Elektrofonická kytara - názvosloví, anglické výrazy, atd.

Šest strun, sedm strun, plné tělo se SC i HB snímači
Odpovědět
Milan
Příspěvky: 372
Registrován: 04 led 2011 09:11

Elektrofonická kytara - názvosloví, anglické výrazy, atd.

Příspěvek od Milan » 16 zář 2011 13:13

Svými příspěvky jsem chtěl doplnit pěkný článek Janny "O elektrických kytarách celkově", ale téma je zamknuté.
Pokusím se to tedy doplnit tady a jako neangličtinář chci uvést cizí výrazy, se kterými se můžeme setkat.
Máme sice Google, ale myslím si, že takhle pohromadě to bude přehlednější. Spíš než doslovný překlad sem chci dát názornější obrázky.
Protože nevím všechno, tak vás prosím o doplnění a opravy.

Z technických důvodů to rozdělím do více příspěvků.

Konstrukce těla kytary
Hollow body - dutá kytara s luby. Byly to první el. kytary, které vycházely z konstrukce akustických kytar.
Obrázek

Semi-hollow - dutá kytara s nízkými luby (pololubová, nízkolubová). V dutině těla je masivní blok dřeva pro potlačení zpětné vazby.
Obrázek

Solidbody - tělo z plného masivu dřeva. Jsou v něm sice vyfrézovány otvory, ale ty slouží pro provozní účely - pro snímače, potenciometry, přepínače, tremolo...
Obrázek

Single cutaway - vykrojení těla pro lepší dostupnost na hmatníku ve vyšších polohách (asymetrická kytara).
Obrázek

Double cutaway - vykrojení těla na obou stranách (symetrická kytara).
Obrázek

Single neck one - kytara s jedním krkem
Obrázek

Double neck - kytara se dvěma krky
Obrázek

Multi neck - kytara s více krky
Obrázek

Binding - ozdobné a ochranné lemování těla
Obrázek

Monkey grip - otvor pro přenášení kytary
Obrázek


Konstrukce krku a jeho spojení s tělem kytary

Truss rod - kovová podélná výztuha krku
Obrázek

Skunk stripe - kryt kanálu výztuhy krku. Někdy je nalepen jen jako estetický doplněk (v případě, kdy je výztuha vložena do kanálku mezi krkem a hmatníkem).
Obrázek

Profil krku - nebudu je zde rozepisovat, z obrázku je to patrnější.
ObrázekObrázek

Asymetrický tvar krku - je lépe přizpůsoben anatomii lidské ruky, zejména postavení palce.
Obrázek

Bolt neck - šroubovaný spoj krk-tělo
ObrázekObrázek

Neck plate - destička (podložka) pod šrouby spoje krk-tělo. tato podložka může obsahovat údaje o výrobci, může být různě zdobená a může mít různé tvary.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek

Set neck (Glued neck) - lepený spoj krk-tělo
Obrázek

Neck through body - průchozí krk. Krk tvoří i osu těla kytary.
Obrázek

Fast back heel (All access neck, Heeless neck) - zbroušená (vybroušená) patka krku kvůli pohodlnější dostupnosti na hmatník
Obrázek Obrázek

Micro neck tuning (Micro tilt neck) - zařízení pro jemné nastavení úhlu krku vůči tělu kytary.
Obrázek
Naposledy upravil(a) Milan dne 20 zář 2011 11:25, celkem upraveno 2 x.

Milan
Příspěvky: 372
Registrován: 04 led 2011 09:11

Re: Elektrofonická kytara - názvosloví, anglické výrazy, atd

Příspěvek od Milan » 19 zář 2011 12:12

Hmatník kytary

Fretboard (Fingerboard) - hmatník kytary je pruh dřeva, který je nalepen na krk kytary. Jsou v něm zasazeny pražce nebo může být bezpražcový (viz Fretless).
Obrázek

Fingerboard radius - zaoblení hmatníku v příčném směru. Má vliv na hratelnost a feeling (pocit při hraní). Může být i zcela plochý (viz Flat...). Vyrábějí se kytary s různými poloměry zaoblení hmatníku.
ObrázekObrázek

Compoud radius - radius hmatníku, který se v podélném směru hmatníku mění. V nižších polohách je zaoblenější (snazší akordová hra) a směrem ke kobylce je plošší (lepší sólová hra).
Obrázek

Flat Fingerboard - plochý hmatník
Obrázek

Scalloping - vyfrézování prohlubní v hmatníku mezi pražci. Údajně způsobuje lepší pocit při hraní, rychlejší a přesnější hru, dokonalejší kontakt prstů se strunami a pražci.
Obrázek

Inlays (Fret markers) - intarzie, vykládání hmatníku pozičními značkami, značka pražce. V některých případech neoznačuje určitý pražec, ale plní funkci estetickou.
ObrázekObrázek

Side Fret markers - poziční značky pražců na boku hmatníku.
Obrázek

Inlay stickers - samolepky, kterými lze "vylepšit" vzhled hmatníku, pokud vás původní značky nudí.
ObrázekObrázek

Fretless Fingerboard - bezpražcový hmatník
Obrázek

Binding Fingerboard - ozdobné a ochranné olemování delších hran hmatníku. Chrání jak samotné hrany dřevěného hmatníku, tak i prsty před okraji pražců. Údajně zlepšuje pocit při hraní, lepší skluz ruky.
Obrázek

Fretwire - pražcový drát. Různí výrobci používají pražcový drát lišící se tvarem a rozměry. Označují se např. Small, Medium, Large, Jumbo, Extra Jumbo.
ObrázekObrázek

Fret - kytarový pražec. V hmatníku je přidělán natlučením do předem vyfrézovaných drážek, nebo je přilepen na povrch (firma Parker).
Obrázek

Nut - ořech (nesprávně také nultý pražec nebo sedlový pražec). Je umístěn na přechodu hmatník-hlava kytary a je přilepen nebo přišroubován.
ObrázekObrázekObrázek

Webster Nut - kovový ořech, u kterého lze regulovat výšky strun nad hmatníkem.
Obrázek

Roller Nut - ořech s rolnami. Oproti klasickému ořechu snižuje jeho tření a zajišťuje větší stabilitu ladění (struny se "nezakusují" v drážkách klasického ořechu).
ObrázekObrázekObrázek

Locking Nut - zamykací ořech. Struny jsou po naladění "zamknuty" a změna jejich tahu není přenášena na ladící mechaniky. Větší stabilita ladění.
ObrázekObrázek

Compensated Nut - kompenzovaný ořech. Eliminuje problémy s laděním strun, respektive s laděním na jednotlivých pražcích. Zejména v prostoru 1. až 7. pražce jsou většinou struny nadladěny třeba až o 5 centů.
Na pravém obrázku je kombinace kompenzovaného a zamykacího ořechu.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

Zero Fret - nultý pražec. Je umístěn mezi ořechem a prvním pražcem. Tento pražec montují něktří výrobci kytar a argumentují tím, že akordy s využitím prázdných strun nezní tak pěkně. Je to dáno rozdílným materiálem mnohdy plastového ořechu a klasického kovového pražce.
ObrázekObrázek

Poznámka na konec: Hmatníky se vyrábějí v různých šířkách a délkách. S délkou hmatníku souvisí nejen počet pražců na něm umístěných (21, 22, 24,...), ale i výraz:

Menzura - je celková délka znějící vibrující struny. Je to vzdálenost mezi ořechem a kobylkou.
Obrázek

EDIT:
Objevil jsem tyto zajímavosti:

Smilefrets - úsměv pražců. Tyto usmívající se klenuté pražce lépe kopírují přirozené pohyby prstů a jsou vhodné zejména pro barré akordy. Kvůli ladění je takto vyklenut i ořech a kobylka.
ObrázekObrázek

Kaskádovitý hmatník, pražce jsou tvořeny jednotlivými stupni "schodů":
Obrázek

True Temperament - další novinka pro permanentní ladiče, pokroucené pražce plní obdobnou funkci jako kompenzovaný ořech.
Obrázek
Naposledy upravil(a) Milan dne 20 zář 2011 17:28, celkem upraveno 1 x.

Milan
Příspěvky: 372
Registrován: 04 led 2011 09:11

Re: Elektrofonická kytara - názvosloví, anglické výrazy, atd

Příspěvek od Milan » 20 zář 2011 09:56

Hlava kytary

Headstock (Head guitar) - hlava kytary, hlavice, vřeteník. Mimo jiné slouží především k umístění ladících mechanik strun. Tvar hlavy je charakteristickým a poznávacím znakem toho kterého výrobce. Pár příkladů:
GibsonObrázekFenderObrázek
RickenbackerObrázek
IbanezObrázekGibsonObrázek

K tvarům hlav kytar ještě jedna zajímavost -
Hockey Stick Guitar. Netřeba překládat, obrázek napoví více:
ObrázekObrázek

Hlavy kytar můžeme rozdělit podle několika kritérií:
Podle úhlu, který svírá s krkem kytary:
Straight Headstock - rovná hlava je rovnoběžná s krkem (nebo v naprosté rovině s krkem), bývá z jednoho kusu materiálu společně s krkem, nebo je ke krku přilepena.
Obrázek
Obrázek

Angled Headstock - zakloněná (úhlová, šikmá) hlava svírá s krkem určitý úhel, ke krku je přilepena.
Obrázek
ObrázekObrázek

Dalším kritériem pro rozdělení je:
Umístění ladících mechanik:
Ladící mechaniky ve dvou řádách (3L+3P)

Obrázek

Ladící mechaniky v jedné řadě
Obrázek

Ladící mechaniky do oblouku
Obrázek

Reverse headstock - ladící mechaniky jsou v jedné řadě, ale jsou otočeny směrem od kytaristy.
Obrázek

Netradičně rozmístěné ladící mechaniky - někteří výrobci kytar volí takové rozmístění ladících mechanik, aby struny mezi ořechem a mechanikami neměnily úhel a vedly rovnoběžně s hmatníkem, to je aby byly kolmé vůči ořechu.
ObrázekObrázek

Opačným extrémem je rozmístění ladících mechanik takovým způdobem, že by se struny neudržely v zářezech ořechu, nebo by se struny opíraly o vedlejší ladící mechaniky. V takovém případě je nutné použít:
Vodiče strun
Obrázek

Multiplanar Headstock - speciálně rozmístěné ladící mechaniky pro správné rozložení pnutí a namáhání hlavy kytary (s ohledem na pnutí jednotlivých strun).
Obrázek

Srážeč strun - používá se v případě rovných hlav. Je to kovová hrazda nebo speciální podložky, které způsobují větší přítlak strun do ořechu a nehrozí vyskočení struny ze zářezu ořechu.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

Na lícové straně hlavy výrobce většinou umísťuje:
Logo, značku výrobce
ObrázekObrázek

Označení typu kytary
Obrázek

Headstock inlay - ozdobné vykládání.
ObrázekObrázekObrázek

Binding headstock - hlava kytary může být olemována ozdobným a ochraným proužkem:
ObrázekObrázek

Headstock decal - koho by omrzel vzhled hlavy, nebo chce změnit její vzhled, může použít tyto obtisky:
ObrázekObrázekObrázek

Na lícové straně hlavy ještě najdeme vyústění otvoru výztuhy krku. Je zde šroub nebo matka, kterou se reguluje prohnutí krku. Tento otvor je u některých výrobců překryt krytkou.

Nezakrytý otvor výztuhy krku
ObrázekObrázek

Zakrytý otvor výztuhy krku - k zakrytí tohoto otvoru se používají různé ozdobné krytky, které na sobě mohou mít logo výrobce, typ kytary,...
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek

Rubová strana hlavy kytary - především slouží k přichycení ladících mechanik. Dále zde výrobci mohou umístit výrobní číslo kytary, zem původu, svoje logo, ozdobné vykládání,...
ObrázekObrázekObrázekObrázek

Někoho svádí celkem volná a pro okolí neviditelná rubová ploch hlavy k umístění takových nezbytností, jako jsou třeba držáky na nářadí a na trsátka.
Obrázek

Existují i zásobníky trsátek na čelní stranu hlavy kytary -
ObrázekObrázek

Headless guitar - bezhlavá kytara. Struny jsou uchyceny na konci pahýlu krku za ořechem a ladící mechaniky jsou na těle kytary.
ObrázekObrázekObrázek

A nejvíc mě pobavily tyto elektrikářské svorky:
Obrázek

Poznámka: o ladících mechanikách bude následující příspěvek.

Milan
Příspěvky: 372
Registrován: 04 led 2011 09:11

Re: Elektrofonická kytara - názvosloví, anglické výrazy, atd

Příspěvek od Milan » 21 zář 2011 14:35

Ladící mechaniky kytary

Guitar machine heads (Guitar tuners machine, Tuning machine) - ladící mechaniky slouží k upevnění a navinutí struny a tím pádem k jejímu napnutí (naladění na určitý tón).
Dělí se podle mnoha kritérií:
- konstrukce (otevřené, zapouzdřené,...)
- umístění na hlavě (levé, pravé, jednořadé, dvouřadé)
- umístění na kytaře (na hlavě, na těle)
- převodový poměr (1:15, 1:18, 1:20,...)
- způsob ladění (mechanický, robotický)
- způsobu uchycení struny (bez zámku, se zámkem)

Row tuners machine - mechaniky v jedné řadě.
Left tuners machine - levé mechaniky pro pravoruké kytary a levoruké kytary s reverzní hlavou.
ObrázekObrázek

Right tuners machine - pravé mechaniky pro levoruké kytary a pravoruké kytary s reverzní hlavou.
Obrázek
Pravoruká kytara s reverzní hlavouObrázek
Levoruká kytara s klasickou hlavouObrázek

Double Row tuners machine - mechaniky ve dvou řadách pro plné kytarové hlavy. Používají se sady s kombinacemi levých a pravých mechanik.
3+3
Obrázek
2+2
Obrázek
4+1
Obrázek
3+2
Obrázek

Zajímavost: u téhle 12. strunné kytary je klasické rozmístění mechanik 6+6, ale všechny ladící knoflíky jsou na jedné straně hlavy kytary.
ObrázekObrázek

-------------------------------------------------------------------------------


Otevřené ladící mechaniky - převážně se používají na basových kytarách.
ObrázekObrázekObrázek

Zapouzdřené basové ladící mechaniky
Obrázek

Zapouzdřené ladící mechaniky - na pouzdře je malý otvor pro případné namazání převodového mechanizmu (ozubené kolečko a šnek).
ObrázekObrázek

Olejové mechaniky - jsou vždy nerozebiratelně zapouzdřené s náplní maziva. Bezúdržbové po celou dobu životnosti mechaniky.
ObrázekObrázekObrázek

-------------------------------------------------------------------------------


Převodový poměr - ladící mechaniky se vyrábějí s různymi převodovými poměry, nejčastěji 1:13, 1:15, 1:18, 1:20. Je to poměr počtu otáček kolíku pro strunu k počtu otáček ladícího kolíku s rondelkou. Čím větší poměr, tím pohodlnější, přesnější a citlivější naladění tónu.

Zajímavost:
Stinberger Headless tuners
- ladící mechaniky s velice citlivým poměrem 1:40.
ObrázekObrázekObrázek

-------------------------------------------------------------------------------

Locking tuners - zamykací ladící mechaniky.
Název možná napovídá, že se celá mechanika zamkne po naladění, ale není tomu tak. V mechanice se zamkne pouze struna a není tak nutné dělat jakési uzly na struně a nebo strunu navíjet několika zavity na kolík. Mechanizmus se dokonce postará i o volný konec struny - odstřihne ho.

Shora zamykací mechanika - na "strunovém" kolíku je šroub, který se dotáhne po provlečení struny.
ObrázekObrázek

Zespoda zamykací mechanika - na spodní straně mechaniky je vroubkové kolečko, kterým se struna zamkne.
ObrázekObrázekObrázek

-------------------------------------------------------------------------------

Height Adjustable Post (systém HAP) - výškově nastavitelný strunový kolík.
Umožňuje upravit výšku struny na mechanice a tím měnit přítlak struny do ořechu.
Obrázek

-------------------------------------------------------------------------------

Button tuners machine - knoflík, rondel. Na kolík ladící mechaniky může být přišroubován (lze ho vyměnit) nebo nalisován. Má nejrůznější tvary a je vyroben z různých materiálů (kov, plast, perleť,...)

Šroubované kovové, akrylátové a perleťové buttony
Obrázek

Šroubovaný kovový pro basovou kytaru
Obrázek

Nalisovaný kovový pro basovou kytaru
Obrázek

Nalisovaný akrylátový
Obrázek

Nalisovaný kovový
Obrázek

Netradiční buttony - tady opravdu záleží na vkusu jednotlivce
ObrázekObrázek

-------------------------------------------------------------------------------

Názvy buttonů - pro některé buttony se vžily názvy, které jsou charakteristické pro jejich tvar:
Tulipán
Obrázek

Motýl
Obrázek

-------------------------------------------------------------------------------

Xtender - ladící mechanika, která má páčku navíc a lze tak okamžitě podladit strunu.
ObrázekObrázekObrázek
Obrázek

-------------------------------------------------------------------------------

Robotické (samonaladitelné) ladící mechaniky - v kobylce jsou umístěny senzory, které předají informaci o momentálním tónu struny do ladících mechanik, které obsahují servomotorky. Lze si předem navolit typ ladění, nejen tedy klasické Emil Hodil Granát Do Atomové Elektrárny. Toto zařízení lze vypnout a ladit tak klasicky.

Gibson Robot

ObrázekObrázek

Senzory snímající kmitočet strun jsou u firmy Gibson umístěny ne v kobylce, ale ve struníku
ObrázekObrázek


S konkurenčním výrobkem přišla firma Wilkinson se svojí samoladící kobylkou ATD HT440 - pracuje na stejném principu jako výše zmíněné ladění.
Obrázek

Kdo by si chtěl dopřát luxus robotického ladění za rozumné peníze, může použít tohle:
TunerMatic Robotic Guitar Tuner - robotickou elektrickou navíjecí kličku. Má vestavěnou ladičku a tak stačí jen brnkat na strunu a ona sama utahuje, povoluje, utahuje...
ObrázekObrázek

My ostatní budeme nadále k ladění používat tyhle dva nástroje (kličku budeme používat jen v případě výměny struny, k ladění se nehodí):

ObrázekObrázek

Ti majetnější mohou použít i elektrickou navíječku nebo klasickou kličku vylepšenou o štípací kleště na struny:

ObrázekObrázek

Milan
Příspěvky: 372
Registrován: 04 led 2011 09:11

Re: Elektrofonická kytara - názvosloví, anglické výrazy, atd

Příspěvek od Milan » 22 zář 2011 09:47

Netradičně umístěné ladící mechaniky

Ladící mechaniky na těle kytary - jedná se o vícestrunné (více než 6) kytary, kdy pravděpodobně nechtěl výrobce "hyzdit" hlavu kytary více než šesti ladícími mechanikami. Tyto struny "navíc" jsou pevně uchyceny v hlavě kytary a klasické ladící mechaniky jsou na těle kytary.

ObrázekObrázek
ObrázekObrázekObrázek

Desetistrunná kytara
Obrázek
ObrázekObrázek

Ladící mechaniky na kobylkách a strunících u bezhlavých kytar - v případě bezhlavých kytar (headless konstrukce) se struny ladí mechanikami umístěnými přímo v pohyblivých kobylkách (tremolo), pevných kobylkách se struníkem nebo v samostatných strunících.

ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek

Jemné dolaďovací mechaniky - jsou součástí dvojzvratných pohyblivých kobylek (tremolo). Struny se naladí klasickými ladícími mechanikami na hlavě, zamknou se v zamykacím ořechu a těmito jemnými mechanikami se struny doladí.
Struny jsou ve dvouzvratném tremolu pevně uchyceny, a tak je lze nejen nadladit, ale i podladit. Což je i samotná podstata dvojzvratných pohyblivých kobylek.
Neplést si to s laděním oktáv. Ladění oktáv na 12. pražci není ladění v pravém slova smyslu, ale prodlužování nebo zkracování menzury, respektive úprava délky struny mezi 12. pražcem a kamenem v kobylce.

ObrázekObrázekObrázek

Tak to je o ladících mechanikách zhruba vše. Příště bych se chtěl věnovat kobylkám.
Naposledy upravil(a) Milan dne 27 zář 2011 17:28, celkem upraveno 1 x.

Milan
Příspěvky: 372
Registrován: 04 led 2011 09:11

Re: Elektrofonická kytara - názvosloví, anglické výrazy, atd

Příspěvek od Milan » 27 zář 2011 17:27

Kobylka
Kobylka se skládá z můstku a struníku.
Bridge - můstek. Jsou přes něj vedeny struny a můstek tak tvoří jeden z bodů menzury (druhým bodem menzury je ořech).
Tailpiece, Stopbar - struník. Jsou v něm uchyceny konce strun.

Podle konstrukce můžeme kobylky rozdělit na:
-pevný můstek + oddělený pevný struník
-pevný můstek + oddělený pohyblivý struník
-pevný můstek se struníkem
-pohyblivá jednozvratná kobylka
-pohyblivá dvouzvratná kobylka
-------------------------------------------------------------------------------

Pevný můstek + pevný struník

Tune-O-Matic - nejrozšířenejší systém pevného můstku a struníku. Lze je pouze výškově regulovat pomocí kotvících šroubů zašroubovaných v těle kytary. Na těchto šroubech (čepech) jsou můstek i struník volně nasazeny a po povolení tahu strun je lze jednoduše sundat.
Obrázek

Aby můstek a struník nevypadly při výměně strun a pro větší stabilitu celého systému, byly vyvinuty LockTone Tune-O-Matic a LockTone Stopbar. Jedná se o pevnou fixaci můstku a struníku k upevňovacím šroubům, Ať už speciálními zámky nebo bočními šrouby.ObrázekObrázek

Upevňovacími šrouby lze regulovat výšku můstku (regulace výšky strun nad pražci) a výšku struníku (regulace "zalomení" strun mezi můstkem a struníkem).
Obrázek

Existují můstky, u kterých lze regulovat i jejich podélný pohyb z důvodu eliminace problémů s laděním. Můstek má oválné otvory a bočními šrouby lze můstek posouvat oběma směry v podélné ose kytary.
Obrázek

Součástí skoro každého můstku jsou kameny, a přes břity kamenů jsou vedeny struny. Posouváním kamenů v podélné ose kytary se ladí oktávy.
ObrázekObrázekObrázek

Při problémech s praskáním strun na těchto kamenech a při použití pohyblivého struníku se používají můstky s rolnami místo kamenů s břity.
Obrázek

Můstek s rolnami, které lze posouvat i do stran a regulovat tak rozestupy strun, např. kvůli pólovým nástavcům snímačů.
Obrázek

Můstek a struník mohou obsahovat další "přídavná zařízení" - senzory pro roborické ladění, piezo snímače,...
ObrázekObrázekObrázek

Compensated bridge - kompenzovaný můstek. Místo pohyblivých kamenů má jen pevné hrany přes které vedou struny a přesné naladění oktáv tak není možné. Jakési naladění je možné, ale jen posunem celého můstku bočními šrouby.
ObrázekObrázekObrázek

Struník má otvory, kterými jsou provlečeny struny. Místo otvorů ale může mít i zářezy, do kterých se struny zaklesnou. Je to pouze o rychlejší a pohodlnější výměně strun.
ObrázekObrázekObrázek

Pevné struníky na kytarách bez hlav - viz Headless guitar.
Tyto struníky se nenazývají Tailpiece, ale Headpiece - čelenka.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

String through body - systém, kdy struny procházejí tělem kytary a jsou v něm uchyceny. Vizuálně chybějící struník.
ObrázekObrázekObrázek

Tento systém lze najít na kytarách, které mají hlavu, ale ladící mechaniky jsou na těle kytary - viz Netradičně umístěné ladící mechaniky.
ObrázekObrázek


Trapeze Tailpiece - hrazdový, trapézový struník.

ObrázekObrázekObrázekObrázek

-------------------------------------------------------------------------------

Pevný můstek společný se struníkem - platí pro ně vše výše uvedené kromě seřizování vzájemné výšky můstku a struníku díky společné konstrukci. Dlužno podotknout, že existují i samostatně výškově nastavitelné kameny, ale to bývá většinou u pohyblivých kobylek.

ObrázekObrázekObrázek

U kytar tvaru Telecaster je základna kybylky vylisována z plechu a tento plech tvoří i rámeček pro kobylkový snímač.
ObrázekObrázek

Bridge cover - kobylka může být překryta ozdobným nebo ochranným krytem.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek

Zajímavost - tato basa od Fendera má kryt nejen na kobylce, ale i nad strunami a snímači.
Obrázek


Trapézový struník může být společný s můstkem.
ObrázekObrázek

Součástí trapézových struníků bývá i knoflík na popruh kytary (strap knob).
ObrázekObrázek


Příště pár slov a obrázků o pohyblivých kobylkách.

Milan
Příspěvky: 372
Registrován: 04 led 2011 09:11

Re: Elektrofonická kytara - názvosloví, anglické výrazy, atd

Příspěvek od Milan » 29 zář 2011 09:48

Pohyblivé (plovoucí) mechaniky, pohyblivé struníky a kobylky - pro toto se vžil název tremolo a někdo používá název vibráto.
Proč zrovna "tremolo", tak to ví snad jen pan Fender, který tak nazval svoje plovoucí mechaniky Floyd Rose. A proč "vibráto", tak o tom něco ví pan Gibson, který vymyslel mechaniku vibrola.

Neustále panují dohady, co to vlastně tremolo je:
- typ zvukového efektu (i u kytar) - střídavě, podle amplitudy se měnící hlasitost. Prostě se periodicky zesiluje a zeslabuje hlasitost.
- technika hry - rychlý sled tónu (rychlá kadence tónu)
- technika zpěvu - pravidelná změna výšky tónu (houpavý, kolísavý tón).
- součástka kytary - plovoucí kobylka, kterou lze zvyšovat a snižovat tón.

Vibráto je:
- technika zpěvu - periodické chvění hlasu na jednom, dlouho trvajícím tónu.
- technika hry - pravidelná změna frekvence tónu, mírné kolísání intonace tónu.

Osobně bych tedy plovoucí mechaniky nazýval vibráto, respektive vibrátor :D , ale zůstanu u zavedeného tremola.

Pevný můstek + pohyblivý struník

Lateral (Side) vibrola - stranová vibrola je systém, který se dnes prakticky nepoužívá na nových kytarách. Pohyb vibrapáky není klasický (ve směru strun), ale je kolmo ke strunám. Uvnitř stranové vibroly je pákový mechanizmus, který převádí boční pohyb páky do napětí strun.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

Lyre vibrola - do pevné části přišroubované do těla kytary je zaklesnut struník (pásek s drážkou) a ten je vychylován pomocí vibrapáky.
ObrázekObrázek

Trapeze Lyre vibrola
ObrázekObrázek

Bigsby - masivní tremolo, které má válcový struník. Vibrapákou se tento struník otáčí proti tlaku pružiny. Struny se tedy zkracují tím, že se namotávají na tento válečkový struník.

Bigsby B3 (B6, B11, B30, B60) - trapézový tvar
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek

Bigsby B5 (B50, B70) - jednoduché tremolo s přidanou hrazdou, pod kterou jsou vedeny struny kvůli jejich většímu přítlaku na můstek.
ObrázekObrázekObrázek

Bigsby B7 (B12, B700) - trapézový tvar s přítlačným válečkem.
ObrázekObrázek

Bigsby B16 - jednoduché tremolo s přítlakem pro kytary tvaru telecaster s otvorem pro můstek a kobylkový snímač.
ObrázekObrázek

I jiní výrobci než Gibson vymýšleli a vymýšlejí různé typy pohyblivých struníků:

Česká Jolana montovala na kytary Futurama dvoudílné tremolo. Dolní základní deska je přišroubována k tělu a horní část je pružinou přitlačována k té spodní. Proti vibrapáce působí tah 6. strun, kterými jsou provlečeny struny.
Obrázek

Vibramute tremolo od japonské firmy Mosrite
Obrázek

Les Trem Stop
ObrázekObrázek

Buzz Stop tremolo
ObrázekObrázekObrázek

Duesenberg tremolo
Obrázek

Fender Jaguar tremolo - celý mechanizmus s jednou centrální pružinou je uvnitř těla kytary
ObrázekObrázekObrázek


O pohyblivých strunících toho bylo myslím dost, a příště bych se věnoval celým pohyblivým kobylkám (můstek+struník).

Odpovědět