Zoom G2X FOUR

Příspěvky: 70

Zoom G2X FOUR

Malinkatý zvukový kombajn.
6. 3. 2023

Zoom je legendární japonská značka kytarových multiefektů a kytarových procesorů. Kdo z kytaristů neměl někdy Zooma, jako by nikdy nehrál. Procesory Zoom vždy patřili spíše k low-endovým procesorům a většina kytaristů na nich začínala. To ale neznamená, že se jedná o špatné procesory. Zoom rozhodně neustrnul ve svém vývoji, soustavně vylepšuje a inovuje své technologie. Nově vyprodukované řady procesorů tak mají vždy co nabídnout kytarovému světu. Nové řady kytarových multiefektů razí stále stejné heslo: cenově přístupné přístroje, kvalitně a bytelně vyrobené, a hlavně dobře hrající. I novinka, kterou představuje, malý kompaktní multiefektový procesor Zoom G2X FOUR splňuje vysoké nároky na kvalitu zpracování a zvuku. Jdeme tedy mrknout co nám ti „Zúmáci“ uvařili.

Co to teda umí a jak to vypadá?
Zoom G2X FOUR je druhou generací kytarových multiefektů značky Zoom, kdy jsou simulace aparátů, boxů a krabiček postavené na novém modelování zesilovačů, pomocí vícevrstvé IR technologii, tedy přímý zvukový obtisk původních zesilovačů, beden a efektů. To hlásí oficiální stránky. Simulace aparátů pomocí impulsů je teď na poli kytarových multiefektů již standardní záležitost a asi je to zatím na dlouhou dobu cesta, která může se ctí konkurovat lampovým aparátům. Je výborné, že tato technologie se pomalu dostává i do levnějších efektů. Samozřejmě se asi zde nedostanete na úroveň Kemperů a Axe FX, ale dobré simulace to jsou.
Najdeme zde tedy 100 efektů, 22 simulací aparátů a boxů. Současně můžete do jednoho presetu zapojit až sedm efektů. V základu dostanete 250 firemních presetů a vytvořit a uložit můžeme až 300 vlastních presetů. Další nadstandardní výbava je 80vteřinový looper. Komu to pořád nestačí, tak si může zajamovat s 68 paterny bicích nástrojů a můžete si je synchronizovat s looperem. Velkou vychytávečkou je expression pedál, který umožňuje ovládání efektů jako je volume pedal, pitch a wah-wah a lze na něj nastavit i ovládání dalších modulačních efektů v reálném čase. Standardně nechybí ladička.

Každá firma, Zoom nevyjímaje, již má i svůj vlastní software pro editaci a stahování zvuků z Internetu. Zde je softwarová knihovna Handy Guitar Lab. Přístroj se dá velmi rychle napojit přes USB s PC/Mac nebo s mobilním telefonem.

Jak to vypadá v reálu. Po vybalení z krabice na vás čeká malý kompaktní přístroj vyvedený v černo šedé barvě. Celé tělo efektu je uloženo v bytelném tvrdém plastovém šasi, které evokuje plech. Na první pohled vás zaujme velmi efektní design šedě lesklých pruhů. Procesor disponuje čtveřicí kovových nožných spínačů. Dále je zde čtveřice otočných knobů pro nastavování jednotlivých parametrů a aby nebylo málo čtveřic, tak je tu ještě čtveřice tlačítek umožňující pohyb v menu přístroje a zároveň pohyb v celkovém řetězci efektů. Procesor disponuje také expression pedálem, kdy jeho zapnutí indikuje červená LED dioda. Zoom má velký a přehledný display s perfektním podsvícením, které zajistí, že vše vidíte i na podiu ponořeném do tmy. Ze zadní strany se už nachází pouze vstup a dva výstupy (levý a pravý) k připojení k aparátu a k nástroji, vstup pro adaptér a vstup AIX IN pro možnost připojení například hudebního přehrávače. Z boku nalezneme ještě vstup pro připojení sluchátek a vstup USB-C pro konektivitu s PC. Velkou vychytávkou je možnost napájet přístroj přes USB. Náhodou zapomenu adaptér nebo se rozbije, vozím nabíječku na telefon a koncert není ztracen.

Jde se hrát
Zoom nabízí modelování zesilovačů na velmi vysoké úrovni. Každý model zesilovače je dle vyjádření firmy Zoom založen na inovativních vícevrstvých IR impulsech, které zachycují zvukové vlastnosti klasických zesilovačů a reproboxů. No tady musím dát firmě za pravdu. Neznám samozřejmě úplně přesně, jak hraje Plexina, tedy krom nahrávek, kde byla použita, ale pocitově všechny ty simulace znějí velmi přesvědčivě a chovají se skutečně skoro jako kdybyste hráli na lampy. Zvuky jsou dynamické a reagují na hru trsátkem, reagují na práci s tónovou clonou. Simulace znějí velmi šťavnatě a pokud hrajete pouze do PA, diváka rozhodně neochudíte. Velmi přirozeně znějí zejména crunchové a čisté zvuky, u kterých je vždy trochu problém, aby zněly přirozeně a dynamicky.

Puristé stejně vždy řeknou, že lampy jsou lampy, a mají pravdu, ale jde to a funguje i bez nich. Při zvětšujícím se gainu se občas ve zvuku promítne určitá chemičnost, ale není to nic hrozného a pro někoho může být i cílený stav. Ale i tady je nutné říci, že jsou tyto hi-gain simulace šťavnaté, dynamické a není problém se prosadit vedle kolegy s lampovým aparátem.

Zvuky jednotlivých zesilovačů a boxů můžete navíc vzájemně míchat a vytvářet vcelku originálně znějící presety. Co se týká zvukových rejstříků, na své si přijdou všichni od milovníků krystalicky čistých zvuků, špinavě nakřápnutých crunchů až po metalové masakry. Z dalšího efektového vybavení zde nalezneme nepřeberné množství kytarových efektů, kdy zapojit k sobě můžete do jednoho presetu až sedm efektů. Nechybí základní efekty jako jsou delaye, chorusy, flangery a další efekty. Opět, můžete vytvořit klasicky znějící kytarové zvuky až po monumentální kosmicky znějící zvukové stěny.

Co se týká ovládání, asi poprvé se mi stalo, že téměř veškerou editaci lze provádět pouze nohou a to i během koncertu pomocí navigačních tlačítek a nožních spínačů. Lze měnit za chodu pořadí efektů, změnit simulaci zesilovače a podobně. Chce to jen dobré boty a trochu cviku. Pokud hrajete jako já v těžkých „gládách“, tak vám to moc nepůjde, ale pokud vám kapelník dovolí hrát v teniskách, není problém. Celkově se mi líbí přístup firmy Zoom k programování jednotlivých presetů. Vše je intuitivní a nad ničím nemusíte dlouhodobě bádat a studovat tuny stran manuálu. Navíc v dnešní době najdete na YouTube spoustu tutoriálů, jak a co nastavovat. Nováček pochopí velmi rychle, starý mazák to zvládne skoro bez manuálu.

Zoom G2X FOUR je primárně určen hlavně pro připojení ke kytarovým zesilovačům, studiovým monitorům, PA a sluchátkům. Lze si dokonce navolit, jakým způsobem budete pedál používat; buď nastavíte LINE, jako přímo do PA nebo AMP pro použití do zesilovače. K nadstandardnímu vybavení patří 80vteřinový Looper a automatický bubeník. Mnoho efektů lze také ovládat v reálném čase pomocí expression pedálu. Klasika wah pedál, ale třeba je výborné pomocí pedálu přimíchávat do čistého nebo zkresleného zvuku modulační efekty nebo reverby a playe, či mít nastaven pedál jen jako volume. Vše je možné. Maličkou nevýhodu spatřuji ve velikosti expression pedálu - je fakt pro dětskou nožku.

Když už vás nenapadá co nakroutit, vždy lze pomocí webové knihovny Guitar Lab stáhnout již hotové zvuky a rozšířit tak svůj zvukový rejstřík. Aplikace je i pro mobilní zařízení iOS a Android. Telefon máte přece stále sebou. Stačí nosit ještě USB kabel a je to.Tak co si vlastně říci závěrem?
Ač také patřím spíše k puristům: „nic než lampy a dobré krabičky“, nebráním se zkoušet nové věci. Tenhle malej Zoom mě rozhodně přesvědčil, že to jde i u levnějšího multiefektu. Jeho zvukové vybavení je na velmi vysoké úrovni a snese srovnání i s mnohem dražšími modely jiných výrobců. Největší plus je kvalita efektů a snadné ovládání a editování. Dále možnost stahovat další zvuky pomocí aplikace Guitar Lab a výborný Looper a automatický bubeník. Nejvíce se mi osvědčil jako efektový procesor ve smyčce lampového zesilovače, kdy jsou vyřazené simulace aparátů. Zde je jediná škoda, že nemá svoji vlastní smyčku pro připojení pomocí metody čtyř kabelů.

Určitě se neztratí v domácích studiích, u začínajících kytaristů, pokročilých kytaristů, kteří potřebují mít široké palety zvuků. Na své si přijdou také všichni buskeři. Při velmi příjemné ceně lehce přes šest tisíc dostanete výborný zvukový kombajn. Zoom mě rozhodně přesvědčil, že stále má co nabídnout kytarovému světu. Každopádně se těším na další novinky od této firmy.

Výrobce: Zoom
Zapůjčil: Sound Service