Charvel Pro-Mod San Dimas Style 2 HH HT M QM

Nové elektrická kytara z modelové řady Pro-Mod.
10. 7. 2017

Dnes už znovu americká firma Charvel se sídlem v Kalifornii se společně se značkou Jackson stala synonymem pro high-endové, vyladěné, nadupané kytary, které jako základ kopírují tělo stratocasteru či telecasteru a jsou víceméně designovány pro hráče tvrdších a metalových stylů. Modernizující prvky těchto takzvaných superstratů jsou například rozšíření hmatníku na 24 pražců, vybranější výřezy pro snadnější přístup k horním polohám, průchozí lepené krky, humbuckery nebo zamykací ladicí mechaniky a tremola. Tyto atributy jsou typické hlavně pro kytary Jackson. Charvel se na druhou stranu snaží o zachování konzervativního, klasičtějšího designu a nástroje vylepšuje výkonnou elektronikou a bezchybnými hardwarovými prvky. Mezi hráči, kteří v současné době propagují nástroje firmy Charvel, jsou slavná jména hard rocku, heavy metalu a fusion jako například Warren Demartini, Jake E Lee nebo kytarový mentor a guru Guthrie Govan, jejichž signature modely jsou v portfoliu této značky.

Historické souvislosti
Wayne Charvel pracoval tři roky pro Fender a poté si otevřel svou vlastní provozovnu, kde prováděl úpravy a opravy nástrojů této značky, u kterých propadla záruční lhůta. V polovině sedmdesátých let si získala jeho dílna výbornou reputaci a mnoho kytaristů zvučných jmen si zde nechávala upravovat různé komponenty svých nástrojů, jako hardware, snímače nebo finiše. Jeho zákazníci byli již kytarové celebrity jako Eddie Van Halen, Billy Gibbons (ZZ Top) nebo Tommy Bolin (Deep Purple). Charvel přišel na trh s vlastními korpusy i krky a s řadou hardwarových vylepšení, které byly brzy pro svou vysokou funkčnost kopírovány asijskými výrobci, a tak se Wayne Charvel rozhodl začít stavět vlastní nástroje, protože dle jeho vlastních slov, Japonci uměli kopírovat komponenty za poloviční ceny, ale neuměli postavit celou kytaru. Kvůli finančním potížím prodal Wayne Charvel koncem sedmdesátých let svůj podíl ve firmě Groveru Jacksonovi, který pokračoval ve výrobě vytuněných superstratů, a jenž se stal vyhledávaným výrobcem kytar na zakázku se svou vlastní značkou Jackson. Koncem osmdesátých let byla firma Charvel / Jackson prodána japonské firmě IMC, aby byla v roce 2002 odkoupena Fender Musical Instruments Corporation. V rámci korporace prochází v současnosti značka Charvel renesancí a stává se čím dál více oblíbenější u kytaristů zaměřených na tvrdší rockové a heavymetalové styly.

Tovární označení
Pojďme nejprve rozpitvat tovární označení. Pro Mod Style 2 je označení pro vylepšené kytary typu telecaster; Pro Mod Style 1 označuje výrobce kytary typu stratocaster. San Dimas je městečko v Jižní Kalifornii, kde je sídlo firmy Charvel. HH – indikuje dvojici humbuckerů, HT – hardtail bridge neboli pevná kobylka, kde struny prochází skrz masivní tělo nástroje stejně jako u telecasteru, M – maple, tedy javorový hmatník a QM – quilt maple neboli javorový dekorativní top na přední straně těla. V této výbavě se kytara vyrábí sériově pouze v barevném provedení Chlorine Burst, což je defacto fialovomodrý dvoutónový burst.

Můj první dojem z kytary byl pod vlivem finální povrchové úpravy korpusu velice pozitivní. Modrý burst s javorovým vlnkovým topem, který vyvolává efekt zčeřené vodní hladiny, bude jistě tento nástroj dobře prodávat. Zbytek kytary na mě působil prostě a účelně. Žádné zbytečné dekorativní prvky jako lemování, absence pickguardu nebo černý hardware působí minimalisticky. Podívejme se tedy na jednotlivé části nástroje.
Korpus a krk
Tělo této celomasivní kytary je vyrobeno z olše, dnes již tradičního materiálu, z něhož se vedle jasanu vyrábí většina stratocasterů i telecasterů. Přední strana korpusu je osazena javorovým topem a jak jsem se již zmínil výše, působí velice esteticky. Tvarem výrobce celkem věrně kopíruje šablonu telecastera, avšak už zde jsou patrná určitá vylepšení ve formě sražení rohu kytary, kde se opírá pravá ruka či vybrání zadního horního kraje pro pohodlnější opření o tělo kytaristy. Další vychytávkou je vybrání zadní části výřezu cutaway a sražená patka příruby ke snadnějšímu přístupu do horních poloh. Se stejným prvkem se setkáte u nástrojů Fender vyšší řady Elite. Zajímavě je umístění výstupního jacku na zkosené zadní hraně nástroje. Je to praktické řešení, které brání náhodnému vytržení kabelu z nástroje a kytaru můžete postavit i se zapojeným kabelem na zem aniž byste riskovali zlomení jacku. Krk je vyroben z javoru a je k tělu přišroubován čtyřmi šrouby. Profil zadní části je moderní C tvar pro umožnění rychlého pohybu po hmatníku. Hmatník je vyrobený též z javoru s olejovým finišem. Jeho radius je složený, tzv. compound radius. Znamená to, že se rádius v podélném směru hmatníku mění. V nižších polohách je zaoblenější (12“) a směrem ke kobylce je plošší (16“). To umožňuje snadnější hru akordů ve spodních polohách a na druhou stranu pohodlnější sólování v horních polohách. Hmatník je osazen 22 jumbo pražci. Menzura 648 mm je též poplatná modelu telecaster. Ořech je vyrobený z plastu a jeho šířka je 42,86 mm. V nejvyšší poloze hmatníku za 22. pražcem se nachází výřez pro ovládací kolečko výztuhy krku – truss rod. Velice pohodlné a rychlé řešení pro nastavení napětí krku.
Hardware
Všechny kovové části nástroje jsou vlastní výroby Charvel v černém provedení. Pevná kobylka Charvel HT6 s litými kameny umožní pohodlně doladit struny v oktávách a nastavit jejich výšku. Ladicí mechaniky Charvel Branded Die-Cast Locking jsou zespoda zamykací, olejové. Kytara je též osazena dvěma bytelnými vroubkovanými knoby pro potenciometry.
Elektronika
Nástroj je osazen dvěma humbuckery firmy Seymour Duncan, konkrétně Seymour Duncan JB Humbucking u kobylky, což je ručně vinutá, kalifornská klasika s alnico 5 magnetem a Seymour Duncan ‘59™ SH-1N Humbucking, taktéž klasika, která se používá hlavně pro pozici u krku. Snímače jsou ovládány dvěma potenciometry – celková hlasitost a tónová clona. Oba potenciometry mají ještě speciální skryté funkce. Na potenciometru volume je přepínač push /pull pro rozpínání humbuckerů na single cívky a na tónové cloně je funkce No-Load Tone Circuit, která spočívá v tom, že v nejzazší poloze vpravo se obvod vypíná a z kytary jde transparentní signál, který dává kytaře zaznít v přirozené podobě. Přepínač snímačů je třípolohový a společně s push / pull přepínačem umožňuje hráčům široký výběr sonických možností nástroje. Zkrátka je z čeho vybírat. Pokud je push/pull přepínač v základní, tedy dolní poloze, funguje to takto (poloha 1-2-3): humbucker u krku – vnitřní cívky rozpojených humbuckerů – humbucker u kobylky. Pokud je push/pull přepínač vytažený: vnější cívka snímače u krku – vnější cívky obou snímačů - vnější cívka snímače u kobylky. Pokud je tento popis poněkud zmatený, doporučuji podívat se na stránky výrobce, kde najdete výše popsané kombinace znázorněné graficky a velice přehledně. Z tohoto popisu vyplývá, že můžete kombinovat plný, hutný humbuckingový zvuk se zvonivějším zvukem singlů. Dohromady tedy máte šest možností nastavení dvou snímačů. Variabilita zvuků je velice bohatá.
Subjektivní dojmy
Jak jsem již popisoval výše, nástroj vás na první pohled oslní svou neotřelou úpravou, nebo chcete-li finišem. Modrý burst není zas tak běžný a kytaristi, kteří hledají něco výjimečného a atraktivního, budou jistě o koupi takového kousku uvažovat. Celý nástroj je zpracován s největší precizností a nenaleznete na něm žádné nedokonalosti. Relativní lehkost a ergonomické prvky, které jsem popsal výše, činí kytaru velice pohodlnou a příjemně se drží. Zejména bych vyzdvihl zpracování krku a hmatníku v matném provedení, které je velice příjemné na dotek a umožňuje rychlý a plynulý pohyb nahoru a dolů. Celková filozofie nástrojů firmy Charvel je evidentní i na tomto nástroji, a tou je účelovost a maximalizace zvukových možností zejména pro tvrdší a modernější hudební styly. Nejvíce jsem si na kytaře užil dvojice humbuckerů od renomovaného kalifornského výrobce a jejich kombinace, a hlavně možnosti rozpínání humbuckerů přepínačem push / pull. Z kytary dostanete opravdu hodně od nařvaného, středově agresivního a průrazného zkresleného zvuku, typickém pro JB u kobylky, až po krystalicky čistý, ale zároveň hladký až sladký zvuk 59 u krku. Rozhodně žádné zklamání nebo kompromisní řešení, co se zvuku týče. Hráčům blues nebo jazzu asi zřejmě nebude nástroj připadat jako ideální volba, protože zvukové spektrum čistých zvuků může působit fádně a předvídatelně, jako by zde chyběl jedinečný charakter nástroje, ale na druhou stranu u dravějších muzikantů bude jistě vyvolávat libé pocity až euforii. Suma sumárum, pokud potřebujete nástroj, který vás nenechá na holičkách a na který se můžete po všech stránkách spolehnout, a zároveň jste trochu konzervativnější, ale potřebujete kytaru nadupanou moderními technologiemi a preferujete tvrdší muziku, jděte do Charvel.

Výrobce: Charvel
Zapůjčil: Music Data s.r.o.