Reedice octaver/enhancer podlahového pedálu.
13. 5. 2016
Firma DOD, patřící pod americký Digitech, který je členem rodiny Harman, pokračuje v reedici efektů, jejichž výroba byla ukončena na konci devadesátých let minulého století. Zatím posledním přírůstkem této řady je subharmonický enhancer/oktaver DOD Meatbox Subsynth, jenž vychází z populárního modelu DOD Meat Box FX32. Původní pedál byl vyráběn jen krátce a byl oblíbený u baskytaristů a kytaristů, ale také při studiové práci, například s bicími nástroji.
Novinka je, stejně jako její předloha, osazena dnes už poměrně raritním čipem Mitsubishi. Vývojáři zpočátku zkoušeli navrhnout obvod s pomocí novějšího čipu, ale výsledný zvuk nesplňoval zcela jejich představy. Technickému oddělení DOD se nakonec podařilo sehnat 3 000 kusů původních čipů, které podle vyjádření výrobce dodávají zvuku efektu mnohem muzikálnější a přirozenější charakter.

Efektový pedál Meatbox Subsynth je dodáván v papírové krabici, ve které ještě naleznete čtyři malé nalepovací gumové nohy, samolepku výrobce DOD a dokument s bezpečnostními pokyny. Manuál je k dispozici na webových stránkách výrobce. Meatbox Sybsynth byl vyvinut v USA, vyrábí se v Číně. Efekt je uložen v robustním hliníkovém šasi s rozměry 11,9 × 6,7 × 5,7 cm a hmotností 270 g. Meatbox Subsynth je samozřejmě true-bypass, napájí se pomocí 9V baterie, nebo adaptéru, který není součástí balení. Efekt je vybaven jedním nástrojovým vstupem a jedním stereo výstupem, takže po zapojení tzv. Y kabelu lze signál rozdělit na dvě nezávislé větve a můžeme tak například poslat čistý zvuk do aparátu a oktávu+sub separátně do mixu.
Efekt je vybaven čtyřmi otočnými potenciometry, z nichž dva jsou větší a jsou umístěny v horní řadě. Ovládání efektu je u nové řady uživatelsky přívětivější, protože popisky ovládání jsou přeci jen více napovídající, než původní Meat, Rump, Flank a Lbs (nepřipomíná vám to tak trochu názvy steaků?). Dnes již výrobce zvolil poněkud praktičtější názvy Octave, Output, Sub a Low. DOD Meatbox Subsynth je použitelný nejen pro basu a kytaru, ale také pro klávesy a své místo si jistě najde i ve zvukovém řetězci různých experimentátorů.
Jak to hraje
Efekt jsem testoval s kytarami typu Stratocaster (snímače Nordstrand) a LesPaul (snímače Lindy Fralin) na aparatuře MesaBoogie Triaxis s koncem 20/20 a celolampovém kombu Peavey. Reprobox 2 × 12 (Celestion Heritage a Greenback). Na baskytaru jsem použil aparaturu Gallien Krueger a Fender JazzBass.
Velkou a podstatnou výhodou efektu MeatboxSunsynth je především jeho analogový obvod. Ve zvuku nedochází k žádnému slyšitelnému zpoždění (tzv. latence signálu), což pro tento druh efektu není běžné. Efekt produkuje dokonale generovaný a velmi účinný signál, pokud jde o produkci nízkých frekvencí. Efekt je dobré v signálovém řetězci zařadit až za zkreslovací krabičky, neboť se mi zdálo, že v případě zařazení efektu Meatbox Subsynth před zkreslení, se signál Meatboxu tak trošku ztrácí.
Ovládání je velmi jednoduché. Potenciometrem Octave přimícháváme do základní zvuku efektovaný signál, potenciometrem Output řídíme výstupní úroveň. Zbylé dva menší otočné ovladače slouží k řízení basových frekvencí. Potenciometrem Sub přidáváme nebo ubíráme o oktávu nižší frekvenci, než je původní signál a potenciometrem Low přidáváme nebo ubíráme ještě asi o 30-35 Hz nižší frekvenci, než je nízká oktáva. S přidáváním nízkých frekvencí je nutno pracovat opatrně, velmi nízké basové frekvence již některé reproduktory nejsou schopné zpracovat.
Resumé
Zvuk efektu je příjemně analogový, dodává původnímu zvuku nádech analogového syntezátoru. Baskytara s efektovaným signálem zní příjemně „naprděně“. Při extrémním nastavení (vše doprava) již dochází ke zvýšení šumu na výstupu. Jediné, co mě na efektu DOD Meatbox Subsynth trošku vadilo, byla extrémně jasně svítící LED dioda indikující zapnutí efektu. Ale jinak dávám jasné plus za zvuk a zpracování.
Výrobce: Digitech
Zapůjčil: Praha Music Center s.r.o.
Radek Pittr

PROFIL AUTORA: Radek Pittr
Kytarista Radek Pittr se věnuje hudbě již od dětství. Původně hrál na housle v LŠU Horšovský Týn a poté v 15ti letech zcela přešel na elektrickou kytaru, které se věnuje dodnes. Za svoji kariéru si prošel mnoha kapelami (Band, Střepy za pařezem, Gremlins) a styly, jako rock, blues, jazz apod. V současné době působí jako kytarista a příležitostný zpěvák v bluesrockové kapele Jedubaby. Mezi jeho další koníčky patří také počítačové zpracování zvuku a videa.