Daniel Krob

Odpovědět
Jan Havlíček
Příspěvky: 70
Registrován: 08 úno 2016 18:21

Daniel Krob

Příspěvek od Jan Havlíček »

Kytarista, který stál u zrodu kapel Arakain a Kreyson.
17. 10. 2016

Dan se dále mihl ve formacích Kryptor nebo Zeus, se kterou dokonce předskakuje kapele Iron Maiden. Jeho jméno můžeme také spojit se založením společenského časopisu Xantypa, psal do hudebního časopisu Spark, vytvářel grafická loga pro Kreyson a také se aktivně věnuje leteckému modelářství v kategorii F3M, obří akrobatické modely řízené rádiem.

V současnosti se pohybuje na sólové dráze, ať je to jeho akustický projekt Bohemica s kytaristou Štěpánem Rakem, nebo řádně rockový projekt pod svým jménem. Dále nelze nezmínit jeho spolupráci s režisérem Markem Dobešem, kdy tvořil hudbu pro jeho film Choking Hazard. Aktivně hraje na koncertních podiích včetně velkých festivalů.
Obrázek
Obrázek
Stál si u vzniku největších českých metalových kapel Arakain a Kreyson? Jaký je to pocit?
Tehdy jsme nevěděli, že jednou budeme takhle slavní. Dělali jsme hudbu pro radost a z nadšení. Žádné velké honoráře se tehdy v heavy metalu nedávali a tak jsme žili docela skromně a hráli na jeden nástroj. Nebyly žádné kytarové školy, ani návody jak ladit, nebo naštelovat aparát. Navíc bylo hodně dělaných repro beden a domácích aparátů, které hrály svým osobitým zvukem. Dnes jsem samozřejmě rád, že jsem tuto dobu zažil a že jsem byl u zrodu, ale hudba jde dál a nejde žít z jen historie a tak jdu pořád dopředu…

Máš nějaké specifické rituály před koncertem? Máš ještě trému?
Asi ano, většinou před koncertem nejím a nepiju alkohol. Před vstupem na podium se rozhýbu a protáhnu celé tělo, abych to heavy paření přežil ve zdraví. Párkrát se mi stalo, že jsem nemohl po koncertu hýbat hlavou a tak si už dávám bacha. Někdy trému mám a někdy jí ani nestihnu mít…když je frmol a málo času na přípravu.

Jaké kapely nejvíce ovlivnily tvoje hudební směřování?
Myslím, že to byl Vladimír Merta, Katapult, Pink Floyd a také Metallica.

Mohl bys nám představit své kytary?
Mám Fender Stratocaster, Gibson, Ibanez a jednu speciální kytaru postavenou na zakázku, která má 29 pražců. U Fendrů mám dlabané žlábky mezi pražci, jako to používá Yngvie Malmsteen. Jeden Fender má také speciálně zakřivené pražce od švédského výrobce True Temperament, což je úplná bomba a kytara má tu vlastnost, že ladí ve všech polohách jako piano.
ObrázekObrázek
Vlastníš nějakou echt vzácnou, raritní kytaru?
Raritní je jen pro mne… je to Fender, který jsem koupil v roce 1988 ve východním Německu v bazaru, a na kterej jsem hrál v Arakainu. Pak jsem ho v roce 1991 prodal v českém bazaru, to jsem hrál v Kreysonu na Gibsona, a nakonec jsem ho opět koupil v jiném bazaru v roce 1996 a hraji na něj dodnes…

Dnes se stále řeší podladění, jak to řešíš? Používáš nějaké specifické ladění?
V jedné partičce jsem používal drop a hrál jsem tak celý koncertní program. Teď už používám jen klasické podladění všech strun do D. Mám struny 12 – 56, aby se nerozladily a držely tón. Na akustické koncerty mám naladěno klasicky.

Co sedmi strunné nástroje? Vlastníš a používáš nějaký?
Bohužel žádné nepoužívám, ale možná v budoucnu něco podniknu.

Jak si na tom se zesilovači? Máš nějakou svoji značku, která dělá tvůj zvuk?
Mám svůj vlastní lampový 100W tříkanálový model Rožďall, který jsme vyladili podle mých potřeb. Hraje nádherně a drží skvěle tón.

Jak moc se změnil tvůj aparát od dob tvých začátků po dnešek?
Začínal jsem s lampovým zesíkem samodomo a krabičkou Overdrive, pak jsem měl tranzistorové originál Marshall kombo, které hrálo skvěle. Postupně jsem vyzkoušel všechny možné značky od Engel, ADA, Messa, Peavey, Fender, Krank… a nakonec jsem zas zpět u hlavy JVM 410HJS Marshall 100W a Marshall Boxy.

Používáš kytarové efekty?
Nikdy jsem neměl tendenci mít hodně efektů, raději jsem si hrál s tónem a využíval spíš přepínače snímačů na kytaře a práce s potenciometrem. Nejčastěji používám kvákadlo, mám dvě různé Ibanez Demon a Ernie Ball Wah, pak používám Harmonist HR-2 a Octaver Super Shifter PS-5 Boss. V pedalboardu mám ještě delay Marshall EH-1 Echohead a ladičku TC Electronic.
Obrázek
Kytaristé hodně řeší zapojení - co do smyčky, co přímo. Jak máš zapojen pedalboard ty?
Mám ho zapojený mezi kytarou a aparátem. Vůbec mi to nevadí a případné ztráty jsem vyřešil na zesilovači. Je to pro mě jednodušší a nemusím tahat po podiu tolik kabelů. Ve studiu je to ale jiné, tam vše zapojuji do smyčky.

Jaký je tvůj názor na kytarový ampmodeling a simulace všeobecně?
Funguje to skvěle a je to věc každého kytaristy, ale já to zatím nepoužívám. Ale Radek Reddy Kroc se kterým hrajeme v Kreysonu to používá, a hraje mu to skvěle.

Hraješ velké koncerty, velká podia. Jakým způsobem máš vyřešené odposlechy?
Zůstali jsme věrni rockové klasice a in-eary nepoužíváme. Stačí mi odposlech na zpěv a kytaru společně s bicími slyším zezadu. Dnes jsou aparáty na podiu už dost kvalitní a slyšíme se dobře. Navíc při heavy pohybu hlavou bych stejně utrhl kabely od sluchátek (smích).

Co kytarový bezdrát?
Dřív jsem používal vysílačky UHF, ale od doby co existuje 2,4GHz, tak mám Line6 G30 přijímač a dva vysílače, každý na jedné kytaře. Na naše české podia mi bohatě vystačí.

Vzhledem k tvé profesi, jseš samouk nebo si prošel konzervatoří?
Mám lidušku na flétnu, za komančů se mohlo hrát na kytaru až od 5. třídy a proto jsem začal na kytaru sám… tak jsem vlastně samouk.

Kolik hodin denně cvičíš?
V dobách Arakainu jsem cvičil asi 5-8 hodin denně. Samozřejmě s pauzami a pak taky u televize… Dnes už cvičím maximálně dvě hodiny denně, ale když zkoušíme s kapelou, tak to někdy vyjde na víc než šest hodin denně.
ObrázekObrázek
Foto: Iva Juráková

Mají dnešní kapely možnost dostat se tam, kde si teď ty? Co pro to musí udělat?
V dnešní době mají kapely a muzikanti hodně možností, ale také hodně konkurence. Všude se nabízejí levné nástroje a dobře hrát umí dnes i malé děti. Je těžké se prosadit. Důležité je se věnovat hudbě a nepolevovat. Učit se od těch nejlepších, vzdělávat se v marketingu a nebát se nových věcí. Žádná kapela na světě se nestala slavná přes noc, všechny musely léta hrát a postupně budovat si svojí kariéru. Trpělivost je asi nejdůležitější.

Moc děkuji za tvůj čas a poprosím o nějaké závěrečné poselství pro muzikanty.
Muzika se nedá změřit jako sport a tak dělejte to, co vás baví a vaše zážitky vám už nikdo nevezme.

Daniel Krob, 7. 8. 2012: "CD mělo, má a bude mít smysl… je to jako namalovaný originální obraz… nejde ho jen tak stisknutím tlačítka smazat či naloudovat… má svojí sílu, hodnotu! Nevejde se ti do kapsy u kalhot jako fleška, musíš si ho dát někam na místo k dalším CD a za 20 let tam pořád bude…"

Odkazy
Facebook: www.facebook.com/magicguitars
Daniel Krob: www.danielkrob.cz

Za MUSICstage.cz se ptal Jan Havlíček
PROFIL AUTORA: Jan Havlíček
Kytarista, skladatel se závislostí na rockové hudbě. Pochází ze středních Čech, vystudoval Pedagogickou fakulty Univerzity Karlovy obor biologie. Od patnácti let se pohybuje po kapelách a věnuje se hře na kytaru. V současnosti působí jako ředitel základní školy. Působí jako hudební publicista a je členem pražské kapely EPIDEMY. Jeho vášní je sbírání sci-fi knih a komiksů. Zvláštním znamením je slabost pro hi-gainové zesilovače.


Další rozhovory


Pavel Marcel

Kytarista, hudební režisér a producent.

Všestranný kytarista Pavel Marcel hrál už skoro s každým, kdo v u nás něco znamená (včetně Karla Gotta, jak se z rozhovoru dozvíte). Dnes se věnuje především kapele Pumpa, letité legendě jižanského rocku. Kromě toho má v blízkosti hradu Karlštejn vlastní studio Fat Dog Studios a skládá též filmovou muziku.


4rockers: Slávek Šámal

Lampy jsou pro ty, kteří hledají pocit, feeling a radost ze hry.

Onehdá se mi stalo, že moje 5150 počala topit tak, že si bylo možné na chladicí mřížce ugrilovat steak. Nedalo se dělat nic jiného, než vyhledat odbornou pomoc. Při hledání šikovného člověka, který by mi pomohl, jsem narazil na firmu 4rockers, kterou vlastní pan Slávek Šámal. Při bližším průzkum jsem zjistil, že pan Šámal nejen opravuje, ale také modifikuje zesilovače, vyrábí aparáty a efekty. Krom toho je aktivní muzikant a kytarovému zvuku rozumí jako málokdo. Jeho práce je ceněna i u zahraničních kytaristů, kteří neváhají přivézt své aparáty do Prahy a nechat si je poupravit. I já jsem podlehl a zvuk mého upraveného zesilovače je najednou mnohem luxusnější.


Miloš Knopp

Velká pódia začal objevovat už v 17 letech...

Malý velký muž. Toto přirovnání používali hokejoví komentátoři jako přirovnání ke kanadskému hokejovému hráči Theone Fleurymu, který svým malým vzrůstem dokázal na ledě velké věci. U Miloše by se toho přirovnání dalo parafrázovat jako mladý starý muž, jelikož má ve svém věku více hudebních zkušeností než spousta jeho kolegů, kteří hráli v době, kdy Miloš tahal kačera po zahradě. Velká pódia začal objevovat už v 17 letech jako kytarista Aleše Brichty a jeho dlouholetá pedagogická praxe je v jeho věku a našich podmínkách také raritou. O tom a o jeho dalších plánech do budoucna jsme se rozpovídali v následujícím rozhovoru.

Odpovědět