Mandrage: pódiová technika

Odpovědět
Jakub Troníček
Příspěvky: 7
Registrován: 09 zář 2015 13:09

Mandrage: pódiová technika

Příspěvek od Jakub Troníček » 23 říj 2015 10:28

Scénu sami vymýšlíme i vyrábíme. Inspirují nás i loutky.

Kapela Mandrage nedávno ohlásila vydání nové desky na konec listopadu a také velkolepé celorepublikové turné na začátek příštího roku. Zeptali jsme se při té příležitosti bubeníka Matyáše Vordy, jak skupina ke svým koncertům přistupuje a jakou techniku používá.

Jste známí tím, že si na vždy doslova vyhrajete s přípravou koncertní show, na které rádi používáte nejrůznější technické vychytávky, jako třeba děla s oxidem uhličitým, konfety, nebo speciální světelné efekty. Kde berete inspiraci?
Na každou sezonu, nebo turné, chceme udělat něco nového. S deskami máme spojený nějaký vizuál, který se snažíme na pódium přenést a vždy pro to vybrat také nějaké dekorace či efekty. A je pravda, že třeba CO2 jsme si velmi oblíbili, byli jsme dokonce jedni z úplně prvních v Čechách, kdo oxid uhličitý začal používat.
Inspirujeme se u jiných kapel, DJs, loutkovým divadlem, nebo novými cirkusy. Já osobně jsem v loutkovém divadle vyrostl a tak k tomu velice tíhnu. Baví mě technické zázemí jakéhokoliv uměleckého spolku, jsem schopný na YouTube sedět hodiny a sledovat jevištní techniku různých festivalů, kapel, či DJs. Je to zábava a taky trochu chtíč udělat něco, co není okoukané, s čím tady nikdo nevystupuje, zkrátka přinést něco nového, udělat na známých efektech, či fíglech nějaký progres a posunout je dál…
Obrázek
Obrázek
Scénu si vymýšlíte sami, nebo spolupracujete s profesionálními stage designery?
Naprosto všechno vymýšlíme sami. Dokonce to z velké většiny i sami vyrábíme. Máme různé role, někomu jde lépe něco svařit, jinému zase vymyslet to tak, aby to vypadalo hezky. Většinou se před každým turné, nebo festivalovou sezonou, sejdu já s naším osvětlovačem Tomášem a u vína vymýšlíme, co bychom mohli udělat, jak by scéna mohla vypadat a na co ještě nějaké prostředky máme a na co si ještě pár let budeme muset počkat. Kreslíme návrhy, stavíme modely… Nakonec stejně nejlépe fungují nejjednodušší věci s nápadem a nějakým fórem.

Nedávno jste absolvovali i akustické turné, byla technika na scéně hodně jiná oproti normálním koncertům?
Samozřejmě to jiné bylo. To turné jsme jeli po divadlech a tak jsme i hojně využívali jevištních prostor a možností využít různé tahy, zakrývačky, látky a vlastně i celého sálu…

Jak přistupujete k hudební stránce na koncertech? Vystačíte si s živými nástroji, nebo si pomáháte přednahranými smyčkami, abyste se co nejvíc přiblížili studiovým verzím svých písniček?
Ano, používáme samply. Samozřejmě ale jen suplují nástroje, efekty nebo jiné zvuky, které nejsme schopni zahrát naživo. Jinak vše, co na podiu děláme, je naprosto živě a nic nemarkýrujeme.
Obrázek
Obrázek
Z čeho samply pouštíte? Dříve se k tomu používaly různé harddisk recordery, ale dnes už je to spíše doména notebooků...
Máme notebook, resp. dva. Jeden je hlavní a jeden jako backup pro případ, že by se cokoli pokazilo. V minulosti jsme zkoušeli spoustu variant, včetně různé harddiskových přehrávačů nebo flash playerů, ale většinou to nebylo úplně stoprocentně spolehlivé. Na některé se už třeba ani nevyráběly součástky, jiné nefungovaly z naprosto neznámých důvodů, jak už to tyhle zařízení umějí.

Jaký používáte software na live hraní?
Používáme Ableton Live, program hlavně pro skládání a následné živé hraní elektronické muziky, který používají hlavně DJs.

Řídí vám počítač také světla nebo projekce?
Jediné, co jsme si nechávali kdy řídit počítačem souběžně se samply, byly projekce na LED stěny na loňské turné Siluety. Kvůli dokonalé synchronizaci projekcí s muzikou, jsme se rozhodli využít time codu. Fungovalo to tak, že jedna ze stop, která byla z počítače naráz spuštěná, byla ta s time codem, který, jakožto normální audio signál, putoval do zvukovky druhého počítače, kde si to program na spouštění projekcí a mappingů přebral a spustil video ve správný čas.

Takže vše ostatní je dílem techniků a odehrává se v reálném čase?
Ano, veškerá show je odbavovaná ručně. Máme šikovného osvětlovače Tomáše, který má veškerý repertoár najetý do poslední noty a tak se může celkový dojem neustále zlepšovat a pilovat detaily. CO2 efekty potom ovládám já od bubnů. Mám vedle hi-hat krabičku s DMX spínači, které ovládám nohou.

Třeba MIDI při koncertech nepoužíváte?
Naživo vůbec. Jinak přes MIDI samozřejmě programujeme a hojně je využíváme ve studiu, kvůli rychlé kvantizaci…

Máte, podobně jako mnoho dalších kapel, in-ear monitoring. Klasické monitory už jste definitivně opustili, nebo používáte např. side-filly pro lepší pocit ze hry?
Vyjma našeho kytaristy máme in-eary všichni. Od začátku roku 2014 jsme se uchýlili k vylitým sluchátkům. Side filly nepoužíváme, i když by to jistě bylo příjemné, ale chceme mít podium co nejčistší od všech beden, které by tam byly navíc.
Obrázek
Obrázek
Jaké máte zkušenosti s in-ear monitoringem? Většinou si muzikanti musí zvyknout, že to na pódiu zkrátka tak netlačí...
Je pravda, že ten tlak, na který jsem byl zvyklý z běžného odposlechu a přeslechů z podia, mi ze začátku docela chyběl. Ale naprosto spolehlivě jsem tenhle problém vyřešil pořízením BC2 od Porter And Davies, což je lampový zesilovač pro subwoofer, který je zabudován přímo v mé bubenické stoličce. Skrze to mi prochází signál z kopáku a z basy. Takže mám pocit, jako by byl za mnou opravdový drum fill.

Ovládáte si poměry v odposleších sami na pódiu např. přes tablet nebo vlastní mixpult, nebo spoleháte na monitorového zvukaře?
Máme svého skvělého pódiového zvukaře Martyna, který se nám stará nejen o komfort v uších, ale také o spouštění smyček.

Jaká sluchátka jste zvolili?
Používáme Ultimate Ears. Myslíme si prostě, že jsou nejlepší. Neměli jsme nikdo žádnou zkušenost s jakýmikoli vylitými sluchátky, takže jsme museli vsadit na jistotu. Část kapely a monitorový zvukař používá neodlitá sluchátka Buxton.

Mluvil si o tom, že chcete mít pódium pokud možno čisté. Používáte tedy stále klasické kytarové a basové aparáty s bednami, nebo jste přešli na simulace?
Kytarová hlava ENGL a bedna ORANGE jsou jediné, co nám na podiu ještě zůstalo. Ta není sbírána jen mikrofonem, ale také Palmerem, což je něco jako speaker simulátor, jen je zapojen mezi hlavou a bednou. A basa jede přes lampový Matchless Avalon, což je něco jako náhražka pro celý aparát.

Uvažovali jste např. o stále oblíbenější metodě tzv. iso-boxů, kdy je kytarová bedna pro účely zvučení uzavřená v izolovaném casu tak, že do mikrofonu nejde nic jiného a naopak bedna neruší nic jiného na pódiu?
Zatím nepřemýšleli, ale možná brzy začneme... (smích)

V poslední době patří k ožehavým tématům bezdrátové technologie, protože kvůli rozšíření vysokorychlostního internetu, Wi-Fi, digitální televize a mnoho dalších zařízení, je stále větší problém najít volné a fungující frekvence. Jaké jsou vaše zkušenosti v tomhle směru?
Používáme spoustu bezdrátových zařízení na podiu a je pravda, že na některých místech je s frekvencemi docela problém. Zejména na letištích, kde se konají některé festivaly, nebo potom v centrech velkých měst. Posilovače signálu zatím nemáme, ale myslím, že pro příští sezonu se nám jejich koupě nevyhne.
Obrázek
Obrázek
Bicí zvučíte klasicky, nebo využíváte např. triggery a nasamplované zvuky?
Bubny zvučíme normálně mikrofony, ale vlastně až tak normální to také není. Náš bezkonkurenční zvukař Šmity si vozí všechny mikrofony svoje a má opravdu skvělé kusy. Například můj oblíbený je ten, který mám na snare, je totiž růžový jako vlasy mojí holky a naší skvělé manažerky Lucky. Další zajímavostí je, že místo overheadů používáme takzvané underheady, které jsou logicky umístěny pod činely okolo soupravy, takže snímají zvuk nejen činelů, ale i celé soupravy. Ale hlavně to mnohem lépe vypadá. Vážně. To je taky důležité...

Co bys v oblasti pódiové techniky doporučil mladým kapelám, které jezdí po klubech za cesťák?
To je docela těžká otázka. Vlastně bych asi nejvíc doporučil nepředbíhat a nemít zbytečné nároky. Ve chvíli, kdy kapela chce, aby se o ní dozvědělo co nejvíce lidí, měla by podle mě jezdit na všechna možná místa za nejrůznějších podmínek. Jednou za čas udělat super velký koncert, kam nazvat všechny důležité lidi v jejich okolí a vyhrát si, zadotovat to a ukázat něco víc. Obecně pak snažit se v podmínkách, které mám, udělat nejvíc věcí pro to, aby to bylo co nejlepší, ale zároveň to nepřehánět, prostě využít toho, co mám.

Na co se přitom zaměřit?
Nástroje, rozestavení, uklizení podia a kabelů, postavení aparátů na stage, oblečení… Pamatuji si, že jsem vždycky před koncerty v malých klubech lezl po světlech a vyměňoval, nebo jen vyndával filtry. V klubech totiž většinou osvětlovače neměli a buď zapnuli nějaký autoprogram, nebo za tím seděl kamarád. Takže když jsem vyndal nepotřebné barvy a světla naotáčel tak, aby se mi to líbilo, program si mohl blikat jak chtěl a nikdy to nebyla úplně barevná diskotéka… Je důležité si to užít a živit si vkus, ať už je jakýkoli.
Oficiální weby:
Mandrage - www.mandrage.cz
Facebook - www.facebook.com/mandragecz

Za MUSICstage se ptal Jakub Troníček
PROFIL AUTORA: Jakub Troníček
Jakub Troníček je investigativní novinář a zároveň bubeník, působící v pražské rockové skupině Flattus. Ta má na kontě několik studiových desek a stovky odehraných koncertů v klubech, na velkých festivalových scénách, nebo v rámci turné po boku známých skupin jako Škwor, Krucipusk a další. Jakub Troníček hraje na bubny PDP a činely Soultone, používá paličky Vater a blány Evans.

Odpovědět