Ashdown Head Of Doom - Geezer Butler

Odpovědět
Petr Los
Příspěvky: 11
Registrován: 27 říj 2017 11:25

Ashdown Head Of Doom - Geezer Butler

Příspěvek od Petr Los » 07 úno 2019 08:39

Šestisetwattová basová hlava Head of Doom od Pána tlustých strun z Black Sabbath.
7. 2. 2019

O tom, že každý mistr jakéhokoliv oboru má nejraději své vlastní nádobíčko nutné k výkonu profese, nemůže být pochyb. Kuchaři mají vlastní nože, zedníci lžíci a vodováhu, elektrikáři letitou brašnu se všemožným nářadím, a muzikanti své hýčkané nástroje, od kterých se těžko odlučují. Pokud však hrají rock, potřebují kromě nástrojů i aparaturu, nedílnou to součást svého zvuku...

Přeučený kytarista
A právě na této aparatuře záleží, zda bude jejich zvuk osobitý a jedinečný, či zda splyne, tak říkajíc „s davem“. Mít vlastní originální sound není vůbec lehké. Jednak se firmy předhánějí, kdo pošle na trh zvukově svébytnější aparát či zesilovač a jednak ke tvorbě vlastního zvuku potřebujete být buď elektrotechnik, nebo mít pořádně nacpanou šrajtofli a nějakého takového elektrotechnika si prostě pronajmout jen a jen pro sebe. O tom, že baskytarista jménem Terence Michael Joseph „Geezer“ Butler na to má po všech stránkách, vůbec nepochybujte. Kdopak by si troufl nedůvěřovat živé legendě. Tento basový matador z kultovních Black Sabbath začal vyjednávat s britskou firmou Ashdown, zabývající se výrobou basových hlav a aparátů, prostřednictvím svého technika Terry Welthyho. Tato jednání dala následně vzniknout jedinečné basové hlavě s ohromujícím výkonem a kvalitou zvuku s názvem Head of Doom.
Obrázek
Zkázonosná hlava
Basová hlava Head of Doom vypadá satansky již na první pohled. Zapomeňte na nějaké dvoukilové udělátko, které vám bude šeptat do vaší basové bedničky swingové licky. Třináctikilové celokovové černé monstrum, kterému již na první pohled dominují dva veliké vintage VU metry umístěné symetricky nalevo i napravo, vypadá opravdu zlověstně. Levý VU metr monitoruje vstupní úroveň a pravý pak výstupní. Oba VU metry jsou žlutě podsvícené, takže z dálky máte pocit, že za basákem stojí nějaká obluda se zářícíma očima.

Přední panel s ovladači je koncipován úsporně a jednoduše, přitom však velmi účinně. Vedle levého VU metru je potenciometr INPUT, vedle pravého pak potenciometr OUTPUT. Mezi oba VU metry je umístěn equalizer. Je rozložen na tři hlavní Bell pásma: BASS, MIDDLE a TREBLE, a uživatel ho může ovládat pomocí tří otočných potenciometrů s černými knoby s bílými ryskami. Mezi tyto tři hlavní potenciometry je vloženo ještě šest dalších pásem v podobě tentokráte grafického equalizeru (tahové potenciometry s aretací v nule (Boost/Cut). Jedná se o pásma 100 Hz, 180 Hz, 340 Hz, 1.3 kHz, 2.6 kHz a 5 kHz, a umožňují ještě jemnější equalizaci.

Pro čarování se zvukem zde ještě můžeme použít funkci DOOM, umístěnou pod potenciometrem BASS. Tato funkce je spojena s předzesilovačem, respektive s elektronkou 12AX7 v předzesilovači. Je zdrojem křupavě zářivého tónu. Funkce DOOM pak do předzesilovače přidává šťávu a tento začíná ve vyšších harmonických kmitočtech lehounce kreslit. Výsledkem je jemný, s audiomateriálem krásně se pojící crunch. Vedle DOOMu je přepínač EQ, který vypíná či zapíná equalizer jako takový.

Zhruba pod potenciometrem TREBLE je funkce SUBS. Jedná se o oktaver, přidávající k hranému tónu vždy spodní oktávu. Hraním na spodních strunách vzniká opravdové “subkotra” maso. Zcela vlevo je jackový vstup a vedle něho jsou dvě funkce: FLAT/SHAPE a PASSIVE/ACTIVE. Ta první mění frekvenční křivku equalizeru a druhá umožňuje nastavení citlivosti pro basy s pasivní či aktivní elektronikou.
Obrázek
Na druhé straně jsou dva výstupy, jeden pro ladičku – TUNER a druhý linkový – LINE. Mezi těmito výstupy a funkcí SUB je přepínač pro PRE/POST DI a OUTPUT MUTE (indikovaný modrou LEDkou), sloužící k umlčení výstupu například při ladění nástroje.

Ani zadní panel hlavy neskýtá zbytečné složitosti a serepetičky. Nejprve na vás mrknou dva ventilátory umístěné vedle sebe. Jak by také ne. Uvnitř není totiž žádný spínaný zdroj, ale obrovské masivní toroidní trafo, které při vyhulení pořádně hřeje a je nutné ho chladit. Výstup do beden je zajištěn pomocí dvou výstupů v provedení “speakon”. Jsou čtyřohmové do 600 W RMS (1000 W Peak). Nad speakony jsou čtyři kovové jackové výstupy: FOOTSWITCH pro ovládání funkce DOOM. LINE INPUT umožňuje připojení CD, MP3 přehrávače či dalšího zesilovače. FX SEND, FX RETURN je klasická efektová smyčka pro připojení externích efektů z pedalboardu. Ve vrchní části zesilovače je D.I. (Direct Inject) výstup určený pro přímý výstup například do mixážního pultu během živého hraní či natáčení ve studiu. Zcela nalevo jsou čtyři jackové zdířky, které na jiných hlavách příliš nenajdete. Jedná se o vstup SLAVE a výstupy ISOLATED INSTRUMENT SLAVE OUTPUTS A – B – C. Tato čtveřice jacků počítá s tím, že jednou budete stejně velký a slavný basák jako je Geezer Butler a nebudete šudlat kšefty přes jeden aparátek, ale rovnou si do klastru zapojíte čtyři. Beden pak můžete mít celkem osm. To se pak teprve budou klepat vaše zvonáče v basovém rachotu a technopárty bude proti vám puštěným mobilem puberťáka v parku. Právě tento vstup a výstup pak slouží k propojení jednotlivých hlav. Napravo je spínač ON/OFF a klasická PSU zdířka.
Obrázek
Basový „dědek“ má pod čepicí
Jakmile jsem vytáhl hlavu na světlo Boží, okamžitě mi bylo jasné, že mám před sebou jedinečný produkt mozků zkušených a světem protřelých muzikantů, kteří kašlou na nějaké módní pseudonovinky, ale jdou po podstatě zvuku. Mašina má opravdu klasický facelift analogových Tyrannosaurů a koncepčně je řešena zcela geniálně jednoduše. Žádné složitosti v ovládání, žádné parametrické korekce ani VCA či optokompresory, s nimiž stejně půlka lidí neumí pořádně zacházet. Jen stylová čistota evokující slávu starých dob. Musím přiznat, že jsem aparáty značky Ashdown doposud vůbec nebral vážně a v mých očích to byla jakási udělátka pro začínající muzikanty, kteří začali koketovat s tvrdší hudbou. Tohle je ovšem jiné kafe a zcela to změnilo můj pohled na ně.

Ihned po zapnutí se rozjedou oba ventilátory, které chladí trafo a aluminiový blok s výkonovými tranzistory. Již mé první osahávání „Hlavy Zkázy“ přineslo velice příznivý dojem, a to jak výkonový, tak hlavně zvukově kvalitativní. Ve spojení s mým referenčním Glockenklangem 2x12 produkovala hlava pevný, nadupaný, ale přitom jiskřivý tón. Žádné kulaté zahuhlanosti či naopak plechové chrčení se nekonalo. Koncepce equalizeru Geezera Butlera mě doslova nadchla. Jednoduché jak facka a přitom skvěle účinné. Nastavíte mnoho různých barev během okamžiku a zvládne to i naprostý laik. Basy jsou tučné, ale namažou zvuk jako takový, středy i výšky jsou na ucho velmi příjemné. Váš zvuk jakoby tam byl celý, nikde z něho není nic ukrojeno. Je super si pohrávat s vzájemným vztahem vstupní a výstupní citlivosti. Když necháte Input zhruba na jedné třetině a výstup pak dle libosti zesílíte, hlava dává nádherný čistý tón s plnými basy a zvonivými výškami. Funkcí DOOM tento sound ještě více nakopnete a natlakujete. DOOM zde funguje jako gain booster. Pokud však vytočíte Input na ¾ a hlasitost výstupu opět (tentokráte velmi opatrně) zkorigujete Outputem, je zvuk nakřáplý a v okamžiku zapnutí funkce DOOM se přebudí. Získáte sound starých nakopnutých lampáčů, které sice hrají trochu chrčivě, ale geniálně se pojí se zbytkem kapely.

Funkce SHAPE dává equalizačním možnostem další rozměr. Při aktivaci křivky se dá z aparátu vyrazit více „funky“ sound. Byl bych ale nerad, kdyby si basáci z mé recenze udělali závěr, že Head of Doom je vhodný pouze pro přestárlé vlasaté a vousaté rockery. Naopak. Aparát neskutečně nakopne vaší basu a díky síle a skvělému equalizeru ucítíte opravdovost vašeho zvuku. Jazzbass hraje jako Jazzbass, Musicmann jako Musicmann atd. V této zvukové autentičnosti a naprosté jednoduchosti ovládání tkví síla této hlavy. Zkoušel jsem Head of Doom jak s aktivní moderní basou G&L 2000, tak s USA Precissionem s polohlazenými strunami. Výsledkem byl v každém ohledu naprosto skvělý zvuk, a to jak na prsty, tak na slap i trsátko.

Tlačítko SUBS spouští oktaver, který k původnímu hranému tónu přidává spodní oktávu. Oproti např. Octabass od EBS nemá možnost tento vygenerovaný tón zesílit dle potřeby. Mohu říci, že oktaver na této hlavě je jemný, nevyčnívá, jen zahušťuje hru ve střední poloze. Dělá přesně to, co má.

Loučení bude opravdu těžké
Zcela bez obalu řeknu, že jsem na zvukově lepší hlavu zatím nehrál a můj kalifornský 350 wattový zesilovač známé firmy hraje v porovnání s Head of Doom ehm, tak nějak krotce a nevýrazně. Pokud bych měl něco přece jen zkritizovat či okomentovat, tak by to byl kompletně černý přední panel a černé knoby. V přítmí není skoro možné rozpoznat, co kde je a jaké je nastavení parametrů. Já ale skálopevně věřím, že právě díky oné jednoduchosti ovládání, to za chvíli zvládne každý muzikant téměř poslepu a když ne, budiž mu odměnou dokonalý zvuk. Tuhle hlavu chci, chci chci a to jak na pódium, tak do studia...
P.S.: Protože zrovna točíme spíše akustické projekty, připravil jsem pro vás ukázku pouhého náběru basy s cajonou bicí soupravou (místo šlapáku je speciální cajon), akustickou kytaru a basou. Kvůli zřetelnosti je basa je v mixu vytažena nad ostatní nástroje.

Výrobce: Ashdown
Zapůjčil: Music - Park s.r.o.

Petr Los


Ceny můžete porovnat na Zbozi.cz
PROFIL AUTORA: Petr Los dipl.um.
Navštěvoval Pedagogickou fakultu v Ůstí nad Labem. Zde intenzivně studoval hru na klavír a kompozici. Po revoluci přesedlal na baskytaru a kontrabas a vystudoval Státní konzervatoř v Teplicích, obor Hra na kontrabas. V 90. letech se věnoval tvorbě filmové a scénické hudby. Vytvořil hudbu pro film několikanásobného cyklotrialového mistra světa Josefa Dresslera – Golden Bike a pro mnoho dalších výukových a reklamních filmů a spotů. Jako baskytarista a kontrabasista hrál v kapelách St.Woody a Lingers, se kterou vydal tři alba u společnosti Indies Records. V současnosti vyučuje v ZUŠ Česká Lípa hru na kontrabas, baskytaru a klávesy, příležitostně hostuje v symfonických orchestrech, a spoluprovozuje nahrávací studio WonderLost.

Odpovědět