Příspěvky: 5
Registrován: 13 dub 2015 11:33

ACUS One Forstrings 5T Wood

Příspěvek od Tomislav Zvardon »

Kombo pro akustické nástroje.
8. 3. 2016

Myslím, že obliba používaní akustických kytar, či jiných akustických nástrojů, jako jsou ukulele, mandolíny, nebo třeba i elektrické housle atd., poslední dobou k mé radosti docela roste a s ní pochopitelně i potřeba nějakým způsobem tyto nástroje ozvučit.

Předpokládejme, že vlastní snímaní nástroje máme vyřešeno a teď jen najít vhodné kombo či zesilovač, pomocí kterého svůj nástroj zesílíte. Ano, pochopitelně nejlépe zní akustické nástroje akusticky, ale pokud používáte bicí, nebo pokud potřebujete ozvučit větší prostor, je potřeba to přece jen nějak řešit. Ne vždy je k dispozici totiž zvukař, který by vám váš nástroj zesílil. Čím dál více přibývá prostorů, kde se dá krásně hrát a které jsou pro zvukaře příliš malé a byl by tam zbytečný, ale zase jsou tak velké nebo hlučné, že je potřeba si tu akustiku aspoň malinko přizvučit. Ale i když už tam třeba zvukař je, můžete použít své akustické kombo jako svůj odposlechový monitor a nebýt tak na zvukaři závislý. Mě osobně se tedy takto hraje i lépe, než pokud jsem odkázán pouze na zvuk a monitorů zvukaře.

Z těchto a dalších důvodů je dobré, pokud používáte v kapele nějaký ten „akustický nástroj“ (teď už je i sporné, jestli je vhodné ho nazývat akustický, když je ozvučen), pořídit si nějaké to kombo, které je pro tyto nástroje určeno. Jedna z mnoha firem, která se zabývá touto problematikou a která se nedávno objevila na trhu, je italská společnost Acus. Od nich jsme dostali k testu kombo s označením Acus One Forstrings 5T Wood.

Když se na tohle malé kombíčko podíváte, určitě si řekněte, kde já už to jen viděl. Ano, podobnost s výrobky firmy Schertler je zde jasná a ne vůbec náhodná. Podle informací, které jsem našel na Internetu, pracoval-spolupracoval šéf firmy Acus, Frederico Canale, nějakou dobu právě s panem Schertlerem a vyvíjeli společně řešení pro všechny možné akustické nástroje. Kdo od koho se nechal při designu inspirovat, netuším.
Co nám Acus 5T Wood nabízí
Myslím, že velkou pochvalu si zaslouží právě design komba, zvláště tato verze Wood. Dřevo, nebo tedy lakovaná překližka, společně s černou tvarovanou krycí mřížkou 5palcového reproduktoru a 10 wattového tweeteru s bassreflexem, k sobě dokonale ladí. Opravdu moc hezké. Všechny ovládací prvky jsou umístěny na horním panelu, krom vlastního zapínaní a switche odpojujícího zem, které jsou umístěné zezadu komba, vedle masivního černého chladiče. Zesilovač má výkon 50 W a zapojit do něj můžete u této verze dva nástroje současně. Nebo velmi oblíbenou a často používanou kombinaci nástroje a mikrofonu. Pro každý vstup jsou zde zvlášť korekce (basy, středy, výšky, bez možnosti střední aretace). Dále pro každý kanál zvlášť i hlasitost a reverb. Jako vstupní konektory zde naleznete klasický kytarový jack a symetrický XLR vstup pro mikrofon. Co bohužel chybí a mně přijde hodně škoda, je phantomové napájení. Mnoho hráčů využívá při ozvučování nástroje kondenzátorové mikrofony typu např. DPA 4099. Což jsou zpravidla malé mikrofony na husím krku, kterými lze ozvučit jakýkoli akustický nástroj. Phantom mají až vyšší řady aparátů Acus. Škoda, právě tento malý přenosný model by se mohl stát tím nejoblíbenějším, stejně tak jako u konkurenčních AER malá Alfa. Řešení je dokoupit si phantomové napájení zvlášť a vozit si je s sebou ke kombu. Ještě bych neměl opomenout jeden důležitý vstup Aux In (malý jack), pro připojení například CD přehrávače, automatického bubeníka atd. s ovladačem výstupní hlasitosti. Za to palec nahoru. Co se týče výstupů, najdete zde potřebný Direct Out pro připojení do pultu apod. Kombo tak můžete samozřejmě použít jako DI box. Pro konkrétnější technické údaje koukněte na stránky Acusu, nebo českého distributora. Věcí, která mně zde také chybí, je nějaký i třeba obyčejný kryt - povlak na kombo, abyste ho úplně nezničili při přenášení. Na stránkách Acusu jsem objevil hezkou brašnu ala AER, ale tu si musíte dokoupit zvlášť a na stránkách českého distributora jsem ji neviděl. Takže asi jedině přímo u Italů...
Jdeme hrát…
K testu jsem si vzal vše, s čím by se mohlo kombo tak nějak bavit. Ukulele ozvučené piezzem, nylonku ozvučenou kontaktními snímači, jazzového lubového Gibsona L4 a Martinku ozvučenou systémem LR Baggs. Díky poměrně dobře fungujícím korekcím lze z každého typu nástroje dostat to, co potřebujete. U lubovky a nylonky bylo potřeba si trochu pohrát s basy, které zde znějí malinko gumově, ale nic tragického. Na celkové basy má samozřejmě hodně vliv také umístěný bassreflex. Díky dobře fungujícím korekcím se dá trochu zahuhlaný bass, který se ozval z komba, pokud dáte korekce na střed, docela pěkně vyladit. Celkový zvuk je jinak čistý, příjemný, plný a dle svých možností zachová charakter nástroje bez většího zabarvení. Největší problém se zvukem zde měla bohužel nylonová kytara. Tam bývá problém ale i u daleko dražších komb. Chyběl mi zde ještě jeden parametr středů pro odříznutí nechtěného nosového zvuku. Nakonec se mi to podařilo pomocí EQ na kytaře, ale pokud ho nemáte, jste odkázaní pouze na ekvalizaci na kombu. S akustickou kytarou s kovovými strunami se kombo chovalo asi nejlépe a bez jakéhokoliv problému byl i dynamický mikrofon. Pro, řekněme, zkrásnění či zprostorovění zvuku, můžete ke každému kanálu přidat digitální reverb. Bohužel ten mi přijde jako nejslabší část komba. Jednak se mi moc nelíbí samotná barva reverbu, která trochu rozmazává a „zadekovává“ tón nástroje, ale to by se ještě dalo vyladit. Pokud ho nedáte hodně, nějak to vše funguje, ale pokud začnete využívat např. techniku golpe a jí podobné, tedy různé klepání do desky či vytváření různých perkusivních zvuků, ozve se z komba nepříjemný chrčící zvuk, připomínající výstřely s válečného filmu. Takže, flamenco kytaristé, na reverb zde úplně zapomeňte. Škoda. Možná, že nefungoval jak měl, možná byl vadný, každopádně na testovaném modelu nebyl moc použitelný.

Když udělám nějaké závěrečné shrnutí, za cenu okolo 12 tisíc korun můžete mít slušně znějící, super vypadající a velmi univerzální kombo pro všechny možné akustické nástroje. Výhodou je určitě velikost, dva vstupy s vlastními korekcemi, vstup pro CD apod. Nevýhodou je absence phantomu a reverb.

Výrobce: ACUS
Zapůjčil: AUDIO PARTNER s.r.o.

Tomislav Zvardoň
PROFIL AUTORA: Tomislav Zvardoň
Kytarista, skladatel a lektor. Narodil se v Opavě, vystudoval vysokou školu pedagogickou s aprobací hudební a výtvarná výchova. V současné době působí např. v kapelách Duende, Plum Jam, Kentonmania Bigband atd. V minulosti spolupracoval například s Tam Tam Orchestra, Blankou Šrůmovou, J. P. Rybou, Oscarem Petrem, skupinou Tshikuna, Šum Svistu, Bo Bigband a dalšími. Dále působil jako člen orchestru muzikálu Rusalka, Pokrevní bratři. Je také autorem 1. internetové konzervatoře (iDNES) – internetová škola kytary. Věnuje se též pedagogické praxi (soukromá výuka kytary, lektor školicího střediska Deccart). Více info na www.zvardon.cz.