začátečník ve středních letech

Riffy, sóla, techniky, cvičení... aneb praxe všeobecně
Odpovědět
pajson.d
Příspěvky: 2
Registrován: 21 črc 2012 12:59

začátečník ve středních letech

Příspěvek od pajson.d » 21 črc 2012 22:32

Ahoj lidi,

musím hned z kraje pochválit Vaše fórum co se týká návodů a hlavně ochotu zkušených pomáhat nezkušeným.

Je mi 34 let, nikdy jsem na nic nehrál a již delší dobu koketuji s myšlenkou se naučit na něco hrát a somo, že jako rock a metal příznivce mě cesta vedla ke kytaře. Pro začátek, než do něčeho začnu investovat jsem si od známého pujčil úplně základní set, který se mu válel doma ve skříni. Jedná se o kytaru AXL typu Stratocaster s 10W kombem. A jelikož mu nějakou dobu i se strunami ležela ve skříni, stačilo málo a hned jsem letěl pro nové struny. Pro začátek jsem se rozhodnul pro Yamahy EN 09, které jsem komplet nasadil na kytaru a za pomoci ladičky je vyladil.

Teď už mě jen čeká dřina s učením, do kterého jsem ale 100% odhodlaný. Co jsem pochytil a pochopil, tak jako základ je naučit se rytmus pravé ruky (klidně i bez toho, že bych myčakl jakoukoliv strunu). Moc jsem ale nepochopil jak na to mám jít a co k tomu použít (metronom nemám).
Mohu Vás poproit o radu za pomoci čeho a jak začít?
Děkuji za pomoc
Pavel

Uživatelský avatar
Ol'Dawg
Příspěvky: 119
Registrován: 28 zář 2011 17:01

Re: začátečník ve středních letech

Příspěvek od Ol'Dawg » 22 črc 2012 09:59

Ahoj Pavle,

nevím, jestli ti budou k něčemu moje poznámky, protože je mi 60, hraju na akustickou kytaru, žánrově osciluju někde mezi primitivní americkou kytarou, folkem přes bluegrass až k etno (celtic, irish) a cizí mi není ani klasika. A fingerstyle. Dost lidí bere taky moje rady s rezervou, když se domáknou, že jsem základní drill absolvoval ve Voršilském klášteře a pak hrál 20 let na violoncello u jednoho věhlasného pana profesora. Jo, a nesnáším rock a metal :-)

Nemyslím si, že fór je v "rytmu pravé ruky". Jsou lidé, co místy hrají jen jednou rukou a to levou (uvažuju jako pravák, tedy tou rukou, co je na hmatníku). Pozitivně vím jen to, že jen pravou nehraje nikdo... Ale nechme srandiček :-)

Nejsem si ani jistý, že je vhodné začínat na elektrickou kytaru. To je totiž moderní "technologický" produkt, který prošel mohutným vývojem a byl optimalizován na tzv. "hratelnost". Ve srovnání s akustikou se na elektriku hraje mnohem pohodlněji, ale přes veškeré elektronické vymoženosti má elektrika paradoxně méně možností, aspoň z mého pohledu. Jako hráč máš totiž méně možností ovlivnit výsledný zvuk - co ovlivňuješ, jsou různé krabičky, ale kytara samotná jakoby ustupovala do pozadí. Ale určitě se najde někdo, kdo bude tvrdit pravý opak, ono totiž hraní není exaktní věda, ale je to celé o pocitech. Nejde to nacpat do škatulky, pár školometů ti udělá přednášku o zlozvycích a když se pak podíváš na Mistry (s velkým M - od Jimmyho Hendrixe přes Doyla Dykese až k Thomu Breshovi), tak zjistíš, že jejich hra je soubor "zlozvyků"...

Určitě bude vhodné seznámit se s hmatníkem. Hrát na dvě struny, jedna prázdná, hmatat na druhou a uvědomovat si intervaly. Tercky, kvarty, kvinty... Pak přidat třetí strunu a zkusit si skládat sám akordy. Přidat čtvrtou strunu atd. Když už umíš pár akordů, zkusit si je upravit po svém, dosadit do nich ty intervaly. Šestky, sedmičky, devítky, jedenáctky... Pak maj, min. ... Osvojit si anglické názvosloví, co je power chord, diminished chord, zvyknout si na to, že se používá B místo H (tj. standardní ladění kytary bude E-A-D-G-B-E). No a dřív nebo později aspoň vzít na vědomí, že kytara se dá naladit jakkoli - prostě něco ve standardním ladění nedáš, ale po přeladění to jde s prstem v nose... Technika pravé ruky se musí také cvičit, ale opravdu to není to nejdůležitější. Trsátkem jdou souzvuky šíleně těžko, pokud nepoužiješ "chicken picking", nechytneš trsátko dvěma prsty a zbylé (aspoň 2 z nich) použiješ k vybrnkávání. Fakt, mistrovství není ve shreddingu tempem 320 bpm, to mi věř.

Dobrá cesta (nejen v začátcích) je sledovat videa na YouTube. Pro začátečníky je vynikající Justin Sandercoe:
http://www.youtube.com/user/justinsandercoe

a určitě bych si také opatřil nějakou akustiku na doplnění - třeba ne ihned, ale až budeš mít jasno, že budeš hrát a nepolevíš. Bez akustiky totiž nepoznáš, co to je "tvořit tón", akustika ti také pomůže vyloučit jeden z největších problémů v začátcích - většina těch, kteří začínají na elektriku se naučí minimum (přesněji asi tak 47% z toho nutného minima) a pak si začnou hrát s efekty a krabičkami, čímž velmi snadno podlehnou dojmu, že umějí hrát. Jo, ještě na jednu zrádnost musím upozornit - přílišná specializace v začátcích je velice škodlivá. Pokud nezahraješ třeba "Skákal pes přes oves" nebo "Jambalaya", vůbec se do rocku nepouštěj...
http://www.kytara.net | http://www.facebook.com/pages/Akustick% ... 5?filter=3
kytara Martin D28 + L. R. Baggs Lyric, combo AER Alpha, Shubb capo (S1, C7b, C8b), Elixir 0.12-0.56 PB, Golden Gate pick, Saddle thumbpick

pajson.d
Příspěvky: 2
Registrován: 21 črc 2012 12:59

Re: začátečník ve středních letech

Příspěvek od pajson.d » 22 črc 2012 23:45

Ahoj Ol'Dawg :D ,

děkuji za rady a pohotovou reakci. Četl jsem jí hned nějak ráno na mobilu, jen jsem nestihnul reagovat.

Pro elektriku jsem se rozhodnul z rad, které jsem si přečetl a po několika diskuzích s lidmi kolem mě, co si občas zahrají nebo i hrají. Šel jsem do ní z důvodu, že bych jí měl umáčknout lépe než klasiku. Vesměs jsem nad ní dnes strávil cca 4 hodiny (2 dopoledne, hodinu odpoledne a večer rovněž hodinu) s tím, že jsem jí měl v kombu zapojenou cca jen asi 10 minut.
Začal jsem s tím, s čím vím, že mám opravdu problém tj. udržet vůbec takt. Nedal jsem sice na tvé doporučení ohledně trsátka a hrál jsem s ním. Cca 3 hodiny jsem seděl na 4/4 taktem a prostě jen tak brnkal na struny. Nejdřív vždy jen po jednotlivé struně stylem v^v^ pauza a znova cca 50x na každou za pomoci staženého metronoma, pak jsem začal přidávat kombinace například v^e a v^b, vždy dvě struny nad sebou cca 100x u každé dvojice. Po obědě jsem si prohlédnul tvůj odkaz Beginners Course (BC), a sem tam jsem za velké námahy a přemlouvání prstů poskládal nějaký akord, který jsem držel a zase jen vybrnkával výše uvedené. Vždy když mi šla kombinace vybrnkávání, tak jsem si udělal nějakou svou, kterou jsem po celou dobu opakoval postupně přes všechny struny. Držel jsem se ale stylu, že brnkal střídavě nahoru dolu, později při jsem i nějaké brnknutí vynechával, ale pohyb ruky jsem zachoval bez dotknutí struny. Dělal jsem to proto, abych se vůbec do těch strun trefil, trsátko nedrčelo a z kytary šli alespoň trochu pěkné tóny. Myslím si, že než si zvyknu pořádně udržet tempo, tak budu muset ještě asi cca týden toto trénovat, ale pokusím se i bez trsátka jen za pomoci prstů. Chci se naučit jak s tak bez (vybrnkávání prsty) hrát na jednotlivé struny bez toho, abych naně musel koukat a trefil se na jednotlivé struny.

Teď večer jsem si už jen tak pro odech a trochu naladění zkoušel vybrnkávat stupnici Cdur v rozsahu jedné oktávy, ale musím se nějak naučit poslouchat tu levou ruku. Resp. pořádně nevím jak poskládat prsty a které na jakou strunu dávat. A i po té hodině a něco co jsem mačkal struny prsty bolí :lol: , ale překonám a vytvořím mozoly.

Klidně napiš nějaké další doporučení nebo názor na můj postup, 100% si něco z něj vezmu stejně jako španělku, kterou určitě jestli mi elán vydrží (vůli mám pevnou) dokoupím :-). Zítra má ruka odpočinek, jedu na služební cestu a mého společníka nechávám se slzami v očích doma.

Děkuji
Pavel

Uživatelský avatar
Ol'Dawg
Příspěvky: 119
Registrován: 28 zář 2011 17:01

Re: začátečník ve středních letech

Příspěvek od Ol'Dawg » 23 črc 2012 13:35

Ahoj Pavle,

začal jsi dobře, jen vytrvej a úspěch se nemůže nedostavit. Měl bych pár tipů pro ulehčení začátků:

péče o prsty na levé ruce - když se objeví otlaky nebo dokonce puchýře, osvědčily se sáčky s čajem. Když uvaříš čaj (a používáš porcovaný pytlíkový), pytlík nevyhazuj, ale dej ho do ledničky. Pak ho jen stiskni v bolavých prstech. Pytlík musí být samozřejmě mokrý a studený. Dobře funguje černý indický nebo čínský čaj, zelený je téměř nanic a ty různé ovocňáky jsou naprosto k ničemu. Tuhle fintu používali už Rommelovi vojáci v Africe, léčili si takhle spáleniny od sluníčka. Když se ti ten čaj natáhne do těch zničených prstů, kůže i podkoží se jakoby stáhne a nedělají se vodnaté puchýře. Dále bych doporučil pravidelné ošetřování bříšek prstů měsíčkovou mastí, nejlépe po každém hraní.

péče o nehty - na levé ruce zastříhávat co nejvíc a pečlivě zapilovat do hladka. Dobrý je diamantový pilník, vyhoví i skleněný. Na prstech se musí vytvořit plošky a nehty nemají přečnívat, zatínat drápy do hmatníku je nevhodné, nic pak nezahraješ. Na pravé ruce já zastříhávám taky a to i když hraju stylem maso-kov. Je pravda, že často používám "drápy" (prstýnky), palec dokonce v 75% času. Pozor na kraje nehtu, když s ním zatrhneš za strunu, je z toho velmi bolestivé zranění a týden si nebrnkneš (aspoň bez prstýnku). Při flatpickingu (trsátko) na nehtech na pravé ruce záleží jen do té míry, jak intenzivně používáš chicken picking ("přidrbávání" prsty). To je ale pokročilá technika a v začátku to určitě nepoužiješ. Hra nehty pravé ruky (flamenco) vyžaduje téměř rituální péči o nehty, lepí se umělé a používají se buď nylonky nebo speciální struny, buď na klasické kytaře (španělce) nebo nějaké té flamenco či gipsy kytaře typu Maccaferri. Opět specialita, pro začátek nedůležitá.

hra trsátkem - je to zabíračka na ramena. Leccos o tom najdeš na fóru u Bryna Suttona http://www.bryansutton.com/bb_threads.cfm. Je třeba se umět uvolnit, pohyb by měl vycházet převážně ze zápěstí zároveň s velmi mírným otáčivým pohybem předloktí. Křečovitě sevřená ruka s trsátkem v pěsti je typická chyba v začátcích, končí to na neurologii. Tvar a tvrdost trsátka závisí na žánru a stylu (picking nebo doprovod v akordech). Pro vybrnkávání jednotlivých tónů je vhodnější tvrdší trsátko kulatějšího tvaru s leštěnými, sešikmenými hranami. Nesmí před strunou ustupovat, musí ji před sebou valit. Také to nesmí plácat. Pár poznámek ke hře trsátkem mám na svém webu http://kytara.totalh.net/hrajeme/drnci-a-drnci. Pro doprovod je dobré měkčí trsátko, může se při hře ohýbat, někdy ani nevadí plácání (někdo to používá i jako zdůraznění rytmiky).

Pokud uvažuješ o pořízení akustiky, tak to chválím. Je to nakonec jediná cesta, jak si zahrát s kamarády a zpravidla jediná cesta, pokud bys chtěl hrát sám. Elektrika je typicky kapelní nástroj, i kdyby tam sólovala sebevíc. Říká se, že pro začátek stačí nějaká hodně levná kytara, ale s tím zásadně nesouhlasím. Ty nejlevnější kytary (nová pod 3000 Kč) patří do ruky zkušeným hráčům, ti si poradí. Ty potřebuješ kytaru, aby ti pomáhala, ne aby ses s ní pral. Doporučil bych tedy polomasiv, lze sehnat kolem 5000,-. Je na zvážení, jestli klasiku (španělku) s nylonovými strunami (široký plochý krk 50 mm, pohodlné hraní), nebo westernovou s kovovými strunami (úzký krk 43 mm do obloučku, pro pohodlné hraní třeba seštelovat). Klasika je tichý, něžný nástroj, nemá šanci v hospodě nebo s ostatními nástroji. Westernovka je pravý opak, ale o tom třeba až někdy jindy, až to bude aktuální...

Další podstatná součást učení je poslouchat. Poslouchej především jednotlivce, všímej si smyslu pro harmonii. I laik pozná rozdíl mezi španělskou a japonskou hudbou, ale brzy asi zjistíš, že každý kytarista má jiné pojetí harmonie. Hezky je to vidět třeba na rozdílech mezi Chetem Atkinsem a Doc Watsonem. Určitě si najdeš své interprety v žánru, který je ti nejblíž. A nakonec to nejdůležitější - uvědom si, co v hraní hledáš. Rock a metal není o melodii, tam jde o šou a efekty. Country je sice melodická záležitost, ale pro leckoho je to rituál. Klasika nebo třeba irské balady, to je zase něco jiného...

Ještě pár odkazů:
http://dusan.pc-slany.cz/hudba/default.htm - svérázně, ale velice hezky pojatá teorie. Velmi názorné, to se musí vidět!
http://www.kytara.cz/akordy/ - kdybys nevěděl, jak chytnout akord, tak běž sem! Celé stránky jsou nádherné, ale tohle je fakt špica!
http://kytara.totalh.net/ - můj web. Snad tam taky něco najdeš...
http://www.kytara.net | http://www.facebook.com/pages/Akustick% ... 5?filter=3
kytara Martin D28 + L. R. Baggs Lyric, combo AER Alpha, Shubb capo (S1, C7b, C8b), Elixir 0.12-0.56 PB, Golden Gate pick, Saddle thumbpick

Odpovědět