Perkusní úder , hraní , efekt
Perkusní úder , hraní , efekt
Zdarec lidi.Hraji na kytaru nějaký ten pátek a dříve jsem se zajímal o tento styl úderu, teď bych se k němu chtěl vrátit, ale už absolutně nevím o co se jednalo a jak se prováděl.Jestli někdo máte zkušenost nebo nějaky odkaz, jak na to, díky moc za rady.
Re: Perkusní úder , hraní , efekt
Na takto položenou otázku nelze jednoduše odpovědět. Bylo by třeba znát co hraješ (kde potřebuješ perkusivní zvuk), jakým stylem a na co to budeš hrát (kytara, struny). Dál je třeba vědět, jestli potřebuješ krátký perkusivní zvuk jen v části skladby nebo je tak hrána celá skladba. Abych to nebral příliš "vědecky" - něco jiného je, když chceš zahrát v hospodě Matuškovy Slavíky z Madridu na nějakou Čínu s desítkami a něco jiného, jestli hraješ nějaký etno styl, třeba gypsy, flamenco apod. Nebo třeba jen potřebuješ "chrastit" v bluegrassu v pasáži, kde jede sólo banjo...
Perkusivní zvuk kytary je závislý především na jejím druhu. Některé kytary jsou na to vhodné (menší tělo - klasika 4/4 nebo menší, parlorky, GS tělo), některé jsou na to vysloveně konstruované (gypsy, Macaferri, django, jazzové archtopy - klenuté), u některých je to problém, protože mají dozvuk, jako v chrámu Páně (zejména velké kytary - jumbo, superjumbo, dreadnought). Podle typu kytary se bude lišit technika, jak dosáhnout perkusivního, krátkého zvuku.
Asi nejčastější je přitlumování dlaní (palm muting) - začátek dlaně položíš na sedlový plátek a tím přitlumuješ struny. Perkusivní charakter je pak dán jen konstrukcí těla kytary, jeho vlastním sustainem. Ten je malý u malých kytar. Problém je, že u velkých kytar je třeba tlumit hodně a celkově to pak zní, jako kytara, vycpaná hadry. Malé kytary je třeba přitlumovat jen nepatrně, takže výsledek je mnohem lepší. Palm muting je však vhodný zejména pro fingerstyle, pokud hraješ akordy trsátkem, není ruka, fixovaná ke kobylce, zrovna dobrá. Po troše cviku lze zvládnout dotlumování při každém úderu, ale bývá problém, aby každý úder zněl stejně dlouho. Nur die Übung macht den Meister...
Zkrátit tón lze i hraním poblíž kobylky. Zvuk je ale skleněný a je ho méně, zato se snadněji přitlumuje. Pokud použiješ pružnější trsátko, pozor na plácání.
Ve flamencu se alzapua dá dotlumit poměrně snadno, rasqueo lze dotlumit hranou daně, tremolo je tak rychlé, že se "dotlumí" samo. Ale na velkou kytaru to nevypadá až tak dobře.
Ke strunám: obecně mají nylony nebo stranded core struny (třeba Thomastik-Infeld John Pearse, neplést se značkou John Pearse!) kratší, lépe artikulovaný zvuk.
Perkusivní zvuk kytary je závislý především na jejím druhu. Některé kytary jsou na to vhodné (menší tělo - klasika 4/4 nebo menší, parlorky, GS tělo), některé jsou na to vysloveně konstruované (gypsy, Macaferri, django, jazzové archtopy - klenuté), u některých je to problém, protože mají dozvuk, jako v chrámu Páně (zejména velké kytary - jumbo, superjumbo, dreadnought). Podle typu kytary se bude lišit technika, jak dosáhnout perkusivního, krátkého zvuku.
Asi nejčastější je přitlumování dlaní (palm muting) - začátek dlaně položíš na sedlový plátek a tím přitlumuješ struny. Perkusivní charakter je pak dán jen konstrukcí těla kytary, jeho vlastním sustainem. Ten je malý u malých kytar. Problém je, že u velkých kytar je třeba tlumit hodně a celkově to pak zní, jako kytara, vycpaná hadry. Malé kytary je třeba přitlumovat jen nepatrně, takže výsledek je mnohem lepší. Palm muting je však vhodný zejména pro fingerstyle, pokud hraješ akordy trsátkem, není ruka, fixovaná ke kobylce, zrovna dobrá. Po troše cviku lze zvládnout dotlumování při každém úderu, ale bývá problém, aby každý úder zněl stejně dlouho. Nur die Übung macht den Meister...
Zkrátit tón lze i hraním poblíž kobylky. Zvuk je ale skleněný a je ho méně, zato se snadněji přitlumuje. Pokud použiješ pružnější trsátko, pozor na plácání.
Ve flamencu se alzapua dá dotlumit poměrně snadno, rasqueo lze dotlumit hranou daně, tremolo je tak rychlé, že se "dotlumí" samo. Ale na velkou kytaru to nevypadá až tak dobře.
Ke strunám: obecně mají nylony nebo stranded core struny (třeba Thomastik-Infeld John Pearse, neplést se značkou John Pearse!) kratší, lépe artikulovaný zvuk.
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
http://www.kytara.net | http://www.facebook.com/pages/Akustick% ... 5?filter=3
kytara Martin D28 + L. R. Baggs Lyric, combo AER Alpha, Shubb capo (S1, C7b, C8b), Elixir 0.12-0.56 PB, Golden Gate pick, Saddle thumbpick
kytara Martin D28 + L. R. Baggs Lyric, combo AER Alpha, Shubb capo (S1, C7b, C8b), Elixir 0.12-0.56 PB, Golden Gate pick, Saddle thumbpick
Re: Perkusní úder , hraní , efekt
Jo, děkuji moc za zájem a odpověď, až takovou alchymii nepotřebuju.Spíše ten druhej způsob jak ppíšeš, prostě při hraní místo klasického úderú přes struny to vzít i tím perkusivním, o to mi jde, díky.