Ashdown CTM-30 Little Stubby

Odpovědět
Petr Los
Příspěvky: 38
Registrován: 27 říj 2017 11:25

Ashdown CTM-30 Little Stubby

Příspěvek od Petr Los »

Třicetiwattová celolampová basová hlava „Little Stubby“.
18. 9. 2019

Známá britská firma Ashdown ve vývoji a výrobě svých vynikajících basových hlav rozhodně nezaostává. Snaží se zacílit na všechny možné skupiny basistů. Od tranzistorových hlav přes hybridní, až po celolampové. Z této konstrukční řady pak nabízí třistawattový model CTM 300, stowattový CTM 100 a v neposlední řadě též novinku CTM 30 Little Stubby.

Vintydž nikdy neumře
Není tomu tak dávno, co jsem se rozplýval nadšením nad signovanou třísetwattovou hybridní hlavou Geezera Buttlera. Osobně jsem vždycky obdivoval a hrál spíše na hlavy americké provenience a přes La Manche směrem k ostrovům jsem se podíval pouze jednou. Po nedávné báječné, ale krátké testovací zkušenosti s hlavou od Ashdownu, jsem se zaměřil tímto směrem. O tom, že činím dobře, mě opět přesvědčil další velice zdařilý produkt od firmy založené Markem Goodayem. Výrobci pro své beránky a ovečky stvořili tentokráte naprostou klasiku ve stylovém chasis - a to plně elektronkovou třicetiwattovou hlavu ve starém, ale mnoha lety ověřeném hávu. Žádné spínané zdroje, žádné mosfety ani tranzistory, ale „klasické flašky“ jak v předzesilovači, tak v koncovém zesilovači. Prostě vintage nádhera každým coulem.
Obrázek

To sou ty lampy fakt tak dobrý?
Samozřejmě že jsou, o tom není pochyb. Každý mladý kytarista, který se jen trochu finančně zmůže, koupí si lampový aparát, hned jak může. Pokud není hluchý, musí slyšet, jak jeho šťastnějším kolegům ty Marshally, VOXy nebo Fendery hrají. Slyší, že jeho tranďák má takový plechový zvuk, ale hlavně mu chybí ona jiskra. Tu tvoří právě ony nasaturované elektronky produkující úplně jiné vyšší harmonické kmitočty, než je tomu u tranzistorů. Ano, je tu ještě pohádka o simulacích, ale to bych raději přeskočil.

„Ty hele, kolik wattů má ten tvůj apec? Cože patnáct, jak to že ti to hraje tak nahlas? Já mám padesátku a slyšet teda moc nejsem“. Tento dialog jsem měl možnost slyšet mnohokrát, jak ve studiu, tak i na pódiu. Je totiž stará muzikantská pravda, že lampové watty jsou jaksi jinačí, než ty tranzistorové, ale zabíháním do fyzikálně-konstrukčních podrobností bych asi některé čtenáře otrávil, takže se vrátím zpět k naší roztomilé hlavičce.

Malý podsaditý tvrdohlavec
Tak by se dal zhruba charakterizovat jeden z mnoha anglických významů pro název Little Stubby. Náš zesilovač je již na první pohled menší, ale bytelné celokovové konstrukce. Když se zběžně podíváte na přední panel, dýchnou na vás „šedesátky“. Nic zbytečného, žádná podsvícená tlačítka, kompresory, parametrické či semiparametrické equalizery, subbasové generátory a podobná udělátka, kterými se pyšní spousta basových zesilovačů jiných firem. Jen čistá elegance v podobě šesti potenciometrů s „chicken heads“ knoby slonovinové barvy a vpravo veliký žlutě podsvícený VU metr, který je vlastně poznávacím znamením všech hlav firmy Ashdown. Nalevo je celokovová jacková zdířka INPUT, napravo jsou pak dvě – RETURN a SEND určené pro zapojení efektové smyčky, takže o propojení svých milovaných efektů s aparátem rozhodně nepřijdete. Rovněž pokud používáte basu s aktivní elektronikou, máte u vstupu ještě celokovový kolébkový přepinač s označením SENSITIVITY, tedy citlivost a na výběr dvě polohy – HIGH/LOW. Dále pak následují potenciometry: DRIVE – je určený k tvorbě barvy basového tónu od čistého (tedy téměř) až po nekompromisní zkreslení, FEEDBACK – řekl bych, že se jedná o filtr Low/Mid frekvencí s proměnným Q. Jinými slovy, lze měnit frekvenční zabarvení tónu a přizpůsobovat ho tak různým stylům či typům nástrojů a hledat tak aletrnativní barvy zvuku. Následují tři potenciometry klasických korekcí BASS, MIDDLE, TREBLE. Posledním otočným potenciometrem je VOLUME - celková hlasitost výstupu. Protože se však jedná o celolampu, jsou potenciometry Drive a Volume na sobě přímo závislé. Jinými slovy, pomocí kombinace jejich nastavení je možné vykouzlit mnoho barev tónu.
Obrázek
Zadní panel neskýtá žádné novoty. Vlevo je umístěna zdířka pro PSU přívodní kabel a pod ním je červeně podsvícený spínač ON/OFF. Uprostřed se nalézá ventilátor určený k chlazení výkonových lamp a větrací průduchy. Zcela nalevo jsou tři celokovové jackové zdířky. Vrchní je označena jako TRANSFORMER DI OUT. Tento výstup umožňuje propojení s PA systémem či nějakým záznamovým zařízením - tedy pokud by pan zvukař nedal přednost zvučení reproduktorů basistovy bedny pomocí mikrofonů. To už se ale dneska moc nevidí. V případě Little Stubby jdou do DI výstupu jak korekce, tak efekty. U některých jiných hlav je totiž možné posílat do PAčka zvuk třeba jen z preampu a bez efektů. Poslední dvě zdířky jsou určeny pro výstup do bedny. Vrchní je čtyřohmová a spodní osmiohmová. Obě najednou výrobce rozhodně nedoporučuje používat.
Obrázek
Náš „Umíněnec“ je 400 mm dlouhý, 220 mm hluboký a 80 mm vysoký. Pozor však, tento ratlík váží díky své celokovové konstrukci a hlavně ručně vinutým transformátorům, bez nichž se čtyři horizontálně umístěné výkonové lampy EL-84 neobejdou, rovných dvanáct kilo. To je oproti některým hlavám se spínanými zdroji klidně i šestinásobek. V předzesilovači jsou umístěny celkem čtyři elektronky, a to ECC81, ECC82 a 2x ECC83. Všechny elektronky jsou od významné slovenské firmy JJ, která se jejich výrobou zabývá už od roku 1994.

ObrázekŽhavíme a tubíme
Po zběžném prohlédnutí hlavy jsem byl rozhodnut vrhnout se okamžitě do víru zkoušení. Má prvotní radost však byla zkalena absencí propojovacího kabelu mezi hlavu a zesilovač. Kruci, na jedné straně jackový výstup a na druhé straně u bedny speakon. Pak jsem si ale vzpomněl a po chvíli hrabání ve skladu jsem tento kabelový hybrid objevil. Už jednou jsem totiž sestavu s podobnými konektory testoval a byl jsem nucen si tuto propojku vyrobit. Nyní už nic nestálo v cestě. U každého správného lampáče je dobré, když se napoprvé nechá alespoň třicet minut pořádně nahřát. Little Stubby jsem připojil ke své reprobedně Glockenklang Double Light s výkonem 500 Wattů, takže rezerva byla opravdu veliká.

Vytáhl jsem svůj nástroj a ponechal u hlavy korekce v rovině. Započal jsem laborovat se zvukem. Při ponechání přepínače Sensitivity na Low opravdu nebyla výstupní hlasitost příliš velká. Měl jsem Volume nadoraz a výkon nic moc. Když jsem pomocí potenciometru Drive přidával, signál začal kreslit. Do půlky dráhy lehce, pak už se ozval zvuk overdrivu. Na konci dráhy obou potenciometrů se jednalo o pěkně ostré zkreslení. Nebylo však nepříjemné.

Stáhl jsem vše zpět a přepnul citlivost na High. Nyní síla signálu výrazně poskočila. Drive jsem ubral tak, až byl zvuk čistý a za pomoci Volume jsem nyní celkový zvuk zesílil. Teď už se to podobalo zvuku baskytary. Tón byl jiskrný a byla z něho krásně cítit ona jemná lampová komprese živého charakteru. Vyzkoušel jsem všechny korekce. Vím, že u kytarových aparátů mají tyto jen jemný účinek a zvuk lehce upravují. Byl jsem velice mile překvapen, když jsem zjistil, že v našem případě zabírají velice účinně. Však jsou také jen v preampu čtyři elektronky. Funkce Feedback (fakt nevím, proč tomu výrobce říká právě takto) vám dovolí upravit (vybrat) basové pásmo dle vašeho vkusu a potřeby. Od oldschoolového zabarvení kolem 100 Hz až po nadupanější 250-300 Hz. Škoda, že jsem neměl k dispozici žádného pasivního Fender Precissiona. Ten by panečku krásně tlačil. Po laborování jsem zjistil dávno známou věc, že stačí jen trochu víc přidat třeba na korekcích a zvuk začíná lehce crunchovatět. Zde je všechno se vším spojené. Je to prostě živý organismus. Moc mě bavilo vyrábět lehce nakřáplý tón. Ten je totiž pro tenhle aparát charakteristický. Následně jsem si Little Stubbyho vyzkoušel na zkoušce s kapelou. Nutno říci, že jsme hráli bez bicí soupravy, tak byl výkon zcela postačující. S bicími by už bylo nutné trochu přidat a tón tak zkreslit. Pro učely rockové kapely má však firma Ashdown připraveny silnější (ale také dražší a výrazně těžší) celolampové modely, jejichž majitelé rozhodně nebudou stát v koutě jako chudí příbuzní.

Jazz, coutry i folk
Little Stubby je řemeslně i technologicky výtečně vyrobená celolampová hlava nižší wattáže. Rozhodně by neměla uniknout milovníkům tohoto klasického soundu a technologie. Myslím si, že najde velké uplatnění v jazzových, folkových i umírněnějších rockových souborech a projektech právě pro svůj jiskrný zvuk a širokou paletu korekčních barev. Mohu jen vřele doporučit, strávil jsem s ní spoustu krásných retro okamžiků…

Výrobce: Ashdown
Zapůjčil: Music Park s.r.o.

Petr Los
PROFIL AUTORA: Petr Los dipl.um.
Navštěvoval Pedagogickou fakultu v Ůstí nad Labem. Zde intenzivně studoval hru na klavír a kompozici. Po revoluci přesedlal na baskytaru a kontrabas a vystudoval Státní konzervatoř v Teplicích, obor Hra na kontrabas. V 90. letech se věnoval tvorbě filmové a scénické hudby. Vytvořil hudbu pro film několikanásobného cyklotrialového mistra světa Josefa Dresslera – Golden Bike a pro mnoho dalších výukových a reklamních filmů a spotů. Jako baskytarista a kontrabasista hrál v kapelách St.Woody a Lingers, se kterou vydal tři alba u společnosti Indies Records. V současnosti vyučuje v ZUŠ Česká Lípa hru na kontrabas, baskytaru a klávesy, příležitostně hostuje v symfonických orchestrech, a spoluprovozuje nahrávací studio WonderLost.

Odpovědět