Zvuk blues v zaplivaném baru v Texasu.
18. 5. 2022
Další z nových pedálů firmy MXR je efekt TREMOLO. Pedál nese označení MXR M305. Jedná se opět o výsledek spolupráce mezi firmami Dunlop a MXR. Ve své podstatě je novinka analogový pedál, který nabízí až šest režimů efektu Tremolo. Zvukově vychází z tremol, které byly osazeny například v kombech Fender. Celkově pedál nabízí šestici módů (emulací) tremola. Bias, kde se jedná o emulaci elektronkového tremola, Revo jako reverzní režim s výraznějšími špičkami, Opto jako optické pulzující tremolo, SQR modulující čtvercovou vlnou a mód Harm, který zní jako vintage tremolo s shimmeringem. Efekt je možné zapojit jak mono, tak pomocí přepínače se z něj stane stereo efekt.

Po vybalení se nekoná sice žádný wow efekt, ale na druhou stranu se jedná o poctivě a precizně vyrobený pedál. Je to prostě klasická krabice MXR, která má vynikající minimalistický design, pevnou konstrukci a rozhodně vzbuzuje pocit, že efekt přežije jaderný výbuch jen s lehkým očouzením. Celý pedál je uzavřen v pevném hliníkovém šasi vyvedeného ve fialové barvě se žlutými popiskami. Najdeme zde tři potenciometry pro nastavení parametrů efektu. Nastavení výstupního signálu zajišťuje Gain, který má navíc funkci push, kdy při stisknutí lze volit jednotlivé módy tremola. Toto lze při větší opatrnosti aplikovat i při živém hraní na koncertě. Dále knob Speed, který ovládá rychlost efektu a ovladač Depth, který nastavuje intenzitu a hloubku efektu. Zapnutí a vypnutí se ovládá masivním kovovým footswitchem. Z boku je vstup a výstup pro připojení nástroje a také vstup pro expression pedál, který velmi razantně rozšíří zvukové možnosti efektu. Napájení pedálu zajišťuje adaptér, který je součástí dodávky. Na baterii tento efekt nefunguje.
MXR M305 produkuje nádherný analogový zvuk. Ihned si vzpomenete, v kolika skladbách jste vlastně tento efekt již slyšeli. Bez něj by třeba kapela Tito & Tarantula v písni After Dark, kterou proslavil režisér Robert Rodriguez, nikdy nezněla tak uhrančivě. Stejně jako Neil Young by nikdy nestvořil dokonalé kytarové tóny pro film Dead Man. Tremolo je prostě efekt, který buď milujete, nebo ho nepotřebujete. Já jsem spíše z druhé kategorie, ale zde musím uznat, že efekt prostě něco do sebe má. Hraní na něj mě neskutečně bavilo a inspirovalo. Nastavení efektu je naprosto jednoduché a intuitivní. Ve všech polohách je zvuk využitelný. Krabička produkuje nádherný teplý analogový zvuk, který je přirozený a čistý. Nikde nejsou nějaké nežádoucí frekvence. Naopak, kultivuje váš kytarový sound a dostává z něj to nejlepší. Nejlépe si samozřejmě rozumí s čistou kytarou a lehce crunchovým zvukem. Krásně vytváříte bohaté harmonické plochy stejně jako i naprosto kosmické zvuky. Efekt se dá velmi dobře použít i pro hodně zkreslené zvuky, nebo je perfektním doplněním pro Fuzz pedály. Neskutečnou sílu má tohle Tremolo ve spojení s Delayem a Chorusem. Ten zaplivanej bar s tou jižanskou hudbou tam prostě je, i když to valíte na Jacksony s aktivními snímači. Jednoduše nastavujete skvěle využitelné tvary a průběhy zvuku od sinusu po obdélník. Využití a použití je jen a jen na fantazii kytaristy. Efekt má i vlastní buffer, takže se nemusíte obávat ztráty signálu. Další možností je připojení expresion pedálu, kdy jde jednotlivé parametry ovládat v reálném čase. Zvukové možnosti se opět velmi rozšíří, zejména pak pro živé hraní.
Jediná škoda, která ale není zásadní je, že efekt nenabízí možnost tap tempa s možností naklepat si rychlost podle bubeníka, což u tremola je věc dobrá. Rychlost tremola tak pak signalizuje blikání LED diody.
Co závěrem, ANO nebo NE?
MXR M305 zní skvěle. Je využitelný i pro lidi, kteří tremolo nemusí. Dá se použít do široké škály hudebních stylů a zvuků. I high-gainový maniaci si mohou najít a použít některé polohy a vytvářet tak schizofrení kytarové zvuky a vyhrávky. Naopak zvukoví inženýři a laboranti tu budou jako na koni. Kdo hledá a má rád analogový, měkký zvuk tremola, ten je na správné adrese. Cena je také velmi příznivá. Takže za mě určitě ANO.
Výrobce: Jim Dunlop
Zapůjčil: MUSIC - CITY
Jan Havlíček

PROFIL AUTORA: Jan Havlíček
Kytarista, skladatel se závislostí na rockové hudbě. Pochází ze středních Čech, vystudoval Pedagogickou fakulty Univerzity Karlovy obor biologie. Od patnácti let se pohybuje po kapelách a věnuje se hře na kytaru. V současnosti působí jako ředitel základní školy. Působí jako hudební publicista a je členem pražské kapely EPIDEMY. Jeho vášní je sbírání sci-fi knih a komiksů. Zvláštním znamením je slabost pro hi-gainové zesilovače.