Svými příspěvky jsem chtěl doplnit pěkný článek Janny "O elektrických kytarách celkově", ale téma je zamknuté.
Pokusím se to tedy doplnit tady a jako neangličtinář chci uvést cizí výrazy, se kterými se můžeme setkat.
Máme sice Google, ale myslím si, že takhle pohromadě to bude přehlednější. Spíš než doslovný překlad sem chci dát názornější obrázky.
Protože nevím všechno, tak vás prosím o doplnění a opravy.
Z technických důvodů to rozdělím do více příspěvků.
Konstrukce těla kytary
Hollow body - dutá kytara s luby. Byly to první el. kytary, které vycházely z konstrukce akustických kytar.
Semi-hollow - dutá kytara s nízkými luby (pololubová, nízkolubová). V dutině těla je masivní blok dřeva pro potlačení zpětné vazby.
Solidbody - tělo z plného masivu dřeva. Jsou v něm sice vyfrézovány otvory, ale ty slouží pro provozní účely - pro snímače, potenciometry, přepínače, tremolo...
Single cutaway - vykrojení těla pro lepší dostupnost na hmatníku ve vyšších polohách (asymetrická kytara).
Double cutaway - vykrojení těla na obou stranách (symetrická kytara).
Single neck one - kytara s jedním krkem
Double neck - kytara se dvěma krky
Multi neck - kytara s více krky
Binding - ozdobné a ochranné lemování těla
Monkey grip - otvor pro přenášení kytary
Konstrukce krku a jeho spojení s tělem kytary
Truss rod - kovová podélná výztuha krku
Skunk stripe - kryt kanálu výztuhy krku. Někdy je nalepen jen jako estetický doplněk (v případě, kdy je výztuha vložena do kanálku mezi krkem a hmatníkem).
Profil krku - nebudu je zde rozepisovat, z obrázku je to patrnější.
Asymetrický tvar krku - je lépe přizpůsoben anatomii lidské ruky, zejména postavení palce.
Bolt neck - šroubovaný spoj krk-tělo
Neck plate - destička (podložka) pod šrouby spoje krk-tělo. tato podložka může obsahovat údaje o výrobci, může být různě zdobená a může mít různé tvary.
Set neck (Glued neck) - lepený spoj krk-tělo
Neck through body - průchozí krk. Krk tvoří i osu těla kytary.
Fast back heel (All access neck, Heeless neck) - zbroušená (vybroušená) patka krku kvůli pohodlnější dostupnosti na hmatník
Micro neck tuning (Micro tilt neck) - zařízení pro jemné nastavení úhlu krku vůči tělu kytary.
Elektrofonická kytara - názvosloví, anglické výrazy, atd.
Elektrofonická kytara - názvosloví, anglické výrazy, atd.
Naposledy upravil(a) Milan dne 20 zář 2011 11:25, celkem upraveno 2 x.
Re: Elektrofonická kytara - názvosloví, anglické výrazy, atd
Hmatník kytary
Fretboard (Fingerboard) - hmatník kytary je pruh dřeva, který je nalepen na krk kytary. Jsou v něm zasazeny pražce nebo může být bezpražcový (viz Fretless).
Fingerboard radius - zaoblení hmatníku v příčném směru. Má vliv na hratelnost a feeling (pocit při hraní). Může být i zcela plochý (viz Flat...). Vyrábějí se kytary s různými poloměry zaoblení hmatníku.
Compoud radius - radius hmatníku, který se v podélném směru hmatníku mění. V nižších polohách je zaoblenější (snazší akordová hra) a směrem ke kobylce je plošší (lepší sólová hra).
Flat Fingerboard - plochý hmatník
Scalloping - vyfrézování prohlubní v hmatníku mezi pražci. Údajně způsobuje lepší pocit při hraní, rychlejší a přesnější hru, dokonalejší kontakt prstů se strunami a pražci.
Inlays (Fret markers) - intarzie, vykládání hmatníku pozičními značkami, značka pražce. V některých případech neoznačuje určitý pražec, ale plní funkci estetickou.
Side Fret markers - poziční značky pražců na boku hmatníku.
Inlay stickers - samolepky, kterými lze "vylepšit" vzhled hmatníku, pokud vás původní značky nudí.
Fretless Fingerboard - bezpražcový hmatník
Binding Fingerboard - ozdobné a ochranné olemování delších hran hmatníku. Chrání jak samotné hrany dřevěného hmatníku, tak i prsty před okraji pražců. Údajně zlepšuje pocit při hraní, lepší skluz ruky.
Fretwire - pražcový drát. Různí výrobci používají pražcový drát lišící se tvarem a rozměry. Označují se např. Small, Medium, Large, Jumbo, Extra Jumbo.
Fret - kytarový pražec. V hmatníku je přidělán natlučením do předem vyfrézovaných drážek, nebo je přilepen na povrch (firma Parker).
Nut - ořech (nesprávně také nultý pražec nebo sedlový pražec). Je umístěn na přechodu hmatník-hlava kytary a je přilepen nebo přišroubován.
Webster Nut - kovový ořech, u kterého lze regulovat výšky strun nad hmatníkem.
Roller Nut - ořech s rolnami. Oproti klasickému ořechu snižuje jeho tření a zajišťuje větší stabilitu ladění (struny se "nezakusují" v drážkách klasického ořechu).
Locking Nut - zamykací ořech. Struny jsou po naladění "zamknuty" a změna jejich tahu není přenášena na ladící mechaniky. Větší stabilita ladění.
Compensated Nut - kompenzovaný ořech. Eliminuje problémy s laděním strun, respektive s laděním na jednotlivých pražcích. Zejména v prostoru 1. až 7. pražce jsou většinou struny nadladěny třeba až o 5 centů.
Na pravém obrázku je kombinace kompenzovaného a zamykacího ořechu.
Zero Fret - nultý pražec. Je umístěn mezi ořechem a prvním pražcem. Tento pražec montují něktří výrobci kytar a argumentují tím, že akordy s využitím prázdných strun nezní tak pěkně. Je to dáno rozdílným materiálem mnohdy plastového ořechu a klasického kovového pražce.
Poznámka na konec: Hmatníky se vyrábějí v různých šířkách a délkách. S délkou hmatníku souvisí nejen počet pražců na něm umístěných (21, 22, 24,...), ale i výraz:
Menzura - je celková délka znějící vibrující struny. Je to vzdálenost mezi ořechem a kobylkou.
EDIT:
Objevil jsem tyto zajímavosti:
Smilefrets - úsměv pražců. Tyto usmívající se klenuté pražce lépe kopírují přirozené pohyby prstů a jsou vhodné zejména pro barré akordy. Kvůli ladění je takto vyklenut i ořech a kobylka.
Kaskádovitý hmatník, pražce jsou tvořeny jednotlivými stupni "schodů":
True Temperament - další novinka pro permanentní ladiče, pokroucené pražce plní obdobnou funkci jako kompenzovaný ořech.
Fretboard (Fingerboard) - hmatník kytary je pruh dřeva, který je nalepen na krk kytary. Jsou v něm zasazeny pražce nebo může být bezpražcový (viz Fretless).
Fingerboard radius - zaoblení hmatníku v příčném směru. Má vliv na hratelnost a feeling (pocit při hraní). Může být i zcela plochý (viz Flat...). Vyrábějí se kytary s různými poloměry zaoblení hmatníku.
Compoud radius - radius hmatníku, který se v podélném směru hmatníku mění. V nižších polohách je zaoblenější (snazší akordová hra) a směrem ke kobylce je plošší (lepší sólová hra).
Flat Fingerboard - plochý hmatník
Scalloping - vyfrézování prohlubní v hmatníku mezi pražci. Údajně způsobuje lepší pocit při hraní, rychlejší a přesnější hru, dokonalejší kontakt prstů se strunami a pražci.
Inlays (Fret markers) - intarzie, vykládání hmatníku pozičními značkami, značka pražce. V některých případech neoznačuje určitý pražec, ale plní funkci estetickou.
Side Fret markers - poziční značky pražců na boku hmatníku.
Inlay stickers - samolepky, kterými lze "vylepšit" vzhled hmatníku, pokud vás původní značky nudí.
Fretless Fingerboard - bezpražcový hmatník
Binding Fingerboard - ozdobné a ochranné olemování delších hran hmatníku. Chrání jak samotné hrany dřevěného hmatníku, tak i prsty před okraji pražců. Údajně zlepšuje pocit při hraní, lepší skluz ruky.
Fretwire - pražcový drát. Různí výrobci používají pražcový drát lišící se tvarem a rozměry. Označují se např. Small, Medium, Large, Jumbo, Extra Jumbo.
Fret - kytarový pražec. V hmatníku je přidělán natlučením do předem vyfrézovaných drážek, nebo je přilepen na povrch (firma Parker).
Nut - ořech (nesprávně také nultý pražec nebo sedlový pražec). Je umístěn na přechodu hmatník-hlava kytary a je přilepen nebo přišroubován.
Webster Nut - kovový ořech, u kterého lze regulovat výšky strun nad hmatníkem.
Roller Nut - ořech s rolnami. Oproti klasickému ořechu snižuje jeho tření a zajišťuje větší stabilitu ladění (struny se "nezakusují" v drážkách klasického ořechu).
Locking Nut - zamykací ořech. Struny jsou po naladění "zamknuty" a změna jejich tahu není přenášena na ladící mechaniky. Větší stabilita ladění.
Compensated Nut - kompenzovaný ořech. Eliminuje problémy s laděním strun, respektive s laděním na jednotlivých pražcích. Zejména v prostoru 1. až 7. pražce jsou většinou struny nadladěny třeba až o 5 centů.
Na pravém obrázku je kombinace kompenzovaného a zamykacího ořechu.
Zero Fret - nultý pražec. Je umístěn mezi ořechem a prvním pražcem. Tento pražec montují něktří výrobci kytar a argumentují tím, že akordy s využitím prázdných strun nezní tak pěkně. Je to dáno rozdílným materiálem mnohdy plastového ořechu a klasického kovového pražce.
Poznámka na konec: Hmatníky se vyrábějí v různých šířkách a délkách. S délkou hmatníku souvisí nejen počet pražců na něm umístěných (21, 22, 24,...), ale i výraz:
Menzura - je celková délka znějící vibrující struny. Je to vzdálenost mezi ořechem a kobylkou.
EDIT:
Objevil jsem tyto zajímavosti:
Smilefrets - úsměv pražců. Tyto usmívající se klenuté pražce lépe kopírují přirozené pohyby prstů a jsou vhodné zejména pro barré akordy. Kvůli ladění je takto vyklenut i ořech a kobylka.
Kaskádovitý hmatník, pražce jsou tvořeny jednotlivými stupni "schodů":
True Temperament - další novinka pro permanentní ladiče, pokroucené pražce plní obdobnou funkci jako kompenzovaný ořech.
Naposledy upravil(a) Milan dne 20 zář 2011 17:28, celkem upraveno 1 x.
Re: Elektrofonická kytara - názvosloví, anglické výrazy, atd
Hlava kytary
Headstock (Head guitar) - hlava kytary, hlavice, vřeteník. Mimo jiné slouží především k umístění ladících mechanik strun. Tvar hlavy je charakteristickým a poznávacím znakem toho kterého výrobce. Pár příkladů:
GibsonFender
Rickenbacker
IbanezGibson
K tvarům hlav kytar ještě jedna zajímavost -
Hockey Stick Guitar. Netřeba překládat, obrázek napoví více:
Hlavy kytar můžeme rozdělit podle několika kritérií:
Podle úhlu, který svírá s krkem kytary:
Straight Headstock - rovná hlava je rovnoběžná s krkem (nebo v naprosté rovině s krkem), bývá z jednoho kusu materiálu společně s krkem, nebo je ke krku přilepena.
Angled Headstock - zakloněná (úhlová, šikmá) hlava svírá s krkem určitý úhel, ke krku je přilepena.
Dalším kritériem pro rozdělení je:
Umístění ladících mechanik:
Ladící mechaniky ve dvou řádách (3L+3P)
Ladící mechaniky v jedné řadě
Ladící mechaniky do oblouku
Reverse headstock - ladící mechaniky jsou v jedné řadě, ale jsou otočeny směrem od kytaristy.
Netradičně rozmístěné ladící mechaniky - někteří výrobci kytar volí takové rozmístění ladících mechanik, aby struny mezi ořechem a mechanikami neměnily úhel a vedly rovnoběžně s hmatníkem, to je aby byly kolmé vůči ořechu.
Opačným extrémem je rozmístění ladících mechanik takovým způdobem, že by se struny neudržely v zářezech ořechu, nebo by se struny opíraly o vedlejší ladící mechaniky. V takovém případě je nutné použít:
Vodiče strun
Multiplanar Headstock - speciálně rozmístěné ladící mechaniky pro správné rozložení pnutí a namáhání hlavy kytary (s ohledem na pnutí jednotlivých strun).
Srážeč strun - používá se v případě rovných hlav. Je to kovová hrazda nebo speciální podložky, které způsobují větší přítlak strun do ořechu a nehrozí vyskočení struny ze zářezu ořechu.
Na lícové straně hlavy výrobce většinou umísťuje:
Logo, značku výrobce
Označení typu kytary
Headstock inlay - ozdobné vykládání.
Binding headstock - hlava kytary může být olemována ozdobným a ochraným proužkem:
Headstock decal - koho by omrzel vzhled hlavy, nebo chce změnit její vzhled, může použít tyto obtisky:
Na lícové straně hlavy ještě najdeme vyústění otvoru výztuhy krku. Je zde šroub nebo matka, kterou se reguluje prohnutí krku. Tento otvor je u některých výrobců překryt krytkou.
Nezakrytý otvor výztuhy krku
Zakrytý otvor výztuhy krku - k zakrytí tohoto otvoru se používají různé ozdobné krytky, které na sobě mohou mít logo výrobce, typ kytary,...
Rubová strana hlavy kytary - především slouží k přichycení ladících mechanik. Dále zde výrobci mohou umístit výrobní číslo kytary, zem původu, svoje logo, ozdobné vykládání,...
Někoho svádí celkem volná a pro okolí neviditelná rubová ploch hlavy k umístění takových nezbytností, jako jsou třeba držáky na nářadí a na trsátka.
Existují i zásobníky trsátek na čelní stranu hlavy kytary -
Headless guitar - bezhlavá kytara. Struny jsou uchyceny na konci pahýlu krku za ořechem a ladící mechaniky jsou na těle kytary.
A nejvíc mě pobavily tyto elektrikářské svorky:
Poznámka: o ladících mechanikách bude následující příspěvek.
Headstock (Head guitar) - hlava kytary, hlavice, vřeteník. Mimo jiné slouží především k umístění ladících mechanik strun. Tvar hlavy je charakteristickým a poznávacím znakem toho kterého výrobce. Pár příkladů:
GibsonFender
Rickenbacker
IbanezGibson
K tvarům hlav kytar ještě jedna zajímavost -
Hockey Stick Guitar. Netřeba překládat, obrázek napoví více:
Hlavy kytar můžeme rozdělit podle několika kritérií:
Podle úhlu, který svírá s krkem kytary:
Straight Headstock - rovná hlava je rovnoběžná s krkem (nebo v naprosté rovině s krkem), bývá z jednoho kusu materiálu společně s krkem, nebo je ke krku přilepena.
Angled Headstock - zakloněná (úhlová, šikmá) hlava svírá s krkem určitý úhel, ke krku je přilepena.
Dalším kritériem pro rozdělení je:
Umístění ladících mechanik:
Ladící mechaniky ve dvou řádách (3L+3P)
Ladící mechaniky v jedné řadě
Ladící mechaniky do oblouku
Reverse headstock - ladící mechaniky jsou v jedné řadě, ale jsou otočeny směrem od kytaristy.
Netradičně rozmístěné ladící mechaniky - někteří výrobci kytar volí takové rozmístění ladících mechanik, aby struny mezi ořechem a mechanikami neměnily úhel a vedly rovnoběžně s hmatníkem, to je aby byly kolmé vůči ořechu.
Opačným extrémem je rozmístění ladících mechanik takovým způdobem, že by se struny neudržely v zářezech ořechu, nebo by se struny opíraly o vedlejší ladící mechaniky. V takovém případě je nutné použít:
Vodiče strun
Multiplanar Headstock - speciálně rozmístěné ladící mechaniky pro správné rozložení pnutí a namáhání hlavy kytary (s ohledem na pnutí jednotlivých strun).
Srážeč strun - používá se v případě rovných hlav. Je to kovová hrazda nebo speciální podložky, které způsobují větší přítlak strun do ořechu a nehrozí vyskočení struny ze zářezu ořechu.
Na lícové straně hlavy výrobce většinou umísťuje:
Logo, značku výrobce
Označení typu kytary
Headstock inlay - ozdobné vykládání.
Binding headstock - hlava kytary může být olemována ozdobným a ochraným proužkem:
Headstock decal - koho by omrzel vzhled hlavy, nebo chce změnit její vzhled, může použít tyto obtisky:
Na lícové straně hlavy ještě najdeme vyústění otvoru výztuhy krku. Je zde šroub nebo matka, kterou se reguluje prohnutí krku. Tento otvor je u některých výrobců překryt krytkou.
Nezakrytý otvor výztuhy krku
Zakrytý otvor výztuhy krku - k zakrytí tohoto otvoru se používají různé ozdobné krytky, které na sobě mohou mít logo výrobce, typ kytary,...
Rubová strana hlavy kytary - především slouží k přichycení ladících mechanik. Dále zde výrobci mohou umístit výrobní číslo kytary, zem původu, svoje logo, ozdobné vykládání,...
Někoho svádí celkem volná a pro okolí neviditelná rubová ploch hlavy k umístění takových nezbytností, jako jsou třeba držáky na nářadí a na trsátka.
Existují i zásobníky trsátek na čelní stranu hlavy kytary -
Headless guitar - bezhlavá kytara. Struny jsou uchyceny na konci pahýlu krku za ořechem a ladící mechaniky jsou na těle kytary.
A nejvíc mě pobavily tyto elektrikářské svorky:
Poznámka: o ladících mechanikách bude následující příspěvek.
Re: Elektrofonická kytara - názvosloví, anglické výrazy, atd
Ladící mechaniky kytary
Guitar machine heads (Guitar tuners machine, Tuning machine) - ladící mechaniky slouží k upevnění a navinutí struny a tím pádem k jejímu napnutí (naladění na určitý tón).
Dělí se podle mnoha kritérií:
- konstrukce (otevřené, zapouzdřené,...)
- umístění na hlavě (levé, pravé, jednořadé, dvouřadé)
- umístění na kytaře (na hlavě, na těle)
- převodový poměr (1:15, 1:18, 1:20,...)
- způsob ladění (mechanický, robotický)
- způsobu uchycení struny (bez zámku, se zámkem)
Row tuners machine - mechaniky v jedné řadě.
Left tuners machine - levé mechaniky pro pravoruké kytary a levoruké kytary s reverzní hlavou.
Right tuners machine - pravé mechaniky pro levoruké kytary a pravoruké kytary s reverzní hlavou.
Pravoruká kytara s reverzní hlavou
Levoruká kytara s klasickou hlavou
Double Row tuners machine - mechaniky ve dvou řadách pro plné kytarové hlavy. Používají se sady s kombinacemi levých a pravých mechanik.
3+3
2+2
4+1
3+2
Zajímavost: u téhle 12. strunné kytary je klasické rozmístění mechanik 6+6, ale všechny ladící knoflíky jsou na jedné straně hlavy kytary.
-------------------------------------------------------------------------------
Otevřené ladící mechaniky - převážně se používají na basových kytarách.
Zapouzdřené basové ladící mechaniky
Zapouzdřené ladící mechaniky - na pouzdře je malý otvor pro případné namazání převodového mechanizmu (ozubené kolečko a šnek).
Olejové mechaniky - jsou vždy nerozebiratelně zapouzdřené s náplní maziva. Bezúdržbové po celou dobu životnosti mechaniky.
-------------------------------------------------------------------------------
Převodový poměr - ladící mechaniky se vyrábějí s různymi převodovými poměry, nejčastěji 1:13, 1:15, 1:18, 1:20. Je to poměr počtu otáček kolíku pro strunu k počtu otáček ladícího kolíku s rondelkou. Čím větší poměr, tím pohodlnější, přesnější a citlivější naladění tónu.
Zajímavost:
Stinberger Headless tuners - ladící mechaniky s velice citlivým poměrem 1:40.
-------------------------------------------------------------------------------
Locking tuners - zamykací ladící mechaniky.
Název možná napovídá, že se celá mechanika zamkne po naladění, ale není tomu tak. V mechanice se zamkne pouze struna a není tak nutné dělat jakési uzly na struně a nebo strunu navíjet několika zavity na kolík. Mechanizmus se dokonce postará i o volný konec struny - odstřihne ho.
Shora zamykací mechanika - na "strunovém" kolíku je šroub, který se dotáhne po provlečení struny.
Zespoda zamykací mechanika - na spodní straně mechaniky je vroubkové kolečko, kterým se struna zamkne.
-------------------------------------------------------------------------------
Height Adjustable Post (systém HAP) - výškově nastavitelný strunový kolík.
Umožňuje upravit výšku struny na mechanice a tím měnit přítlak struny do ořechu.
-------------------------------------------------------------------------------
Button tuners machine - knoflík, rondel. Na kolík ladící mechaniky může být přišroubován (lze ho vyměnit) nebo nalisován. Má nejrůznější tvary a je vyroben z různých materiálů (kov, plast, perleť,...)
Šroubované kovové, akrylátové a perleťové buttony
Šroubovaný kovový pro basovou kytaru
Nalisovaný kovový pro basovou kytaru
Nalisovaný akrylátový
Nalisovaný kovový
Netradiční buttony - tady opravdu záleží na vkusu jednotlivce
-------------------------------------------------------------------------------
Názvy buttonů - pro některé buttony se vžily názvy, které jsou charakteristické pro jejich tvar:
Tulipán
Motýl
-------------------------------------------------------------------------------
Xtender - ladící mechanika, která má páčku navíc a lze tak okamžitě podladit strunu.
-------------------------------------------------------------------------------
Robotické (samonaladitelné) ladící mechaniky - v kobylce jsou umístěny senzory, které předají informaci o momentálním tónu struny do ladících mechanik, které obsahují servomotorky. Lze si předem navolit typ ladění, nejen tedy klasické Emil Hodil Granát Do Atomové Elektrárny. Toto zařízení lze vypnout a ladit tak klasicky.
Gibson Robot
Senzory snímající kmitočet strun jsou u firmy Gibson umístěny ne v kobylce, ale ve struníku
S konkurenčním výrobkem přišla firma Wilkinson se svojí samoladící kobylkou ATD HT440 - pracuje na stejném principu jako výše zmíněné ladění.
Kdo by si chtěl dopřát luxus robotického ladění za rozumné peníze, může použít tohle:
TunerMatic Robotic Guitar Tuner - robotickou elektrickou navíjecí kličku. Má vestavěnou ladičku a tak stačí jen brnkat na strunu a ona sama utahuje, povoluje, utahuje...
My ostatní budeme nadále k ladění používat tyhle dva nástroje (kličku budeme používat jen v případě výměny struny, k ladění se nehodí):
Ti majetnější mohou použít i elektrickou navíječku nebo klasickou kličku vylepšenou o štípací kleště na struny:
Guitar machine heads (Guitar tuners machine, Tuning machine) - ladící mechaniky slouží k upevnění a navinutí struny a tím pádem k jejímu napnutí (naladění na určitý tón).
Dělí se podle mnoha kritérií:
- konstrukce (otevřené, zapouzdřené,...)
- umístění na hlavě (levé, pravé, jednořadé, dvouřadé)
- umístění na kytaře (na hlavě, na těle)
- převodový poměr (1:15, 1:18, 1:20,...)
- způsob ladění (mechanický, robotický)
- způsobu uchycení struny (bez zámku, se zámkem)
Row tuners machine - mechaniky v jedné řadě.
Left tuners machine - levé mechaniky pro pravoruké kytary a levoruké kytary s reverzní hlavou.
Right tuners machine - pravé mechaniky pro levoruké kytary a pravoruké kytary s reverzní hlavou.
Pravoruká kytara s reverzní hlavou
Levoruká kytara s klasickou hlavou
Double Row tuners machine - mechaniky ve dvou řadách pro plné kytarové hlavy. Používají se sady s kombinacemi levých a pravých mechanik.
3+3
2+2
4+1
3+2
Zajímavost: u téhle 12. strunné kytary je klasické rozmístění mechanik 6+6, ale všechny ladící knoflíky jsou na jedné straně hlavy kytary.
-------------------------------------------------------------------------------
Otevřené ladící mechaniky - převážně se používají na basových kytarách.
Zapouzdřené basové ladící mechaniky
Zapouzdřené ladící mechaniky - na pouzdře je malý otvor pro případné namazání převodového mechanizmu (ozubené kolečko a šnek).
Olejové mechaniky - jsou vždy nerozebiratelně zapouzdřené s náplní maziva. Bezúdržbové po celou dobu životnosti mechaniky.
-------------------------------------------------------------------------------
Převodový poměr - ladící mechaniky se vyrábějí s různymi převodovými poměry, nejčastěji 1:13, 1:15, 1:18, 1:20. Je to poměr počtu otáček kolíku pro strunu k počtu otáček ladícího kolíku s rondelkou. Čím větší poměr, tím pohodlnější, přesnější a citlivější naladění tónu.
Zajímavost:
Stinberger Headless tuners - ladící mechaniky s velice citlivým poměrem 1:40.
-------------------------------------------------------------------------------
Locking tuners - zamykací ladící mechaniky.
Název možná napovídá, že se celá mechanika zamkne po naladění, ale není tomu tak. V mechanice se zamkne pouze struna a není tak nutné dělat jakési uzly na struně a nebo strunu navíjet několika zavity na kolík. Mechanizmus se dokonce postará i o volný konec struny - odstřihne ho.
Shora zamykací mechanika - na "strunovém" kolíku je šroub, který se dotáhne po provlečení struny.
Zespoda zamykací mechanika - na spodní straně mechaniky je vroubkové kolečko, kterým se struna zamkne.
-------------------------------------------------------------------------------
Height Adjustable Post (systém HAP) - výškově nastavitelný strunový kolík.
Umožňuje upravit výšku struny na mechanice a tím měnit přítlak struny do ořechu.
-------------------------------------------------------------------------------
Button tuners machine - knoflík, rondel. Na kolík ladící mechaniky může být přišroubován (lze ho vyměnit) nebo nalisován. Má nejrůznější tvary a je vyroben z různých materiálů (kov, plast, perleť,...)
Šroubované kovové, akrylátové a perleťové buttony
Šroubovaný kovový pro basovou kytaru
Nalisovaný kovový pro basovou kytaru
Nalisovaný akrylátový
Nalisovaný kovový
Netradiční buttony - tady opravdu záleží na vkusu jednotlivce
-------------------------------------------------------------------------------
Názvy buttonů - pro některé buttony se vžily názvy, které jsou charakteristické pro jejich tvar:
Tulipán
Motýl
-------------------------------------------------------------------------------
Xtender - ladící mechanika, která má páčku navíc a lze tak okamžitě podladit strunu.
-------------------------------------------------------------------------------
Robotické (samonaladitelné) ladící mechaniky - v kobylce jsou umístěny senzory, které předají informaci o momentálním tónu struny do ladících mechanik, které obsahují servomotorky. Lze si předem navolit typ ladění, nejen tedy klasické Emil Hodil Granát Do Atomové Elektrárny. Toto zařízení lze vypnout a ladit tak klasicky.
Gibson Robot
Senzory snímající kmitočet strun jsou u firmy Gibson umístěny ne v kobylce, ale ve struníku
S konkurenčním výrobkem přišla firma Wilkinson se svojí samoladící kobylkou ATD HT440 - pracuje na stejném principu jako výše zmíněné ladění.
Kdo by si chtěl dopřát luxus robotického ladění za rozumné peníze, může použít tohle:
TunerMatic Robotic Guitar Tuner - robotickou elektrickou navíjecí kličku. Má vestavěnou ladičku a tak stačí jen brnkat na strunu a ona sama utahuje, povoluje, utahuje...
My ostatní budeme nadále k ladění používat tyhle dva nástroje (kličku budeme používat jen v případě výměny struny, k ladění se nehodí):
Ti majetnější mohou použít i elektrickou navíječku nebo klasickou kličku vylepšenou o štípací kleště na struny:
Re: Elektrofonická kytara - názvosloví, anglické výrazy, atd
Netradičně umístěné ladící mechaniky
Ladící mechaniky na těle kytary - jedná se o vícestrunné (více než 6) kytary, kdy pravděpodobně nechtěl výrobce "hyzdit" hlavu kytary více než šesti ladícími mechanikami. Tyto struny "navíc" jsou pevně uchyceny v hlavě kytary a klasické ladící mechaniky jsou na těle kytary.
Desetistrunná kytara
Ladící mechaniky na kobylkách a strunících u bezhlavých kytar - v případě bezhlavých kytar (headless konstrukce) se struny ladí mechanikami umístěnými přímo v pohyblivých kobylkách (tremolo), pevných kobylkách se struníkem nebo v samostatných strunících.
Jemné dolaďovací mechaniky - jsou součástí dvojzvratných pohyblivých kobylek (tremolo). Struny se naladí klasickými ladícími mechanikami na hlavě, zamknou se v zamykacím ořechu a těmito jemnými mechanikami se struny doladí.
Struny jsou ve dvouzvratném tremolu pevně uchyceny, a tak je lze nejen nadladit, ale i podladit. Což je i samotná podstata dvojzvratných pohyblivých kobylek.
Neplést si to s laděním oktáv. Ladění oktáv na 12. pražci není ladění v pravém slova smyslu, ale prodlužování nebo zkracování menzury, respektive úprava délky struny mezi 12. pražcem a kamenem v kobylce.
Tak to je o ladících mechanikách zhruba vše. Příště bych se chtěl věnovat kobylkám.
Ladící mechaniky na těle kytary - jedná se o vícestrunné (více než 6) kytary, kdy pravděpodobně nechtěl výrobce "hyzdit" hlavu kytary více než šesti ladícími mechanikami. Tyto struny "navíc" jsou pevně uchyceny v hlavě kytary a klasické ladící mechaniky jsou na těle kytary.
Desetistrunná kytara
Ladící mechaniky na kobylkách a strunících u bezhlavých kytar - v případě bezhlavých kytar (headless konstrukce) se struny ladí mechanikami umístěnými přímo v pohyblivých kobylkách (tremolo), pevných kobylkách se struníkem nebo v samostatných strunících.
Jemné dolaďovací mechaniky - jsou součástí dvojzvratných pohyblivých kobylek (tremolo). Struny se naladí klasickými ladícími mechanikami na hlavě, zamknou se v zamykacím ořechu a těmito jemnými mechanikami se struny doladí.
Struny jsou ve dvouzvratném tremolu pevně uchyceny, a tak je lze nejen nadladit, ale i podladit. Což je i samotná podstata dvojzvratných pohyblivých kobylek.
Neplést si to s laděním oktáv. Ladění oktáv na 12. pražci není ladění v pravém slova smyslu, ale prodlužování nebo zkracování menzury, respektive úprava délky struny mezi 12. pražcem a kamenem v kobylce.
Tak to je o ladících mechanikách zhruba vše. Příště bych se chtěl věnovat kobylkám.
Naposledy upravil(a) Milan dne 27 zář 2011 17:28, celkem upraveno 1 x.
Re: Elektrofonická kytara - názvosloví, anglické výrazy, atd
Kobylka
Kobylka se skládá z můstku a struníku.
Bridge - můstek. Jsou přes něj vedeny struny a můstek tak tvoří jeden z bodů menzury (druhým bodem menzury je ořech).
Tailpiece, Stopbar - struník. Jsou v něm uchyceny konce strun.
Podle konstrukce můžeme kobylky rozdělit na:
-pevný můstek + oddělený pevný struník
-pevný můstek + oddělený pohyblivý struník
-pevný můstek se struníkem
-pohyblivá jednozvratná kobylka
-pohyblivá dvouzvratná kobylka
-------------------------------------------------------------------------------
Pevný můstek + pevný struník
Tune-O-Matic - nejrozšířenejší systém pevného můstku a struníku. Lze je pouze výškově regulovat pomocí kotvících šroubů zašroubovaných v těle kytary. Na těchto šroubech (čepech) jsou můstek i struník volně nasazeny a po povolení tahu strun je lze jednoduše sundat.
Aby můstek a struník nevypadly při výměně strun a pro větší stabilitu celého systému, byly vyvinuty LockTone Tune-O-Matic a LockTone Stopbar. Jedná se o pevnou fixaci můstku a struníku k upevňovacím šroubům, Ať už speciálními zámky nebo bočními šrouby.
Upevňovacími šrouby lze regulovat výšku můstku (regulace výšky strun nad pražci) a výšku struníku (regulace "zalomení" strun mezi můstkem a struníkem).
Existují můstky, u kterých lze regulovat i jejich podélný pohyb z důvodu eliminace problémů s laděním. Můstek má oválné otvory a bočními šrouby lze můstek posouvat oběma směry v podélné ose kytary.
Součástí skoro každého můstku jsou kameny, a přes břity kamenů jsou vedeny struny. Posouváním kamenů v podélné ose kytary se ladí oktávy.
Při problémech s praskáním strun na těchto kamenech a při použití pohyblivého struníku se používají můstky s rolnami místo kamenů s břity.
Můstek s rolnami, které lze posouvat i do stran a regulovat tak rozestupy strun, např. kvůli pólovým nástavcům snímačů.
Můstek a struník mohou obsahovat další "přídavná zařízení" - senzory pro roborické ladění, piezo snímače,...
Compensated bridge - kompenzovaný můstek. Místo pohyblivých kamenů má jen pevné hrany přes které vedou struny a přesné naladění oktáv tak není možné. Jakési naladění je možné, ale jen posunem celého můstku bočními šrouby.
Struník má otvory, kterými jsou provlečeny struny. Místo otvorů ale může mít i zářezy, do kterých se struny zaklesnou. Je to pouze o rychlejší a pohodlnější výměně strun.
Pevné struníky na kytarách bez hlav - viz Headless guitar.
Tyto struníky se nenazývají Tailpiece, ale Headpiece - čelenka.
String through body - systém, kdy struny procházejí tělem kytary a jsou v něm uchyceny. Vizuálně chybějící struník.
Tento systém lze najít na kytarách, které mají hlavu, ale ladící mechaniky jsou na těle kytary - viz Netradičně umístěné ladící mechaniky.
Trapeze Tailpiece - hrazdový, trapézový struník.
-------------------------------------------------------------------------------
Pevný můstek společný se struníkem - platí pro ně vše výše uvedené kromě seřizování vzájemné výšky můstku a struníku díky společné konstrukci. Dlužno podotknout, že existují i samostatně výškově nastavitelné kameny, ale to bývá většinou u pohyblivých kobylek.
U kytar tvaru Telecaster je základna kybylky vylisována z plechu a tento plech tvoří i rámeček pro kobylkový snímač.
Bridge cover - kobylka může být překryta ozdobným nebo ochranným krytem.
Zajímavost - tato basa od Fendera má kryt nejen na kobylce, ale i nad strunami a snímači.
Trapézový struník může být společný s můstkem.
Součástí trapézových struníků bývá i knoflík na popruh kytary (strap knob).
Příště pár slov a obrázků o pohyblivých kobylkách.
Kobylka se skládá z můstku a struníku.
Bridge - můstek. Jsou přes něj vedeny struny a můstek tak tvoří jeden z bodů menzury (druhým bodem menzury je ořech).
Tailpiece, Stopbar - struník. Jsou v něm uchyceny konce strun.
Podle konstrukce můžeme kobylky rozdělit na:
-pevný můstek + oddělený pevný struník
-pevný můstek + oddělený pohyblivý struník
-pevný můstek se struníkem
-pohyblivá jednozvratná kobylka
-pohyblivá dvouzvratná kobylka
-------------------------------------------------------------------------------
Pevný můstek + pevný struník
Tune-O-Matic - nejrozšířenejší systém pevného můstku a struníku. Lze je pouze výškově regulovat pomocí kotvících šroubů zašroubovaných v těle kytary. Na těchto šroubech (čepech) jsou můstek i struník volně nasazeny a po povolení tahu strun je lze jednoduše sundat.
Aby můstek a struník nevypadly při výměně strun a pro větší stabilitu celého systému, byly vyvinuty LockTone Tune-O-Matic a LockTone Stopbar. Jedná se o pevnou fixaci můstku a struníku k upevňovacím šroubům, Ať už speciálními zámky nebo bočními šrouby.
Upevňovacími šrouby lze regulovat výšku můstku (regulace výšky strun nad pražci) a výšku struníku (regulace "zalomení" strun mezi můstkem a struníkem).
Existují můstky, u kterých lze regulovat i jejich podélný pohyb z důvodu eliminace problémů s laděním. Můstek má oválné otvory a bočními šrouby lze můstek posouvat oběma směry v podélné ose kytary.
Součástí skoro každého můstku jsou kameny, a přes břity kamenů jsou vedeny struny. Posouváním kamenů v podélné ose kytary se ladí oktávy.
Při problémech s praskáním strun na těchto kamenech a při použití pohyblivého struníku se používají můstky s rolnami místo kamenů s břity.
Můstek s rolnami, které lze posouvat i do stran a regulovat tak rozestupy strun, např. kvůli pólovým nástavcům snímačů.
Můstek a struník mohou obsahovat další "přídavná zařízení" - senzory pro roborické ladění, piezo snímače,...
Compensated bridge - kompenzovaný můstek. Místo pohyblivých kamenů má jen pevné hrany přes které vedou struny a přesné naladění oktáv tak není možné. Jakési naladění je možné, ale jen posunem celého můstku bočními šrouby.
Struník má otvory, kterými jsou provlečeny struny. Místo otvorů ale může mít i zářezy, do kterých se struny zaklesnou. Je to pouze o rychlejší a pohodlnější výměně strun.
Pevné struníky na kytarách bez hlav - viz Headless guitar.
Tyto struníky se nenazývají Tailpiece, ale Headpiece - čelenka.
String through body - systém, kdy struny procházejí tělem kytary a jsou v něm uchyceny. Vizuálně chybějící struník.
Tento systém lze najít na kytarách, které mají hlavu, ale ladící mechaniky jsou na těle kytary - viz Netradičně umístěné ladící mechaniky.
Trapeze Tailpiece - hrazdový, trapézový struník.
-------------------------------------------------------------------------------
Pevný můstek společný se struníkem - platí pro ně vše výše uvedené kromě seřizování vzájemné výšky můstku a struníku díky společné konstrukci. Dlužno podotknout, že existují i samostatně výškově nastavitelné kameny, ale to bývá většinou u pohyblivých kobylek.
U kytar tvaru Telecaster je základna kybylky vylisována z plechu a tento plech tvoří i rámeček pro kobylkový snímač.
Bridge cover - kobylka může být překryta ozdobným nebo ochranným krytem.
Zajímavost - tato basa od Fendera má kryt nejen na kobylce, ale i nad strunami a snímači.
Trapézový struník může být společný s můstkem.
Součástí trapézových struníků bývá i knoflík na popruh kytary (strap knob).
Příště pár slov a obrázků o pohyblivých kobylkách.
Re: Elektrofonická kytara - názvosloví, anglické výrazy, atd
Pohyblivé (plovoucí) mechaniky, pohyblivé struníky a kobylky - pro toto se vžil název tremolo a někdo používá název vibráto.
Proč zrovna "tremolo", tak to ví snad jen pan Fender, který tak nazval svoje plovoucí mechaniky Floyd Rose. A proč "vibráto", tak o tom něco ví pan Gibson, který vymyslel mechaniku vibrola.
Neustále panují dohady, co to vlastně tremolo je:
- typ zvukového efektu (i u kytar) - střídavě, podle amplitudy se měnící hlasitost. Prostě se periodicky zesiluje a zeslabuje hlasitost.
- technika hry - rychlý sled tónu (rychlá kadence tónu)
- technika zpěvu - pravidelná změna výšky tónu (houpavý, kolísavý tón).
- součástka kytary - plovoucí kobylka, kterou lze zvyšovat a snižovat tón.
Vibráto je:
- technika zpěvu - periodické chvění hlasu na jednom, dlouho trvajícím tónu.
- technika hry - pravidelná změna frekvence tónu, mírné kolísání intonace tónu.
Osobně bych tedy plovoucí mechaniky nazýval vibráto, respektive vibrátor , ale zůstanu u zavedeného tremola.
Pevný můstek + pohyblivý struník
Lateral (Side) vibrola - stranová vibrola je systém, který se dnes prakticky nepoužívá na nových kytarách. Pohyb vibrapáky není klasický (ve směru strun), ale je kolmo ke strunám. Uvnitř stranové vibroly je pákový mechanizmus, který převádí boční pohyb páky do napětí strun.
Lyre vibrola - do pevné části přišroubované do těla kytary je zaklesnut struník (pásek s drážkou) a ten je vychylován pomocí vibrapáky.
Trapeze Lyre vibrola
Bigsby - masivní tremolo, které má válcový struník. Vibrapákou se tento struník otáčí proti tlaku pružiny. Struny se tedy zkracují tím, že se namotávají na tento válečkový struník.
Bigsby B3 (B6, B11, B30, B60) - trapézový tvar
Bigsby B5 (B50, B70) - jednoduché tremolo s přidanou hrazdou, pod kterou jsou vedeny struny kvůli jejich většímu přítlaku na můstek.
Bigsby B7 (B12, B700) - trapézový tvar s přítlačným válečkem.
Bigsby B16 - jednoduché tremolo s přítlakem pro kytary tvaru telecaster s otvorem pro můstek a kobylkový snímač.
I jiní výrobci než Gibson vymýšleli a vymýšlejí různé typy pohyblivých struníků:
Česká Jolana montovala na kytary Futurama dvoudílné tremolo. Dolní základní deska je přišroubována k tělu a horní část je pružinou přitlačována k té spodní. Proti vibrapáce působí tah 6. strun, kterými jsou provlečeny struny.
Vibramute tremolo od japonské firmy Mosrite
Les Trem Stop
Buzz Stop tremolo
Duesenberg tremolo
Fender Jaguar tremolo - celý mechanizmus s jednou centrální pružinou je uvnitř těla kytary
O pohyblivých strunících toho bylo myslím dost, a příště bych se věnoval celým pohyblivým kobylkám (můstek+struník).
Proč zrovna "tremolo", tak to ví snad jen pan Fender, který tak nazval svoje plovoucí mechaniky Floyd Rose. A proč "vibráto", tak o tom něco ví pan Gibson, který vymyslel mechaniku vibrola.
Neustále panují dohady, co to vlastně tremolo je:
- typ zvukového efektu (i u kytar) - střídavě, podle amplitudy se měnící hlasitost. Prostě se periodicky zesiluje a zeslabuje hlasitost.
- technika hry - rychlý sled tónu (rychlá kadence tónu)
- technika zpěvu - pravidelná změna výšky tónu (houpavý, kolísavý tón).
- součástka kytary - plovoucí kobylka, kterou lze zvyšovat a snižovat tón.
Vibráto je:
- technika zpěvu - periodické chvění hlasu na jednom, dlouho trvajícím tónu.
- technika hry - pravidelná změna frekvence tónu, mírné kolísání intonace tónu.
Osobně bych tedy plovoucí mechaniky nazýval vibráto, respektive vibrátor , ale zůstanu u zavedeného tremola.
Pevný můstek + pohyblivý struník
Lateral (Side) vibrola - stranová vibrola je systém, který se dnes prakticky nepoužívá na nových kytarách. Pohyb vibrapáky není klasický (ve směru strun), ale je kolmo ke strunám. Uvnitř stranové vibroly je pákový mechanizmus, který převádí boční pohyb páky do napětí strun.
Lyre vibrola - do pevné části přišroubované do těla kytary je zaklesnut struník (pásek s drážkou) a ten je vychylován pomocí vibrapáky.
Trapeze Lyre vibrola
Bigsby - masivní tremolo, které má válcový struník. Vibrapákou se tento struník otáčí proti tlaku pružiny. Struny se tedy zkracují tím, že se namotávají na tento válečkový struník.
Bigsby B3 (B6, B11, B30, B60) - trapézový tvar
Bigsby B5 (B50, B70) - jednoduché tremolo s přidanou hrazdou, pod kterou jsou vedeny struny kvůli jejich většímu přítlaku na můstek.
Bigsby B7 (B12, B700) - trapézový tvar s přítlačným válečkem.
Bigsby B16 - jednoduché tremolo s přítlakem pro kytary tvaru telecaster s otvorem pro můstek a kobylkový snímač.
I jiní výrobci než Gibson vymýšleli a vymýšlejí různé typy pohyblivých struníků:
Česká Jolana montovala na kytary Futurama dvoudílné tremolo. Dolní základní deska je přišroubována k tělu a horní část je pružinou přitlačována k té spodní. Proti vibrapáce působí tah 6. strun, kterými jsou provlečeny struny.
Vibramute tremolo od japonské firmy Mosrite
Les Trem Stop
Buzz Stop tremolo
Duesenberg tremolo
Fender Jaguar tremolo - celý mechanizmus s jednou centrální pružinou je uvnitř těla kytary
O pohyblivých strunících toho bylo myslím dost, a příště bych se věnoval celým pohyblivým kobylkám (můstek+struník).