale, to jsme ponechali.“
Hierarchie nástrojů
Jistě vás bude zajímat na jaké příčce v hierarchii jednotlivých modelů fendrovských telecasterů tato série stojí. Pokud budeme uvažovat kvalitu dřeva, hardwarových komponent a elektroniky a místo výroby a nebudeme brát v úvahu velice drahé Signature modely, stojí série Professional těsně pod nejexklusivnější sérií Elite, která nedávno nahradila řadu American Deluxe. Jedná se tedy o ty nejlepší nástroje portfolia firmy, a zájemci si budou muset sáhnout hlouběji do kapsy. Série Professional evidentně nahrazuje nástroje dosavadní řady American Standard, kterou už v aktuální nabídce Fender nenajdete, avšak s novými a vylepšenými detaily.
Pojďme se nyní společně podívat na jednotlivé komponenty nástroje, a jakých změn některé z nich vlastně doznaly.
Tělo
Tělo testovaného nástroje je vyříznuto z jasanu. Předpokládám, že použitý materiál bude americký jasan bahenní, který je o malinko lehčí nežli olše, nejběžnější druh dřeva kytar Fender. Jasan má řídkou strukturu, avšak je velmi pevný a pružný. Na našem nástroji si díky přírodní úpravě můžeme vychutnat světlejší barvu s hnědými výraznými lety. Jasan má oproti olši ještě o něco ostřejší a brilantní zvuk a je více do středních kmitočtů. Tělo je finálně ošetřeno polyuretanovým transparentním lakem. Jeho vysoce lesklý povrch, který působí téměř jako zrcadlo, jistě zalahodí oku.
Krk a hmatník
Krk je k tělu klasicky přišroubován čtyřmi vruty. Základ krku je vyrobený z javoru, profil krku je tzv. „Deep C“. Je to jedna z inovací, která charakterizuje tuto sérii. Vychází z dnes u Fenderu nejběžnějšího typu profilu, ale je o něco masivnější, máte v ruce více materiálu. Podle stránek výrobce tento typ profilu umožňuje větší pohodlí a rychlost a vytváří přirozenější pocit ze hry. Podle mého, je to velice individuální záležitost a záleží na osobních preferencích hráče. Nicméně tento profil je přítomen na všech modelech Professional. Můj pocit ze hry, byl takový, že mírný rozdíl v prohloubení profilu je znát, ale lehce si na něj zvyknete. Je to jakýsi kompromis mezi profilem C a U. Zadní část krku a hlavice je lakovaná saténovým (matným) uretanovým lakem a pohledová část hlavice kytary je ošetřena lesklým uretanem. Menzura krku je klasická telecí – 648 mm. Hmatník je vyroben z palisandru, rádius 9,5“ (241 mm) je mírně větší, a proto plošší oproti klasickým vintage modelům, osazen 22 Narrow Tall frets - užšími a vyššími pražci, oproti dnes již standardním pražcům jumbo medium. Jedná se o další inovaci nebo upgrade oproti American Standard. Vyšší pražce by měly napomáhat snadnějšímu vytahování strun a snadnější intonaci při hře akordů. A musím podotknout, že to tak opravdu funguje. Když jsem poprvé projel hmatník, zahrál si pár akordů, tónů a běhů, měl jsem pocit, že to jde neuvěřitelně snadno, ale ještě jsem netušil, že je to právě způsobeno vyššími pražci. Vytahování jde také poměrně snadno, není problém strunu vytáhnout o velkou tercii. A tahání strun v nejspodnějších polohách jde také velice snadno. Ořech je široký 42,8 mm a je vyroben z kosti, oproti syntetickému materiálu na American Standard, což zvuku dodává společně s měděnými sedly na kobylce organičtější zvuk. Hmatník je vykládán bílými kulatými polohovými značkami. Poslední součástkou, která u krku stojí za povšimnutí je táhlo neboli Bi-flex. Tento systém byl vyvinut na počátku 80. let firmou Fender a umožňuje upravovat prohnutí krku táhlem v obou směrech. U klasických táhel můžeme kompenzovat pnutí kovových strun pouze narovnáváním krku. Bi-flex systém umožňuje ohýbat krk i opačným směrem. Tento systém může pomoci hráčům, kteří experimentují s různými tloušťkami strun a je nutné vyvažovat jejich pnutí seřízením krku. Bi-flex se dodává pouze s vyššími řadami elektrických kytar Elite a Professional.
Olejové ladicí mechaniky Fender Standard zajišťují bezchybné ladění. Mechaniky nejsou zamykatelné. Klasický telecaster bridge – takzvaný popelník, na kterém nalezneme též inovace oproti American Standardu, má mírně snížené hrany, takže můžete na kobylce pohodlně tlumit struny, aniž by hrany popelníku překážely přiložené dlani. Struny jsou tažené skrz tělo nástroje, a jsou uloženy na třech měděných sedlech válcového tvaru a podtrhují vintage styl nástroje.
Elektronika
Nástroj je osazen dvěma patentovanými modifikovanými V-Mod jedno cívkovými snímači. Zkratka V-Mod znamená, že klasické vintage snímače doznaly modifikace. Snímače s alnicovými magnety jsou vyladěné přesně pro svou pozici a dodávají kytaře legendární, hřejivý, ale zároveň krystalicky čistý zvuk, typický právě pro nástroje Fender. Dynamická odezva těchto snímačů je ohromující. Zručné ručky kytaristovy jistojistě vyloudí z nástroje zvukové spektrum od rozněžněle efemérních, subtilních a křehkých tónů až po nekompromisně agresivní riffy s twangem tak typickým pro tele nebo strat. Pokud jste fanoušci jedno cívkových snímačů, nebudete vědět, kdy přestat hrát. Nakonec vám někdo bude muset vytrhnout kytaru z ruky nebo vypnout zesilovač. Snímačový guru od Fendra Tim Shaw se opravdu pochlapil. Na rozdíl od klasických vintage snímačů, jsou na V-Mod Single Pickups použité kombinované alnico magnety. Pod spodními strunami se nachází alnico 5 a pod horními strunami alnico 2 magnet u obou single snímačů, tak aby zajistily stabilní výstupní signál ve všech třech pozicích a zároveň dodaly nástroji vintage zvuk. Další modifikací či inovací na nové řadě American Professional je unikátní okruh Treble-Bleed na potenciometru hlasitosti Master Volume. Tento okruh udržuje sílu signálu, když stáhnete hlasitost při zkresleném signálu na zesilovači. Zvuk se udržuje ve stejné hlasitostní hladině, ale je zároveň čistý, nezkreslený. Velice pohodlné řešení pro ty kytaristy, kteří preferují jednoduché ovládání a organický zvuk lampového aparátu. Ovládací prvky snímačů jsou klasické a super jednoduché na ovládání, což je základní filozofie těchto kytar. Jeden Master Volume potenciometr a jedna tónová clona Master Tone, a třípolohový přepínač snímačů – krk – krk+kobylka – kobylka.
Kytara je osazena strunami Fender USA 250L, NPS (.009-.042). V ceně je také pevné plastové, uvnitř tvarované pouzdro Elite Molded Case, které, jak již název sám napovídá, je taktéž dodáváno s nejvyšší nástrojovou řadou Elite.
Barevná provedení
Série American Professional nabízí u telecasterů řadu barevných kombinací v kombinaci olše nebo jasan a hmatníky javor nebo palisandr. Jsou to: dvou tónový sunburst - jasan s javorovým hmatníkem, tří tónový sunburst - olše s oběma variantami hmatníků, černá – jasan, pouze s javorovým hmatníkem, Butterscotch Blonde jasan a pouze s javorový hmatníkem, Crimson Red – jasan a pouze palisandrový hmatník, Mystic Seafoam – zbrusu nový finish (moc povedená světle modrá) – jasan a pouze javorový hmatník, přírodní Natural – jasan a oba typy hmatníků, Olympic White – olše a pouze palisandrový hmatník a konečně Sonic Grey – druhá novinka (modrošedá barva) – olše s palisandrovým hmatníkem.
Závěrem
Po ukončení výroby American Standardu po dlouhých třiceti letech výroby, přišel renomovaný výrobce s více než adekvátní náhradou v podobě American Professional. Mnou recenzovaná kytara má dohromady sedm zásadních vylepšení, která zintenzivní pocit ze hry (Deep C profil krku, vyšší užší pražce pro lepší intonaci a vytahování strun a snížení hrany „popelníku“), zprůhlední zvuk nástroje (V-Mod snímače a Treble Bleed funkce na Master Volume) a vrátí nástroj k odkazu prvních sériových modelů z počátku 50. let (kostěný ořech a tři měděné kompensované kameny na tremolu). Zvuk nástroje se těmito vychytávkami evidentně přiblížil ke zvuku jeho legendárních předchůdců, ale dále si zachovává i moderní feeling a pro mě osobně je Tele Pro ještě víc telecastrovější než model American Standard. Brilantní zvuk jak v hloubkách, tak výškách, čistota tónu, twang, agresivní kvílení při větším zkreslení. Z tohoto nástroje prostě dostanete pravý, nefalšovaný a nezaměnitelný zvuk, který dělá tele teletem. Pokud neradi děláte kompromisy a hledáte parťáka na zbytek života, neváhejte.
Výrobce: Fender
Zapůjčil: MusicData s.r.o
Tomáš Hoskovec
PROFIL AUTORA: Tomáš Hoskovec
Narozen v roce 1974 v Ústí nad Labem. Na litvínovském gymnáziu v roce 1990 zakládá kapelu č.p.1398. Hostuje v dalších formacích litvínovsko-mosteckého regionu - THE FACE a THE END. Na pedagogické fakultě v Ústí nad Labem v roce 1994 spoluzakládá kapelu LINGERS, se kterou vydává alba Beyond (2002), Gallery (2004) a Made In Mind (2010). Prochází několika zajímavými hudebními projekty - folkově orientovaným triem TRUCKEŘI, nebo originální reggae skupinou ORLY W BLOTIE EUROPY. V současné době, vedle produkční a nahrávací činnosti s kapelou LINGERS.ON, též působí v revivalové skupině RHCP Tribute.