Příspěvky: 5
Registrován: 13 dub 2015 11:33

Yamaha Revstar RSP20 a RSP02T

Příspěvek od Tomislav Zvardon »

Druhá generace Revstarů.
4. 4. 2023

Společnost Yamaha přišla nedávno s novou, řekněme vylepšenou generací svých elektrických kytar z poměrně úspěšné řady nazvané Revstar. Ta vás mohla zaujmout především originálním designem, inspirovaným závodními motocykly z 60. let minulého století. K malému testu zde máme dva zástupce z jejich nejvyšší řady nazvané Profesionál, a to model RSP20 a RSP02T.

Popis a vlastnosti obou modelů
Určitě stojí za to si oba nové modely Revstarů trochu popsat. Oba dva modely jsou z pohledu konstrukce a použitých materiálů víceméně totožné a liší se, jak je zjevné z fotografií, pouze barvou, snímači a uchycením strun.

Celá řada Revstar Profesionál je vyrobená v Japonsku a obsahuje tři modely v neotřelém barevném provedení. Krom našich dvou modelů RSP20 a RSP02T zde najdeme ještě řadu RSP20X, která se odlišuje pouze designem. Ostatně podívejte se na webové stránky firmy Yamaha, kde všechny tyto barevné variace najdete.
Typově nebo konstrukčně jde o nástroje řekněme typu lespaul nebo esgéčko. Tedy kytara s lepeným (set-in) krkem, kratší gibson menzurou (24-3/4” 628,6mm), „sendvičovým“ tělem a pevnou kobylkou. Těla obou nástrojů jsou vyrobena z mahagonu s javorovým topem, který je překrytý vrstvou lesklého polyuretanu. Mě osobně je sympatičtější, když se použije nitro, které časem získá hezkou patinu a přijde mi, že přispívá k více dřevitému zvuku. Nicméně lesklý lak na těchto obou kytarách vypadá také skvěle. Třídílný krk je rovněž z mahagonu, hmatník z palisandru, léty ověřená klasika. Novinkou, v porovnání s předešlým modelem, je tzv. komůrkové tělo, které bylo podle slov tvůrců vyvinuto pomocí exkluzivního procesu „acoustic design“ společnosti Yamaha. Mělo by tón posílit, snížit hmotnost a zajistit optimální rovnováhu nástroje. Co se týče váhy samotné, nečekejte ale nějaké ultra lehké tělo typu PRS hollowbody a podobně. Pořád jde o pořádný kus mahagonu, který něco váží. Na obrázku níže můžete vidět jak vypadají vyfrézované komůrky v těle po odkrytí přední desky.
Co se týče elektroniky, disponují oba dva nástroje pětipolohovým přepínačem a novinkou v podobě tzv. Focus switche, který je umístěn jako pushpull v tónové cloně. U modré RSP20 je dvojice humbuckerů Yamaha (Alnico V) a u RSP02T dvě yamahácké P90 (Alnico V). Druhou odlišností je ukotvení strun. U RSP20 je klasický stoptail a RSP02T má krásný tailpiece nazvaný Racing tailpiece. Ten nejenže pomáhá více otevřenému a řekněme akustickému zvuku, ale také skvěle vypadá.

Co se týká zpracování, není možné Yamaze co vytknout, a to i v případě mnohem levnějších modelů. Vše je perfektní, precizně odvedená práce, jak si to žádá japonský standard.

Zvuk a herní vlastnosti
Už při hře na „sucho“ jsou obě kytary krásně rezonantní. Je dobře slyšet vyrovnanost jednotlivých strun a příjemná odezva při každém doteku.I přes občasný dojem, jako byste hráli přes kompresor, neztrácí Revstar svůj dřevitý charakter a dynamiku. Mezi kytaristy existují v podstatě dva tábory. Ti, kteří upřednostňují dřevitý zvuk, kdy je třeba tón z kytary doslova vydolovat, ale vzniká tak krásná dynamika a barva tónů. A pak jsou tu zastánci spíše modernějšího, někdy až sterilně vyrovnaného, komprimovaného zvuku. Přestože se hodně výrobců snaží mezi těmito dvěma přístupy najít kompromis, ne vždy se jim to daří. Přijde mi, že právě tyto nové modely Yamahy jsou na dobré cestě, jak v sobě tyto dva přístupy propojit.

Rozdíl obou kytar ve zvuku a v jejich použití, je víceméně daný typem snímačů. Kytara s P90 nabízí v kombinaci s trapesovým zavěšením strun více akustický a vzdušnější tón, který se mi líbil s čistým nebo lehce nakresleným zvukem. Krásně špinavý, trochu roztřepený, otevřený zvuk. Pro elektrické blues a podobné styly naprosto ideální. To ale neznamená, že si kytara neporadí i s větším zkreslením. Jen pamatujte na to, že jde pořád o singly, takže s větším zkreslením přibývá samozřejmě i brum. I přes to, že jde o mahagonové tělo a lepený krk, při některých polohách na to úplně zapomenete a můžete nabýt dojmu, že hrajete např. na tele. Nástroj krásně artikuluje a přenáší bez problémů sebemenší dynamický detail, který chcete zahrát. Tón se tvoří z kytary opravdu velmi snadno. Díky tomu se na kytaru skvěle hraje i prsty (bez použití trsátka). Ostatně Matteo Mancuso nebo Chris Buck, kteří na Revstar hrají, o tom vědí své.
Všechny polohy pětipolohového přepínače fungují výborně, především poloha 2 a 4 nabízí neotřelé zvuky, které vznikají přefázováním snímačů. To samozřejmě platí i o modelu s humbackery. Ty nabízí, oproti P90tkám, více komprimovaný, moderní, sevřený a pochopitelně silnější zvuk. Zkreslený zvuk od blues po ultra metal.

Naprosto famózní je pak ovladač Focus, který zároveň slouží jako boost. Ten můžete použít například na „dokopnutí“ vašeho aparátu a zároveň i jako určitý EQ. Focus zvýrazní především basy a středy, zvuk se jakoby nafoukne a zakulatí. Super na sóla. Pro mě je ale zcela dokonalé, a u kytary s humbackery obzvlášť, kombinace Focusu a čistého zvuku. Z kytary dostanete opravdu krásný, tlustý, moderní, lehce ovladatelný jazzový zvuk, který byste od této kytary vůbec nečekali.

Závěr
Revstar RSP20 a RSP02T jsou skvělé zpracované nástroje, hlavně pokud vezmete v úvahu poměr cena / výkon. Kytary mají perfektní hratelnost, neotřelý design a svůj osobitý charakter zvuku. To je mi u Yamahy hodně sympatické. Yamaha se nesnaží udělat další kopii stratu nebo LP, ale hledá své vlastní cesty, zvuky, přístupy a přitom si udržuje to hezké z vintage světa. Pokud hledáte spolehlivý, univerzální nástroj za přijatelnou cenu kolem cca 50 tisíc, pak si na nové Revstary zahrajte.

Výrobce: Yamaha

Tomislav Zvardoň
PROFIL AUTORA: Tomislav Zvardoň
Kytarista, skladatel a lektor. Narodil se v Opavě, vystudoval vysokou školu pedagogickou s aprobací hudební a výtvarná výchova. V současné době působí např. v kapelách Duende, Plum Jam, Kentonmania Bigband atd. V minulosti spolupracoval například s Tam Tam Orchestra, Blankou Šrůmovou, J. P. Rybou, Oscarem Petrem, skupinou Tshikuna, Šum Svistu, Bo Bigband a dalšími. Dále působil jako člen orchestru muzikálu Rusalka, Pokrevní bratři. Je také autorem 1. internetové konzervatoře (iDNES) – internetová škola kytary. Věnuje se též pedagogické praxi (soukromá výuka kytary, lektor školicího střediska Deccart). Více info na www.zvardon.cz.