Příspěvky: 5
Registrován: 28 lis 2018 08:40

Dunlop Way Huge Geisha Drive

Příspěvek od sebastian »

Kytarový overdrive.
27. 11. 2018

Blíží se konec roku, tedy období, které člověka často svádí k mnoha úvahám a shrnutím. Z kytarového pohledu pro mě byl letošní rok ve znamení té nejběžnější a nejpoužívanější věci, kterou může kytarista mít – overdrive. Někdy v květnu jsem si od svého kamaráda koupil zesilovač Marshall 2061X. Jojo, ta sladká dvacetiwattová celolampa, s tím nejjednodušším ovládáním pomocí pouhé dvojice potenciometrů Volume a Tone. Po koupi ovšem nastalo klasické dilema výběru vhodného krmidla, které by se chtělo kamarádit s mým novým am-pem. Zpětně se nad tím zamýšlím a nezbývá mi než kroutit hlavou, když se snažím počítat ty hodiny a dny strávené mezi zkušebnou, Internetem a kamennými obchody při hledání toho overdrivu. Jak již bývá zvykem, ty dobré a správné věci přichází samy a ve správný čas. Stej-ně tak tomu bylo i s pedálem Geisha Drive firmy Way Huge, patřící do rodiny Dunlop.

ObrázekPrvní pohled
Way Huge Geisha Drive je navržen na základě rčení, že v jednoduchosti je síla. To je zřejmé již při prvním pohledu na ovládací prvky efektu, sestávajících z trojice potenciometrů Volu-me, Gain, a Tone, kterým na předním panelu dělá společnost kresba něžné japonské dívky u rozkvetlého stromu. Na spodní straně Geishy je šikovně nainstalovaná krytka s držákem 9V baterie. Právě tohle umístění je mi velmi sympatické, protože umožňuje snadnou výměnu baterie i v případě, že je efekt napevno instalován v pedalboardu pomocí suchého zipu či sta-hovací pásky. Jackové konektory pro vstup a výstup signálu, včetně konektoru pro zdrojový napaječ, jsou umístěny na vrchní straně. Celkový design efektu se nese ve stylu retro, což je zřejmé z tvaru šasi a potenciometrů. Firma Dunlop uvádí, že pro tento efekt vyvinula speciální obvod, díky němuž Geisha disponuje takovou dynamikou a citlivostí.

Jak zní…
No a teď k tomu nejpodstatnějšímu, tedy jak ta Geisha vlastně zní. V podstatě se jedná o boutique overdrive s enormními rezervami gainu. Při nižším množství gainu lze docílit příjemného crunche s čitelným a průrazným tónem. Pokud otočíte gainem doprava, na cca desátou až jedenáctou hodinu, dostanete parádní a dravé zkreslení lampového typu. Efekt krásně reaguje na dynamiku pravé ruky, a pouhým ubráním attacku se zvuk sám pročistí. Při stažení potenciometru hlasitosti na kytaře pak docílíte výchozího zvuku, jako když je efekt vypnutý. Právě pro tuto vlastnoust je Geisha tolik vyhledávána „oldschoolovými“ kytaristy, kteří preferují tento styl hry. Ve vyšších polohách gainu lze docílit velmi agresivního distortionu, téměř na pomezí fuzzu.

Navzdory svému snadnému ovládání nabízí tahle krabička velmi versatilní zvukové možnosti, i frekvenční spektrum. Samozřejmě je třeba dodat, že se efekt chová rozdílně také v závislosti na typu kytary, přesněji snímačích. U singlů je dynamika efektu citlivější než u humbuckerů, a naopak s humbuckery lze docílit agresivněších zkreslení, aniž by bylo třeba efekt tolik “krmit”. Zkrátka a dobře se jedná o krabičku, kterou ocení především „velcí kluci“, což je, konec konců, zřejmé už ze samotného názvu Way Huge Geisha Drive.

Výrobce: Dunlop
Zapůjčil: Praha Music Center s.r.o.

Sebastian S. Sorrosa
PROFIL AUTORA: Sebastian S. Sorrosa
Rock n' rollový muzikant a skladatel s ekvádorskými kořeny, žijící hudbou a vším, co k tomu patří. Půsbil jako sólový kytarista v poprockové formaci Rituály. V současné době stojí v čele svého tria Tortuga, hraje v doprovodné kapele amerického kytaristy Dani Robinsona a spolupracuje s řadou dalších interpretů. Je také vyhledávaným učitelem kytary a vášnivým sběratelem kytarových efektů.