Příspěvky: 5
Registrován: 13 dub 2015 11:33

Electro-Harmonix Freeze

Příspěvek od Tomislav Zvardon »

Novátorský a kreativní způsob jak pracovat se zvukem elektrické kytary.
6. 4. 2015

Nedávno jsem narazil na velmi zajímavou krabičku americké firmy Electro Harmonix s tzv. řady „nano“ nazvanou dosti význačně Freeze. Tento efekt, svým konceptem tak trochu vybočuje s řady klasických kytarových efektů, tak jak je známe. Nejde o vylepšení či další verzi např. delaye, zkreslení, tremola a ostatních efektů, které jsou běžnými v pedalbordu snad každého kytaristy. Naopak spíše přináší nové a neotřelé možnosti jak nově a velmi kreativně pracovat se zvukem elektrické kytary. Efekt Freeze jak už se samotného názvu napovídá „zmražuje“ zvuk vámi monetárně nahraného zvuku. Pokusím se to nyní trochu popsat.

Co a koho nám zmrazí Freeze
Pokud si na kytaře zahrajete například nějaký akord, třeba s čistým zvukem a sešlápnete efekt, zvuk akordu se vám „zamrazí“ a řekněme zasmyčkuje na nekonečně dlouhou dobu. Vy si do něj můžete libovolně preludovat a pod vámi bude stále znít onen „zmražený“ zvuk, který na kytaře zahrajete. Akordy, tón, interval cokoliv vás napadne. Krabička tento řekněme „zmražený zvuk“ navíc upravuje a deformuje tak, že výsledek zní něco mezi varhanami a syntezátorem. Zní to jako by vám držel klávesista pod vaše sólo či melodii jedno dlouhé kilo. Podobný efekt jsem kdysi viděl na kytarovém synťáku od Rolandu, tuším VG99 a jmenoval se také myslím také Freeze.
Efekt nabízí celkem tři režimy jak jej můžeme používat. První dva základní nazvané Fast a Slow fungují tak, že pokud držíte nohu na switch pedálu, „zmražený“ zvuk vám bude nekonečně znít. Pokud pedál uvolníte, zvuk se zastaví a přestane hrát. Pak stačí opět zahrát další akord a sešlápnout pedál. To jak rychle se zvuk rozezní či jak rychle skončí, tedy Fade in a Fade out, ovlivňuje právě výběr jednoho s těchto dvou uvedených režimů. Pokud je efekt v režimu Fast, bude náběh a ukončení okamžité. Tedy ve chvíli, kdy efekt sešlápnete se zvuk ozve, pokud jej pustíte efekt přestane hrát. U režimu Slow si můžete nastavit rychlost jak Fade in, tak Fade out, přičemž výběr je ze tří možnosti, a to 200 ms / 400 ms (Fade in / Fade out), 200 ms / 1 s a nebo 800 ms / 3,2 s. Bohužel zvolení jednoho ze tří těchto podrežimů není úplně tak jednoduché, abychom nastavení měnili třeba během koncertu. Musíte vypnout napájení, podržet spínač, zapnout napájení a pak vybrat jeden ze tří režimů. Možná by byl dobrý nějaký přepínač, který by to udělal okamžitě a nebo ideálně možnost si Fade in a Fade out nastavit libovolně. Jo, ale to už by asi nevlezlo na tento malý rozměr Nano pedálů a musela by to být už větší krabička, což by už asi ztratilo své kouzlo jednoduchosti. Třetí režim je tzv. Latch. Ten nabízí malinko odlišné ovládání, které muže být vhodné například pokud potřebujete podkladovou harmonii měnit v nějakém daném rytmu. Zahrajete akord a sešlápnete pedál, zvuk se ozve a bude znít i když pedál uvolníte. Pokud pak zahrajete další akord a opět sešlápnete pedál, ihned se ozve tento další akord. Tento režim by se dal využít také například na to, že si nahrajete podkladové kilo, zmrazíte si jej a pak si přepnete zvuk třeba na zkreslení, zapnete delay atd. Zmražený zvuk, přitom zůstává stejný do té doby, než zahrajte další akord a zmáčknete pedál a nebo dvojím poklepáním zvuk zcela vypnete. Ještě bych se měl zmínit určitě o možnosti nastavení výstupní hlasitosti efektu, což je vlastně jediný potenciometr, který krabička má. Efekt dobře reaguje na dynamiku s jakou akord, který hodláte zmrazit, zahrajete.

Proč a komu by se mohl líbit
Je určitě potřeba se z krabičkou trochu naučit pracovat, vhodně volit mezi jednotlivými režimy a také volit jak, kde a jakém způsobem, tedy mám na mysli hlavně dynamiku a typ zvuku, budete podkladové kilo hrát. Pokud se vám to povede, můžete vytvářet na koncertech například moc hezké intra, či různé plochy typu D. Gilmour atd. Své použití může efekt najít pochopitelně i ve studiu, kde s ním můžete opravdu kouzlit co vám vaše fantazie dovolí. Myslím, že se dá s krabičkou docela dobře cvičit. Můžete si tak zkoušet různé stupnice do různých akordů atd. Ještě bych rád zmínil, že efekt je napájen zdrojem, který je součástí balení (9 V/140 mA). Baterku tentokráte použít nejde. Mě osobě se tato krabička moc líbí, výhodou jsou malé rozměry, určité novátorství, kreativita, naprostá jednoduchost ovládání, dobré zpracování atd. Pokud hledáte něco nového, doporučuji si Electro-Harmonix Freeze minimálně vyzkoušet.

Výrobce: Electro-Harmonix
Zapůjčil: Kytary.cz

Tomislav Zvardoň
PROFIL AUTORA: Tomislav Zvardoň
Kytarista, skladatel a lektor. Narodil se v Opavě, vystudoval vysokou školu pedagogickou s aprobací hudební a výtvarná výchova. V současné době působí např. v kapelách Duende, Plum Jam, Kentonmania Bigband atd. V minulosti spolupracoval například s Tam Tam Orchestra, Blankou Šrůmovou, J. P. Rybou, Oscarem Petrem, skupinou Tshikuna, Šum Svistu, Bo Bigband a dalšími. Dále působil jako člen orchestru muzikálu Rusalka, Pokrevní bratři. Je také autorem 1. internetové konzervatoře (iDNES) – internetová škola kytary. Věnuje se též pedagogické praxi (soukromá výuka kytary, lektor školicího střediska Deccart). Více info na www.zvardon.cz.